Aj malé mestské autá musia dnes zápasiť s módnou vlnou crossoverov. Hoci ich zameranie rozväzuje dizajnérom ruky, dnes je jednoducho v kurze vyššia svetlá výška a mohutný zjav. Toyota Aygo sa však nevzdáva a záujemcom ponúka množstvo výhod, ktoré dostanú za nižšiu cenu ako v prípade crossoverov.
Ozdoba mesta
Vonkajší vzhľad je subjektívnou kategóriou, a preto sa vždy nájdu pochvalné aj nelichotivé názory. Toyota Aygo je však z hľadiska dizajnu exteriéru mimoriadne prepracované vozidlo. Na malej ploche sa návrhárom podarilo vytvoriť niekoľko dizajnovo osviežujúcich prvkov, ktoré sú skvele skĺbené s funkčnosťou. Platí to aj o prednej maske chladiča, ktorá spolu so svetlometmi vytvára písmeno „X“.

Zboku badať decentné prelisy. Tie zvýrazňuje výrazný lak karosérie. V našom prípade išlo o fuksiovú farbu kombinovanú s čiernou strechou. Táto možnosť je výsadou variantu najvyššej výbavy s názvom Selection x-cite. Čierno-fuksiovú kombináciu výborne dotvárajú pätnásťpalcové zliatinové disky kolies. Vzadu upútajú svetlá umiestnené po bokoch karosérie a tmavé bezrámové dvere batožinového priestoru.
Toyota Aygo je ešte ako jeden z mála modelov dostupný v trojdverovej aj v päťdverovej verzii. My sme testovali päťdverovú a musíme zhodnotiť, že ide o jednoznačne lepšie riešenie. Dvere k zadným sedadlám sú do karosérie citlivo zapracované a sú pridanou hodnotou auta najmä z hľadiska praktického využitia.

Vo vnútri pohodlie pre dvoch
Vozidlá segmentu A nikdy nebudú vynikať v úžitkovosti. Ich úloha je presne opačná. Vďaka kompaktným rozmerom majú výhodu pri parkovaní a vďaka nižšej hmotnosti si vystačia aj so slabšími motormi, ktoré sú úspornejšie. Keď si však pôvodne štvormiestnu Toyotu Aygo človek predstaví ako dvojmiestne auto, zrazu sa jeho úžitkové vlastnosti zlepšia. Základný objem kufra je len 168 litrov, čo stačí na menšiu cestovú tašku alebo niekoľko nákupných tašiek. Zadné sedadlá sú delené v pomere 50:50 a vďaka nim sa dá priestor v aute využiť. Po ich sklopení vznikne priestor porovnateľný s kufrom hatchbacku nižšej strednej triedy.

Sedadlá vzadu sú vhodné len pre deti, nízkych dospelých a na upevnenie detských sedačiek. Vodič a spolujazdec majú dostatok miesta vo všetkých smeroch. Pred vodičom sa nachádza okrúhly prístrojový panel. V jeho strede je umiestnený monochromatický displej zobrazujúci informácie z palubného počítača. Otáčkomer je naľavo a je digitálny.
V strede palubnej dosky má svoje miesto dotykový displej informačno-zábavného systému a ovládače kúrenia a klimatizácie. Interiér je tvorený plastmi, no vďaka ich variáciám nepôsobí fádne. Navyše interiér je skrášlený rovnakou farbou ako karoséria, čo zvyšuje vizuálny pôžitok. Volant je pomerne veľký a príjemne sa ním narába.

Malý motor s dostatočnou silou
Toyota Aygo je dostupná len s jedným motorom a tým je benzínový jednolitrový trojvalec VVT-i. Agregát má výkon 53 kW (72 k) a krútiaci moment 93 Nm. Keďže maximálny výkon je dostupný od 6 000 ot./min, maximálny krútiaci moment od 4 400 ot./min a pohonná jednotka nemá preplňovanie, vodič sa nesmie brániť vytáčaniu motora, inak bude auto ťažkopádne. V správnych otáčkach je naopak svižné a agilné.
Vyššie otáčky nespôsobujú neprimeraný nárast spotreby. V mestskej premávke sa spotreba pohybuje na úrovni 5,5 l/100 km. Mimo mesta nie je problém podliezť štvorlitrovú hranicu. Naopak na diaľnici je problém sa pri rýchlosti 130 km/h dostať pod 7 l/100 km. Motor vtedy pracuje pri 3 800 ot./min. Priemerná spotreba sa nám na konci testu ustálila na úrovni 4,8 l/100 km.

Trojvalcový motor však so sebou prináša aj nevýhody. Hoci do Ayga súčasnej generácie pribudlo viacej izolačných materiálov, hluk od motora je značný. Na druhej strane vibrácie sú na danú kategóriu dobre utlmené. Okrem akustického nepohodia sa posádka nemá príliš na čo sťažovať. Aygo je stabilné a dobre filtruje nerovnosti vozovky. Päťstupňová manuálna prevodovka má krátke dráhy a je presná. Chválime aj predné projektorové svetlá, ktoré sú síce halogénové, ale dostatočne osvetľujú aj krajnicu.
Záver
Toyota Aygo je typické mini auto, ktoré sa cíti najlepšie v meste. Počas jazdy po diaľnici je vo vnútri hluk a spotreba je vysoká. Ideálne je pre dvoch pasažierov, ktorí majú v tom prípade aj dostatok miesta pre batožinu. Jazdnými vlastnosťami ho možno porovnávať aj s automobilmi o triedu vyššej kategórie. Všetko to umocňuje atraktívny dizajn, ktorý v dave vynikne.
Základná cena Toyoty Aygo je 8 490 eur. V tomto prípade ide o trojdverovú verziu. Päťdverová stojí v základnej výbave 8 890 eur. Aygo v najvyššej výbave Selection x-cite stojí 10 390 eur. Verzie s robotizovanou manuálnou prevodovkou sú o osemsto eur drahšie. Súčasťou najvyššej výbavy je špecifický lak karosérie skombinovaný s čiernou strechou, 15-palcové zliatinové disky, zadná parkovacia kamera, hmlové svetlá a sedempalcový dotykový displej Toyota x-touch. Nevýhodou je, že žiadna verzia Ayga nedisponuje tempomatom, ale iba obmedzovačom rýchlosti.
Najvyššiu výbavu ešte možno doplniť o príplatkové prvky. Balík Connect za 200 eur umožní prepojiť auto s telefónom cez rozhrania Android Auto a Apple CarPlay. Za 390 eur je k dispozícii navigácia, za 800 eur balík obsahujúci automatickú klimatizáciu, automatické prepínanie denných a stretávacích svetiel, predkolízny bezpečnostný systém a upozornenie na opustenie jazdného pruhu a za 350 eur bezkľúčové odomykanie a štartovanie vozidla. Výrobca poskytuje záruku na tri roky alebo do prejdenia 100 000 kilometrov.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 3 465 |
Šírka (mm) | 1 615 |
Výška (mm) | 1 460 |
Rázvor (mm) | 2 340 |
Objem batožinového priestoru (l) | 168 |
Objem palivovej nádrže (l) | 35 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 840–905 |
Celková hmotnosť (kg) | 1 240 |
Rozmery pneumatík | 165/60 R15 |
Technické údaje
Typ motora | radový zážihový bez preplňovania |
Zdvihový objem motora (cm3) | 998 |
Počet valcov/ventilov | 3.12 |
Kompresný pomer | 11,8:1 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 53/72 pri 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 93 pri 4 400 |
Prevodovka | 5-stupňová manuálna |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 160 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 13,8 |
Kombinovaná spotreba (l/100km) | 4,1 |
Emisie CO2 (g/km) | 93 |
Počet miest na sedenie | 4 |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 8 490 EUR |
Základná cena testovanej verzie | 10 390 EUR |
Cena testovaného vozidla | 10 590 EUR |
Záruka | 3 roky alebo 100 000 km |