„Céčko“ je v rámci značky Mercedes-Benz najpredávanejším modelom. V roku 2017 nemecký výrobca celosvetovo predal 415-tisíc kusov tohto auta. Trieda C aktuálnej generácie je vo výrobe od februára 2014. V predaji sú verzie sedan, kombi, kupé a kabriolet.
Model schádza z výrobných liniek v niekoľkých továrňach po celom svete. Ide o model, ktorý v rámci značky ako prvý použil platformu MRA (Modular Rear-wheel drive Architecture). Vďaka tomu je súčasné „Céčko“ v porovnaní so svojim predchodcom ľahšie o 100 kilogramov.
V minulom roku dostala trieda C facelift, ktorý na jej palubu priniesol modernejšie technológie. Niektoré časti výbavy pochádzajú až z triedy S. Vodič má napríklad k dispozícii poloautonómny systém jazdy.
Uhladený dizajn
Mercedes triedy C sa dizajnovo jasne hlási k rodine. Menej pozorní ľudia ho možno ani nerozoznajú od triedy E alebo S. Napriek tomu ide o mimoriadne uhladené a elegantne pôsobiace auto. Zároveň vie byť nenápadné a nemá potrebu extravagantným dizajnom prezentovať svoj pôvod a cenu.
V rámci faceliftu došlo len k niekoľkým úpravám exteriéru, no tie výrazne zmenili vzhľad auta. Nová je najmä maska chladiča. Vďaka tomu auto opticky omladlo o niekoľko rokov. Prepracované boli aj svetlá a predný nárazník. Vzhľad testovaného auta vylepšuje AMG Line. Vďaka tomu má automobil špeciálne doplnky ako 18 palcové disky a veľmi dobre vyzerajúcu diamantovú masku.
Interiér je pre posádku veľmi príjemným miestom pre život. Oceňujeme príplatkové hnedé čalúnenie interiéru, ktoré veľmi dobre sekunduje drevu, hliníku a ambientnému osvetleniu. V prednej časti interiéru sú dva združené displeje. Nevytvárajú však jeden dlhý obdĺžnik ako napríklad v novšej triede E alebo S. Pred vodičom je integrovaný digitálny prístrojový štít. V strede prístrojovej dosky je ďalší displej. Na volante po facelifte pribudla dvojica dotykových plôch, ktoré ovládajú jednotlivé displeje. Ľavá plocha ovláda displej pred vodičom a pravá stredový displej.
Trieda C po novom môže mať na palube systém bezdrôtového nabíjania mobilných zariadení. Už v základnej výbave je vybavená bezkľúčovým štartovaním. Vo vnútri je dostatok miesta pre štvorčlennú posádku, no trieda C nepatrí k priestorovým rekordérom. Dvaja 186 cm vysokí ľudia sa za seba zmestia. Vyšší už budú musieť ísť cestou kompromisov.
Vynikajúce jazdné vlastnosti podporené technológiou
Nízke ťažisko a takmer ideálne rozloženie hmotnosti môžu za veľmi dobré jazdné vlastnosti testovaného Mercedesu. Na ešte vyššiu úroveň ich prináša adaptívny podvozok so systémom dynamického ovládania pohybu karosérie. Nejde o vzduchové tlmiče. Tento systém sa nám v „Céčku“ páči viac.
Vodič má za volantom pocit, že šoféruje omnoho ľahšie auto. Trieda C netrpí výraznými náklonmi karosérie ani v komfortnom režime jazdy. K stabilite prispieva aj pohon oboch náprav. V bežných podmienkach väčšina výkonu prechádza na zadnú nápravu. V prípade potreby systém do akcie pripojí aj predné kolesá.
Sedan sa svojej stopy drží prekvapivo húževnato. Vodič ho môže hodiť do zákruty rýchlosťou, o ktorej pochybuje, no podvozok to zvládne. Aj napriek tomu, že väčšina výkonu prechádza na zadné kolesá, prejazdy zákrutami so stlačeným plynovým pedálom nie sú sprevádzané ani náznakom pretáčavosti.
To všetko sa však zmení po vypnutí stabilizačného systému. Na zasneženom parkovisku sa „Céčko“ dokáže otáčať o 360 stupňov takmer na mieste. Vodič je obklopený interiérom, čo umocňuje dobrý pocit z jazdy. Riadenie je presné a komunikatívne. Šofér má nadpriemerný prehľad o tom, čo sa deje pod prednými kolesami.
Na diaľnici môže trieda C za príplatok využívať poloautonómny systém riadenia. Vodičovi stačí, aby na volante držal ruku. O zvyšok sa systém postará sám. „Céčko“ dokonca čerpá informácie aj z máp a pred blížiacou sa zákrutou dokáže samo upraviť rýchlosť.
Novinkou sú aj príplatkové adaptívne LED svetlá. V každom svetle je umiestnených 84 diód, ktoré sa zapínajú a vypínajú samostatne. Vďaka tomu dokáže trieda C pred sebou osvetliť aj miesta pred prichádzajúcimi vozidlami a podobne.
Svižný naftový štvorvalec
Sedan s pohotovostnou hmotnosťou 1 590 kg zrýchľuje na 100 km/h za 6,9 sekundy. Stačí mu na to dvojlitrový naftový štvorvalcový motor s výkonom 194 koní. Krútiaci moment 400 Nm prechádza v testovanom aute na obe nápravy prostredníctvom 9-stupňovej automatickej prevodovky.
Motor má dostatok sily v každej fáze jazdy. Automatická prevodovka radí absolútne bez problémov. Vďaka vysokému počtu prevodových stupňov vodič bez overenia nemá prehľad o tom, ktorý stupeň je zaradený. Na diaľnici automat motor vytáča len na približne 2 100 otáčok. Krútiaci moment je dostupný od 1 600 otáčok.
Svižný prejav pohonnej jednotky je navyše podporený dobrou spotrebou. „Céčko“ s výkonom 194 koní dokáže v priemere jazdiť so spotrebou nafty na úrovni 6,2 l/100 km. Pritom sme sa v jazde nijak neobmedzovali. Reálne je možné dosiahnuť aj hodnotu podliezajúcu hranicu 6 litrov. Motor je pri tom veľmi dobre odhlučnený a posádka o ňom takmer vôbec nevie.
Záver
Mercedes triedy C vo verzii sedan je vozidlom pre tých, ktorí si nepotrpia na úžitkové vlastnosti auta. Pre nich je tu verzia kombi. V tomto prípade je dôležitý najmä luxus a jazdné vlastnosti. Keďže ide o prémiový sedan, prémiová je aj cena.
V základe stojí „Céčko“ 32 748 eur. Vo verzii C 220d cena stúpa na 37 560 eur. Táto verzia má však v základnej výbave len halogénové svetlomety. Adaptívne LED svetlá stoja minimálne 942 eur.
Dizajnové doplnky AMG Line stoja 3 900 eur, adaptívny podvozok 900 eur a napríklad bezdrôtové nabíjanie mobilných zariadení 200 eur. Konečná cena testovaného auta po započítaní príplatkov je 65 616 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 686 |
Šírka (mm) | 1 810 |
Výška (mm) | 1 442 |
Rázvor (mm) | 2 840 |
Objem batožinového priestoru | 480 l |
Objem palivovej nádrže | 42 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 582 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový preplňovaný štvorvalec |
Zdvihový objem motora | 1 950 cm3 |
Výkon | 143 kW (194k ) pri 1 600 – 2 800 ot./min |
Max. krútiaci moment | 400 Nm pri 1 600 – 2 800 ot./min |
Prevodovka | 9-stupňová automatická |
Pohon | obe |
Max rýchlosť | 223 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 6,9 s |
Spotreba (kombinovaná) | 4,9 – 5,5 l/100 km |
Spotreba (test) | 6,2 l/100 km |
Ceny a záruka
Základná cena triedy C | 32 748 EUR |
Základná cena verzie C 220d | 37 560 EUR |
Cena testovaného auta | 65 616 EUR |
Záruka | 6 rokov/160 000 km |