Tretia generácia modelu X-Trail je na trhu od roku 2013. Aktuálne začína šiesty rok svojej existencie a do dôchodku sa nechystá. Automobil schádza z výrobných liniek v Japonsku a v Rusku.
Posledný facelift model utŕžil pre modelový rok 2017. Zmenami prešli nárazníky, maska chladiča a svetlá. V tomto roku sa rozlúčime s exitujúcimi pohonnými jednotkami a na ich miesto nastúpi nová generácia.
V minulom roku bolo na Slovensku zaregistrovaných 312 nových kusov modelu X-Trail. V roku 2017 ich bolo 425. Slováci siahajú ako po naftových, tak aj benzínových verziách. Motory spaľujúce naftu predstavujú až dve tretiny predajov. Podľa informácií od importéra majú Slováci najväčší záujem o výbavu N-Connecta, manuálnu prevodovku a 5-miestnu konfiguráciu interiéru.
Motorová obmena
X-Trail v tomto roku stojí pred veľkou zmenou ponuky motorov. Z ponuky a výroby vypadnú pohonné jednotky 1,6 dCi, 2,0 dCi a 1,6 DIG-T. Na slovenskom trhu bol najobľúbenejším motorom práve 1,6 litrový naftový štvorvalec.
Na jeho miesto už túto jar nastúpi 1,7 litrový naftový agregát so štyrmi valcami, ktorý bude produkovať výkon 150 koní. Od začiatku bude X-Trail s týmto motorom v ponuke s pohonom len prednej alebo oboch náprav a s manuálnou prevodovkou. Neskôr v tomto roku do ponuky pribudne verzia s pohonom všetkých kolies a s automatickou prevodovkou.
Cenníky obohatí aj nový 1,33 litrový benzínový štvorvalec, ktorý Nissan vyvíjal spolu s Mercedesom. Aktuálne sa agregát už montuje do menšieho modelu Qashqai. X-Trail dostane silnejšiu verziu s výkonom 160 koní. Qashqai už disponuje aj jeho slabšou, 140 koňovou verziou.
Unikátny dizajn
Nissan dal svojmu 7-miestnemu SUV pred rokmi dynamický dizajn. Napriek tomu je X-Trail akosi neviditeľný. Na cestách a parkoviskách ho ľahko prehliadnete. Nechýbajú mu pri tom „svalnaté“ blatníky, stúpajúca spodná línia okien ani výrazná predná maska.
Akoby japonský dizajn nemal takú schopnosť prilákať oko obyvateľa Európy ako dizajn miestnych výrobcov. X-Trailu pri tom nič nechýba. V predných svetlách sú integrované denné LED svetlá. Hlavné svetlomety majú taktiež LED technológiu. Kľučky dverí dostali chrómový efekt a obsahujú tlačidlo na bezkľúčové odomknutie.
Interiér testovaného auta v sebe ukrýval dvojfarebnú kombináciu a kožu. Vypracovanie je na vysokej úrovni. Displej informačno-zábavného systému aktuálne patrí k hlbokému podpriemeru, výrobca pripravuje update. Digitálny prístrojový štít je nedostupný. Vodič si musí vystačiť s klasickými prehľadnými ukazovateľmi.
Vyhrievanie sedadiel má ovládače uložené v strede takmer pod lakťovou opierkou. Navyše ide o ovládače, ktoré ostávajú aktivované aj po vypnutí a opätovnom naštartovaní motora. Vodič a posádka tak môžu mať zohriate sedenie aj bez toho, aby o to mali záujem. Iné je to v prípade vyhrievania volantu, ktoré je potrebné aktivovať po každom naštartovaní.
Elektrické otváranie batožinového priestoru je mimoriadne pomalé. Vodič ho môže jedným tlačidlom vypnúť a otvárať piate dvere manuálne. Ovládanie ventilácie prebieha formou štandardných ovládačov. Vodič ho nemusí hľadať v menu dotykovej obrazovky.
V druhom rade sedadiel má posádka nadštandardnú porciu priestoru hlavne v oblasti hlavy. Vyhrievaný je aj tento rad sedadiel, bohužiaľ len ako celok. Ak teda vzadu sedí viac ako jeden cestujúci, musia sa na teplote vyhrievania dohodnúť.
Výbava má svoje plusy aj mínusy
Napriek veľkému rozmachu SUV modelov naprieč všetkými automobilkami, niektoré väčšie modely ostávajú bez pohonu všetkých kolies. Dobrým príkladom je Peugeot 5008. Nissan X-Trail má pohon všetkých kolies. Dokonca necháva vodičovi možnosť voľby, či ho chce používať. Vďaka kruhovému ovládaču môže výkon prechádzať buď len na prednú nápravu, alebo automaticky sa presúvať medzi prednými a zadnými kolesami. Vodič má dokonca možnosť uzatvoriť prenos výkonu v pomere 50:50 medzi obe nápravy.
V súčasnosti sa v ponuke SUV stávajú postupne štandardom digitálne prístrojové štíty, ktoré však X-Trail nemá. Rovnako pozadu je aj s asistenčným systémom pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu. Systém nevie aktívne zasiahnuť do riadenia. Vodiča upozorňuje len akusticky.
V cenníku rovnako chýba aj adaptívny tempomat, ktorý sa stáva bežnou súčasťou aj omnoho menších modelov. Na palube nechýba napríklad bezkľúčové odomykanie a štartovanie. V najvyššej výbave je bez príplatku dostupný aj prémiový audiosystém Bose s 8 reproduktormi.
Záver
Predajcovia značky Nissan sa pravdepodobne v najbližších týždňoch budú musieť zbaviť skladových vozidiel so staršími pohonnými jednotkami. V oficiálnych cenníkoch figurujú zľavy zo štandardných cien od 3 300 do 4 200 eur.
Na Slovensku najobľúbenejší motor 1,6 dCi v základnej výbave v súčasnosti môžu zákazníci získať od 23 700 eur. S pohonom všetkých kolies cena stúpa na 25 800 eur. Benzínový 1,6 litrový turbobenzínový štvorvalec začína s cenovkou 22 600 eur. Dnes už vieme, že jeho nástupca, ktorého sme mali možnosť vyskúšať v modeli Qashqai, bude lepšou voľbou.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 690 |
Šírka (mm) | 1 820 |
Výška (mm) | 1 710 |
Rázvor (mm) | 2 705 |
Minimálna svetlá výška (mm) | 210 |
Previs vpredu (mm) | 975 |
previs vzadu (mm) | 1 010 |
Objem batožinového priestoru | 565 l |
Objem palivovej nádrže | 60 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 505 – 1 770 kg |
Cena a záruka
Základná cena | 22 600 EUR |
Záruka | 3 roky/100 000 km |