Test: BMW 530e iPerformance – so spotrebou nula aj desať litrov

10.03.2019 07:00

Z diaľničného dostavníka sa stal kráľ prímestského dochádzania. Plug-in hybridná verzia BMW radu 5 mení náš pohľad na tento prémiový sedan. Bavorská automobilka musí taktiež plniť emisné limity. Je hybridná „päťka“ len emisná nutnosť?

Pozrite si redakčný test hybridného BMW. Dá sa s ním aj zabávať?

Prémiový sedan, ktorý je dnes už synonymom manažérskeho sedanu hltajúceho diaľničné kilometre, je na trhu už v siedmej generácii. Tá sa začala vyrábať v roku 2017. Okrem verzie sedan je dostupné aj kombi s označením Tourer.

Automobil sa vyrába vo viacerých fabrikách bavorskej automobilky po celom svete. Najbližšie k slovenským hraniciam je továreň v rakúskom Grazi. V roku 2016 BMW celosvetovo vyrobilo viac ako 331-tisíc kusov tohto modelu v predošlej generácii.

Na prvý pohľad nič nenapovedá o hybridnej...
Na prvý pohľad nič nenapovedá o hybridnej technológií v útrobách sedanu. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Hybrid je novinkou, ktorú si vyžiadali sprísňujúce sa emisné limity. Verzia s označením 530e má svoje nesporné výhody. Hybridné ústrojenstvo sa však v prípade nesprávneho používania môže obrátiť na voziacu sa príťaž.

Konvenčný dizajn

BMW sa nevydalo cestou špeciálneho dizajnu pre model s dvojitým pohonom. Hybridná „päťka“ vyzerá ako štandardný sedan radu 5. Prezradiť ho môže len písmeno „e“ v názve na zadnej kapote, modré brzdové strmene alebo nabíjací konektor pred dverami vodiča.

Inak je to štandardná manažérska limuzína. Dizajn je distingvovaný, uhladený, no s dynamickým nádychom. Vo vnútri sa taktiež nedejú žiadne dizajnovo-hybridno-ekologické zmeny.

Aj interiér je takmer zhodný s verziami so...
Aj interiér je takmer zhodný s verziami so spaľovacími motormi. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Vo vnútri je ergonómia tradične na najvyššej úrovni. Namiesto červeného prešívania majú sedadlá prešívanie modré. V porovnaní s konvenčnými modelmi zmenu prináša prístrojový štít pred vodičom. V komfortnom jazdnom režime sa na mieste otáčkomera nachádza ukazovateľ informujúci o využívaní elektrického pohonu. Staré známe rozloženie sa vracia po aktivovaní športového režimu.

Centrom interiéru je displej nachádzajúci sa na vrchu prístrojovej dosky, ktorý dokáže zobrazovať napríklad aj systém nočného videnia. Informačno-zábavný systém je taktiež možné ovládať gestami. Pred zadnými sedadlami je na danú kategóriu auta málo priestoru. Dvaja dospelí muži s priemernou výškou sa za seba posadia, no zvyšné miesto mať nebudú. Do batožinového priestoru sa zmestí 410 litrov.

Prístrojový štít napovedá o tom, že na palube...
Prístrojový štít napovedá o tom, že na palube je okrem spaľovacieho motora aj niečo iné. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Batéria mieša karty spotreby

Pohon BMW 530e je komplikovanejší ako v prípade iných verzií. Hlavné slovo má dvojlitrový preplňovaný benzínový štvorvalec s výkonom 184 koní. Elektromotor má výkon 113 koní. Spoločne dodávajú výkon 252 konských síl. Výkon prechádza na zadnú nápravu prostredníctvom osemstupňovej automatickej prevodovky. Otázna je spotreba tohto ústrojenstva, ktorá môže prekvapiť a aj sklamať. Tajomstvo tkvie v 9,2 kWh batérii, ktorú je možné nabíjať. BMW tvrdí, že na jedno nabitie 530e prejde 50 kilometrov. Nám sa podarilo prejsť maximálne 35 kilometrov. Ak vodič batériu pred jazdou dobije, môže sa napríklad z domu do práce dostať so spotrebou 0 l/100 km.

Spotreba je výrazne závislá od toho, ako často...
Spotreba je výrazne závislá od toho, ako často vodič auto nabíja. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Zo štandardnej domácej zásuvky sa hybridné BMW dobíja 5 hodín. Konektor pre rýchlonabíjanie chýba. Na druhej strane, za príplatok si je možné objednať indukčnú nabíjačku. Vodič tak nemusí zapájať žiadne káble, stačí v garáži zaparkovať nad danú nabíjačku.

Ak vodič batériu nebude dobíjať a bude sa spoliehať len na benzínový pohon, hybridné ústrojenstvo takmer úplne stratí svoje opodstatnenie. Batéria bude získavať energiu len rekuperáciou brzdovej energie. To postačí na pomoc počas prvých metrov rozjazdov. BMW disponuje jazdnými režimami, ktorými je možné batériu dokonca dobiť.

V takom prípade spaľovací motor funguje aj ako generátor. Tento režim však dvíha spotrebu. Vďaka nemu je možné aj udržať určitú hladinu nabitia akumulátorov. V elektrickom režime sa BMW presúva len vďaka akumulátorom. Ak vodič zošliapne plynový pedál na podlahu, do akcie sa zapojí aj benzínový motor.

Pod prednou kapotou je dvojlitrový benzínový...
Pod prednou kapotou je dvojlitrový benzínový štvorvalec s preplňovaním. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Hybrid nezničil jazdné vlastnosti

Pridaná záťaž sa nepodpísala na jazdných vlastnostiach BMW radu 5. Automobil má vpredu uložené oba motory, pričom poháňaná je zadná náprava. Vodič spoza volantu nemá pocit, že riadi hybrid, prípadne nadmieru ťažké auto.

Na snehu sa dá s hybridom po vypnutí stabilizačného systému dobre zabávať. Ak je systém zapnutý, nedovolí autu takmer ani ten najmenší šmyk. Na diaľnici alebo v dopravných zápchach sa hodí systém poloautonómnej jazdy, ktorým môže byť vybavená aj štandardná „pätka“.

Automobil sa stará o akceleráciu aj brzdenie. Na jeho pleciach je rovnako aj udržiavanie sa v jazdnom pruhu. Elektronika zvládne aj krátke zastavenia a následné rozjazdy spolu s prejazdom zákrut. Od vodiča sa vyžaduje jedine prítomnosť aspoň jednej ruky na volante. V prípade ak systém zistí, že vodič nedrží volant, deaktivuje sa.

Jazdné vlastnosti vylepšujú aj jazdné režimy. Tie upravujú správanie automatickej prevodovky a plynového pedálu. Aktivácia športového jazdného režimu má za následok aj zmenu tuhosti podvozku, keďže na palube testovaného modelu je adaptívny podvozok.

Záver

Hybridné ústrojenstvo v BMW radu 5 mení využiteľnosť auta. Pri pravidelnom dobíjaní sa z diaľničného korábu stáva mestské, prípadne prímestské vozidlo. Ak sa vodič nenaladí na hybridnú vlnu a nebude akumulátor pravidelne dobíjať, bude so sebou len voziť zbytočnú záťaž.

Hybrid robí z manažérskeho sedanu ideálne auto...
Hybrid robí z manažérskeho sedanu ideálne auto pre jazdy s dĺžkou do 35 kilometrov. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Naopak, pri pravidelnom dobíjaní dokáže tento automobil jazdiť s nulovou spotrebou. Teda na náklady, ktoré majiteľ zaplatí za elektrickú energiu. Základná cena modelu 530e iPerformance je 59 150 eur. V porovnaní s verziou 530i, ktorá má rovnaký benzínový motor bez hybridného ústrojenstva je testovaný model drahší o 2 900 eur.

Konečná cena testovaného modelu je 83 416 eur vrátane dane. Najvyššou položkou v príplatkovej výbave je balík výbavy M sport, ktorý stojí 5 189 eur. Adaptívny podvozok má cenu 796 eur. Systém nočného videnia s funkciou rozpoznávania chodcov stojí 2 067 eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 4 936
Šírka (mm) 1 868
Výška (mm) 1 483
Rázvor (mm) 2 975
Objem batožinového priestoru (l) 410
Objem palivovej nádrže (l) 46
Kapacita akumulátora (kWh) 9,2
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 770
Technické údaje  
Typ Motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 998
Počet valcov 4
Výkon spaľovacieho motora (kW/k pri ot./min) 137/184 pri 5 000 – 6 500
Max. krútiaci moment spaľovacieho motora (Nm pri ot./min) 290 pri 1 350 – 4 250
Výkon elektromotora (kW/k) 84/113
Max. krútiaci moment elektromotora (Nm) 250
Výkon sústavy (kW/k) 185/252
Max. krútiaci moment sústavy (Nm) 420
Prevodovka 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná
Max rýchlosť (km/h) 235
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 6,2
Spotreba (kombi) (l/100km) 2
Ceny a záruka  
Základná cena 530e iPerformance 59 150 EUR (s DPH)
Cena testovaného auta 83 416 EUR (s DPH)
Záruka 5 rokov/100 000 km
BMW 530e
		iPerformance
BMW 530e
		iPerformance
+24BMW 530e iPerformance

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#test #BMW #sedan #plug-in hybrid #BMW 5 #BMW 530e iPerformance
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
11. 11. 2019zlacnenie1.242 €zdraženie1.324 €
4. 11. 2019zdraženie1.243 €zdraženie1.317 €
28. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
21. 10. 20191.242 €zdraženie1.316 €
14. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR