Test: Mercedes A180d – šetrí naftou, nie slovami

11.11.2018 07:00

Najmenší Mercedes v ponuke sa začal podobať svojim väčším súrodencom. Nielen vzhľadovo, ale aj technologicky. Nové Áčko dokáže prijímať a vykonávať vodičove slovné príkazy. V navigácii má rozšírenú realitu, dokáže posádku spojiť s ich osobným asistentom a s novým naftovým motorom jazdí mimoriadne úsporne.

Mercedes triedy A je na trhu v štvrtej generácii.
Mercedes triedy A je na trhu v štvrtej generácii. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Štvrtá generácia Mercedesu triedy A debutovala na tohtoročnom autosalóne v Ženeve. Narástla, dospela a ťažko sa na nej hľadajú chyby. Automobil je na slovenskom trhu dostupný vo verzii hatchback a sedan. V Číne je dostupný aj sedan s predĺženým rázvorom.

Novinka je na trhu len s jedným naftovým motorom a dvojicou benzínových agregátov. Pohonné jednotky spaľujúce benzín výrobca naladil na päť rôznych výkonnostných stupňov. V budúcom roku na trh dorazí najsilnejšia verzia A35 AMG, ktorá z dvojlitrového benzínového štvorvalca dostane 302 koní.

Zisťovali sme, ako sa s novým Mercedesom rozpráva.

Kompaktné rozmery, no plnohodnotný Mercedes

Mercedes triedy A sa nenechal strhnúť davom a zachováva si svoje proporcie hatchbacku. Mnoho výrobcom svojim kompaktom dáva robustné tvary pripomínajúce línie crossoverov. To však nie je tento prípad. V porovnaní so svojim predchodcom automobil narástol do dĺžky o 120 mm. Širší je o 16 mm, rázvor narástol o 30 mm a nové Áčko je vyššie o 7 mm. Prevádzková hmotnosť testovaného modelu je 1 445 kg.

Automobil pôsobí z blízka pomerne skladne. Človek s priemernou výškou sa bez problémov pozerá ponad jeho strechu. Nová generácia má v porovnaní so svojou predchodkyňou omnoho ostrejšie rezané línie, čo umocňuje pocit dynamiky. Športovejší strih Áčku dáva aj výbava AMG Line a 16 palcových zliatinové disky, na ktorých je testované auto postavené. Najvýraznejším prvkom odkazujúcim na svet AMG sú športové sedadlá s integrovanými hlavovými opierkami.

Nová generácia triedy A narástla do všetkých...
Nová generácia triedy A narástla do všetkých strán. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Vodič má však k dispozícii veľmi podobné luxusné prvky, ako vo väčších modeloch. Koža, leštený hliník a ambientné podsvietenie na palube nechýbajú. Centrom interiéru je dvojica veľkých displejov. Kým na ľavom z nich sa zobrazujú informácie o jazde ako rýchlosť a otáčky motora, pravý slúži ako centrum informačno-zábavného systému.

Ovládanie a prispôsobovanie zobrazenia oboch displejov prebieha prostredníctvom ovládačov na volante. Pravý z dvojice displejov je možné ovládať aj s použitím dotykovej plochy, ktorá dáva vibračnú odozvu. Za seba sa v novom Áčku posadia dve 186 cm vysoké postavy bez výraznejších kompromisov. Miesta nazvyš však neostane. Najmä v oblasti nôh budú mať vyššie postavy na zadných sedadlách problém, ak pred nimi nebude sedieť nižší pasažier. Do batožinového priestoru sa zmestí 370 litrov nákladu.

Interiér nesie štandardy kvality značky Mercedes.
Interiér nesie štandardy kvality značky Mercedes. Autor: Pravda, Martin Majerníček

V hlavnej úlohe spotreba

Naftový motor s objemom 1,5 litra je druhým najslabším motorom v ponuke. Na predné kolesá dodáva výkon 116 konských síl spolu s krútiacim momentom 260 Nm. Pohonná jednotka je spojená len so 7-stupňovou automatickou prevodovkou DCT.

Automobil s motorom akceleruje na 100 km/h za 10,5 sekundy. Pomalšia je len verzia A160 so základným benzínovým motorom. Maximálna rýchlosť je 202 km/h. Z parametrov motora je teda jasné, že verzia A180d nepatrí k najvýkonnejším modelom na trhu.

Naftový štvorvalec s objemom 1,5 litra...
Naftový štvorvalec s objemom 1,5 litra priemerne spotrebúva 5 litrov nafty. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Posádka vo vnútri auta počuje, že pod kapotou pracuje naftový motor. Mercedes však dobre utlmil jeho vibrácie a rovnako aj zvukový prejav. Hlavnou devízou tejto pohonnej jednotky je spotreba. V priemere sme celý týždeň jazdili s odberom 5 litrov nafty na 100 km, pričom sme absolvovali niekoľko dlhších diaľničných presunov. Mimo mesta nie je problém jazdiť so spotrebou tesne prevyšujúcou štyri litre. V meste sa odber šplhá k šiestim litrom.

Verzie nového Áčka so slabšími motormi si musia vystačiť len s jednoduchou zadnou nápravou. Mercedes však aj tento typ zavesenia zadných kolies dobre vyladil. Vodič pri jazde vďaka tomu cíti len minimálny rozdiel.

Jazdné výkony naftového motora patria k priemeru.
Jazdné výkony naftového motora patria k priemeru. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Vodiči novej triedy A by si najmä v meste mali dávať pozor na obrubníky a vjazdy do podzemných garáží. Hrozí vysoké riziko, že spodná časť predného nárazníku príde do kontaktu so zemou alebo s pevnou prekážkou.

Rozšírená realita a rozhovory

Systém MBUX (Mercedes-Benz User Experience) prináša na palubu možnosti, ktoré doteraz najmenší Mercedes nemal. Navigácia dostala rozšírenú realitu. Áčko vodiča naviguje nielen prostredníctvom mapy, ale aj vďaka kamerovým záberom spred auta do ktorých vkladá informácie.

Okrem toho vodič môže automobil osloviť a využívať hlasové povely. Vďaka nim je možné meniť teplotu, zapínať vyhrievanie sedadiel, meniť stanicu rádia a podobne. Áčko však nateraz rozumie len českému jazyku. Slovenský jazyk v ponuke aktuálne nie je. Ak je palubný systém nastavený na slovenčinu, slovná komunikácia prebieha len v angličtine.

Systém Mercedes me connect umožňuje posádke spojiť sa priamo s operátorom, ktorý môže napríklad priamo do navigácie poslať cieľ konkrétnej cesty, rezervovať stôl v reštaurácii alebo poradiť v iných oblastiach.

Záver

Nové Áčko urobilo veľký krok smerom dopredu. Dizajnovo pristúpilo na evolučný vývoj. Revolúcia sa odohrala v technologickom vybavení. Škoda, že nateraz nie je dostupný slovenský jazyk v rámci hlasových povelov.

Displeje vodič ovláda prostredníctvom dvoch...
Displeje vodič ovláda prostredníctvom dvoch dotykových plôch na volante. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Naftový motor, ktorým je vybavené testované auto, sa pýši najmä veľmi nízkou spotrebou. Jazdné výkony motora sú len priemerné. Základná cena novej triedy A s naftovým motorom je 27 138 eur. Testovaný automobil s príplatkovou výbavou dosiahol cenu 40 368 eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 419
Šírka (mm) 1 796
Výška (mm) 1 440
Rázvor (mm) 2 729
Objem batožinového priestoru 370 l
Objem palivovej nádrže 43 l
Prevádzková hmotnosť 1 445 kg

Technické údaje

Typ Motora vznetový radový štvorvalec s prepĺňaním
Zdvihový objem motora 1 461 cm3
Výkon 85 kW (116 k ) pri 4 000 ot./min
Max. krútiaci moment 260 Nm pri 1 750 – 2 500 ot./min
Prevodovka 7-stupňová automatická
Pohon predná
Max rýchlosť 202 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 10,5 s
Spotreba (kombi) 4,1 l/100 km
Spotreba (test) 5,0 l/100 km

Cena a záruka

Základná cena 27 138 EUR
Cena testovaného auta 40 368 EUR
Záruka 6 rokov/160 000 km
Mercedes
		A180d
Mercedes
		A180d
+25Mercedes
		A180d

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#trieda A #test #naftový motor #Mercedes triedy A #Mercedes Benz #Mercedes #diesel
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
26. 11. 2018zlacnenie1.227 €zlacnenie1.267 €
19. 11. 2018zlacnenie1.269 €zlacnenie1.308 €
12. 11. 2018zlacnenie1.294 €zlacnenie1.334 €
5. 11. 2018zlacnenie1.311 €zlacnenie1.355 €
29. 10. 2018zdraženie1.330 €1.391 €
22. 10. 2018zlacnenie1.329 €zlacnenie1.391 €
15. 10. 2018zdraženie1.330 €zlacnenie1.394 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk