Test: Škoda Rapid 1,0 TSI DSG – rozlúčka s ľudovou legendou

24.02.2019 07:00

Prichádza posledná šanca na kúpu Škody Rapid. Česká automobilka ukončí výrobu tohto modelu v priebehu mája 2019. Novodobý Rapid sa počas svojej existencie vypracoval zo sparťanského modelu až k automatickej prevodovke, dotykovému displeju alebo parkovacej kamere.

Pozrite si redakčnú rozlúčku so Škodou Rapid.

Nič z toho však nestačí. Čiastočne na jeho miesto nastupuje nová Scala. V predajniach značky Škoda zákazníci teda môžu očakávať výhodné ceny na tento odchádzajúci model. Z ponuky odchádza klasický liftback spolu s verziou Spaceback.

Škoda Rapid naposledy prišla na trh v roku 2012. Automobilka v minulosti už toto označenie používala v iných modeloch. Testovaný Rapid je na trhu ako liftback a hatchback. V Číne sa predáva verzia v podobe sedanu.

Druhá generácie novodobej Škody Rapid nepríde.
Druhá generácie novodobej Škody Rapid nepríde. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Automobil stojí v portfóliu značky kdesi medzi Octaviou a Fabiou. Pôvodne malo ísť o lacný model značky, ktorý chcel zaujať nízkou cenou a veľkým priestorom. Cenovkou však zákazníkov nedojal. Na trhu boli a sú aj lacnejšie modely, takže česká automobilka sa musela prispôsobiť dopytu. Rapid dostal lepšiu výbavu aj verziu Spaceback.

Na Slovensku síce ide o tretie najpredávanejšie auto, mnoho zákazníkov si radšej priplatilo za pohodlnejšiu, väčšiu a lepšie vybavenú Octaviu. Nová Scala chce konkurovať VW Golf. Rapid mu mohol byť len slabou konkurenciou.

„Výhodný model Rapid Team ponúka množstvo komfortnej výbavy a cenovú výhodu až 1 900 eur. Akcia je obmedzená počtom skladových kusov. Škoda ukončuje výrobu oboch karosárskych verzií tohto modelu. Kratší, resp. kompaktnejší Spaceback si môžete objednať ešte ako skladové vozidlo, zatiaľ čo rozmernejšieho súrodenca v prevedení liftback si môžete konfigurovať ešte pár dní,“ povedala PR manažérka spoločnosti Škoda Auto Slovensko Lenka Kalafut Lendacká.

Karoséria typu liftback robí z Rapidu praktické...
Karoséria typu liftback robí z Rapidu praktické auto. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Konzervatívny dizajn

Rapid nikdy nemal vytŕčať z davu ani nadmerne pútať pohľady. A presne taký dizajn aj dostal. Jeho exteriér sprevádzajú jednoduché línie v rámci vtedajšej dizajnovej zvyklosti značky. Trochu viac odvahy a individualizácie priniesla verzia Spaceback a čerešničku na torte nasadila výbava Monte Carlo.

Najväčšie disky, ktoré model môže mať majú 17 palcov. Vpredu sa nachádzajú zväčša halogénové svetlomety. Za príplatok sa zmenia na bi-xenónové. Full LED technológia chýba. Rapid dostal unifikovaný dizajn, preto môžeme povedať, že z mnohých uhlov sa podobá na Octaviu tretej generácie pred faceliftom. Možno aj preto dostala Octavia v rámci omladenia rozdelené hlavné svetlomety.

Denné svetlá LED technológiu majú, hlavné...
Denné svetlá LED technológiu majú, hlavné svetlomety nie. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

V najvyššej výbave v interiéri nevládnu také sparťanské podmienky, aké sme zažili v nižších výbavách. Ale ponuka je tu obmedzená. Klimatizácia je len jednozónová. Bezkľúčové štartovanie je za príplatok a v ponuke chýbajú asistenčné prvky ako napríklad strážca mŕtveho uhla.

Na palube síce sú väčšinou tvrdé plasty, no nájdeme tam aj dekoračnú lištu a 6,5 palcový dotykový displej. Pred zadnými sedadlami je prekvapivo veľa miesta. V tejto disciplíne Rapid porazí aj väčších konkurentov. Horšie je to už so šírkou interiéru, kde miesta na rozdávanie nie je.

Interiér Rapidu v najvyššej výbave vyzerá...
Interiér Rapidu v najvyššej výbave vyzerá dobre, no tvrdých plastov sa nezbavil. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Keďže Rapid je liftback, prístup do batožinového priestoru je rozhodne veľkorysý a miesta je dostatok. V základe má kufor objem 550 litrov. Po sklopení zadných sedadiel až 1 490 litrov. Sedadlá sa sklápajú v pomere 2/3, pričom chýba otvor pre lyže alebo lakťová opierka pre zadných cestujúcich. Na spodku batožinového priestoru ale nechýba plnohodnotné rezervné koleso, ktoré dnes už, bohužiaľ, patrí k raritnej výbave nových automobilov.

Posledný motor v ponuke

Kým počas svojho života Rapid pod kapotou ubytovával viacero motorov, takto na sklonku existenčného cyklu mu ostal len jeden. Litrový trojvalec TSI v dvoch výkonnostných variantách. Testovaný automobil má silnejšiu verziu s výkonom 110 koní a automatickú prevodovku so 7 prevodovými stupňami.

Rapid má v ponuke už len jeden motor. Litrový...
Rapid má v ponuke už len jeden motor. Litrový trojvalec TSI. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Pohonná jednotka väčšine vodičov a majiteľov modelu Rapid bude stačiť. Na 100 km/h v tejto konfigurácii Rapid zrýchľuje za približne 10 sekúnd a maximálne sa rozbehne na 200 km/h. Automatická prevodovka pri bežnej jazde radí až nepríjemne vysoké stupne.

Navyše po stlačení plynového pedálu občas odmieta podradiť a nechá malý motor trápiť sa v nízkych otáčkach. Tento trojvalec navyše ožíva na hranici 2-tisíc otáčok. Pri „plachtení“ prázdnymi mestskými cestami to nie je problém. V horských stúpaniach sme tento neduh elegantne eliminovali prepnutím automatu do športového režimu.

Rapid má v batožinovom priestore plnohodnotné...
Rapid má v batožinovom priestore plnohodnotné rezervné koleso. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Samostatné jazdné režimy dostupné nie sú a podľa nás ich Rapidu ani netreba. Priemerná spotreba sa počas testu pohybovala na úrovni 6,2 litra na 100 km. Na diaľnici a v meste Rapid spotrebúval 6,8 až 7 litrov. Mimo mesta spotreba klesá hlboko pod hranicu 6 litrov.

Vodič cíti rýchlosť

Najmä v zákrutách. Ako sme už spomenuli, Rapid nie je žiaden športovec. Karoséria sa v zákrutách pod vplyvom odstredivej sily nakláňa. Od kolies do interiéru preniká hluk. Testovaný automobil stojí na 16-palcových diskoch, teda druhých najväčších v ponuke.

S menšími kolesami úroveň hluku klesne. Jazdnými vlastnosťami by sme Rapid viac prirovnávali k Fabii ako ku Octavii. Sedadlá sú pohodlné a posádka v nich vydrží sedieť bez väčších problémov aj niekoľko hodín.

Na palube testovaného auta je aj príplatková parkovacia kamera, ktorej kvalita zobrazenia nepatrí k najhorším. Zaradili by sme ju do priemeru. Bežnou súčasťou najvyššej výbavy sú zadné parkovacie senzory. Rovnako je vo výbave Style zahrnutý aj tempomat. Jeho ovládanie nie je ani na volante, ani na samostatnej páčke. Nachádza sa vľavo za volantom na páčke od smeroviek a diaľkových svetiel. Pamätníci tento spôsob zažili v už neexistujúcich modeloch.

Záver

Rapid je auto pre praktických ľudí, ktorí sa autom nepotrebujú alebo nechcú prezentovať, no majú záujem využiť jeho praktické schopnosti. Jednoduché auto, s ktorým je možné bez ujmy zvládnuť aj dlhšie diaľničné presuny, prípadne rodinnú dovolenku.

Automatická prevodovka má 7 prevodových stupňov...
Automatická prevodovka má 7 prevodových stupňov a dve spojky. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Základná cena je v súčasnosti stanovená na 12 740 eur, čo je o 3-tisíc eur viac ako v prípade Fabie. Naopak Rapid je od najlacnejšej Octavie lacnejší o 4 700 eur. Naopak, v najvyššej výbave s automatickou prevodovkou a niektorými príplatkami môže cena prekročiť hranicu 18-tisíc eur. A to je presne dôvod, prečo mnoho zákazníkov radšej siahlo po pohodlnejšej a väčšej Octavii.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 483
Šírka (mm) 1 706
Výška (mm) 1 461
Rázvor (mm) 2 602
Objem batožinového priestoru (l) 550/1 048
Objem palivovej nádrže (l) 55
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 204

Technické údaje

Typ Motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 999
Počet valcov 3
Výkon (kW/k pri ot./min) 81/110 pri 5 000 – 5 500
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 200 pri 2 000 – 3 500
Prevodovka 7-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Max rýchlosť (km/h) 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10,2
Spotreba (kombi) (l/100km) 4,7
Spotreba (test) (l/100km) 6,2

Cena a záruka

Základná cena 12 740 EUR
Základná cena testovaného modelu vo výbave Style 17 740 EUR
Záruka 5 rokov/100 000 km (prvé 2 roky bez obmedzenia počtu km)
Škoda
		Rapid
Škoda
		Rapid
+21Škoda
		Rapid

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#test #Škoda #Škoda Rapid #TSI #1.0 TSI #liftback
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
29. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.367 €
22. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.365 €
15. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.366 €
8. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.350 €
1. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.351 €
24. 6. 2019zdraženie1.214 €zdraženie1.329 €
17. 6. 2019zlacnenie1.194 €zlacnenie1.324 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR