Prvá jazda: Mazda 3 – nová zásielka emócií

Mazda 3 je späť. S ešte emocionálnejším dizajnom ako kedykoľvek predtým. Konkurencia v nižšej strednej triede sa musí mať na pozore. Japonský výrobca v základe ponúka slušnú výbavu. Štandardom je napríklad head-up displej. Cena je však vyššia ako v prípade konkurencie. Novú generáciu sme po prvýkrát vyskúšali na cestách v okolí Lisabonu.

03.03.2019 07:00
debata (6)
Mazda 3 dostala opäť dizajn plný emócií. Foto: Martin Majerníček, Pravda
Mazda 3 Mazda 3 dostala opäť dizajn plný emócií.

Tretia generácia Mazdy 3 patrila k najkrajším hatchbackom na trhu. Pred jej nástupcom stála ťažká úloha. Prekonať ju. Po prvýkrát mohla verejnosť novú trojku spoznať na autosalóne v Los Angeles, ktorý sa konal koncom novembra minulého roku. Japonský výrobca spolu s hatchbackom predstavil aj verziu sedan.

Verejnosť dlho očakáva nový motor s označením SkyActiv-X, ktorý bude spájať prednosti benzínového a naftového agregátu v jednom balení. Čakanie aktuálne nekončí. Mazda tvrdí, že revolučný motor do ponuky pribudne v priebehu tohto roka.

Vyskúšali sme verzie SkyActiv-D a SkyActiv-G.... Foto: Mazda
Mazda 3 Vyskúšali sme verzie SkyActiv-D a SkyActiv-G. Na nový motor SkyActiv-X, ktorý spojí výhody naftového a benzínového agregátu, si ešte musíme počkať.

Na portugalských cestách sme tak mohli vyskúšať len 2,0 litrový benzínový štvorvalec a 1,8 litrový turbodiesel, ktorý má taktiež štyri valce. Nateraz teda najdiskutovanejšou témou v prípade novej Mazdy 3 ostáva jej dizajn.

Štvrtá generácia Mazdy 3 sa zaradila k najkrajším hatchbackom (a aj sedanom) nižšej strednej triedy na trhu. Automobil má nízky a široký postoj. Najkontroverznejšou časťou je jeho široký C-stĺpik, ktorý patrí rozhodne k najväčším na trhu. Zo zadnej a bočnej strany tento prvok nepôsobí rušivo. Pri pohľade z prednej strany z určitých uhlov pôsobí auto disproporčne. Štíhly predok verzus masívna zadná časť. Napriek tomu Mazda 3 pôsobí lákavo. Jej príchod vzbudzuje u okoloidúcich väčší záujem, ako sme čakali.

V ponuke sú automatická a manuálna prevodovka.... Foto: Mazda
Mazda 3 V ponuke sú automatická a manuálna prevodovka. Obe so šiestimi stupňami.

Interiéru vládne jednoduchosť. Priame línie sú doplnené kvalitnými materiálmi. Vadili nám jedine plastové tlačidlá ovládania nového informačno-zábavného systému. Vyššie postavy sa môžu vo vnútri cítiť stiesnene. Môže za to netradične nízka strecha. Postavy s výškou približne 190 cm sa hlavou takmer dotýkajú strechy aj napriek tomu, že sedadlo je zosunuté do najnižšej polohy.

Pred vodičom sa nachádza čiastočne digitálny prístrojový štít, ktorý kombinuje displej s tradičnými ukazovateľmi. Nová je aj hlavná obrazovka v strede palubnej dosky, ktorá nepatrí k najväčším. Mazda prekopala aj informačno-zábavný systém.

Dobrou správou je, že masívny C-stĺpik neuberá z viditeľnosti smerom dozadu. Zadné okno je dostatočne veľké na to, aby mal vodič správny výhľad. Ak sa šofér pri cúvaní otočí, uvidí toho menej. Mazda to rieši kvalitným kamerovým systémom, ktorý disponuje aj 360 stupňovým pohľadom. Ten však nie je súčasťou najzákladnejšej výbavy.

Interiér sa vyznačuje jednoduchými a... Foto: Mazda
Mazda 3 Interiér sa vyznačuje jednoduchými a prehľadnými líniami.

Batožinový priestor v základe pojme 334 litrov. Konkurencia ponúka viac. Kia Ceed má v batožinovom priestore miesto až pre 395 litrov. VW Golf odvezie 380 litrov. Po sklopení sedadiel priestor v Mazde narastá na 1 019 litrov.

„Diesel na benzín“ bude neskôr

Novú Mazdu 3 môžete mať s výkonom 122 alebo 116 koní. Silnejší je benzínový motor, ktorý sa aj v novej generácii tvrdošijne vyhýba preplňovaniu. Štvorvalec s krútiacim momentom 213 Nm nemá s autom vážiacim približne 1,4 tony žiadne problémy. Vodič sa však musí prispôsobiť jazde s atmosférickým motorom. Výkon neprichádza náhle prostredníctvom turba. K výkonu sa treba prepracovať cez otáčky, čo znamená, že vodič musí častejšie radiť. Obmedzovač otáčok leží až pri hranici 6 500 otáčok. Chod manuálnej šesťstupňovej prevodovky je veľmi prijemný a presný. Vďaka nej benzínová pohonná jednotka na diaľnici pracuje v oblasti 2 700 otáčok.

Batožinový priestor v základe pojme 334 litrov. Foto: Mazda
Mazda 3 Batožinový priestor v základe pojme 334 litrov.

Naftový motor s objemom 1,8 litra dosahuje maximálny krútiaci moment 270 Nm. Podľa oficiálnych údajov má byť naftová trojka v šprinte na stovku rýchlejšia o 0,1 sekundy. Z 0 na 100 km/h sa dostane za 10,3 sekundy.

Naftový motor vo voľnobežných otáčkach v interiéri takmer vôbec nie je počuť. Všetko sa zmení po pridaní plynu, kedy sa do vnútra dostane typický naftový zvuk. V spojení s automatickou prevodovkou so šiestimi stupňami motor pri diaľničnom tempe dosahuje približne 2 600 otáčok, čo je takmer identická hodnota benzínového motora s manuálom.

Motor s označením SkyActiv-X zatiaľ dostupný nie je. Do ponuky by mal pribudnúť v priebehu tohto roka. Pôjde o pohonnú jednotku, ktorá bude spaľovať benzín, no bez použitia sviečok. S týmto motorom príde po ponuky aj pohon všetkých kolies.

LED svetlá sú súčasťou základnej výbavy. Foto: Mazda
Mazda 3 LED svetlá sú súčasťou základnej výbavy.

Jazda v tichu a pohodlí

Komfort jazdy je v prípade novej Mazdy 3 na vysokej úrovni. Od podvozku do interiéru nepreniká nadmerný hluk ani pri prejazde väčších nerovností. Vďaka filozofii jinba-ittai sa vodič za volantom cíti dobre aj počas dlhšej doby. Volant má pomerne úzky veniec, no zvykli sme si na neho za minimálny čas.

Japonská automobilka pre zadné kolesá použila jednoduchú nápravu. Na kvalitnom asfalte nám viacprvkové zavesenie zadných kolies nechýbalo. Problém nastáva v zákrutách pri priečnych nerovnostiach. V takom prípade má zadná časť auta tendenciu odskočiť.

Zákruty bez nerovností automobil prechádza sebaisto. Pri jazde absentujú aj výrazné náklony karosérie. Najväčší hluk do interiéru preniká pri jazde po diaľnici. Jeho pôvod sa nachádza v obtekaní karosérie vzduchom.

Záver

Mazda 3 aj naďalej patrí k modelom, ktoré majú vlastný charakter a uberajú sa odlišnou cestou ako hlavný prúd. Základná cena Mazdy 3 pre slovenský trh je stanovená na 19 990 eur. Konkurenčná Kia Ceed má štartovaciu cenu 13 390 eur. VW Golf s trojvalcovým motorom začína na sume 15 190 eur.

Zadné kolesá majú len jednoduché zavesenie. Foto: Mazda
Mazda 3 Zadné kolesá majú len jednoduché zavesenie.

Mazda tvrdí, že len minimum jej zákazníkov si minulú generáciu kupovalo v základnej výbave. Terajší základ má preto vyššiu výbavu a aj cenu. S dvojlitrovým benzínovým motorom Mazda v základe ponúka LED svetlá, head-up displej, kožený volant, klimatizáciu, dažďový a svetelný senzor spolu s adaptívnym tempomatom a armádou bezpečnostných systémov. Verzie s motorom SkyActiv-X majú štartovaciu cenu 23 190 eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 4 460
Šírka (mm) 1 795
Výška (mm) 1 435
Rázvor (mm) 2 725
Objem batožinového priestoru (l) 334/1 019
Objem palivovej nádrže (l) 51
Pohotovostná hmotnosť (kg) od 1 364
Model Výkon (kW/k) Krútiaci moment (Nm) Cena
Skyactiv-G122 90/122 213 19 990 €
Skyactiv-G122 AT 90/122 213 22 490 €
Skyactiv-G122 Plus 90/122 213 21 190 €
Skyactiv-G122 AT Plus 90/122 213 23 690 €
Skyactiv-X181 GT 23 190 €
Skyactiv-X181 AT GT 25 690 €
Skyactiv-X181 GT Plus 24 290 €
Skyactiv-X181 AT GT Plus 26 790 €
Skyactiv-X181 AWD GT 25 690€
Skyactiv-X181 AWD GT Plus 26 790 €
Skyactiv-X181 AWD AT GT Plus 29 290 €
Skyactiv-D116 85/116 270 22 090 €
Skyactiv-D116 Plus 85/116 270 23 290 €
Skyactiv-D116 AT Plus 85/116 270 25 790 €
Mazda 3
Mazda 3
+19Mazda 3

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 6 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #hatchback #Mazda #Mazda 3 #Skyactiv-G #Skyactiv-D #prvá jazda #SkyActiv-X
Články podľa značiek