Test: Nissan X-Trail – pripravený na veľké zmeny

Niektoré modely majú dlhší život ako iné. Kým nemecká značka by už siahala po generačnej obmene, japonský výrobca vylepšuje aktuálnu. Nissan X-Trail je nenápadný starnúci samuraj, ktorý ešte stále nepovedal posledné slovo. Čaká ho kompletná výmena ponuky motorov.

13.01.2019 07:00
debata (8)
Pozrite si redakčný videotest:
Pre koho je X-Trail najvhodnejšou voľbou?

Tretia generácia modelu X-Trail je na trhu od roku 2013. Aktuálne začína šiesty rok svojej existencie a do dôchodku sa nechystá. Automobil schádza z výrobných liniek v Japonsku a v Rusku.

Posledný facelift model utŕžil pre modelový rok 2017. Zmenami prešli nárazníky, maska chladiča a svetlá. V tomto roku sa rozlúčime s exitujúcimi pohonnými jednotkami a na ich miesto nastúpi nová generácia.

Nissan X-Trail bol predstavený v roku 2013 na... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Nissan X-Trail Nissan X-Trail bol predstavený v roku 2013 na autosalóne vo Frankfurte.

V minulom roku bolo na Slovensku zaregistrovaných 312 nových kusov modelu X-Trail. V roku 2017 ich bolo 425. Slováci siahajú ako po naftových, tak aj benzínových verziách. Motory spaľujúce naftu predstavujú až dve tretiny predajov. Podľa informácií od importéra majú Slováci najväčší záujem o výbavu N-Connecta, manuálnu prevodovku a 5-miestnu konfiguráciu interiéru.

Motorová obmena

X-Trail v tomto roku stojí pred veľkou zmenou ponuky motorov. Z ponuky a výroby vypadnú pohonné jednotky 1,6 dCi, 2,0 dCi a 1,6 DIG-T. Na slovenskom trhu bol najobľúbenejším motorom práve 1,6 litrový naftový štvorvalec.

Dvojlitrový naftový štvorvalec má namierené do... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Nissan X-Trail Dvojlitrový naftový štvorvalec má namierené do histórie. Do ponuky sa dostal len v roku 2016.

Na jeho miesto už túto jar nastúpi 1,7 litrový naftový agregát so štyrmi valcami, ktorý bude produkovať výkon 150 koní. Od začiatku bude X-Trail s týmto motorom v ponuke s pohonom len prednej alebo oboch náprav a s manuálnou prevodovkou. Neskôr v tomto roku do ponuky pribudne verzia s pohonom všetkých kolies a s automatickou prevodovkou.

Cenníky obohatí aj nový 1,33 litrový benzínový štvorvalec, ktorý Nissan vyvíjal spolu s Mercedesom. Aktuálne sa agregát už montuje do menšieho modelu Qashqai. X-Trail dostane silnejšiu verziu s výkonom 160 koní. Qashqai už disponuje aj jeho slabšou, 140 koňovou verziou.

Veľká motorová obmena začne už počas tejto jari. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Nissan X-Trail Veľká motorová obmena začne už počas tejto jari.

Unikátny dizajn

Nissan dal svojmu 7-miestnemu SUV pred rokmi dynamický dizajn. Napriek tomu je X-Trail akosi neviditeľný. Na cestách a parkoviskách ho ľahko prehliadnete. Nechýbajú mu pri tom „svalnaté“ blatníky, stúpajúca spodná línia okien ani výrazná predná maska.

Akoby japonský dizajn nemal takú schopnosť prilákať oko obyvateľa Európy ako dizajn miestnych výrobcov. X-Trailu pri tom nič nechýba. V predných svetlách sú integrované denné LED svetlá. Hlavné svetlomety majú taktiež LED technológiu. Kľučky dverí dostali chrómový efekt a obsahujú tlačidlo na bezkľúčové odomknutie.

X-Trail má dynamické línie. Aj napriek tomu... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Nissan X-Trail X-Trail má dynamické línie. Aj napriek tomu pôsobí nenápadne.

Interiér testovaného auta v sebe ukrýval dvojfarebnú kombináciu a kožu. Vypracovanie je na vysokej úrovni. Displej informačno-zábavného systému aktuálne patrí k hlbokému podpriemeru, výrobca pripravuje update. Digitálny prístrojový štít je nedostupný. Vodič si musí vystačiť s klasickými prehľadnými ukazovateľmi.

