Test: Seat Leon ST FR – s digitálom pred očami

Do módy sa dostávajú digitálne prístrojové štíty. Hardvérové ručičky otáčkomerov a rýchlomerov postupne odchádzajú do histórie. Veľký displej si našiel cestu aj do modelu nižšej strednej triedy, Seatu Leon.

14.10.2018 07:00
debata (1)
Leon tretej generácie poznáme už od roku 2012. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Seat Leon ST FR Leon tretej generácie poznáme už od roku 2012.

Seat Leon tretej generácie netreba nijak zvlášť predstavovať. Na trhu je už od roku 2012 a stojí na koncernovej platforme MQB. Práve Leon môžeme pokladať za predlohu dizajnového jazyka, ktorým sa teraz prezentuje španielska značka.

Za vzhľad modelu je zodpovedný dizajnér Alejandro Mesonero-Romanos, ktorý v minulosti nahradil v Seate Waltera de Silvu. Dizajnová podobnosť je niekedy terčom kritiky. V prípade Seatu sa do tejto situácie dostávajú Leon spolu s novšou a menšou Ibizou.

Video

V roku 2012 Leon tretej generácie dostal v nárazových testoch Euro NCAP plný počet piatich hviezdičiek. Leon znamenal pre automobilku zvýšenie predajov. Kým v roku 2012 Seat globálne predal 71-tisíc kusov Leonu, v roku 2015 to bolo už takmer 161-tisíc.

Lákavý dizajn

Niet sa čomu čudovať. Leon dostal v rámci dizajnu potrebnú emóciu, ktorá mnohým modelom koncernu VW chýba. Výbava FR dodáva exteriéru dizajnové doplnky, ktoré zvýrazňujú jeho športový charakter.

Seat Leon svojho športového ducha v dynamických... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Seat Leon ST FR Seat Leon svojho športového ducha v dynamických líniách nezaprie.

V zadnej časti Leonu trčí dvojitá koncovka výfukového potrubia. Automobil má taktiež odlišné nárazníky a po karosérií sa nachádza niekoľko nápisov FR. Táto výbava sa taktiež môže pochváliť 17 palcovými zliatinovými diskami.

Digitálny kokpit

Seat začal svojim zákazníkom ponúkať možnosť priplatiť si za digitálny prístrojový štít. To znamená, že hardvérové ručičky otáčkomera a rýchlomera v aute nenájdete. Priamo pred vodičom sa nachádza displej. Ten čiastočne nahrádza head-up displej. Okrem vyššieho komfortu má prispieť aj k lepšej bezpečnosti tým, že je bližšie k zornému poľu vodiča.

Vodič má pred očami displej, ktorý za príplatok... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Seat Leon ST FR Vodič má pred očami displej, ktorý za príplatok nahradí štandardné ukazovatele.

V prípade modelu Leon je možné tento prvok výbavy doobjednať za 358 eur. V súčasnosti sa nenachádza v žiadnej výbave ako štandard. Vodič si však vďaka nemu dokáže prispôsobovať zobrazenie. Štandardné ukazovatele rýchlosti a otáčok môžu ustúpiť minimalistickému dizajnu.

Displej priamo pred vodičom dokáže zobrazovať navigáciu. V takom prípade však navigáciu nie je možné zobraziť na hlavnom 8 palcovom stredovom displeji informačno-zábavného systému. Spolujazdec a zvyšok posádky sú tak vytlačení z možno podieľať sa na hľadaní správnej cesty. Keď je však navigácia zobrazená priamo pred vodičom, ten má mapu bližšie k zornému poľu.

Displej pred vodičom dokáže zobraziť aj navigáciu. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Seat Leon ST FR Displej pred vodičom dokáže zobraziť aj navigáciu.

Prepínať medzi jednotlivými zobrazeniami je možné prostredníctvom stlačenie tlačidla „View“. Nastavovanie zobrazenia jednotlivých informácií v rámci konkrétneho režimu si však vyžaduje už trochu viac námahy. Vodič môže mať priamo pred očami napríklad informácie o spotrebe, dojazde, rádiu alebo asistenčných systémov. Displej navyše vyzerá dobre. Vďaka nemu oblasť za volantom vyzerá sviežo. Fádnosť v tomto prípade nehrozí.

Hlavný displej má uhlopriečku 8 palcov. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Seat Leon ST FR Hlavný displej má uhlopriečku 8 palcov.

Na palube nám však chýbalo napríklad bezkľúčové odomykanie a štartovanie, ktoré je štandardne dostupné len vo výbave Excellence. Vo výbave FR je v interiéri prítomné napríklad ambientné osvetlenie s možnosťou nastavenia jednej z 8 farieb. Volant je potiahnutý kožou a športové sedadlá majú polokožený poťah.

Leon kombi je aj vo výbave FR skôr praktickým ako športovým autom. Pred zadnými miestami majú ostatok miesta aj postavy vysoké približne 190 cm. Rovnako je to s miestom pre hlavu. Do batožinového priestoru sa zmestí 587 litrov. Po sklopení zadných sedadiel vzniká navyše takmer rovná podlaha.

Do batožinového priestoru sa zmestí 587 litrov... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Seat Leon ST FR Do batožinového priestoru sa zmestí 587 litrov nákladu. Seat neuvádza objem po sklopení zadných sedadiel.

Široká paleta motorov v ponuke

Testovaný automobil bol vybavený 1,8 litrovým benzínovým štvorvalcom TSI s výkonom 180 koní, ktorý už v ponuke nie je. Na jeho miesto nastúpil dvojlitrový motor s výkonom 190 koní. Leonu sa nevyhýbajú ani trojvalcové motory. Výbava FR začína s novým 1,5 litrovým motorom TSI.

1,8 litrový motor TSI odišiel do histórie. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Seat Leon ST FR 1,8 litrový motor TSI odišiel do histórie.

Nový motor zabezpečuje výkon 130 a 150 koní. Naftový motor je v ponuke FR len jeden. Je ním dvojlitrový štvorvalec TDI. Ten ponúka 150 alebo 184 koní. Vo verziách Style a Reference je dostupný aj 1,6 litrový motor TDI s výkonom 115 koní.

Seat páruje pohonné jednotky so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo automatom DSG so 7 prevodovými stupňami. Základná verzia TSI 86 prenáša výkon na prednú nápravu prostredníctvom päťstupňovej manuálnej prevodovky.

Pevný postoj

Leon vo výbave FR má správne namixovaný pomer pohodlia a tuhosti podvozku. V rámci koncernových súrodencov má najpevnejší postoj. Nie je však úplne športový. Výbava FR zmeny na podvozku nepriniesla. Leon tak ostáva autom použiteľným na každý deň.

Po skúsenostiach s novou Ibizou nám akosi chýba v ostatných modeloch značky jej entuziazmus a hravosť. Jazdné vlastnosti Leonu sú dospelejšieho charakteru. Podvozku dominuje skôr stabilita ako snaha vyčariť vodičovi na tvári úsmev. Pohotovostná hmotnosť auta je v závislosti od motorizácie a výbavy približne 1,3 tony.

Zadná náprava je nezávislá, čo v spojení s lepším rozložením hmotnosti, ktorú má štandardne kombi, dáva jazdným vlastnostiam dlhú neutrálnosť. Vďaka tomu nie je majstrom zábavy za volantom, skôr sa rád drží svojej stopy. Jazdné režimy majú len doplnkový charakter a zásadne nemenia správanie auta.

Záver

Seat Leon má aj po niekoľkých rokoch od uvedenia na trh čo ponúknuť. Dizajn časom nestratil nič zo svojej atraktivity. Výrobca chce jeho konkurencieschop­nosť udržať novými technológiami, ako napríklad digitálnym kokpitom. Ten výrazne zlepšuje dojem z celého interiéru, no v niektorých prípadoch posádku núti ku kompromisom. Ide napríklad o zobrazovanie navigácie súčasne len na jednom displeji.

Interiér Leonu je orientovaný na vodiča. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Seat Leon ST FR Interiér Leonu je orientovaný na vodiča.

Omladená ponuka motorov s dôrazom na prísnejšiu emisnú normu a WLTP znamená, že Leon môžete mať aj s novým 1,5 litrovým TSI. Naftové motory vo výbave FR sú kvôli novým emisným testom dočasne nedostupné. Objednať ich bude možné od novembra 2018, resp. od januára budúceho roka.

Základná cena Leonu kombi je na slovenskom trhu 14 180 eur. Cenník FR výbavy má otváraciu cenu 19 520 eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 535
Šírka (mm) 1 816
Výška (mm) 1 454
Rázvor (mm) 2 636
Objem batožinového priestoru 587 l
Objem palivovej nádrže 50 l

Technické údaje*

Typ Motora zážihový radový štvorvalec s prepĺňaním
Zdvihový objem motora 1 798 cm3
Výkon 132 kW (180 k ) pri 5 100 – 6 200 ot./min
Max. krútiaci moment 250 Nm pri 1 250 – 5 000 ot./min
Prevodovka 6-stupňová manuálna
Pohon predná
Max rýchlosť 226 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 7,8 s
Spotreba (kombi) 6,0 l/100 km (NEDC)
Spotreba (test) 7,8 l/100 km

*Motor nahradený 2,0 litrovým TSI s výkonom 190 koní

Cena a záruka

Základná cena 14 180 EUR
Základná cena FR verzie 19 520 EUR
Záruka 6 rokov/150 000 km
Seat Leon ST FR
Seat Leon ST FR
+24Seat Leon ST FR

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #test #kombi #Seat #Seat Leon ST
Články podľa značiek