Kým v prípade Seatu Ateca aj malej Arony dostal Seat prednosť pred koncernovými značkami VW a Škoda, veľké SUV Tarraco prichádza až po Kodiaqu a Tiguane Allspace. Ale nič to. Tarraco, postavené na tej istej platforme MQB a využívajúce identickú techniku, dokázalo získať potrebnú dávky vlastnej identity. S koncernovými súpermi si ho rozhodne nepomýlite. Ako je zvykom, Španieli stavili na emocionálnejší dizajn. Veď klienti značky sú mladší ako tí, ktorí sa rozhodujú pre Škodu a Volkswagen. Veľké SUV preto dostalo výraznú prednú 6-uholníkovú masku s mohutným chrómovým lemom aj ostro rezané svetlá s trojuholníkovou grafikou. Navyše zatmavené. Tvári sa agresívnejšie než jeho súrodenci.
Zboku zaujme masívny zadný stĺpik, len škoda, že spodná linka vykrojeného tretieho bočného okna sa dvíha až za druhým párom dverí. Tie potom nedokážu utajiť svoju extrémnu dĺžku. Kodiaq to robí trochu sofistikovanejšie. Vzadu sú novinkou svetlá spojené reflexnou lištou. Rozsvietiť sa má až na budúci rok. Zatiaľ majú len funkciu odrazky. Ďalšia odlišnosť v porovnaní s konkurentmi z vlastného košiara. V sérii obúva nami testovaná verzia Tarraca Excellence 19-palcové disky, no my sme jazdili na parádnych príplatkových dvadsiatkach. Tarracu nepochybne svedčia, ale pre SUV praktické rozhodne nie sú.
Digitálny kokpit v sérii
Aj interiér ide vlastnou cestou. Kým Tiguan bazíruje na precíznom spracovaní a Kodiaq na praktickosti, kabína Tarraca má o čosi strohejší štýl, čo športovému akcentu vyhovuje. Vidieť to najmä na jednoduchej, prísne horizontálnej palubnej doske. Palec však dávame Tarracu hore za skvelé materiály. A nemyslíme tým len špičkové mäkčené plasty, ale aj poťahy a dekorácie. Palubovku zdobí tmavé brúsené drevo a sedadlá zas textília s jemne modrým nádychom, kombinovaná s hnedým semišom. Textil nájdeme dokonca aj na výplniach dverí. Pôsobí to moderne aj útulne.
Voľne stojace multimediálne rozhranie používa dotykový displej s uhlopriečkou osem palcov a brilantným rozlíšením. Reaguje už na priblíženie ruky. Ak poznáte produkty VW, bude vám logika menu vyhovovať. A čo viac, nájdete tu na rozdiel od Kodiaqu praktické analógové ovládače, napríklad pre reguláciu hlasitosti či zmenu mierky navigácie. Samostatný je aj panel klimatizácie, čo je opäť dobré riešenie. Páčili sa nám aj valčekové ovládače multifunkčného volantu, ktoré považujeme za praktickejšie ako nové riešenie známe napríklad z Golfu. Bezproblémový výhľad podporujú úzke stĺpiky a veľké spätné zrkadlá.
Tarraco predbieha Kodiaq aj v použití virtuálneho prístrojového panelu s uhlopriečkou 10,25 palca. Je skvelé, že tri odlišné grafické módy, napríklad len s mapou navigácie, nastavujete priamo z volantu tlačidlom View, takže nemusíte zbytočne vchádzať do menu infotainmentu. Našťastie jeden z módov využíva klasické analógové zobrazenie otáčkomeru a rýchlomeru, takže ani tí, čo nie sú priaznivcami digitalizácie, nebudú mať k Tarracu výhrady. Ergonómia je perfektná. Rozsah regulácie volantu a predných sedadiel je príkladný, nájsť si optimálnu polohu nie je naozaj problém. Pomáha lakťová opierka, ktorá sa nastavuje výškovo aj pozdĺžne.
Miesta ako v MPV
Sedadlá majú dostatočné rozmery a predstavujú dobrý kompromis medzi komfortom a podporou v zákrutách. Platí to aj pre tie zadné. Seat tu dal prednosť klasickému deleniu v pomere 2 : 3 pred troma individuálnymi sedadlami. Viac variability totiž zväčša znamená menej komfortu. Tarraco má však vzadu dostatočne dlhé sedadlá aj vysoké operadlá, delené v pomere 40 : 20 : 40, navyše s reguláciou sklonu. Kompromisy sa teda nekonajú. Priestoru je tu na rozdávanie. Aj keď posuniete zadnú lavicu o 170 mm vpred, stále máte miesto na kolená. Od tretieho radu neočakávajte zázraky, pohodlne sa tu odvezú len deti, ale tak to už býva.
Navyše sa musíte zmieriť s horším prístupom, keďže druhý rad sedadiel nemožno odklopiť, ale len posunúť so sklopenými operadlami. Dlhé dvere na tom veľa nemenia. A kufor? V sedemmiestnej verzii máte pod elektricky ovládaným vekom stále úžasných 700 litrov. Tretí rad teda uberá akceptovateľných 60 litrov. Je to dokonca o 70 litrov viac ako ponúka 7-miestny Kodiaq. Aspoň z pohľadu čísel. Kde ich Seat vyčaroval, nevedno, pretože náskok Tarraca v dĺžke voči Kodiaqu je len 35 mm. Kufor má symetrický tvar a po sklopení operadiel, ktoré uľahčujú tiahla priamo v kufri, ponúkne Tarraco takmer úplne vodorovnú podlahu.
Takmer, pretože schránka na odkladanie kazety s roletkou je v prednej časti mierne skosená. Jednoducho, podlaha je o pár centimetrov vyššia ako nakladacia hrana. Dosť nepraktické. Ak sa vám predmety počas jazdy dostanú úplne k veku, ľahko po otvorení kufra vypadnú. Nešetrilo sa ani na odkladacích miestach v kabíne. Do dverí dáte 1,5 litrové fľaše, stredový tunel obsahuje držiaky na nápoje, dokonca s elegantnou krycou roletkou, čo je precízny detail, ďalšie nájdete v stredovej konzole s priestorom pre indukčné nabíjanie telefónov a tiež v boxe medzi sedadlami.
Benzín či diesel? Spotrebou sa blížia
Tarraco sa nám dostalo do rúk vo dvoch verziách. So základným benzínovým motorom 1,5 TSI 110 kW), ktorý je kombinovaný výlučne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, a v najsilnejšej dieselovej verzii 2,0 TDI (140 kW), ktorá počíta štandardne so 7-stupňovou dvojspojkou a s pohonom oboch náprav 4Drive. Objem benzínového 4-valca síce „opticky“ nepôsobí vo veľkom Tarracu extra príťažlivo, ale nedajte sa odradiť. V tejto verzii má aj s tretím radom sedadiel prijateľných 1 634 kg. Takže aj s ním zrýchľuje španielske SUV na stovku pod desať sekúnd (9,7 s). Predbiehacie manévre nemusia byť nutne utrpením. Limity tu, samozrejme, sú. Tarraco ich ukáže pri plnom naložení či pri stúpaní. Napokon, je to základ, ale vydarený.
Motor sa rád vytáča, no na druhej strane sa nebráni ani extrémne nízkym otáčkam, dokonca si ich pýta. Asistent radenia vás nabáda zaradiť vyšší prevodový stupeň skôr, než to cítite. Na šestke točí Tarraco pri stovke len necelých 2 100 otáčok. Aj napriek dlhým prevodom si prevodovka s motorom rozumie. Navyše má presnú kulisu. Výhodu benzínovej verzie je akustický komfort. Na voľnobehu motor prakticky nepočuť. A spotreba? Tej sa báť nemusíte. Dlhodobý priemer sa dostal k 8,1 litra na 100 km. Vedeli sme však jazdiť za menej, a to bez extra obmedzovania. S úsporou paliva pomáha štart-stop systém, vypínanie dvoch valcov a ekonomický jazdný mód Eco.
Diesel 2,0 TDI (140 kW) v silnejšej modifikácii je výkonovým vrcholom Tarraca, spolu s benzínovým dvojlitrom 2,0 TSI. Sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku zásobuje mohutným krútiacim momentom 400 Nm. Takže subjektívne je toto Tarraco dynamicky presvedčivejšie. Rozdiel v zrýchlení ale nie je až taký dramatický. Stovku dá za rovných osem sekúnd, o 1,8 sekundy rýchlejšie. Dôvod? Nadváha. S dieslom, automatom a so štvorkolkou je Tarraco o 211 kg ťažšie, čo je asi hmotnosť dvoch dospelých a jedného dieťaťa. Náskok silného diesla však jednoznačne cítiť pri vyššom cestovnom tempe. Navyše Tearraco vďaka štvorkolke prenesie výkon na asfalt bez zaváhania.
Na „hladký“ zvukový prejav benzínového štvorvalca síce naftový motor nemá, ale medzi dieslami patrí rozhodne k tým najtichším. Navyše sa odmení nižšou spotrebou. Dlhodobý priemer sa ustáli na 7,7 litroch nafty, ale ísť nižšie nie je s ľahkou nohou na plyne ťažké. V tomto prípade pomáhala voľnobežka, ktorá je súčasťou ekonomického jazdného režimu 7-stupňovej prevodovky DSG. Tá redukuje otáčky na minimum. Pri stovke je to len 1 750 za minútu.
V zákrutách prekvapí
Podvozok si Tarraco požičalo od svojich starších súrodencov. To znamená predné tlmičové vzpery McPherson a zadnú viacprvkovú nápravu. Za príplatok pridá adaptívne tlmiče DCC, ktorými bol vybavený aj náš diesel. Ponúkajú režimy Comfort a Sport. Nemusí to byť zlá investícia. V komfortnom móde je Tarraco doslova plavné, a to dokonca na 20-palcových kolesách obutých plášťami 235/45. V zákrutách mu zas pomôže, keď tlmiče stuhnú. Lenže aj v základom nastavení, bez DCC, má Tararco veľmi dobre zladené charakteristiky pruženia. Je pohodlné a k tomu prekvapujúco suverénne pri ostrejšom zaobchádzaní. Ťažší diesel bojuje úspešne s nedotáčavosťou aj vďaka štvorkolke. Z miery ho len tak ľahko nevyvediete. Stopy sa drží s urputnou vervou a nepredvádza nič neočakávané.
Ľahšia benzínová verzia je pri prudších zmenách smeru ešte obratnejšia. Trakciu zlepšuje elektronický diferenciál XDS. Pomáha presné a ostré riadenie. Na vychýlenie kolies potrebuje Tarraco len dve otáčky volantu. Napriek tomu mu nechýba presnosť a cit. Pocit komfortu podporuje dobrá izolácia náprav. Pohltí rázy aj hluk pneumatík. Pri vyšších rýchlostiach vás bude vyrušovať skôr aerodynamický šum veľkých spätných zrkadiel než samotný podvozok. S Tarracom sa teda zžijete veľmi rýchlo. Pri dlhých cestách vás podporuje udržiavaním v jazdnom prúde s precíznymi reakciami či adaptívnym tempomatom a adaptívnymi svetlami.
Prekvapí len pomerne častými falošnými poplachmi protikolízneho systému a tiež tým, že elektronika má občas pocit, že nedržíte volant, hoci máte ruky tam, kde treba. Miernym pohybom venca varovanie, ktoré sa objaví na prístrojovom paneli, odstránite. Prekážalo nám tiež ovládanie systému jazdných režimov. Kruhový ovládač je umiestnený na stredovom tuneli, mimo zorného poľa. Pri voľbe terénneho režimu Offroad by to neprekážalo, ale ak chcete zapnúť počas jazdy športový mód alebo režim pre klzké cesty, musíte odpútať pozornosť od riadenia.
Tarraco na nás urobilo dobrý dojem. Je zaujímavou alternatívou ku Kodiaqu aj k Tiguanu. Má mladíckejší vzhľad a dokonca o čosi väčší kufor. A možno aj trochu viac exkluzivity, keďže na našich cestách nebude také frekventované ako Kodiaq. Chybičiek je málo. Cenou kopíruje svojich súperov. Benzínová verzia 1,5 TSI štartuje vo vyššej výbave Excellence na 29 940 eurách a najvýkonnejší diesel v tom istom stupni vybavenia na 37 670 eurách. V sérii je adaptívny tempomat, adaptívne svetlá, parkovací asistent aj spomínaný virtuálny prístrojový panel. Za balík ďalších asistenčných systémov Safety Driving si však už priplatíte.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 735 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 839 |
Výška (mm) | 1 658 |
Rázvor náprav (mm) | 2 790 |
Objem kufra (l) | 760 (5 sedadiel)/700 (7 sedadiel) |
Objem nádrže (l) | 58/ 60 (4Drive) |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1634 (1,5 TSI 2WD)/1 845 (2,0 TDI DSG 4Diive) |
Technické údaje
Verzia | 1,5 TSI 2WD Excellence | 2,0 TDI DSG 4Drive Excellence |
---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 498 | 1 968 |
Max. výkon (kw/ot.) | 110/5 000 | 140/3 500 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 250/1 500 | 400/1 750 |
Prevodovka | 6M | 7-DSG |
0 – 100 km/h (s) | 9,7 | 8,0 |
Max. rýchlosť (km/h) | 201 | 210 |
Spotreba na 100 km (l) | 6,3 | 5,6 |
Spotreba počas testu (l) | 8,1 | 7,6 |
Cena verzie | 29 940 € | 37 670 € |