Citroën C3 Aircross vyrábaný v španielskej Zaragoze je derivátom modelu C3, ktorý patrí do segmentu malých áut. Už na prvý pohľad je však zrejmé, že rozmermi ho prekonáva. C3 Aircross je presne tým druhom auta, ktoré je momentálne v kurze. Kompaktnými proporciami uľahčuje jazdu v meste a po vizuálnej stránke pripomína terénne vozidlo.
Originálny dizajn
V prípade francúzskej automobilky sme si už zvykli na výrazné dizajnové prvky. Je to dobrá stratégia, pokiaľ je cieľom vytvoriť nezameniteľné automobily, ktoré sa vizuálne ľahko zapíšu do pamäti. Preto je C3 Aircross na prvý pohľad jasne definovateľný ako príbuzný modelov C4 Cactus a C3. Najpodstatnejším rozdielom je absencia plastovej ochrany dverí Airbumps.
Napriek tomu má C3 Aircross na karosérii plastov na rozdávanie. Masívny predný aj zadný nárazník jednoznačne podčiarkujú snahu dizajnérov vyvolať dojem auta pripraveného do terénu. Drsný zjav podporujú aj masívne strešné lyžiny. Hoci sme testovali vozidlo v tuctovej striebornej farbe, ponuka lakov karosérie je, podobne ako pri modeli C3, veľmi široká.
Motor dvoch tvárí
Súčasný trend velí sťahovať vznetové motory z ponuky pri autách zo segmentu B. Citroën C3 Aircross však nemožno pokladať za typické malé auto. S naftovým agregátom BlueHDi 100 pod kapotou váži 1 293 kilogramov. Najslabší diesel v ponuke má výkon 73 kW (99 k) a maximálny krútiaci moment 254 Nm.
Na motor sa možno pozerať z dvoch hľadísk, pričom jedno vodiča poteší a druhé ho zarmúti. Jednoznačným plusom je spotreba nafty. V priemere sme dosiahli hodnotu 4,7 l/100 km. V meste sa odber nafty z nádrže pohybuje okolo hranice 5,5 l/100 km. Na diaľnici motor pracuje pri 2 200 ot./min a spotreba je 5,2 l/100 km. Mimo obce nie je problém jazdiť pod 4,5 l/100 km.
Horšie je to s prejavom pohonnej jednotky. Tá dáva najavo svoj naftový charakter veľmi výrazne. V nižších otáčkach je motor hlučný a do kabíny preniká veľa vibrácií. Vo vyšších otáčkach sa prejav agregátu zlepší a už nepôsobí rušivo. Prácu motora ovplyvňuje aj dnes už pomerne archaická päťstupňová manuálna prevodovka. Pri snahe o zrýchlenie treba väčšinou podradiť, čo nie je pre naftové motory typické.
Podľa technických údajov sa má maximálny krútiaci moment 254 Nm dostaviť pri 1 750 ot./min, no my sme sa k nemu dopracovali až po dosiahnutí zhruba 2 000 ot./min. Výhrady máme aj voči radiacej páke, ktorá má zbytočne dlhé dráhy a piaty prevodový stupeň je nutné radiť príliš do boku.
Podvozok Citroënu C3 Aircross si dobre počínal na nerovnostiach, k čomu prispeli aj šestnásťpalcové kolesá. Hoci vo vyšších otáčkach auto ochotne zrýchľovalo, v zákrutách bolo cítiť náklony karosérie. Snahu o športovejšiu jazdu marí aj silný účinok posilňovača riadenia, ktorý je ale praktický pri manévrovaní na parkovisku.
Plastový interiér
Z hľadiska dizajnu interiéru sú si modely C3 a C3 Aircross veľmi podobné. Hoci je vnútro nápadité, dojem z neho kazí použitie tvrdých plastov. Tie sú v kontraste so širokými a mäkkými sedadlami inšpirovanými dizajnom nábytku. Okrem nadmerného použitia plastov považujeme za typický rys aj absenciu ovládačov klimatizácie. Tá sa dá ovládať len cez dotykový displej, čo je menej praktické.
Na zadných sedadlách sa pohodlne odvezú len nižší a stredne vysokí ľudia. Nad hlavou je síce dostatok priestoru aj pre vysoké postavy, no limitom je miesto pre kolená. Batožinový priestor má v závislosti od usporiadania objem 410 až 520 litrov. Po sklopení druhého radu sedadiel vznikne priestor s objemom 1 255 litrov.
Záver
Citroën sa okrem originálneho vzhľadu snaží prilákať zákazníkov aj cenou. Základná akciová cena modelu C3 Aircross je 11 990 eur. V tomto prípade ide o vozidlo poháňané benzínovým trojvalcom v najnižšej výbave Live. Naftový motor s výkonom 73 kW je dostupný od výbavy Feel. V tomto prípade stojí 15 490 eur. Najvyšším stupňom výbavy je Shine.
My sme testovali vozidlo v strednej výbave Feel. Tá zahŕňa okrem základnej výbavy aj elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, kryty spätných zrkadiel a strešné nosiče lakované načierno, deflektor predného a zadného nárazníka v sivej farbe, prídavné LED-diódové denné svetlomety, multifunkčný kožený volant a dotykový sedempalcový displej.
Tam však možnosti nekončia, keďže Citroën má pripravenú aj širokú ponuku príplatkovej výbavy. Dokúpiť sa dá elektricky otvárateľné strešné okno s clonou a s LED osvetlením, systém Grip Control pre lepšie rozjazdy na klzkých povrchoch a asistent zjazdu z kopca, bezkľúčový prístup a štartovanie, vyhrievanie predných sedadiel, navigácia, farebné lakovanie strechy a zadné parkovacie senzory. V prípade najvyššej výbavy je možností ešte viac.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 154 |
Šírka (mm) | 1 756 |
Výška (mm) | 1 597/1 637 |
Rázvor (mm) | 2 604 |
Objem batožinového priestoru (l) | 410–520/1 255 |
Objem palivovej nádrže (l) | 45 |
Prevádzková hmotnosť (s vodičom) (kg) | 1 293 |
Celková hmotnosť (kg) | 1 825 |
Technické údaje
Typ motora | radový vznetový s preplňovaním |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 560 |
Počet valcov/ventilov | 4/8 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 73/99 pri 3 750 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 254 pri 1 750 |
Prevodovka | 5-stupňová manuálna |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 175 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11,5 |
Spotreba (mesto/mimo/kombi) (l/100km) | 4,6/3,7/4 |
Emisie CO2 (g/km) | 104 |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 11990 EUR |
Základná cena testovanej verzie | 15 490 EUR |
Cena testovaného vozidla | 17 240 EUR |
Záruka | 2 roky |