
Štvrtá generácia Mercedesu triedy A debutovala na tohtoročnom autosalóne v Ženeve. Narástla, dospela a ťažko sa na nej hľadajú chyby. Automobil je na slovenskom trhu dostupný vo verzii hatchback a sedan. V Číne je dostupný aj sedan s predĺženým rázvorom.
Novinka je na trhu len s jedným naftovým motorom a dvojicou benzínových agregátov. Pohonné jednotky spaľujúce benzín výrobca naladil na päť rôznych výkonnostných stupňov. V budúcom roku na trh dorazí najsilnejšia verzia A35 AMG, ktorá z dvojlitrového benzínového štvorvalca dostane 302 koní.
Kompaktné rozmery, no plnohodnotný Mercedes
Mercedes triedy A sa nenechal strhnúť davom a zachováva si svoje proporcie hatchbacku. Mnoho výrobcom svojim kompaktom dáva robustné tvary pripomínajúce línie crossoverov. To však nie je tento prípad. V porovnaní so svojim predchodcom automobil narástol do dĺžky o 120 mm. Širší je o 16 mm, rázvor narástol o 30 mm a nové Áčko je vyššie o 7 mm. Prevádzková hmotnosť testovaného modelu je 1 445 kg.
Automobil pôsobí z blízka pomerne skladne. Človek s priemernou výškou sa bez problémov pozerá ponad jeho strechu. Nová generácia má v porovnaní so svojou predchodkyňou omnoho ostrejšie rezané línie, čo umocňuje pocit dynamiky. Športovejší strih Áčku dáva aj výbava AMG Line a 16 palcových zliatinové disky, na ktorých je testované auto postavené. Najvýraznejším prvkom odkazujúcim na svet AMG sú športové sedadlá s integrovanými hlavovými opierkami.

Vodič má však k dispozícii veľmi podobné luxusné prvky, ako vo väčších modeloch. Koža, leštený hliník a ambientné podsvietenie na palube nechýbajú. Centrom interiéru je dvojica veľkých displejov. Kým na ľavom z nich sa zobrazujú informácie o jazde ako rýchlosť a otáčky motora, pravý slúži ako centrum informačno-zábavného systému.
Ovládanie a prispôsobovanie zobrazenia oboch displejov prebieha prostredníctvom ovládačov na volante. Pravý z dvojice displejov je možné ovládať aj s použitím dotykovej plochy, ktorá dáva vibračnú odozvu. Za seba sa v novom Áčku posadia dve 186 cm vysoké postavy bez výraznejších kompromisov. Miesta nazvyš však neostane. Najmä v oblasti nôh budú mať vyššie postavy na zadných sedadlách problém, ak pred nimi nebude sedieť nižší pasažier. Do batožinového priestoru sa zmestí 370 litrov nákladu.

V hlavnej úlohe spotreba
Naftový motor s objemom 1,5 litra je druhým najslabším motorom v ponuke. Na predné kolesá dodáva výkon 116 konských síl spolu s krútiacim momentom 260 Nm. Pohonná jednotka je spojená len so 7-stupňovou automatickou prevodovkou DCT.
Automobil s motorom akceleruje na 100 km/h za 10,5 sekundy. Pomalšia je len verzia A160 so základným benzínovým motorom. Maximálna rýchlosť je 202 km/h. Z parametrov motora je teda jasné, že verzia A180d nepatrí k najvýkonnejším modelom na trhu.

Posádka vo vnútri auta počuje, že pod kapotou pracuje naftový motor. Mercedes však dobre utlmil jeho vibrácie a rovnako aj zvukový prejav. Hlavnou devízou tejto pohonnej jednotky je spotreba. V priemere sme celý týždeň jazdili s odberom 5 litrov nafty na 100 km, pričom sme absolvovali niekoľko dlhších diaľničných presunov. Mimo mesta nie je problém jazdiť so spotrebou tesne prevyšujúcou štyri litre. V meste sa odber šplhá k šiestim litrom.
Verzie nového Áčka so slabšími motormi si musia vystačiť len s jednoduchou zadnou nápravou. Mercedes však aj tento typ zavesenia zadných kolies dobre vyladil. Vodič pri jazde vďaka tomu cíti len minimálny rozdiel.

Vodiči novej triedy A by si najmä v meste mali dávať pozor na obrubníky a vjazdy do podzemných garáží. Hrozí vysoké riziko, že spodná časť predného nárazníku príde do kontaktu so zemou alebo s pevnou prekážkou.
Rozšírená realita a rozhovory
Systém MBUX (Mercedes-Benz User Experience) prináša na palubu možnosti, ktoré doteraz najmenší Mercedes nemal. Navigácia dostala rozšírenú realitu. Áčko vodiča naviguje nielen prostredníctvom mapy, ale aj vďaka kamerovým záberom spred auta do ktorých vkladá informácie.
Okrem toho vodič môže automobil osloviť a využívať hlasové povely. Vďaka nim je možné meniť teplotu, zapínať vyhrievanie sedadiel, meniť stanicu rádia a podobne. Áčko však nateraz rozumie len českému jazyku. Slovenský jazyk v ponuke aktuálne nie je. Ak je palubný systém nastavený na slovenčinu, slovná komunikácia prebieha len v angličtine.
Systém Mercedes me connect umožňuje posádke spojiť sa priamo s operátorom, ktorý môže napríklad priamo do navigácie poslať cieľ konkrétnej cesty, rezervovať stôl v reštaurácii alebo poradiť v iných oblastiach.
Záver
Nové Áčko urobilo veľký krok smerom dopredu. Dizajnovo pristúpilo na evolučný vývoj. Revolúcia sa odohrala v technologickom vybavení. Škoda, že nateraz nie je dostupný slovenský jazyk v rámci hlasových povelov.

Naftový motor, ktorým je vybavené testované auto, sa pýši najmä veľmi nízkou spotrebou. Jazdné výkony motora sú len priemerné. Základná cena novej triedy A s naftovým motorom je 27 138 eur. Testovaný automobil s príplatkovou výbavou dosiahol cenu 40 368 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 419 |
Šírka (mm) | 1 796 |
Výška (mm) | 1 440 |
Rázvor (mm) | 2 729 |
Objem batožinového priestoru | 370 l |
Objem palivovej nádrže | 43 l |
Prevádzková hmotnosť | 1 445 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový radový štvorvalec s prepĺňaním |
Zdvihový objem motora | 1 461 cm3 |
Výkon | 85 kW (116 k ) pri 4 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 260 Nm pri 1 750 – 2 500 ot./min |
Prevodovka | 7-stupňová automatická |
Pohon | predná |
Max rýchlosť | 202 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 10,5 s |
Spotreba (kombi) | 4,1 l/100 km |
Spotreba (test) | 5,0 l/100 km |
Cena a záruka
Základná cena | 27 138 EUR |
Cena testovaného auta | 40 368 EUR |
Záruka | 6 rokov/160 000 km |