Skôr ako začnete ohŕňa nos nad spojením SUV, naftového motora a znaku RS, mali by ste vedieť, že Škoda vie čo robí. Kodiaq je na trhu rok a pol. Za ten čas výrobca predal takmer 280-tisíc kusov tohto modelu. Väčšina zákazníkov preferuje v tomto prípade naftový motor (57 percent) a automatickú prevodovku (87 percent). Výrobca zákazníkom dodal to, po čom túžia.
Najpodstatnejší je motor
Kodiaq RS dostal najvýkonnejší naftový motor v histórii značky Škoda. Ide o 2,0 BiTDI, v rámci koncernu Volkswagen dobre známy agregát. Pohonná jednotka dosahuje 239 koní spolu s krútiacim momentom 500 Nm.
Pohonná jednotka vychádza z agregátu s označením EA288, ktorý bol na trh uvedený v roku 2012. Jeho súčasťou sú dve sériovo zapojené turbá. Prvé vysokotlakové zabezpečuje pružnosť pohonnej jednotky v nízkych otáčkach. Približne pri hranici 2-tisíc otáčok sa k slovu dostáva väčšie nízkotlakové turbo, ktoré dosahuje plniaci tlak až 3,8 baru. Maximálny vstrekovací tlak systému Common rail je 2 500 barov.
Pre hladší chod má pohonná jednotka aj dvojicu vyvažovacích hriadeľov. Kodiaq RS s touto pohonnou jednotkou zrýchľuje na 100 km/h za 6,9 sekundy. Maximálna rýchlosť 5-miestnej verzie má hodnotu 221 km/h. Kodiaq RS so 7-miestnym interiérom je pomalší o 0,1 sekundy a 1 km/h.
Označenie „RS“ vytvára u fanúšikov veľké očakávanie. Na druhej strane sme si istí, že naftový motor pod kapotou modelu Kodiaq RS dáva zmysel.
Pohonná jednotka je spojená len s pohonom všetkých kolies a 7-stupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou DSG. Automat dobre využíva krútiaci moment agregát a zbytočne nepodraďuje, keď to nie je potrebné. Motor reaguje na stlačenie plynového pedálu svižne. Vďaka dvojitému preplňovaniu je omnoho pohotovejší, ako ostatné TDI agregáty aj napriek tomu, že spĺňa rovnaké najprísnejšie emisné limity.
Kodiaq RS dostal zvuk aj z vonku!
Najrýchlejší Kodiaq nemá typický naftový prejav. Výrobca mu dodal zaujímavý zvukový prejav. Zvuk z reproduktorov prúdi nielen do interiéru. Príchod verzie RS počuť aj z vonkajšej strany.
Samozrejme, nejde o zvukové vlny, ktoré vychádzajú priamo spod kapoty. O lákavý soundtrack sa stará systém Dynamic Sound Boost. Systém čerpá informácie z riadiacej jednotky auta. Využíva napríklad údaje o rýchlosti, jazdnom režime a stlačení plynového pedálu. Na ich základe emituje zvukové vlny.
Najvýraznejšie je tento jav počuť v športovom režime. Systém je deaktivovaný len v ekologickom režime. Inak ako zmenou jazdného režimu ho nie je možné vypnúť. Škoda vhodne naladila intenzitu zvukových vĺn, ktoré v športovom režime znejú pomerne reálne. Navyše zvuk vychádza len zo zadnej časti auta.
Auto pre každý deň
Kodiaq je aj napriek svojmu označeniu RS a 20 palcovým zliatinovým kolesám aj naďalej autom na každý deň. Môže za to aj adaptívny podvozok, ktorý v komfortnom režime bez problémov filtruje väčšinu nerovností ciest.
V športovom režime postoj automobilu stvrdne a začína kopírovať povrch ciest. Ide o výrazne odlišný jazdný prejav, aký majú štandardné verzie. Automobilka ladila jazdné vlastnosti na nemeckom okruhu Nürburgring. Vozidlo sme mali možnosť vyskúšať na kľukatých cestách v okolí španielskych miest Jerez a Cádiz. Rozhodne ide o najlepšie jazdiaci Kodiaq.
Automobil vážiaci 1 880 kg svoju hmotnosť omnoho lepšie maskuje ako ostatné verzie. Kodiaq RS rozhodne nemôžeme označiť za čistokrvné športové auto, za beštiu, ktorá skúša vodičové schopnosti a pri zaváhaní sa mu pokúša vraziť nôž do chrbta. Na druhej strane Kodiaq RS nestratil nič zo svojej praktickosti.
Jasne rozpoznateľný
Označenie RS bolo vždy aj o vzhľade. Automobil dostal prepracované nárazníky a prednú masku chladiča. Vonkajšie spätné zrkadlá a strešné lyžiny sú čierne. Kodiaq RS stojí na už spomínaných 20 palcových kolesách, za ktorými sa ukazujú červené brzdové strmene. Zadná časť dostala cez celú šírku červený pás odraziek.
Interiéru dominujú športové sedadlá s integrovanou hlavovou opierkou. Veľmi sa podobajú na sedačky, ktoré Škoda v Kodiaqovi používa vo verzii Sportline. Ba priam by sme povedali, že sú okrem rozdielneho prešívania a loga „RS“ rovnaké. V druhom a treťom rade majú sedadlá rovnaký tvar ako v iných verziách modelu. Dostali však rovnaké čalúnenie vo forme kože a Altancary ako predné sedadlá.
Štandardom interiéru je digitálny prístrojový štít so špeciálnym režimom. Klasické ukazovatele v tejto verzii nenájdete.
Záver
Škoda Kodiaq RS sa na Slovensku predáva s cenou 49 990 eur. Sme zvedaví, či verzii RS nebude brať predaje výbava Sportline. Tej chýba najmä biturbo motor, ktorý v ponuke nemá. Najsilnejšie TDI s výkonom 190 koní s pohonom všetkých kolies a automatom stojí 41 900 eur. Alebo bude verzia RS kradnúť predaje výbave Sportline?
Štandardnou súčasťou verzie RS je napríklad adaptívny podvozok, pohon všetkých kolies, automatická prevodovka, 20 palcové kolesá, digitálny prístrojový štít a navigačný systém spolu s 9,2 palcovou dotykovou obrazovkou. Hlavnou devízou Kodiaqa vo verzii RS je jeho motor, ktorý doteraz v ponuke veľkého SUV chýbal. S naftovým motorom a špeciálne naladeným podvozkom je rozhodne najrýchlejším Kodiaqom v ponuke.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 699 |
Šírka (mm) | 1 882 |
Výška (mm) | 1 686 |
Rázvor (mm) | 2 790 |
Objem batožinového priestoru | 530/1 960 l |
Objem palivovej nádrže | 60 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 880 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový štvorvalec s dvojitým preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 1 968 cm3 |
Výkon | 176 kW (239 k) pri 4 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 500 Nm pri 1 750 – 2 500 ot./min |
Prevodovka | 7-stupňová automatická |
Pohon | obe |
Max rýchlosť | 221 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 6,9 s |
Spotreba (kombinovaná) | 6,4 l/100 km |
Ceny a záruka
Základná cena modelu Kodiaq RS | 49 990 EUR |
Záruka | 5 rokov/100 000 km |