Test: Kia Sportage 2,0 CRDi – dieselový hybrid spotrebou neohúri

22.12.2018 06:00

Sportage je aj u nás dobre zavedeným hráčom v triede SUV. Spolu s faceliftom však prichádza aj v podobe raritnej mild-hybridnej dieselovej verzie 2,0 CRDi EcoDynamics+. Práve tá sa nám dostala do rúk. Dokáže naozaj šetriť palivo?

Verzia GT-line je neprehliadnuteľná. Lesklá...
Verzia GT-line je neprehliadnuteľná. Lesklá čierna maska so zložitým „výpletom“ a nárazník so svetlami Ice Cube podporujú jej športový imidž. Autor: Ľuboš Pilc

Sportage súčasnej generácie je na trhu od roku 2015, a tak mu Kia naordinovala v závere roka modernizáciu. Lenže Kórejci sa neobmedzili len na facelift. Prišli s niečím, čo nemá množstvo konkurentov. Sportage s motorom 2,0 CRDi totiž Kia vybavila mild-hybridnou sústavou EcoDynamics+. A všetko načasovala tak, že kým rivali ešte len homologizujú svoje modely v súlade s normou WLTP, čo znamená dočasnú absenciu mnohých motorizácií, Sportage bol pripravený vyraziť na trh v plne sile. A dokonca so silným naftovým motorom, ktorý sa dnes príliš nenosí. Lenže tento spĺňa normu Euro 6d, a preto sa nemusí obávať reštrikcií.

Výsadou GT-Line sú aj 19-palcové dvojfarebné...
Výsadou GT-Line sú aj 19-palcové dvojfarebné disky kolies či väčší strešný spojler. Autor: Ľuboš Pilc

Ale pekne po poriadku. Vynovený Sportage sa nám dostal do rúk nielen s mild-hybridným dieselom, ale aj s novým 8-stupňovým automatom a v atraktívnej, i keď drahej úrovni vybavenia Sport Line. Tú spoznáte na prvý pohľad vďaka parádnym 19-palcovým dvojfarebným diskom, čiernej lesklej maske s plástovým výpletom, množstvom dekorácií z klavírnej černe, väčšiemu strešnému spojleru či dvojici elipsoidných chrómových koncoviek výfukov. Zaujme aj futuristickou konštrukciou full-LED reflektorov so štvoricou diód, ktoré opakujú motív „ľadových kociek“ z hmlových svetiel. Zadné svetlá sú teraz prepojené lištou. Spolu s novým žiarivým modrým lakom vyzerá Sportage naozaj k svetu.

Hodnotnejší interiér

Výrazne si polepšil aj interiér. Druhá generácia pôsobila v kabíne totiž dosť stroho, najmä jej plochá palubná doska. Teraz je potiahnutá ekokožou, čo zlepšuje celkový dojem. Vynovený je aj volant či grafika prístrojového panelu s dvojicou analógových ukazovateľov a centrálnym farebným TFT displejom. Precíznejšia je aj grafika multimediálneho rozhrania. Verzia GT-line navyše pridáva lesklé čierne dekorácie a hliníkové prvky vrátane pedálov. Vynikajúce sú tiež anatomické sedadlá s červeným prešívaním. Jednoducho, atmosféra je jasne odlišná od bežných verzií. Ergonómii prospieva veľký rozsah nastavenia volantu a sedadla vodiča. Lakťová opierka je síce pevná, ale má optimálnu polohu.

Vzadu upútajú pozornosť dve oválne koncovky...
Vzadu upútajú pozornosť dve oválne koncovky výfukov či nová svetelná lišta spájajúca zadné svetlá podobne ako na novom ProCeede. Autor: Ľuboš Pilc

Rozmiestnenie ovládacích prvkov sa nezmenilo. Pod obrazovkou infotainmentu tak nájdete až štyri rady tlačidiel vrátane panelu klimatizácie. To je na dnešné časy priveľa, ale rozhodne nie na škodu veci. Takže ak chcete meniť teplotu, zapnúť vyhrievanie volantu alebo čelného okna, nemusíte sa „preklikávať“ v zložitom menu. Chybičkou krásy je pre Kiu typické umiestnenie ovládania palubného počítača a tempomatu na pravom ramene volantu. A keďže ovládače sú identické, časti si ich pomýlite. Na priestor sa sťažovať nebudete. Kráľovské pomery vládnu dokonca aj vzadu, kde majú sedadlá delené v pomere 2 : 3 veľkorysé sedáky aj dostatočne vysoké operadlá. Navyše s reguláciou sklonu.

Interiér pôsobí hodnotnejším dojmom. Má nový...
Interiér pôsobí hodnotnejším dojmom. Má nový volant, kožou potiahnutú palubnú dosku aj novú grafiku prístrojov a infotainmentu. Autor: Ľuboš Pilc

Škoda len, že lavica sa nedá posúvať. Prospelo by to najmä mild-hybridnej verzii, pretože jej kufor má len 439 litrov, o 41 litrov menej ako ostatné verzie s pohonom 4×4. Z objemu uberajú batérie, umiestnené asi v dvoch tretinách dvojitého dna. Takže pod podlahou ostáva iba úzka schránka na strane nakladacej hrany. Zmieriť sa musíte aj s elektrickým ovládaným vekom. To by bolo za normálnych okolností výhodou, lenže ono sa otvorí už pri priblížení k veku s kľúčom vo vrecku. Teda aj v situáciách, keď nič také neplánujete, napríklad ak sa pri aute prechádzate s telefónom v ruke. Takáto pomoc je kontraproduktívna, chcelo by to nožný senzor v nárazníku. Sportage tiež chýba sklápanie operadiel z priestoru kufra. To je škoda, pretože dokáže vytvoriť vodorovnú ložnú plochu.

Zázračný diesel?

Najviac sme sa tešili na osobnú skúsenosť s mild-hybridným systémom spojeným s dieselovým motorom. Zatiaľ totiž elektrifikácia dieselov nedopadla príliš dobre. Spomeňme Mercedes-Benz E 300 BlueTec či Peugeot 508 RXH a DS 5 HYbrid4. Kia však išla na vec inak. Sportage sa netvári na plnohodnotný hybrid. Verzia EcoDynamics+ kombinuje vznetový 4-valec 2,0 CRDi (136 kW) so štartér-generátorom MHSG (Mild-Hybrid Starter-Generator) a malou li-ion batériou s kapacitou 0,46 kWh. Celé to spája 48 V elektrický okruh. Systém umožňuje rekuperovať brzdnú energiu, vypínať motor pri rýchlostiach nižších ako 30 km/h a podieľať sa na akcelerácii prídavným výkonom 12 kW.

Do kufra naložíte v mild-hybridnej verzii len...
Do kufra naložíte v mild-hybridnej verzii len skromných 439 litrov, o 41 litrov menej ako v ostatných štvorkolkách. Dôvodom sú akumulátory zaberajúce časť dvojitého dna. Autor: Ľuboš Pilc

Funguje to v praxi? Prvé, čo si všimnete je, že mild-hybridný Sportage vás svojou technológiou nijako nezaťažuje. Ak chcete vedieť či sa batéria práve dobíja, alebo naopak, posiela energiu k motoru, musíte sa preklikať v menu palubného informačného systému k malej grafike. V bežných hybridoch na vás priam útočia farebné schémy a grafy hodnotiace ekonomiku vašej jazdy. Sportage nemá dokonca ani jazdný mód Eco. Vystačí si s režimami Normal a Sport. V každom prípade prínos technológie cítiť v extrémne rýchlych reštartoch motora a tiež pri akcelerácii, keď dokáže generátor zmierniť krátkodobým dodaním výkonu „turbodieru“ naftového motora.

Spotreba bez zázrakov

Celé to pracuje veľmi kultivovane. Samotný diesel je skvelo odhlučnený a dobre si rozumie s novým zamatovo radiacim 8-stupňovým automatom s hydrodynamickým meničom, ďalšou kórejskou vychytávkou vlastnej konštrukcie. Ten dokáže vyžmýkať z motora maximum pri akcelerácii a na druhej strane redukovať otáčky na minimum počas plynulej jazdy. Pri diaľničnom tempe pod 2 000 za minútu. Všetko je teda pripravené na nízku spotrebu. Lenže tá sa akosi nedostavuje, aspoň nie v miere, ktorá by vás nadchla. Pri krátkych mestských jazdách sa ľahko prehupne cez desať litrov. Ale aby sme boli objektívnejší, palubný počítač ukazoval priemer 7,9 litra za posledných približne 2 000 km. My sme dosiahli s ľahkou nohou na plyne 7,3 litra, lenže v meste sme sa pod osem nezmestili.

Systém EcoDynamics+ spája dvojlitrový diesel s...
Systém EcoDynamics+ spája dvojlitrový diesel s výkonom 136 kW s reverzibilným štartér-generátorom, schopným pridať ďalších 12 kW výkon. Autor: Ľuboš Pilc

Takže na priemer 5,8 litra, ktorý udáva výrobca podľa staršej normy NEDC, jednoducho zabudnite. Kia síce nesľubuje zázraky, tvrdí, že systém EcoDynamics+ znižuje spotrebu paliva len o štyri percentá, ale my sme mali dojem, že na ekonomiku prevádzky môže mať skôr negatívny vplyv. Problém je v tom, že kvôli rekuperácii začne mild-hybridný Sportage výrazne spomaľovať hneď po tom, čo dáte dole nohu z plynu. Oveľa viac ako v prípade, keď brzdíte iba motorom. Do hry sa totiž zapája aj odpor MHSG. Síce vyrába elektrinu, ale Sportage s pohotovostnou hmotnosťou 1 670 kg oberá o možnosť využiť svoju zotrvačnú energiu. Prevodovka navyše neumožňuje režim plachtenia.

Spotreba okolo ôsmich litrov celkom nezodpovedá...
Spotreba okolo ôsmich litrov celkom nezodpovedá cene šetriacej hybridnej technológie. Autor: Ľuboš Pilc

Takže ak sa chcete hýbať, musíte mať nohu na plyne aj v situácii, keď by ste s manuálom za normálnych okolností vyradili na neutrál a nechali sa unášať. Brzdná sila je taká výrazná, že aj pri klesaní musíte mať niekedy nohu na plyne. A dobre vypočítať si treba aj dojazd na križovatku. Ak dáte nohu z plynu príliš skoro a systém vás zbrzdí ešte skôr, posledný úsek si musíte pomôcť opäť pomocou motora. Väčší efekt systému by sa dostavil pravdepodobne vtedy, keby motor vypínal aj pri vyšších rýchlostiach, prevodovka využívala plachtenie a generátor MHSG by sa aktivoval až vtedy, keď by ste sa dotkli brzdového pedálu. Ale to sme už pri full-hybridoch, čo Sportage nie je. Takto je systém prospešný skôr metodike merania emisií ako samotným zákazníkom.

Keď, tak s manuálom

Náš názor je, že vhodnejšie je systém EcoDynamics+ spojiť so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a pri jazde využívať častejšie neutrál. V každom prípade, dynamikou vás výkonný diesel rozhodne nesklame. Stovku zvláda pod desať sekúnd. Vďaka štvorkolke nepozná preklz ani pri prudkom zrýchlení. Navyše modernizovaný Sportage prekvapí lepšou izoláciou podvozka a celkovo kultivovanejším jazdným prejavom. Dokonca aj na 19-palcových diskoch a s o čosi tvrdším naladením pružín a tlmičov verzie GT-line, vie byť veľmi komfortný. Hmotnosť v zákrutách síce cítiť, ale paradoxne batérie v kufri stoja za jej lepším rozložením medzi nápravy. Pomáha aj posilňovač riadenia s variabilným účinkom. Športovca v Sportage ale určite nehľadajte.

Sportage sa po modernizácii posunul predsa len o čosi vyššie. Je krajší, má hodnotnejší interiér, vyšší akustický komfort a jeho podvozok vám dopraje viac pohodlia. Zabudnúť nesmieme ani na plejádu asistenčných systémov, ako adaptívny tempomat s úplným dobrzdením a rozbehom, skvelo fungujúce adaptívne LED svetlá, monitorovanie jazdných prúdov s udržiavaním medzi čiarami či na komfortné prvky, ako aparatúru JBL so subwooferom v kufri. Ale čo sa týka spojenia mild-hybridnej sústavy s naftovým motorom sa zdá, že Kia nedokázala odstrániť slabiny hybridných dieselov, pre ktoré sa konkurencia rozhodla s nimi nepokračovať. Efekt je minimálny, a pritom sú zákazníci nútení priplácať za zložitú technológiu vrátane drahých akumulátorov.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 485
Šírka (mm) 1 855
Výška (mm) 1 635
Rázvor náprav (mm) 2 670
Svetlá výška (mm) 172
Objem kufra/nádrže 431/55
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 672

Technické údaje

Verzia 2,0 CRDi EcoDynamics+ 4WD GT-line
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem (ccm) 1 995
Max. výkon (kW/ot.) 136/4 000
Max. krút. moment (Nm/ot.) 400/1 750
Prevodovka 8A+ 4WD
0 – 100 km/h (s) 9,5
Max. rýchlosť (km/h) 201
Spotreba na 100 km (l) 5,8
Spotreba počas testu (l) 7,3 – 7,9
Cena verzie 35 990 €
Kia
		Sportage 2,0 CRDi EcoDynamics+ - test
		2018
Kia
		Sportage 2,0 CRDi EcoDynamics+ - test
		2018
+25Kia Sportage 2,0 CRDi
		EcoDynamics+ - test
		2018

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Kia Sportage #Kia
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
24. 12. 2018zdraženie1.202 €1.258 €
17. 12. 2018zlacnenie1.195 €zdraženie1.258 €
10. 12. 2018zlacnenie1.220 €zlacnenie1.257 €
3. 12. 2018zlacnenie1.222 €zlacnenie1.260 €
26. 11. 2018zlacnenie1.227 €zlacnenie1.267 €
19. 11. 2018zlacnenie1.269 €zlacnenie1.308 €
12. 11. 2018zlacnenie1.294 €zlacnenie1.334 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk