
Nenechajte sa pomýliť označením ProCeed. Kým v minulosti toto pomenovanie niesol trojdverový hatchback, teraz je všetko inak. Trh s trojdverovými autami sa v Európe neustále zmenšuje.
Dizajnéri skombinovali krivky kupé s kombi. Vzniklo praktické auto s dramatickou siluetou a celkovo lákavým výzorom. Kia, tak využila príležitosť a marketingovo novinke nasadila nálepku „shooting brake“. ProCeed je treťou karosárskou verziou aktuálnej generácie modelu Ceed. Celkovo ich má byť päť. Všetky „ceedky“ schádzajú z výrobných liniek neďaleko Žiliny.

Emocionálna záležitosť
Kým SUV a crossovery majú dnes už takmer všetci, štíhle a dynamické línie sú vzácne. Nebudeme chodiť okolo horúcej kaše a rovno priznáme, že model ProCeed sa nám páči. Dramaticky sa zvažujúca strecha má niečo do seba. A to všetko pri štandardnom batožinovom priestore s objemom 594 litrov.
Kým predná časť je zhodná so štandardným hatchbackom a kombi, rozdiel nájdete najmä vzadu. Zadnej časti ProCeedu dominujú celou šírkou sa tiahnuce svetlá. Ako perfekcionistom nám vadí, že sa v strede nedotýkajú a nesplývajú. Namiesto toho je medzi nimi asi dvojcentimetrová medzera. Mnohí navyše tvrdia, že auto sa zo zadnej strany podobá na Porsche Panamera.

Žeby bola podoba čisto náhodná? Ako majitelia Kie by sme boli radi, ak by si nás na ceste mýlili s majiteľmi Porsche. Verzia ProCeed je navyše dostupná len vo verziách GT a GT-Line. Teda so športovými doplnkami, ktoré sú v jednom prípade podporené aj športovými schopnosťami.
Interiér je zmesou praktickosti a elegancie. Do batožinového priestoru sa pristupuje cez piate elektricky otvárateľné dvere. Posádka má vo vnútri k dispozícii športové sedadlá, kontrastné prešívanie, volant so skosenou spodnou časťou a doplnky v chrómovej farbe.

204 benzínových koní aj diesel
Kia ProCeed je v ponuke s troma motormi. Pre verziu GT-Line sú vyhradené dva z nich. Benzínovú ponuku zastupuje 1,4 litrový preplňovaný benzínový štvorvalec s výkonom 140 koní. Kto chce cestovať na dlhšie vzdialenosti, ten siahne po 1,6 litrovom naftovom štvorvalci CRDi s výkonom 135 koní, ktorý spĺňa najprísnejšie emisné normy.
Pre plné využitie športového potenciálu auta, ktorý je podporený lákavým dizajnom Kia pripravila 1,6 litrový agregát T-GDI spaľujúci benzín s výkonom 204 koní. Z 0 na 100 km/h s ním štíhle kombi zrýchľuje za 7,5 sekundy.

Verzie GT a GT-Line na prvý pohľad rozpoznáte podľa detailov. ProCeed GT je rozhodne emocionálnejší. Má iný nárazník, červené akcenty na prednej maske spolu s nárazníkom a 18 palcové disky. GT-Line si musí vystačiť so 17 palcovými kolesami, maskou bez červených doplnkov a inou ako červenou linkou na prednom nárazníku.
Na okruhu aj v kopcoch
Novú Kiu ProCeed sme mali možnosť vyskúšať na okruhu nachádzajúcom sa neďaleko Barcelony a na cestách hory Monserrat. Po niekoľkých desiatkach kilometrov môžeme konštatovať, že podvozok je rozhodne rýchlejší ako najvýkonnejší motor v ponuke.
Ale ani verzia GT nie je o nekompromisnom výkone. Sila prechádza predsa len výhradne na predné kolesá. Vo verzii GT do interiéru preniká veľmi pekný zvuk, ktorý silnie najmä v športovom režime. O decibely sa okrem výfukového potrubia starajú aj reproduktory auta.
Po deaktivácii športového režimu zvukový prejav auta nie je rušivý ani počas jazdy po diaľnici. Vo všeobecnosti je nová generácia modelu Ceed v porovnaní s minulou generáciu spoza volantu citeľne ľahšia. Vodič ani v prípade ProCeedu nemá pocit, že šoféruje ťažšie auto, prípadne kombi.
Po prekročení hraníc sa auto stáva nedotáčavým. Na druhej strane podvozok dokáže aj filtrovať určitú dávku nerovností, takže nie je nezmyselne tvrdý. Vec, ktorá nám počas jazdy vadila bol výhľad smerom dozadu. Vodič v stredovom spätnom zrkadle nevidí tak ďaleko za seba, ako je v iných autách bežné.
Záver
Kia ProCeed ide proti prúdu. Ignoruje vysoký podvozok, plasty na karosérii a off-roadový zjav. Automobil prináša vodičovi, posádke aj okoliu emóciu. V porovnaní so štandardným kombi, ktoré Kia označuje ako SW, má ProCeed výkonnejší motor a batožinový priestor menší o 6 litrov.
Základná cena Ceedu SW je 14 390 eur. Základ tvorí 1,4 litrový benzínový štvorvalec bez turba, ktorý ProCeed nemá. Základnú ponuku modelu ProCeed s cenovkou 21 090 eur má na svedomí motor 1,4 T-GDI s výkonom 140 koní. Ceed SW s touto pohonnou jednotkou stojí minimálne 16 990 eur. Po modeli ProCeed teda budú siahať zákazníci, ktorí by inak mali záujem o vrcholné ponuky klasického kombi. Prípadne o neho budú mať záujem potenciálni záujemcovia o Optimu kombi.
Motor | Palivo | Výkon | Prevodovka | Výbava | Cena |
---|---|---|---|---|---|
1,4 T-GDI | benzín | 103 kW/140 k | 6-stupňový manuál | GT-Line | 21 090 € |
1,4 T-GDI | benzín | 103 kW/140 k | 7-stupňový automat | GT-Line | 22 890 € |
1,6 T-GDI | benzín | 150 kW/204 k | 6-stupňový manuál | GT | 24 790 € |
1,6 T-GDI | benzín | 150 kW/204 k | 7-stupňový automat | GT | 26 590 € |
1,6 CRDi | nafta | 100 kW/135 k | 6-stupňový manuál | GT-Line | 22 890 € |
1,6 CRDi | nafta | 100 kW/135 k | 7-stupňový automat | GT-Line | 24 690 € |
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 605 |
Šírka (mm) | 1 800 |
Výška (mm) | 1 422 |
Rázvor (mm) | 2 650 |
Predný previs (mm) | 855 |
Zadný previs (mm) | 1 070 |
Svetlá výška (mm) | 135 |
Objem batožinového priestoru | 564 l |
Technické údaje modelu Kia ProCeed GT
Typ Motora | zážihový preplňovaný štvorvalec |
Zdvihový objem motora | 1591 cm3 |
Výkon | 150 kW (204 k) pri 5 500 ot./min |
Max. krútiaci moment | 265 Nm pri 1 500 – 4 500 ot./min |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna/7-stupňová automatická |
Pohon | predná náprava |
Max rýchlosť | 230/225 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 7,6/7,5 s |
Spotreba (kombinovaná) | 7,4/7,2 l/100 km (WLTP) |