Test: Logan MCV Stepway – štýl aj priestor za málo

Chcete nové, veľké a lacné kombi, ktoré sa nezľakne zlého asfaltu ani prašných ciest? Tak potom iná voľba ako Logan MCV Stepway vlastne ani neexistuje. Sympatické pritom je, že outdoorové MCV vás nenúti robiť neprijateľné kompromisy.

16.03.2019 07:00
debata (15)
Logan MCV Stepway spoznáte okamžite. Najmä... Foto: Ľuboš Pilc
Dacia Logan MCV Stepway TCe - test 2010 Logan MCV Stepway spoznáte okamžite. Najmä vďaka výraznej plastovej ochrane podvozku a strešným nosičom. Rozhodne nevyzerá ako lacné auto. Denné diódy v reflektoroch dávajú Loganu imidž drahšieho auta.

Dacia už dávno nie je lokálnou značkou pre nenáročné trhy vo východnej či južnej Európe. Logan, Sandero, Dokker, Lodgy a Duster očarili aj Nemcov či Francúzov. Mix bezkonkurenčnej ceny za bezkonkurenčné úžitkové vlastnosti zabral nad očakávanie. Kým však prvá generácia Loganu a Sandera dávali svoj lacný korienok najavo až príliš okato, tá druhá sa už hanbiť rozhodne nemusí. A zvlášť to platí o Logane MCV Stepway, ktorý doplnil rodinu outdoorových modelov z Pitešti ako posledný. Nám sa dostal do rúk s preplňovaným 3-valcom 0,9 TCe. Samozrejme, do jeho dizajnu sa asi úplne nezamilujete, no na druhej strane treba oceniť, ako sa Dacia popasovala s tuningom tak, aby neublížil cene.

Za dizajn sa nehanbí

Logan MCV Stepway spoznáte na prvý pohľad. Hlavnou zmenou je väčšia svetlá výška. Tá narástla až o 50 milimetrov na konečných 192. A potom je tu bohatá plastová ochrana podvozka. Čierne lemy blatníkov a prahov či strieborné nábehové dosky nárazníkov. Dacia nešetrila ani na chróme. Predná maska má osem chrómových obdĺžnikov. Reflektory zas obsahujú denné LED diódy. Vzhľad zhodnocujú strieborné zrkadlá a tiež strieborné strešné nosiče. Vzadu dostal Logan MCV Stepway dymový efekt svetiel. Dĺžku opticky umocňujú čierne stĺpiky. No najväčšou vychytávkou sú 16-palcové kolesá, ktoré sa tvária ako zliatinové. V skutočnosti sú to šikovne vylisované „plecháče“ s efektnými puklicami.

To čo sa tvári ako zliatinové disky, sú v... Foto: Ľuboš Pilc
Dacia Logan MCW Stepway TCe - test 2010 To čo sa tvári ako zliatinové disky, sú v skutočnosti 16-palcové plechové kolesá s rafinovane tvarovanými puklicami. Výška podvozka narástla až o 50 mm na konečných 175. Takže Stepway si poradí aj mimo asfaltu.

Ani vnútri nemusíte mať pocit, že na vás ktosi extrémne šetril. To platí už o priestore, ktorý nemá v tejto cenovej hladine konkurenciu. Lacné rumunské kombi totiž inklinuje do nižšej strednej triedy. Má rázvor až 2 634 mm, čo je len o 50 mm menej, akým disponuje neporovnateľne drahšia Škoda Octavia. Vnútorné rozmery kabíny navyše ťažia z menej robustnej konštrukcie výplne dverí, takže vo výške lakťov ponúka MCV na šírku možno viac ako jeho renomovaní súperi. Oceníte aj ľahké nastupovanie, keďže celá karoséria je umiestnená vyššie. Logan sa navyše časom zbavil mnohých detských chorôb. V MCV Stepway nájdete výškovo regulované sedadlo vodiča aj výškovú reguláciu volantu.

