Test: Mazda 6 2,5 SkyActiv-G – ignorant trendov

Nie každé auto nasleduje trendy. A nie vždy je to nesprávne. Mazda 6 je dobrým príkladom, že dobre vyzerajúce aut spolu s výrazným faceliftom dokáže zaujímať zákazníkov dlhé roky. Dokonca ani motory nemusia nevyhnutne znižovať objemy a spoliehať sa na preplňovanie.

17.03.2019 07:00
debata (2)
Mazda 6 je na trhu viac ako 7 rokov a stále vyzerá dobre. Pozrite si redakčný test!
Video

Keď v roku 2012 prišla na trh tretia generácia Mazdy 6, automobilový svet bol iným miestom. Naftové motory boli verejnosťou považované za ekologické. Downsizing zúril na plné obrátky. Vlajková loď japonskej automobilky je tu stále aj dnes a dynamicky sa meniacim podmienkam sa prispôsobuje s jej vlastnou gráciou.

Mazda 6 dostala už niekoľko faceliftov. Výrobca v roku 2016 dokonca zmenil kódové označenie generácie z GJ1 na GL. Posledné omladenie prišlo v roku 2017. To platí pre obe karosárskej verzie, teda pre sedan aj kombi. Z výrobných liniek schádzajú Japonskú, Číne a v Rusku. Kombi verzia je na trhu aj s pohonom oboch náprav.

Mazda 6 má jednu z najkrajších siluet na trhu. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mazda 6 Mazda 6 má jednu z najkrajších siluet na trhu.

Osvedčený dizajn

Mazda 6 bola po svojom príchode na trh v roku 2012 označovaná za jeden z najkrajších sedanov tej doby. Po rokoch môžeme skonštatovať, že ide o nadčasový dizajn, ktorý je atraktívny aj v roku 2019. Facelifty zmenili len detaily. Prepracovaná je najmä maska chladiča, v rámci ktorej do popredia vystupuje znak automobilky. Zmenili sa aj chrómové lišty v oblasti predných a zadných svetiel. Silueta auta ostáva zachovaná.

Miernymi zmenami prešiel taktiež aj interiér. Stále ide o veľmi príjemné miesto na pobyt, v ktorom posádka nemá problém stráviť ani niekoľko hodín. Na prístrojovom štíte zaujme netradične ciachovaný otáčkomer.

Ergonómia interiéru je na vysokej úrovni,... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mazda 6 Ergonómia interiéru je na vysokej úrovni, rovnako ako jeho vypracovanie.

Oceňujeme, že do informačno-zábavného systému sa pristupuje prostredníctvom kruhového ovládača umiestneného neďaleko radiacej páky. Je to omnoho lepšie riešenie ako triafanie dotykového displeja prstom počas jazdy. Sklamala nás kvalita kamerového systému, ktorá dnes patrí už k podpriemerným. Testovaný automobil je vo výbave Takumi Plus. V chladnom počasí sme ocenili vyhrievanie volantu aj všetkých štyroch sedačiek. V lete posádka na predných sedadlách ocení ich ventiláciu.

Dostatok miesta je aj pred zadnými sedadlami. Vyššie postavy budú mať problémy s miestom pre hlavu, keďže strecha sedanu sa na konci priestoru pre posádku zvažuje smerom nadol. Obmedzovať sa musia postavy s výškou približne 190 cm a viac.

Vzadu je limitujúcim faktorom najmä výška... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mazda 6 Vzadu je limitujúcim faktorom najmä výška strechy. Priemerné postavy sa dovnútra zmestia bez problémov.

Prístup do batožinového priestoru je v prípade sedanu tradične limitovaný veľkosťou piatych dverí. Navyše Mazda neponúka možnosť sklopiť len strednú časť druhého radu sedadiel. Rovnako dostupný nie je ani otvor pre lyže. Kvôli lyžovačke tak posádka musí obetovať jedno miesto vzadu. Riešením je použitie strešného boxu.

Unikátny motor

Testovaná Mazda 6 má pod kapotou unikátny motor. Je ním 2,5 litrový benzínový štvorvalec bez turba s výkonom 194 koní. V záujme šetrenia paliva pohonná jednotka pri nízkej záťaži vypína dva valce. Jazda s touto pohonnou jednotkou je iná, ako v prípade preplňovanej konkurencie.

Benzínový štvorvalec s objemom 2,5 litra bez... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mazda 6 Benzínový štvorvalec s objemom 2,5 litra bez turba je dnes už unikátom.

Japonská automobilka tento agregát spája len so 6-stupňovým automatom. Ten nie vždy nechá vyniknúť silu motora a občas podraďuje, aj keby nemusel. Kto chce manuál s atmosférickým motorom, musí si objednať menší dvojlitrový motor.

Správanie motora je veľmi predvídateľné. Slabší ťah v nižších otáčkach nahrádza stúpajúcim ťahom až smerom k obmedzovaču. Ak chce vodič predbiehať, jednoducho musí podradiť. Spod kapoty sa vo vyšších veľký motor ozýva možno viac, ako by sme chceli. V nízkom a strednom spektre otáčok ho nepočuť takmer vôbec.

