Test: Škoda Fabia 1,0 TSI Monte Carlo – československá „štýlovka“

10.02.2019 07:00

Škoda Fabia je dlhodobo najpredávanejším autom na Slovensku. Tento model už nemá v ponuke naftový a dokonca ani štvorvalcový motor. Namiesto toho má malá Škoda verziu Monte Carlo. Tá má niektoré prvky výbavy, ktorými sa ešte nedávno mohol pýšiť len Superb.

Pozrite si redakčný test Škody Fabia Monte Carlo. Viac videí na TV Pravda!

V našich zemepisných končinách nie je Fabia cudzím pojmom. Slovenské cesty sú doslova obsypané týmito modelmi počnúc generáciou prvou a končiac aktuálnou treťou generáciou. Posledná generácia je na trhu od roku 2014. Automobil má za sebou už aj facelift, ktorý bol predstavený v lete minulého roku.

Fabia schádza z výrobných liniek v českej Mladej Boleslavy. Vozidlo patrí do triedy malých automobilov označovanej aj ako segment B. Ide o kategóriu, ktorá čoraz viac zápasí so stúpajúcim počtom malých SUV a crossoverov. Segment B si stále drží väčšina európskych automobiliek a teda má stálych a známych zástupcov. Konkurentmi Fabie sú napríklad Ford Fiesta, Opel Corsa, Citroën C3, VW Polo alebo Peugeot 208.

Najnovšia generácia Fabie je na trhu od roku 2014.
Najnovšia generácia Fabie je na trhu od roku 2014. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Lákavý dizajn

Prvá a druhá generácia Fabie mala aj športovú verziu označovanú ako „RS“. O malé a športové auto vraj nebol taký záujem, ako si výrobca predstavoval a preto tretia generácia už túto verziu nedostala. Namiesto nej je v cenníkoch verzia Monte Carlo. Tá má spájať športové dizajnové doplnky so zaujímavou výbavou.

Musíme priznať, že testovaná červená Fabia Monte Carlo vyzerá dobre. Rozhodne za to môže dvojfarebný exteriér. Čierna strecha veľmi dobre ladí s príplatkovými tmavými 17 palcovými zliatinovými diskami. V štandarde verzia Monte Carlo stojí na 16 palcových diskoch. Kto chce, môže Fabiu obuť až do 18 palcových diskov.

Verzia Monte Carlo je najmä o dizajne.
Verzia Monte Carlo je najmä o dizajne. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

V čiernej farbe je taktiež predný spojler, kryty spätných zrkadiel, zadný difúzor a rámik masky chladiča. Monte Carlo má štandardne dodávané denné LED svetlá. Bez príplatkov rovnakú technológiu používajú aj zadné svetlá.

Monte Carlo sa v interiéri v porovnaní s inými verziami odlišuje najmä prednými sedadlami, ktoré majú integrovanú hlavovú opierku. Látkový poťah v našom prípade ladil s exteriérom auta. Volant je potiahnutý perforovanou kožou s červeným prešívaním. Na imitácii karbónového obloženia sa chytali odtlačky prstov, takže si od majiteľa vyžaduje veľa pozornosti v podobe čistenia.

V interiéri reprezentujú výbavu športové...
V interiéri reprezentujú výbavu športové sedadlá s integrovanou hlavovou opierkou. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

V štandarde je na palube 6,5 palcový dotykový farebný displej a audiosystém so 6 reproduktormi. Za príplatok sa na palube tejto Fabie nachádza bezkľúčové odomykanie a bezkľúčové štartovanie. Škoda si za ne pýta 212 a 397 eur. Mrzí nás, že za príplatok je aj vyhrievanie sedadiel. Spolu s vyhrievaním dýz ostrekovača stojí 234 eur. Veľmi príjemne nás prekvapila dvojica USB zásuviek pred zadnými sedadlami. Sú za príplatok a stoja 50 eur. Vďaka nim si posádka na zadných sedadlách môže napríklad nabíjať svoje mobilné zariadenia.

Len benzínové trojvalce

Škoda Fabia stratila všetky štvorvalcové motory vrátane naftového agregátu. Malé benzínové motory v prípade mestských áut dávajú zmysel. Rýchlo sa zohrejú a v mestskej premávke dávajú autu dobrú dynamiku. V ponuke je len preplňovaný a nepreplňovaný litrový trojvalec v niekoľkých výkonnostných verziách.

Litrový benzínový trojvalec má 110 koní.
Litrový benzínový trojvalec má 110 koní. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Testovaná Fabia je vybavená 1,0 litrovým preplňovaným motorom TSI s výkonom 110 koní. Ide o najsilnejšiu verziu v ponuke, ktorá zrýchľuje na 100 km/h za 9,6 sekundy. A to je pre malú Fabiu veľmi dobrý údaj. Ide však o porovnateľné číslo s konkurenciou. Najsilnejšia Fiesta s rovnako veľkým motorom je ešte o niekoľko desatín rýchlejšia.

V praxi to znamená, že Fabia dokáže opúšťať križovatky až prekvapivo rýchlo. Má to však jedno ale. Pre pružnosť motora je potrebné udržiavať správne otáčky. Pod hranicou 2-tisíc je motor jednoducho lenivý. Ak pri nižších otáčkach stlačíte plyn k podlahe, z priestoru pre motor začnú prichádzať vibrácie. Pohonná jednotka bude chvíľu váhať, kým vyrazí vpred.

V nízkych otáčkach je motor lenivý. V stredných...
V nízkych otáčkach je motor lenivý. V stredných prekvapivo živý. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Spotreba je závislá od štýlu jazdy. Pri troche snahy je možné jazdiť s odberom 5,6 litra benzínu na 100 km. Bez snahy je reálna hodnota 6 litrov. Mimo mesta pri pokojnej jazde je možné atakovať hranicu 5 litrov. Manuálna prevodovka so 6 rýchlostnými stupňami je s motorom dobre zohratá. Vyznačuje sa pre VW typickým gumovo-plastovým zapadaním rýchlostných stupňov, s ktorým nemáme problém.

Bez športových ambícií

Fabia Monte Carlo síce má športovejší vzhľad, no jej jazdné vlastnosti sú štandardné. Odlišujú sa jedine vďaka veľkosti diskov. Auta sa teda nemusia báť ani tí, ktorí hľadajú auto na bežné používanie. Základnú ponuku pre tento model tvorí 75 koňový benzínový trojvalec MPI. Športové ambície teda hľadať nie je potrebné. Fabia nemá žiadne jazdné režimy a ani jej ich nie je treba.

Posilňovač riadenia je nastavený na mestskú premávku. Vďaka stále prítomnému displeju je možné do Fabie Monte Carlo namontovať aj parkovaciu kameru. Stojí 272 eur a jej obraz patrí k tým lepším na trhu.

Verzie s motormi TSI je možné vybaviť aj adaptívnym tempomatom. Za príplatok 678 eur teda Fabia dokáže prispôsobiť rýchlosť pred sebou idúcim vozidlám. Ani „obyčajný“ tempomat nie je štandardnou súčasťou verzie Monte Carlo. Za tento prvok sa pripláca 150 eur.

Záujemcom o tento model odporúčame si priplatiť paket Monte Carlo Plus za 599 eur. Nachádzajú sa v ňom LED hlavné svetlomety a strážca mŕtveho uhla. Fabia vďaka paketu dokáže aj automaticky zmierňovať následky čelných zrážok prostredníctvom automatického núdzového brzdenia.

Záver

Bezkľúčové odomykanie a štartovanie, systém monitorujúci mŕtvy uhol, parkovacia kamera, LED svetlá a farebný dotykový displej sú prvky, ktorými sa v nedávnej minulosti chválil len Superb, prípadne Superb spolu s Octaviou.

Denné LED svetlá sú štandardnou súčasťou verzie...
Denné LED svetlá sú štandardnou súčasťou verzie Monte Carlo. Za LED techniku v hlavných svetlách sa pripláca. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Dnes ich za príplatky (okrem farebného dotykového displeja) môžu mať aj majitelia Fabie Monte Carlo. Škoda predáva štandardnú Fabiu minimálne za 9 700 eur, Monte Carlo má cenovku minimálne 13 290 eur.

Najsilnejší motor s manuálnou prevodovkou aktuálne ani nefiguruje v cenníkoch. Trojvalec s výkonom 110 koní je možné spárovať len s automatickou prevodovkou so 7 stupňami a dvoma spojkami. V takom prípade cena stúpa na 16 440 eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 3 997
Šírka (mm) 1 732
Výška (mm) 1 467
Rázvor (mm) 2 470
Objem batožinového priestoru (l) 330/1 150
Objem palivovej nádrže (l) 45
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 057

Technické údaje

Typ Motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 999
Počet valcov 3
Výkon (kW/k pri ot./min) 81/110 pri 4 600
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 200 pri 2 000 – 3 500
Prevodovka 6 stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Max rýchlosť (km/h) 196
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10,1
Spotreba (kombi) (l/100km) 4,7
Spotreba (test) (l/100km) 5,6

Cena a záruka

Základná cena Fabie 9 700 EUR
Cena verzie Monte Carlo od 13 290 EUR
Záruka 5 rokov/100-tisíc km (prvé 2 roky bez obmedzenia počtu km)
Škoda
		Fabia Monte
		Carlo
Škoda
		Fabia Monte
		Carlo
+20Škoda Fabia Monte
		Carlo

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#test #Škoda #Škoda Fabia #1.0 TSI #Škoda Fabia Monte Carlo
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
2. 9. 2019zdraženie1.216 €zdraženie1.334 €
26. 8. 20191.203 €1.321 €
19. 8. 2019zlacnenie1.203 €zlacnenie1.321 €
12. 8. 2019zlacnenie1.204 €zlacnenie1.326 €
5. 8. 2019zlacnenie1.206 €zlacnenie1.341 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR