Nič z toho však nestačí. Čiastočne na jeho miesto nastupuje nová Scala. V predajniach značky Škoda zákazníci teda môžu očakávať výhodné ceny na tento odchádzajúci model. Z ponuky odchádza klasický liftback spolu s verziou Spaceback.
Škoda Rapid naposledy prišla na trh v roku 2012. Automobilka v minulosti už toto označenie používala v iných modeloch. Testovaný Rapid je na trhu ako liftback a hatchback. V Číne sa predáva verzia v podobe sedanu.
Automobil stojí v portfóliu značky kdesi medzi Octaviou a Fabiou. Pôvodne malo ísť o lacný model značky, ktorý chcel zaujať nízkou cenou a veľkým priestorom. Cenovkou však zákazníkov nedojal. Na trhu boli a sú aj lacnejšie modely, takže česká automobilka sa musela prispôsobiť dopytu. Rapid dostal lepšiu výbavu aj verziu Spaceback.
Na Slovensku síce ide o tretie najpredávanejšie auto, mnoho zákazníkov si radšej priplatilo za pohodlnejšiu, väčšiu a lepšie vybavenú Octaviu. Nová Scala chce konkurovať VW Golf. Rapid mu mohol byť len slabou konkurenciou.
„Výhodný model Rapid Team ponúka množstvo komfortnej výbavy a cenovú výhodu až 1 900 eur. Akcia je obmedzená počtom skladových kusov. Škoda ukončuje výrobu oboch karosárskych verzií tohto modelu. Kratší, resp. kompaktnejší Spaceback si môžete objednať ešte ako skladové vozidlo, zatiaľ čo rozmernejšieho súrodenca v prevedení liftback si môžete konfigurovať ešte pár dní,“ povedala PR manažérka spoločnosti Škoda Auto Slovensko Lenka Kalafut Lendacká.
Konzervatívny dizajn
Rapid nikdy nemal vytŕčať z davu ani nadmerne pútať pohľady. A presne taký dizajn aj dostal. Jeho exteriér sprevádzajú jednoduché línie v rámci vtedajšej dizajnovej zvyklosti značky. Trochu viac odvahy a individualizácie priniesla verzia Spaceback a čerešničku na torte nasadila výbava Monte Carlo.
Najväčšie disky, ktoré model môže mať majú 17 palcov. Vpredu sa nachádzajú zväčša halogénové svetlomety. Za príplatok sa zmenia na bi-xenónové. Full LED technológia chýba. Rapid dostal unifikovaný dizajn, preto môžeme povedať, že z mnohých uhlov sa podobá na Octaviu tretej generácie pred faceliftom. Možno aj preto dostala Octavia v rámci omladenia rozdelené hlavné svetlomety.
V najvyššej výbave v interiéri nevládnu také sparťanské podmienky, aké sme zažili v nižších výbavách. Ale ponuka je tu obmedzená. Klimatizácia je len jednozónová. Bezkľúčové štartovanie je za príplatok a v ponuke chýbajú asistenčné prvky ako napríklad strážca mŕtveho uhla.
Na palube síce sú väčšinou tvrdé plasty, no nájdeme tam aj dekoračnú lištu a 6,5 palcový dotykový displej. Pred zadnými sedadlami je prekvapivo veľa miesta. V tejto disciplíne Rapid porazí aj väčších konkurentov. Horšie je to už so šírkou interiéru, kde miesta na rozdávanie nie je.
Keďže Rapid je liftback, prístup do batožinového priestoru je rozhodne veľkorysý a miesta je dostatok. V základe má kufor objem 550 litrov. Po sklopení zadných sedadiel až 1 490 litrov. Sedadlá sa sklápajú v pomere 2/3, pričom chýba otvor pre lyže alebo lakťová opierka pre zadných cestujúcich. Na spodku batožinového priestoru ale nechýba plnohodnotné rezervné koleso, ktoré dnes už, bohužiaľ, patrí k raritnej výbave nových automobilov.