Prístrojový štít pred vodičom kombinuje displej... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mazda 6 Prístrojový štít pred vodičom kombinuje displej s tradičnými ukazovateľmi.

Zaujímavá je spotreba. Minimum, ktoré sa nám podarilo dosiahnuť bolo 6,3 l/100 km. Maximum 8,5 l/100 km. Pohonná jednotka na rozdiel od motorov s turbom nie je citlivá na správanie sa vodiča. Ak budete aj „šestku“ hnať, spotreba sa spod kontroly nevymkne. Priemerná spotreba sa počas celého týždňa držala na úrovni 7,6 l/100 km.

Motor dokáž jazdiť aj v dvojvalcovom režime. Posádka o jeho aktivácii nevie. Rovnako je mimoriadne ťažké zistiť jeho činnosť podľa zvuku alebo vibrácií. My sme mali len dohady o tom, kedy asi ideme na dva valce. Napovedala nám najmä aktuálna spotreba.

Automatická prevodovka má hydrodynamický menič... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mazda 6 Automatická prevodovka má hydrodynamický menič a šesť stupňov.

Jazdné vlastnosti blízke prémiovej triede

Mazda svoju vlakovú loď veľmi dobre odhlučnila. Automobil stál a jazdil na 19 palcových kolesách. Aj napriek tomu do interiéru prenikalo len minimum hluku od kolies odvaľujúcich sa po asfalte a nerovnostiach. Výrobca dobre vyriešil aj aerodynamický hluk.

Pohotovostná hmotnosť auta sa pohybuje na úrovni 1,5 tony. Náklony auta v zákrutách sú v norme. Posilňovač riadenia je naladený veľmi vhodne aj na ostrejšie prejazdy zákrut. Jeho účinok nie je príliš veľký a vodič má informácie o tom, čo sa deje pod prednými kolesami.

Na palube je k dispozícii aj športový režim. Jeho aktivácia má za následok najmä úpravu správania automatickej prevodovky a vozidlo agresívnejšie reaguje na plynový pedál. Adaptívny podvozok na palube ani v ponuke nie je.

Pozitívne hodnotíme fungovanie systému i-eloop, resp. jeho schopnosť vypínať motor po zastavení vozidla. Systém nechce za každú cenu vypnúť motor. Stane sa tak až keď vodič výrazne zatlačí brzdový pedál. Ak sa tak nestane, auto síce ostane stáť, no motor nezhasne. Vodič tak nemusí po každom naštartovaní vypínať tento systém.

Testovaná Mazda má na palube aj adaptívne LED svetlá. Dokážu prispôsobovať svetelný kužeľ okolitej premávke a podmienkam. Ich funkčnosť môžeme ohodnotiť ako priemernú. Na trhu sú automobilky aj s lepším systémom, no väčšinou ide o prémiových výrobcov.

Záver

Mazda 6 rozhodne má ja po rokoch čo ponúknuť. Vlajková loď japonskej automobilky má niektoré prémiové črty, no do tejto kategórie áut aj naďalej nepatrí. Stále však ide o jeden z najkrajších sedanov na trhu.

Základná cena Mazdy 6 je 26 790 eur. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mazda 6 Základná cena Mazdy 6 je 26 790 eur.

Navyše ponuka motorov je prinajmenšom netradičná. Preplňované benzínové motory v cenníku nie sú. Naftový je len jeden. Vrcholu ponuky kraľuje testovaný 2,5 litrový benzínový štvorvalec. Základná cena modelu je 26 790 eur. Náš testovaný kus v plnej výbave stojí o necelých 10-tisíc eur viac. Drahší je už v najvyššej výbave len sedan s naftovým motorom a automatickou prevodovkou a prípadne kombi s pohonom oboch náprav.

Kto si nepotrpí na drevené obloženie v interiéri a kožu Nappa, tomu stačí výbava Revolution TOP. Aktuálne je najvyššie v cenníku Takumi Plus. Ako to už v cenníkoch Mazdy býva zvykom priplácať nie je za čo. Všetko okrem bieleho interiéru, metalízy a predĺženej záruky je zahrnuté v jednotlivých výbavách.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 4 870
Šírka (mm) 1 840
Výška (mm) 1 450
Rázvor (mm) 2 830
Svetlá výška (mm) 165
Objem batožinového priestoru (l) 489
Objem palivovej nádrže (l) 62
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 462 – 1 532
Technické údaje  
Typ Motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 2 488
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 143/194 pri 6 000
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 258 pri 4 000
Prevodovka 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Max rýchlosť (km/h) 223
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 8,1
Spotreba (kombi) (l/100km) 6,7
Spotreba (test) (l/100km) 7,6
Ceny a záruka  
Základná cena 26 790 EUR
Cena testovaného auta vo výbave Takumi Plus 36 590 EUR
Záruka 3 rokov/100 000 km
Mazda 6
Mazda 6
+30Mazda 6

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #test #sedan #Mazda #Mazda 6 #Skyactiv-G
Články podľa značiek