Vyhrievanie sedadiel má ovládače uložené v strede takmer pod lakťovou opierkou. Navyše ide o ovládače, ktoré ostávajú aktivované aj po vypnutí a opätovnom naštartovaní motora. Vodič a posádka tak môžu mať zohriate sedenie aj bez toho, aby o to mali záujem. Iné je to v prípade vyhrievania volantu, ktoré je potrebné aktivovať po každom naštartovaní.

Dvojfarebný interiér testovanému SUV pristane. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Nissan X-Trail Dvojfarebný interiér testovanému SUV pristane.

Elektrické otváranie batožinového priestoru je mimoriadne pomalé. Vodič ho môže jedným tlačidlom vypnúť a otvárať piate dvere manuálne. Ovládanie ventilácie prebieha formou štandardných ovládačov. Vodič ho nemusí hľadať v menu dotykovej obrazovky.

V druhom rade sedadiel má posádka nadštandardnú porciu priestoru hlavne v oblasti hlavy. Vyhrievaný je aj tento rad sedadiel, bohužiaľ len ako celok. Ak teda vzadu sedí viac ako jeden cestujúci, musia sa na teplote vyhrievania dohodnúť.

Výbava má svoje plusy aj mínusy

Napriek veľkému rozmachu SUV modelov naprieč všetkými automobilkami, niektoré väčšie modely ostávajú bez pohonu všetkých kolies. Dobrým príkladom je Peugeot 5008. Nissan X-Trail má pohon všetkých kolies. Dokonca necháva vodičovi možnosť voľby, či ho chce používať. Vďaka kruhovému ovládaču môže výkon prechádzať buď len na prednú nápravu, alebo automaticky sa presúvať medzi prednými a zadnými kolesami. Vodič má dokonca možnosť uzatvoriť prenos výkonu v pomere 50:50 medzi obe nápravy.

V súčasnosti sa v ponuke SUV stávajú postupne štandardom digitálne prístrojové štíty, ktoré však X-Trail nemá. Rovnako pozadu je aj s asistenčným systémom pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu. Systém nevie aktívne zasiahnuť do riadenia. Vodiča upozorňuje len akusticky.

V cenníku rovnako chýba aj adaptívny tempomat, ktorý sa stáva bežnou súčasťou aj omnoho menších modelov. Na palube nechýba napríklad bezkľúčové odomykanie a štartovanie. V najvyššej výbave je bez príplatku dostupný aj prémiový audiosystém Bose s 8 reproduktormi.

Záver

Predajcovia značky Nissan sa pravdepodobne v najbližších týždňoch budú musieť zbaviť skladových vozidiel so staršími pohonnými jednotkami. V oficiálnych cenníkoch figurujú zľavy zo štandardných cien od 3 300 do 4 200 eur.

Jednoduchým použitím tlačidla sa dá... Foto: Martin Majerníček, Pravda
Nissan X-Trail Jednoduchým použitím tlačidla sa dá (de)aktivovať Stabilizačný systém, elektrické otváranie kufra, asistent pre jazdu v pruhoch, vyhrievanie volantu a štart-stop systém.

Na Slovensku najobľúbenejší motor 1,6 dCi v základnej výbave v súčasnosti môžu zákazníci získať od 23 700 eur. S pohonom všetkých kolies cena stúpa na 25 800 eur. Benzínový 1,6 litrový turbobenzínový štvorvalec začína s cenovkou 22 600 eur. Dnes už vieme, že jeho nástupca, ktorého sme mali možnosť vyskúšať v modeli Qashqai, bude lepšou voľbou.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 690
Šírka (mm) 1 820
Výška (mm) 1 710
Rázvor (mm) 2 705
Minimálna svetlá výška (mm) 210
Previs vpredu (mm) 975
previs vzadu (mm) 1 010
Objem batožinového priestoru 565 l
Objem palivovej nádrže 60 l
Pohotovostná hmotnosť 1 505 – 1 770 kg

Cena a záruka

Základná cena 22 600 EUR
Záruka 3 roky/100 000 km
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
+24Nissan X-Trail

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Nissan #SUV #video #Nissan X-Trail
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek