Test: Dacia Logan dCi

Cenová bomba, alebo nekvalitný podpriemerný automobil?. Kde je pravda? Kdesi uprostred. Testovali sme Daciu Logan 1,5 dCi Laureate.

06.07.2006 17:03
debata

Znovuzrodenie automobilky Dacia sa začalo vyhlásením čelných predstaviteľov automobilky o automobile so štandardnou európskou kvalitou za päťtisíc Eur. Predstavenie Dacie Logan však napokon dalo negatívnu odpoveď na sľubovanú cenovú hladinu nového auta, ktorý aj dnes začína na hranici 6.640 Eur po prepočte aktuálnym kurzom. Na druhej strane treba podotknúť, že rumunská špecifikácia sa predáva skutočne za cca. 200 tisíc korún, Čo je zhruba hladina päť tisíc Eur.

Jednoduchý a účelný dizajn

Presne v duchu daného vyhlásenia sa nesie aj rustikálny dizajn Loganu. Je účelný, krásu, či najnovšie dizajnérske trendy na nej nenájdete. Pokus o imidž naznačuje chrómovaná lišta masky chladiča, estetiku exteriéru dopĺňali aj príplatkové 15 palcové disky kolies z ľahkých zliatin, naopak racionálne výrobné náklady dokumentovalo aj čiastočné lakovanie nárazníkov.

Identickú filozofiu vyznáva aj interiér. Je opäť účelný, praktický a aj mimoriadne strohý. Adoptované sú iba prístroje a radiaca páka prevodovky a autorádio, ktoré prezrádzajú kooperáciu s francúzskou značkou. Zvyšok ovládačov aj pomerne lacných pôlastov je originálnych.

**Nemoderný interiér **

Práve ony nás ochotne vrátili v interiéri o pekných pár rokov dozadu. Všetky ovládače sú totiž robustné. Obísť nemožno ani chaos v ich rozmiestnení. Ovládač nastavenia spätných zrkadiel nájdete pod rukoväťou ručnej brzdy, elektrické ovládanie zadných okien na konci stredového tunela.  Ukryté je aj ovládane sklonu svetlometov po ľavej strane stĺpika riadenia. Na stredovej konzole nájdete ovládanie sťahovania predných okien, či ovládanie klimatizácie.

Slovom ordinárna možno označiť aj ponuku priestoru, predným sedadlám možno vyčítať krátky sedák, či menšie pohodlie pri sedení. Cestujúci vzadu musia rátať s obdobnou ponukou, ktorá nie je síce nadpriemerná, ale nedáva ani dôvod na sťažnosť.

Po otvorení nečalúneného veka batožinového priestoru sa otvorí slušný 510 litrový batožinový priestor. Škoda len nesklápateľných zadných sedadiel a neustále padajúceho veka do ktorého si buchnúť hlavu nie je problém.

Motor na jednotku

Pod kapotou úradoval známy jedenapollittrový turbodiesel s priamym vstrekovaním paliva typu Common Rail. Jeho maximálny výkon 51 kW (70 k) spolu s maximálnym krútiacim momentom 155 Nm zabezpečovali priemerné jazdné výkony. Tie dokumentuje aj pätnásťsekundové zrýchlenie z 0–100 km/h a maximálna rýchlosť vyjadrená číslicou 158 km/h. Pochvalu si odnáša Logan dCi za celotýždňovú spotrebu, ktorá sa zastavila na rovných 5,3 litra na 100 kilometrov, pričom šporovlivejšie povahy môžu zostúpiť takmer o ďalší liter.

Opäť iba priemerný podvozok

Do kategórie slabého priemeru spadajú aj jazdné vlastnosti. Celkové vyladenie podvozka je mäkké, čo cítiť najmä v zákrutách, kedy Logan ochotne dvíha odľahčené zadné vnútorné koleso a je výrazne nedotáčavý. Športovejšiu jazdu s Loganom teda nebude absolvovať veľa majiteľov.

Základnou cenou Dacie Logan 1,5 dCi je 349.000 korún, čím sa automaticky zaraďuje medzi najlacnejšie turbodiesle na našom trhu. Verzia Laureate je iba nepatrne drahšia, za 369.000 korún dostane majiteľ airbag vodiča, posiľňovač riadenia, palubný počítač, centrálne uzamykanie či elektrické ovládanie predných okien a zrkadiel.

Všetky ostatné prvky si treba poctivo priplatiť. Po vyškrtaní kompletného zoznamu príplatkového vybavenia sa dostaneme na cenu 497.200 Sk, čo je už za hranicou akceptovateľnosti potencionálnych zákazníkov, ktorý predsa len siahnu asi po základnej, či akciovej, cenovo zvýhodnenej verzii.

P.S. Dacia Logan nás po celotýždňovej spoľahlivej službe nechala v štichu, keď nás po 1300 kilometroch zradil motor, ktorý jednoducho zhasol a nechcel naštartovať. Neostávalo teda nič iné ako nútený odťah do najbližšieho servisu Renault, kde závadu odstránili. Veríme však že sa jednalo iba o jednorazovú poruchu.

Cena základného modelu: Dacia Logan 1,5 dCi Laureate:369.900 Sk
Cena testovaného vozidla:  497.200 Sk

Sériové vybavenie:

Airbag vodiča, posilňovač riadenia, elektrické ovládanie predných okien a zrkadiel, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, palubný počítač.

Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:

Metalický lak: 10.900 Sk,  elektrické ovládanie zadných okien: 5.900 Sk, klimatizácia: 35.900 Sk, 15“ hliníkové disky kolies: 19.900 Sk, protiblokovací systém ABS: 29.900 Sk, airbag spolujazdca: 9.900 Sk, Autorádio s CD prehrávačom: 14.900 Sk.

Technické údaje:

Motor: Radový štvorvalcový vznetový motor, vodou chladený s priamym vstrekovaním paliva typu common rail, dvojventilová technika, ventilový rozvod OHC, zdvihový objem valcov 1461 cm3, maximálny výkon 50 kW (70 k) pri 4000 ot/min, maximálny krútiaci moment 155 Nm pri 1900 ot/min

Priemerná spotreba: 5,3 litra/100 km
Prevodovka: päťstupňová  manuálna prevodovka, suchá jednokotúčová spojka, pohon predných kolies, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá
Podvozok: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies na priečnych trojuholníkových ra­menách a vzperách typu MacPherson, vzadu vlečené ramená spojené s torzne pružnou priečkou, vinuté pružiny vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu.
Brzdy: ** vpredu kotúčové brzdy s vnútorným chladením, vzadu bbnové brzdy protiblo­kovací systém ABS.
Karoséria:
Päťdverová kompaktná limuzína, DxŠxV 4247×1740×1525 mm, rázvor osí kolies 2630 mm, pohotovostná hmotnosť 1065 kg, celková hmotnosť 1600 kg, Objem batožinového priestoru 510 litrov.
Zrýchlenie: z 0 – 100 km/h : 15 s
**Maximálna rýchlosť:
158 km/h
 

debata chyba
Články podľa značiek