Test: Mercedes G500 – chýba len guľomet na streche

Myslíte si, že autá typu SUV sú všestranné? Nie sú. Všestranný je Mercedes triedy G. Kým jednu chvíľu sa zakráda po lesoch, lúkach a po ťažkom teréne, v inú chvíľu sa môže rútiť po diaľnici 210 km/h a zrýchliť na 100 km/h za 5,9 sekundy. To všetko pri čo najmenších kompromisoch.

25.11.2018 07:00
debata (17)
Video

Trieda G je vo svojej triede legendou. Nová generácia mala pred sebou ťažkú úlohu. Musela nadviazať na svoju predchodkyňu. Ponúknuť vyššie pohodlie, výkon, luxus, no nestratiť svoj pôvodný charakter.

Géčko sa vyvinulo z vojenského vozidla a je to na ňom vidieť. Automobil vzbudzuje rešpekt ako na parkovisku, tak aj na ceste. Vozidlo schádza z výrobných liniek v rakúskom meste Graz. Novú generáciu mal svet možnosť spoznať v januári tohto roka na autosalóne v Detroite.

Tvarom pripomína Géčko skôr šatníkovú skriňu... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mercedes G500 Tvarom pripomína Géčko skôr šatníkovú skriňu ako 422 koňové auto.

Aerodynamika? Zbytočnosť.

Mercedes triedy G má svoj charakteristický dizajn a evidentne sa ho nechystá opustiť. Kým iné modely si zakladajú na dobrom prúdení vzduchu okolo svojej karosérie, Géčko si s tým starosti nerobí. Línie sú jasné a pomerne jednoduché.

V porovnaní s predchodcom je nová generácia dlhšia o 53 mm, širšia o 121 mm a svetlá výška sa zvýšila o 6 mm. To všetko sa Mercedesu podarilo pri znížení hmotnosti o 170 kg. Tradičné prvky ostali zachované, no v niektorých prípadoch tomu pomohla moderná technika. Napríklad typicky umiestnené smerovky na rohoch kapoty. Tie by mohli v prípade kolízie s chodcom spôsobiť nepríjemné zranenia. A tak Mercedes nainštaloval systém, ktorý smerovky zapustí do kapoty, keď dôjde ku kolízii.

Typicky umiestnené smerovky Mercedes... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mercedes G500 Typicky umiestnené smerovky Mercedes nepresťahoval.

Géčko má stále rovnako vystupujúce blatníky. Rovnako sú aj viditeľné pánty na dverách. Automobilka venovala veľkú pozornosť zvuku zatvárania dverí. Typický zvukový prejav ostal zachovaný. Času sa nepodvolili ani kľučky na dverách. Vďaka ich pôvode v minulom storočí Géčko napríklad nemôžete odomknúť bezkľúčovo.

Moderné technológie sa však presunuli do svetiel. Denné LED svetlá vytvárajú obvod kruhovým svetlometom. V noci trieda G svieti adaptívnymi LED svetlami. Celkovo testované auto pôsobilo, akoby bolo vytesané z jedného kusu skaly. K úplnému dotvoreniu atmosféry mu chýbal na streche len guľomet.

Mercedes G500 je v teréne ako doma. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mercedes G500 Mercedes G500 je v teréne ako doma.

Interiér sa rozhodol ísť s dobou v záujme poskytnutia čo najväčšieho komfortu posádke. Mohli by sme Géčko označiť ako triedu S terénu. Na palube výrobca použil luxusné materiály ako drevo, kožu, hliník a nešetril s nimi. Centrom interiéru je dvojica veľkých displejov. Pred spolujazdcom je typické držadlo, ktoré pomáha napríklad pri nastupovaní. Do triedy G sa totiž nastupujem smerom hore.

Posádka si pri jazde terénom môže napríklad užívať masážne funkcie sedadiel. Okrem vyhrievania nechýba ani ich ventilácia. Medzi stredovými výduchmi ventilácie je trojica tlačidiel, ktorými vodič ovláda diferenciály.

Palubný luxus je v ostrom kontraste s terénnymi... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mercedes G500 Palubný luxus je v ostrom kontraste s terénnymi schopnosťami auta.

Posádka na predných sedadlách sedí blízko čelného skla, ktoré je navyše výrazne strmé. Preto Géčko nemá head-up displej. Na miesto neho má vodič unikátny výhľad na dlhú kapotu s vyčnievajúcimi smerovkami.

Majstrovské dielo pod kapotou

Pohon verzie G500 zabezpečuje benzínový 4 litrový osemvalec. Výkon 422 koní dopĺňa krútiaci moment 610 Nm. Silu spod kapoty presúva na obe nápravy 9-stupňová automatická prevodovka.

Osemvalec v bežných autách tak často nenájdete. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mercedes G500 Osemvalec v bežných autách tak často nenájdete.

Agregát má výkonnostnú rezervu. Veď vo verzii G 63 AMG z neho Mercedes dostáva 577 koní a 850 Nm. Ale aj „obyčajná“ verzia Géčka má dychberúce jazdné výkony. Auto vážiace takmer 2,5 tony zrýchli na 100 km/h za 5,9 sekundy.

Stlačiť plynový pedál v tomto aute na podlahu je skutočný zážitok. Vodič má pocit, akoby vystrelil smerom dopredu v kuse skaly alebo v paneláku. Mozog chvíľu odmieta uveriť, že sa deje to, čo sa deje. K tomu sa interiérom ozýva skvelý zvuk benzínového motora V8.

Na stovke je 2,5 tony vážiace auto za 5,9 sekundy. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mercedes G500 Na stovke je 2,5 tony vážiace auto za 5,9 sekundy.

Podmanivé bublanie, ktoré počuť ako v interiéri, tak aj v širokom okolí auta. Motor je pripravený v každej chvíli pri akýchkoľvek otáčkach katapultovať Géčko smerom vpred. Priemerná spotreba počas nášho testu sa pohybovala na úrovni 16 litrov na 100 km. Pri inej jazde ako dolu kopcom sa nám nepodarilo priemernú spotrebu stlačiť pod 13 l/100 km. Na osemvalec je to aj tak veľmi dobrý výsledok.

Zarážajúce pohodlie

Mercedes triedy G dostal v novej generácii prepracovaný podvozok. V prednej časti sa po novom nachádza nezávislé zavesenie kolies. Pri bežnej jazde je Géčko prekvapivo pohodlné. Pohodlnejšie ako väčšina áut na trhu.

Spomaľovacie prahy Géčku nič nehovoria. Môže cez ne prejsť bez toho, aby posádka o nich vedela. Cez akúkoľvek nekvalitnú cestu Géčko prepláva v akejkoľvek rýchlosti bez toho, aby vnútorný komfort utrpel. Fyzika sa však hlási k slovu aj v tomto aute. Vodič cíti najmä v zákrutách, že v rukách drží volant od 2,5 tony vážiaceho auta.

To podvozku ale nebráni v tom, aby zákruty prechádzal opäť až nepochopiteľne pokojne. Posádka sa pozerá ponad ostatné autá, čomu musí prispôsobiť aj vnímanie rýchlosti. Kým minulá generácia bola na dlhé cesty len ťažko použiteľná, novinka zvláda aj túto disciplínu.

V porovnaní s minulou generáciou Géčko na diaľnici stíchlo. Posádka už má možnosť porozprávať sa aj vo vnútri. Absolútne ticho však nečakajte. Úplnú idylku narúša prúdenie vzduchu okolo hranatej karosérie.

Záver

Na trhu je len málo áut, ktoré majú takmer aristokraticky dlhý rodokmeň, vzbudzujú rešpekt a cítia sa doma takmer na všetkých typoch ciest. Klamali by sme, ak by sme tvrdili, že trieda G je bez kompromisov. Kompromisy v nej sú v podobe absencie niektorých technologických prvkov a lepšej aerodynamiky.

Kompromis v oblasti luxusu Mercedes neurobil. Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
Mercedes G500 Kompromis v oblasti luxusu Mercedes neurobil.

Všetky ostatné, priam až protichodné, požiadavky na toto auto rieši nekompromisný podvozok a motor. A z kompromisov si Géčko urobilo výnosný biznis, pretože práve jeho vzhľad vytvára jeho charizmu. Ak by sme Géčko otvorili bezkľúčovo, po naštartovaní by sa zobrazil head-up displej a nevideli by sme pánty dverí, už by to nebola trieda G.

Základná cena testovanej verzie je 107 940 eur. S príplatkovou výbavou sa konečná cena vyšplhala na 142 080 eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 765
Šírka (mm) 2 055
Výška (mm) 1 953
Rázvor (mm) 2 890
Objem batožinového priestoru 454 l
Objem palivovej nádrže 90 l
Prevádzková hmotnosť 2 429 kg

Technické údaje

Typ Motora zážihový osemvalec s dvojitým prepĺňaním
Zdvihový objem motora 3 982 cm3
Výkon 310 kW (422 k ) pri 5 250 – 5 500 ot./min
Max. krútiaci moment 610 Nm pri 2 000 – 4 750 ot./min
Prevodovka 9-stupňová automatická
Pohon obe
Max rýchlosť 210 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 5,9 s
Spotreba (test) 16,1 l/100 km

Cena a záruka

Základná cena 107 940 EUR
Cena testovaného auta 142 080 EUR
Záruka 6 rokov alebo 160-tisíc km
Mercedes G500
Mercedes G500
+41Mercedes G500

© Autorské práva vyhradené

17 debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes #test #Mercedes triedy G #V8
Články podľa značiek