Posledný motor v ponuke
Kým počas svojho života Rapid pod kapotou ubytovával viacero motorov, takto na sklonku existenčného cyklu mu ostal len jeden. Litrový trojvalec TSI v dvoch výkonnostných variantách. Testovaný automobil má silnejšiu verziu s výkonom 110 koní a automatickú prevodovku so 7 prevodovými stupňami.
Pohonná jednotka väčšine vodičov a majiteľov modelu Rapid bude stačiť. Na 100 km/h v tejto konfigurácii Rapid zrýchľuje za približne 10 sekúnd a maximálne sa rozbehne na 200 km/h. Automatická prevodovka pri bežnej jazde radí až nepríjemne vysoké stupne.
Navyše po stlačení plynového pedálu občas odmieta podradiť a nechá malý motor trápiť sa v nízkych otáčkach. Tento trojvalec navyše ožíva na hranici 2-tisíc otáčok. Pri „plachtení“ prázdnymi mestskými cestami to nie je problém. V horských stúpaniach sme tento neduh elegantne eliminovali prepnutím automatu do športového režimu.
Samostatné jazdné režimy dostupné nie sú a podľa nás ich Rapidu ani netreba. Priemerná spotreba sa počas testu pohybovala na úrovni 6,2 litra na 100 km. Na diaľnici a v meste Rapid spotrebúval 6,8 až 7 litrov. Mimo mesta spotreba klesá hlboko pod hranicu 6 litrov.
Vodič cíti rýchlosť
Najmä v zákrutách. Ako sme už spomenuli, Rapid nie je žiaden športovec. Karoséria sa v zákrutách pod vplyvom odstredivej sily nakláňa. Od kolies do interiéru preniká hluk. Testovaný automobil stojí na 16-palcových diskoch, teda druhých najväčších v ponuke.
S menšími kolesami úroveň hluku klesne. Jazdnými vlastnosťami by sme Rapid viac prirovnávali k Fabii ako ku Octavii. Sedadlá sú pohodlné a posádka v nich vydrží sedieť bez väčších problémov aj niekoľko hodín.
Na palube testovaného auta je aj príplatková parkovacia kamera, ktorej kvalita zobrazenia nepatrí k najhorším. Zaradili by sme ju do priemeru. Bežnou súčasťou najvyššej výbavy sú zadné parkovacie senzory. Rovnako je vo výbave Style zahrnutý aj tempomat. Jeho ovládanie nie je ani na volante, ani na samostatnej páčke. Nachádza sa vľavo za volantom na páčke od smeroviek a diaľkových svetiel. Pamätníci tento spôsob zažili v už neexistujúcich modeloch.
Záver
Rapid je auto pre praktických ľudí, ktorí sa autom nepotrebujú alebo nechcú prezentovať, no majú záujem využiť jeho praktické schopnosti. Jednoduché auto, s ktorým je možné bez ujmy zvládnuť aj dlhšie diaľničné presuny, prípadne rodinnú dovolenku.
Základná cena je v súčasnosti stanovená na 12 740 eur, čo je o 3-tisíc eur viac ako v prípade Fabie. Naopak Rapid je od najlacnejšej Octavie lacnejší o 4 700 eur. Naopak, v najvyššej výbave s automatickou prevodovkou a niektorými príplatkami môže cena prekročiť hranicu 18-tisíc eur. A to je presne dôvod, prečo mnoho zákazníkov radšej siahlo po pohodlnejšej a väčšej Octavii.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 483 |
Šírka (mm) | 1 706 |
Výška (mm) | 1 461 |
Rázvor (mm) | 2 602 |
Objem batožinového priestoru (l) | 550/1 048 |
Objem palivovej nádrže (l) | 55 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 204 |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 999 |
Počet valcov | 3 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 81/110 pri 5 000 – 5 500 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 200 pri 2 000 – 3 500 |
Prevodovka | 7-stupňová automatická |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 200 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,2 |
Spotreba (kombi) (l/100km) | 4,7 |
Spotreba (test) (l/100km) | 6,2 |
Cena a záruka
Základná cena | 12 740 EUR |
Základná cena testovaného modelu vo výbave Style | 17 740 EUR |
Záruka | 5 rokov/100 000 km (prvé 2 roky bez obmedzenia počtu km) |