Santa Fe patrí k veľkým SUV modelom, do ktorých sa zmestí až 7 pasažierov. Novinka bola po prvýkrát predstavená v Južnej Kórei. V Európe ju verejnosť mohla spoznať v marci tohto roku na autosalóne v Ženeve. Výroba modelu prebieha v Južnej Kórei a v USA.
Robustnosť v krvi
Santa Fe je dlhé 4 770 mm, široké 1 890 mm a vysoké 1 705 mm. Rázvor kolies dosahuje hodnotu 2 765 mm. Kórejské SUV sa vyznačuje robustným dizajnom, ktorý po novom na seba prevzal rodinné prvky.
Centrom prednej časti je čierna mriežka chladiča, ktorá je z hornej strany ohraničená chrómovým pásom. Tesne pod kapotou sa nachádzajú denné svetlá. Hlavné svetlomety sú pod nimi, integrované do predného nárazníka. Rovnaké rozvrhnutie má napríklad Kona.
Bočnej siluete auta dominuje zužujúca sa línia okien, veľké blatníky a veľké zadné dvere. V zadnej časti sa nachádzajú hlavné svetlá zasahujúce do bokov karosérie. Časť svetiel ako svetlá spiatočky a smerovky sú umiestnené v nárazníku.
Do vnútra Hyundai umiestnil výraznú dávku luxusu a priestoru. Slovenský importér očakáva, že na slovenskom trhu sa model bude predávať najmä v najvyššej výbave. To znamená, že na palube vytvára atmosféru kožený interiér. Kožu môžeme nájsť aj na palubnej doske. Vnútro testovaného automobilu malo hnedo-čierny interiér. Za príplatok je možné mať aj bordovú kožu.
V interiéri je nadpriemerná porcia priestoru, pričom výrobca nezanedbal ani zadné sedadlá. Posádka zo zadných sedadiel môže dokonca posúvať spolujazdcove sedadlo. Ovládač je umiestnený na operadle. Samozrejmosťou je vyhrievanie všetkých štyroch sedadiel, ventilácia predných sedadiel a roletky na zadných oknách.
Pred vodičom sa nachádza prístrojový štít, ktorý kombinuje virtuálne zobrazovanie s tradičnými „budíkmi“. Informácie o rýchlosti vodič dostáva prostredníctvom displeja umiestneného medzi otáčkomerom a údajmi o stave paliva spolu s teplotou chladiacej kvapaliny. Displej okrem virtuálneho tachometra zobrazuje aj informácie o jazde, vonkajšiu teplotu alebo režim automatickej prevodovky.
Technologická výbava
V novom Santa Fe Hyundai po prvýkrát použil plnohodnotný head-up displej, ktorý zobrazuje informácie o jazde na čelnom skle v zornom poli vodiča. Doteraz model Kona disponoval len výsuvným head-up displejom, ktorý informácie projektuje na plastový štít.
Kórejská automobilka použila vo svojom modeli aj bezpečnostné prvky, ktoré sú zamerané na cestujúcich na zadných sedadlách. Automobil chce zabrániť, aby roztržitý vodič na zadnom sedadle zabudol napríklad dieťa. Ak tlakový senzor po vypnutí motora a otvorení dverí vodiča rozpozná niečo ťažké na zadných sedadlách, zobrazí sa grafické a zvukové zobrazenie.
Po zamknutí vozidla sa k slovu dostáva pohybový senzor. Ak rozpozná pohyb, spustí alarm. Ten má k vozidlu prilákať pozornosť okolia, prípadne odchádzajúceho vodiča. Pri pozdĺžnom parkovaní pri ceste Santa Fe navyše cestujúcim zabráni otvoriť zadné dvere ak to nie je bezpečné vzhľadom na okolitú premávku.
Dva motory v ponuke
Na Slovensku je Santa Fe v ponuke s dvojicou naftových motorov. Benzínová pohonná jednotka chýba. V niektorých krajinách sa model predáva aj s 2,4 litrovým a 2,0 litrovým preplňovaným benzínovým štvorvalcom.
Základ slovenskej ponuky tvorí 2,0 litrový naftový štvorvalec s výkonom 150 koní a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Testovanú verziu poháňa 2,2 litrový štvorvalec s výkonom 200 koní. Presun výkonu na obe nápravy zabezpečuje 8-stupňový automat s hydrodynamickým meničom. Nejde teda o dvojspojkový automat.
Zmena prevodových stupňov prebieha priemernou rýchlosťou. Situáciu úplne nerieši ani športový režim. Santa Fe rozhodne nie je vhodné na športovú jazdu, no myslíme si, že rýchlejšie reakcie automatu by si zaslúžil. Zmeny prevodov sú však vďaka koncepcii úplne plynulé. Vysoký počet prevodových stupňov ma za následok nízke otáčky pri diaľničných rýchlostiach.
Priemerná spotreba väčšieho ponúkaného motora spolu s pohonom oboch náprav a automatickou prevodovkou sa v našom prípade počas týždňového testu ustálila na hodnote 8,1 litra nafty na 100 km. Mimo mesta pri pokojnej jazde odber klesá na hodnotu 6 litrov. V meste môže presiahnuť aj 10 litrov.
Z 0 na 100 km/h Santa Fe zrýchli za 9,4 sekundy. Maximálna rýchlosť je 203 km/h. Najsilnejšiemu motoru výkon rozhodne nechýba. Krútiaci moment 440 Nm je aj vďaka vhodne odstupňovanej prevodovke dostupný väčšinou práve, keď ho vodič potrebuje. Oficiálne je k dispozícii od 1 750 do 2 750 otáčok. Pohonná jednotka si poradí aj s plne naloženým Santa Fe. Do interiéru sa pri tom môže zmestiť až 7 cestujúcich.
Pohodlie na dlhých cestách
Podvozok Santa Fe je zameraný najmä na pohodlie. Volant filtruje takmer všetky informácie vychádzajúce spod predných kolies. Účinok posilňovača riadenia ovplyvňuje výber jazdného režimu. Správanie podvozku sa však nemení. Adaptívne tlmiče v ponuke nie sú.
Rýchlejšia zmena smeru jazdy sa teda prejaví v náklone auta. Pohotovostná hmotnosť auta v 5-miestnej verzii dosahuje 1,9 tony. V konfigurácii so 7 miestami presahuje hranicu 2 ton. Auto teda rozhodne nepatrí k najľahším.
Najlepšie sa Santa Fe cíti na diaľnici. Vďaka pomerne vysokej hmotnosti a 2 765 mm dlhému rázvoru je stabilné aj vo vysokých rýchlostiach. Hyundai odviedol dobrú prácu pri odhlučnení. V mestských podmienkach pôsobí veľké SUV vďaka svojim rozmerom nehrabaným dojmom. Parkovanie mu uľahčuje kvalitný kamerový systém.
Záver
Hyundai sa so svojim novým Santa Fe priblížil k prémiovej triede. Podarilo sa mu to aj napriek tomu, že svoje veľké SUV sa ani nepokúšal prezentovať ako športové. Lebo nie je. Hodí sa najmä pre pokojnejšie jazdiacu časť vodičov. Týmto šoférom sa odvďačí veľmi príjemným jazdným prejavom a dobrým pocitom z interiéru.
Santa Fe však môže trpieť na chudobnú ponuku motorov. Konkurencia je v tomto prípade ďalej. Nemecké modely, ako napríklad Škoda Kodiaq ponúkajú omnoho viac pohonných jednotiek. Škoda pritom nepatrí k prémiovým značkám a nemá ani takú ambíciu. Záujemcovia o Santa Fe sa však nemusia báť, že sa nedostanú do vybraných nemeckých miest, kde platia reštrikcie pre naftové automobily. Hyundai spĺňa všetky najnovšie a najprísnejšie emisné limity.
Cenovka modelu Santa Fe s najslabším 150 koňovým motorom a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou je minimálne 34 990 eur. V najvyššej výbave Premium s 200 konskými silami a automatickou prevodovkou stojí Santa Fe 44 990 eur. Príplatková výbava tradične nie je široká. V najvyššej výbave si zákazníci môžu priplatiť za panoramatické strešné okno, metalický lak, bordové kožené čalúnenie sedačiek a 7-miestne prevedenie.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 770 |
Šírka (mm) | 1 890 |
Výška (mm) | 1 705 |
Rázvor (mm) | 2 765 |
Minimálna svetlá výška (mm) | 185 |
Objem batožinového priestoru | 625/1 695 l |
Objem palivovej nádrže | 71 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 855 – 1 980 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový preplňovaný štvorvalec |
Zdvihový objem motora | 2 199 cm3 |
Výkon | 147 kW (200 k ) pri 3 800 ot./min |
Max. krútiaci moment | 440 Nm pri 1 750 – 2 750 ot./min |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
Pohon | obe |
Max rýchlosť | 203 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 9,4 s |
Spotreba (kombinovaná) | 6,1 – 6,3 l/100 km |
Spotreba (test) | 8,1 l/100 km |
Ceny a záruka
Základná cena | 34 990 EUR |
Cena testovaného auta | 46 850 EUR |
Záruka | 5 rokov bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov |