Trieda G je vo svojej triede legendou. Nová generácia mala pred sebou ťažkú úlohu. Musela nadviazať na svoju predchodkyňu. Ponúknuť vyššie pohodlie, výkon, luxus, no nestratiť svoj pôvodný charakter.
Géčko sa vyvinulo z vojenského vozidla a je to na ňom vidieť. Automobil vzbudzuje rešpekt ako na parkovisku, tak aj na ceste. Vozidlo schádza z výrobných liniek v rakúskom meste Graz. Novú generáciu mal svet možnosť spoznať v januári tohto roka na autosalóne v Detroite.
Aerodynamika? Zbytočnosť.
Mercedes triedy G má svoj charakteristický dizajn a evidentne sa ho nechystá opustiť. Kým iné modely si zakladajú na dobrom prúdení vzduchu okolo svojej karosérie, Géčko si s tým starosti nerobí. Línie sú jasné a pomerne jednoduché.
V porovnaní s predchodcom je nová generácia dlhšia o 53 mm, širšia o 121 mm a svetlá výška sa zvýšila o 6 mm. To všetko sa Mercedesu podarilo pri znížení hmotnosti o 170 kg. Tradičné prvky ostali zachované, no v niektorých prípadoch tomu pomohla moderná technika. Napríklad typicky umiestnené smerovky na rohoch kapoty. Tie by mohli v prípade kolízie s chodcom spôsobiť nepríjemné zranenia. A tak Mercedes nainštaloval systém, ktorý smerovky zapustí do kapoty, keď dôjde ku kolízii.
Géčko má stále rovnako vystupujúce blatníky. Rovnako sú aj viditeľné pánty na dverách. Automobilka venovala veľkú pozornosť zvuku zatvárania dverí. Typický zvukový prejav ostal zachovaný. Času sa nepodvolili ani kľučky na dverách. Vďaka ich pôvode v minulom storočí Géčko napríklad nemôžete odomknúť bezkľúčovo.
Moderné technológie sa však presunuli do svetiel. Denné LED svetlá vytvárajú obvod kruhovým svetlometom. V noci trieda G svieti adaptívnymi LED svetlami. Celkovo testované auto pôsobilo, akoby bolo vytesané z jedného kusu skaly. K úplnému dotvoreniu atmosféry mu chýbal na streche len guľomet.
Interiér sa rozhodol ísť s dobou v záujme poskytnutia čo najväčšieho komfortu posádke. Mohli by sme Géčko označiť ako triedu S terénu. Na palube výrobca použil luxusné materiály ako drevo, kožu, hliník a nešetril s nimi. Centrom interiéru je dvojica veľkých displejov. Pred spolujazdcom je typické držadlo, ktoré pomáha napríklad pri nastupovaní. Do triedy G sa totiž nastupujem smerom hore.
Posádka si pri jazde terénom môže napríklad užívať masážne funkcie sedadiel. Okrem vyhrievania nechýba ani ich ventilácia. Medzi stredovými výduchmi ventilácie je trojica tlačidiel, ktorými vodič ovláda diferenciály.
Posádka na predných sedadlách sedí blízko čelného skla, ktoré je navyše výrazne strmé. Preto Géčko nemá head-up displej. Na miesto neho má vodič unikátny výhľad na dlhú kapotu s vyčnievajúcimi smerovkami.
Majstrovské dielo pod kapotou
Pohon verzie G500 zabezpečuje benzínový 4 litrový osemvalec. Výkon 422 koní dopĺňa krútiaci moment 610 Nm. Silu spod kapoty presúva na obe nápravy 9-stupňová automatická prevodovka.
Agregát má výkonnostnú rezervu. Veď vo verzii G 63 AMG z neho Mercedes dostáva 577 koní a 850 Nm. Ale aj „obyčajná“ verzia Géčka má dychberúce jazdné výkony. Auto vážiace takmer 2,5 tony zrýchli na 100 km/h za 5,9 sekundy.
Stlačiť plynový pedál v tomto aute na podlahu je skutočný zážitok. Vodič má pocit, akoby vystrelil smerom dopredu v kuse skaly alebo v paneláku. Mozog chvíľu odmieta uveriť, že sa deje to, čo sa deje. K tomu sa interiérom ozýva skvelý zvuk benzínového motora V8.
Podmanivé bublanie, ktoré počuť ako v interiéri, tak aj v širokom okolí auta. Motor je pripravený v každej chvíli pri akýchkoľvek otáčkach katapultovať Géčko smerom vpred. Priemerná spotreba počas nášho testu sa pohybovala na úrovni 16 litrov na 100 km. Pri inej jazde ako dolu kopcom sa nám nepodarilo priemernú spotrebu stlačiť pod 13 l/100 km. Na osemvalec je to aj tak veľmi dobrý výsledok.
Zarážajúce pohodlie
Mercedes triedy G dostal v novej generácii prepracovaný podvozok. V prednej časti sa po novom nachádza nezávislé zavesenie kolies. Pri bežnej jazde je Géčko prekvapivo pohodlné. Pohodlnejšie ako väčšina áut na trhu.
Spomaľovacie prahy Géčku nič nehovoria. Môže cez ne prejsť bez toho, aby posádka o nich vedela. Cez akúkoľvek nekvalitnú cestu Géčko prepláva v akejkoľvek rýchlosti bez toho, aby vnútorný komfort utrpel. Fyzika sa však hlási k slovu aj v tomto aute. Vodič cíti najmä v zákrutách, že v rukách drží volant od 2,5 tony vážiaceho auta.
To podvozku ale nebráni v tom, aby zákruty prechádzal opäť až nepochopiteľne pokojne. Posádka sa pozerá ponad ostatné autá, čomu musí prispôsobiť aj vnímanie rýchlosti. Kým minulá generácia bola na dlhé cesty len ťažko použiteľná, novinka zvláda aj túto disciplínu.
V porovnaní s minulou generáciou Géčko na diaľnici stíchlo. Posádka už má možnosť porozprávať sa aj vo vnútri. Absolútne ticho však nečakajte. Úplnú idylku narúša prúdenie vzduchu okolo hranatej karosérie.
Záver
Na trhu je len málo áut, ktoré majú takmer aristokraticky dlhý rodokmeň, vzbudzujú rešpekt a cítia sa doma takmer na všetkých typoch ciest. Klamali by sme, ak by sme tvrdili, že trieda G je bez kompromisov. Kompromisy v nej sú v podobe absencie niektorých technologických prvkov a lepšej aerodynamiky.
Všetky ostatné, priam až protichodné, požiadavky na toto auto rieši nekompromisný podvozok a motor. A z kompromisov si Géčko urobilo výnosný biznis, pretože práve jeho vzhľad vytvára jeho charizmu. Ak by sme Géčko otvorili bezkľúčovo, po naštartovaní by sa zobrazil head-up displej a nevideli by sme pánty dverí, už by to nebola trieda G.
Základná cena testovanej verzie je 107 940 eur. S príplatkovou výbavou sa konečná cena vyšplhala na 142 080 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 765 |
Šírka (mm) | 2 055 |
Výška (mm) | 1 953 |
Rázvor (mm) | 2 890 |
Objem batožinového priestoru | 454 l |
Objem palivovej nádrže | 90 l |
Prevádzková hmotnosť | 2 429 kg |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový osemvalec s dvojitým prepĺňaním |
Zdvihový objem motora | 3 982 cm3 |
Výkon | 310 kW (422 k ) pri 5 250 – 5 500 ot./min |
Max. krútiaci moment | 610 Nm pri 2 000 – 4 750 ot./min |
Prevodovka | 9-stupňová automatická |
Pohon | obe |
Max rýchlosť | 210 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 5,9 s |
Spotreba (test) | 16,1 l/100 km |
Cena a záruka
Základná cena | 107 940 EUR |
Cena testovaného auta | 142 080 EUR |
Záruka | 6 rokov alebo 160-tisíc km |