Seat láme jeden predajný rekord za druhým. Od roku 2013 zvýšil svoje predaje o 46 %. Odštartoval to nový Leon a neskôr, v roku 2016 a 2017 podporili registrácie nové SUV Ateca a Arona. Aj tento rok hlási Seat skvelé čísla. Od januára do augusta predal 383 900 vozidiel, čo je o 21 % viac v medziročnom porovnaní. A to ho ešte len čaká uvedenie novej vlajkovej lode – Seatu Tarraco. To je strela priamo do čierneho, keďže predaje SUV rastú raketovým tempom. Automobilka predpokladá, že do roku 2025 narastie ich odbyt v strednej triedy na 2,8 milióna kusov. Priestor je tu teda aj pre tretieho člena 7-miestnych SUV koncernu VW.
Športovejší štýl aj s veľkým kufrom
Čím chce Tarraco, postavené na identickej platforme MQB, rovnako ako VW Tiguan Allspace a Škoda Kodiaq, zaujať? To sme zisťovali na medzinárodnej prezentácii v Barcelone. V prvom rade je to o čosi emocionálnejším dizajnom. Seat má na to dobrý dôvod, keďže jeho klientela je o desať rokov mladšia ako zákazníci Volkswagenu a Škody. Preto si dovolil agresívnejší pohľad na svet ostro rezanými diódovými svetlami s trojuholníkovou grafikou či so 6-uholníkovou maskou s mohutným chrómovým lemom. Zboku pripomína vykrojeným tretím bočným oknom a tvarom stĺpika skôr Tiguan ako Kodiaq. Celkový profil, najmä tvar dverí, ale naznačuje unifikáciu so svojím nemeckým bratom. Veď aj vznikajú na spoločnej linke.
Vzadu zaujme Tarraco prepojenými svetlami s úzkou lištou. Tá zatiaľ nesvieti. Plní funkciu „odrazky“, no budúci rok sa to zmení. Celkový dojem z dizajnu Tarraca je dobrý nielen na fotografiách, ale aj v realite. Určite si ho nepomýlite s koncernovou konkurenciou a presne o to išlo. Dokonca nad svojimi súrodencami v niektorých parametroch víťazí. Tarraco je totiž dlhšie ako Kodiaq aj ako Tiguan Allspace. To mu prináša výhodu väčšieho kufra. Rozdiely sú podozrivo veľké, pretože zas taká veľká zmena formátu tu nie je. Nad Kodiaqom dominuje len 38 milimetrami. Čísla však hovoria jasnou rečou. Pod zadné veko pojme v 5-miestnom usporiadaní až 760 litrov, o 40 viac ako Kodiaq.
Situácia sa nezmení ani s prídavným tretím radom sedadiel, kde výsledných 700 litrov znamená dominanciu nad českým súrodencom až o 70 litrov. Variabilitu dopĺňa posuvná zadná lavica a dvojitá podlaha, umožňujúca vytvoriť takmer rovné dno. A to má ešte Tarraco odkladací box na kazetu s roletkou, v prípade, ak ju nepotrebujete, a miesto na dojazdové rezervné koleso. Sympatické je, že aj keď si so sebou vozíte tretí sklopený rad sedadiel, ubudne z kufra len 60 litrov. Stále je tu teda veľkorysá ponuka priestoru pre batožinu. Jej nakladanie uľahčuje elektricky ovládané veko a široká nakladacia hrana.
Kabína už aj s virtuálnym kokpitom
Interiér ide tiež vlastnou cestou. Kým Tiguan bazíruje na excelentných materiáloch a precíznom spracovaní a Kodiaq na praktickosti, kabína Tarraca má o čosi uvoľnenejší štýl. Palubná doska je však pomerne strohá, čo ale k športovému imidžu patrí, a na rozdiel od súrodencov prináša voľne stojace rozhranie s 8-palcovou uhlopriečkou. Ak poznáte produkty VW, bude vám logika menu vyhovovať. A čo viac, nájdete tu na rozdiel od Kodiaqu praktické analógové ovládače, napríklad pre reguláciu hlasitosti, či zmenu mierky navigácie. Samostatný je aj panel klimatizácie, čo je opäť dobré riešenie. Páčili sa nám aj valčekové ovládače multifunkčného volantu, ktoré sú praktickejšie ako nové riešenie známe napríklad z Golfu.
Tarraco predbieha Kodiaq aj v použití virtuálneho prístrojového panelu s uhlopriečkou 10,25 palca. Český súrodenec si naň bude musieť ešte počkať do faceliftu. Viacero druhov zobrazení, napríklad len s mapou navigácie, sa nastavuje priamo z volantu, takže nemusíte zbytočne vchádzať do menu infotainmentu. Rozsah regulácie volantu aj predných sedadiel je príkladný, nájsť si optimálnu polohu nie je naozaj problém. Skvelý je tiež výhľad. Sedadlá majú dostatočné rozmery. Dokonca aj tie zadné, keďže Seat dal prednosť klasickému deleniu 2:3 pred troma individuálnymi sedačkami. Aj keď posuniete zadnú lavicu úplne vpred, stále máte dostatok miesta na kolená. Od tretieho radu sedadiel neočakávajte zázraky, pohodlne sa tu odvezú len deti, ale tak to už býva.
Výkon pre diaľnicu aj off-road
Pod kapotou sa na úvod objavia štyri motory, všetky 4-valcové, preplňované a vybavené štart-stop systémom. Benzín budú spaľovať agregáty 1,5 TSI (110 kW) a 2,0 TSI (140 kW). Slabší poháňa predné kolesá cez 6-stupňový manuál, silnejší bude štandardne spojený so štvorkolkou 4Drive a automatickou 7-stupňovou prevodovkou DSG. Naftu zastúpia motory 2,0 TDI vo výkonových verziách 110 a 140 kW. Slabší si budete môcť vybrať buď so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a predným náhonom, alebo s automatom DSG kombinovaným s pohonom oboch 4Drive. Silnejšia verzia má štandardne DSG aj 4×4. Neskôr pribudne plug-in hybrid s výkonom 154 kW a čisto elektrickým dojazdom 50 km.
Počas prezentácie sme si vyskúšali najsilnejší benzínový aj najsilnejší naftový motor. Tarraco s hmotnosťou približne 1,8 tony nie je žiadna ľahká váha, ale o dynamiku sa báť nemusíte. Diesel je veľmi kultivovaný a dobre odhlučnený. Stovku s ním španielske SUV zvládne za osem sekúnd a dostatok agility predvádza aj pri diaľničnom tempe. Spotrebu si vzhľadom na ostreší štýl jazdy hodnotiť ešte netrúfame. Jazdiť pod osem litrov na 100 km nebude iste problém. To benzínová verzia 2,0 TSI je síce smädnejšia, s ťažšou nohou na plyne konzumácia paliva poľahky preskočí desaťlitrovú hranicu, ale ponúkne predsa len vyšší akustický komfort, minimum vibrácií a radosť z otáčok. Sedemstupňová dvojspojka sa stará o dostatok razancie pri akcelerácii a na diaľnici zas redukuje otáčky na minimum.
Podvozok si Tarraco požičalo od svojich starších súrodencov. To znamená predné tlmičové vzpery McPherson a zadnú viacprvkovú nápravu. Za príplatok pridá adaptívne tlmiče DCC s módmi Comfort a Sport. A to sa naozaj oplatí. V režime pohodlnej jazdy vie byť totiž Tarraco plavné podobne ako Kodiaq. Dokonca na príplatkových 20-palcových diskoch. A v režime športovej jazdy si zas lepšie rozumie so zákrutami. Riadenie by však mohlo byť predsa len o čosi ostrejšie. Nedotáčavosť, najmä ťažšej naftovej verzie, utajiť nedokáže. Tarraco sme si vyskúšali aj na off-roadovej dráhe. Do terénu je vybavené vyššou svetlou výškou a najmä režimom off-road, ovládaným voličom jazdných režimov, ktorý nastaví trakčné systémy pohonu 4Drive pre čo najlepší záber. Pri stúpaní pomôže hill-holder a pri prudkom klesaní Hill Descent Control. O brzdenie a stabilitu sa potom stará elektronika.
Záver
Tarraco nemalo s terénnou dráhou žiadne problémy. To je presne dôvod, prečo ľudia milujú SUV. Ponúknu komfort osobného auta, priestor a variabilitu MPV a pritom sa neboja zísť z asfaltu. Pochváliť musíme aj asistenčné systémy. Najmä koncernový systém udržiavania v jazdnom prúde pracuje precíznejšie, než pri iných značkách. Zásahy sú jemné a presné. Aj keď zložíte na chvíľu ruky z volantu, drží sa vozidlo v strede jazdného prúdu. Tarraco na nás urobilo dobrý dojem. Je zaujímavou alternatívou ku Kodiaqu aj Tiguanu. Má mladíckejší vzhľad a dokonca o čosi väčší kufor. A možno aj trochu viac exkluzivity, keďže na našich cestách nebude tak frekventované ako Kodiaq. Výber bude pravdepodobne závisieť najmä od ceny, ktorú však ešte nepoznáme. Dozvieme sa ju začiatkom budúceho roka počas uvedenia na trh.
Porovnanie rozmerov
Model | Seat Tarraco | Škoda Kodiaq | VW Tiguan Allspace |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 735 | 4 697 | 4 701 |
Šírka (mm) | 1 839 | 1 882 | 1 839 |
Výška (mm) | 1 658 | 1 655 | 1 674 |
Rázvor náprav (mm) | 2 790 | 2 790 | 2 790 |
Veľkosť kufra 5 miest/7 miest (l) | 760/700 | 720/630 | 760/700 |
Technické údaje
Motor | 1,5 TSI | 2,0 TSI 4Drive | 2,0 TDI | 2,0 TDI 4Drive | 2,0 TDI 4Drive |
---|---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 498 | 1 984 | 1 968 | 1 968 | 1 968 |
Max. výkon (kw/ot.) | 110/5 000 | 140/4 200 | 110/3 500 | 110/3 500 | 140/3 500 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 250/1 500 | 320/1 500 | 340/1 750 | 340/1 750 | 340/1 750 |
Prevodovka | 6M | 7-DSG | 6M | 7-DSG | 7-DSG |
0 – 100 km/h (s) | 9,7 | 8,0 | 9,8 | 9,8 | 8,0 |
Max. rýchlosť (km/h) | 201 | 211 | 202 | 198 | 210 |