Vzadu je Stepway vyparádený svetlami s dymovým... Foto: Ľuboš Pilc
Dacia Logan MCW Stepway TCe - test 2010 Vzadu je Stepway vyparádený svetlami s dymovým efektom. Svedčí mu aj strieborná plastová vložka v nárazníku.

Ovládače elektrických okien sú vo dverách a tie na ovládanie tempomatu priamo na ramenách nového robustného volantu, známeho z Dusteru. Škoda, že nie sú podsvietené. V noci sa tak treba riadiť intuíciou. Na volante je konečne aj ovládanie klaksónu, ktoré sa nachádzalo pôvodne na páčke. Len radiaca páka má nižšiu polohu, ako je dnes zvykom. Dizajn vylepšuje špeciálne strieborno-čierne čalúnenie s nápismi Stepway. Niekde sa ale predsa len šetriť muselo. Kabíne vládnu tvrdé plasty. Dacia sa aspoň pohrala s ich povrchovou štruktúrou, takže nepôsobia tak lacno. Navyše je tu lesklý chrómový rámček stredovej konzoly, dekorácie imitujúce karbón či saténový povrch vnútorných kľučiek. To všetko zlepšuje celkový dojem.

Výbava na úrovni

Prístrojový panel je staršieho dáta s retrooranžovým displejom palubného počítača, známy azda ešte z prvej generácie Clia. Odčítanie údajov z analógových prístrojov je však bezproblémové. Výbava je relatívne bohatá. V sérii nechýba manuálna klimatizácia, elektrické ovládanie predných okien ani spomínaný tempomat s obmedzovačom rýchlosti. Za infotainment Media Nav Evolution s navigáciou si však už priplatíte 250 eur, ale stojí to zato, i keď dotykový displej je malý a ovládanie pomalšie, než pri modernejších autách. Za ďalších 150 eur možno systém skombinovať s cúvacou kamerou. Sedadlá sú pomerne mäkké a pohodlné. V prípade verzie Stepway potešia výraznejšou bočnou stabilizáciou. Škoda, že majú krátke sedáky a že lakťovú opierku nájdete len v zozname príplatkov za 100 eur. Oceníte dobrý výhľad, ktorý je daný úzkymi čelnými stĺpikmi a vyššou polohou sedenia. Naopak, spätné zrkadlá sú na dnešné časy malé. Ešte viac zamrzia krátke stierače, ktoré nedokážu zotrieť vrchnú časť okna.

Interiéru vládnu tvrdé plasty. Sú ale... Foto: Ľuboš Pilc
Dacia Logan MCW Stepway TCe - test 2010 Interiéru vládnu tvrdé plasty. Sú ale štrukturované, takže nepôsobia až tak lacno. Navyše sú tu chrómové dekorácie.

Presuňme sa dozadu. Tu je Logan MCV opäť priestorovo štedrejší, ako modely jeho cenového spektra. Na kolená síce neostáva extra veľa miesta, chodidlá si však zasuniete pod predné sedadlá, čo výrazne pomôže. V šírke a nad hlavou je to opäť nadštandard. Traja ľudia cestu na zadných sedadlách tak zvládnu ľahšie ako napríklad vo Fabii Combi či Renaulte Clio Grandtour. A tieto dve „vymierajúce“ kombi nižšej triedy tromfne Logan MCV na plnej čiare aj kufrom. Má 573 litrov a po sklopení delených operadiel v pomere 2 : 3 až 1 518. To sme už takmer na úrovni Octavie Combi. Pritom Logan neklame číslami. Pod podlahou je ešte plnohodnotná rezerva.

V objeme kufra nemá Logan MCV súpera. Ponúka až... Foto: Ľuboš Pilc
Dacia Logan MCW Stepway TCe - test 2010 V objeme kufra nemá Logan MCV súpera. Ponúka až 573 litrov a po sklopení operadiel až 1 518. Nevie však vytvoriť celkom vodorovnú podlahu.

Zdvihák tu nenájdete. Miesto našiel na pravej stene batožinového priestoru bez akéhokoľvek krytu. Ďalší dôkaz šetrenia. Možno trochu zavadzia, ale litrov je stále dosť a je prístupnejší ako pod podlahou. Kufor oceňujeme aj za jeho súmernosť, nízku nakladaciu hranu, veľký vstupný otvor a dva praktické háčiky na tašky. Batožinu zakrýva mäkká roletka. Jedinou chybičkou krásy je fakt, že po sklopení operadiel nedokáže MCV vytvoriť rovnú podlahu. To by sme však už chceli od tohto lacného rodinného auta z Rumunska asi priveľa. V kabíne nájdete tiež dostatok odkladacích miest. Najmä vpredu. Veľká je schránka pred spolujazdcom aj schránky vo dverách. Medzi sedadlá si odložíte dve nápoje. Vzadu je situácia horšia. Sú tu dve úzke schránky vo dverách.

Trojvalec nenadchol

Logan MCV Stepway je v ponuke len s dvoma motormi. Naftovým 1,5 dCi a benzínovým valcom 0,9 TCe, oba s identickým výkonom 66 kW. My sme si vyskúšali benzínovú verziu. Malý 3-valec nás príliš nenadchol. Nejde ani tak o výkon. Keď motoru trochu šliapnete na krk, dokáže rumunské kombi slušne rozhýbať. Veď stovku zvláda za 12,5 sekundy. A vďaka krútiacemu momentu 140 Nm stíha aj diaľničné tempo. Prekážala nám však jeho charakteristika. Motor si žije tak trochu vlastným životom. Má niekoľko fáz, ktorými prechádza od nízkych až po vysoké otáčky. Chýba mu akási homogénnosť. Ožíva až nad 2 000 otáčkami za minútu a pri tých vysokých nmu dochádza dych. Takže jeho reakcie sú občas nepredvídateľné. O to viac musíte pracovať so spojkou.

Trojvalec 1,2 TCe 90 má 66 kW a krútiaci moment... Foto: Ľuboš Pilc
Dacia Logan MCW Stepway TCe - test 2010 Trojvalec 1,2 TCe 90 má 66 kW a krútiaci moment 140 Nm. Na auto s hmotnosťou 1 150 kg to stačí. Na 100 km si v našom prípade vypýtal 6,2 litra benzínu na 100 km.

Našťastie, s 5-stupňovou prevodovkou si dobre rozumie. Prevody nie sú zbytočne dlhé. Pri diaľničnej stotridsiatke točí motor približne 3 200 otáčok a pri stovke tesne pod 2 500. Aj bez vyvažovacieho hriadeľa má dobre zvládnuté vibrácie, ale typickú trojvalcovú pulziu neutají. Najmä z dôvodu šetrenia na izolačných materiáloch. Jednoducho, počuť ho. No nie až tak, aby vám to zásadne prekážalo. A čo spotreba? Tou maloobjemový 3-valec nijak neexceluje. My sme skončili s priemerom 6,2 litra, ale pri ekonomickom jazdnom štýle. O liter viac ako udáva výrobca. Na diaľnici si však trojvalček potiahne aj osem. Takže Loganu MCV Stepway, ktorý neviniká v aerodynamike, svedčia skôr nižšie rýchlosti.

Päťstupňová manuálna prevodovka má dobre... Foto: Ľuboš Pilc
Dacia Logan MCW Stepway TCe - test 2010 Päťstupňová manuálna prevodovka má dobre odstupňované prevodové pomery. Nie sú zbytočne dlhé. Ale páka je na dnešné pomery dosť nízko.

Šetriť sa síce dá aktivovaním módu Eco, ale v tomto prípade to neznamená len „otupenie“ reakcií plynového pedála, ale reálne zníženie výkonu. Aj keď stlačíte pedál na podlahu, motor odmieta vydať všetok potenciál. Paradoxne, v ekonomickom režime sa správa akoby kultivovanejšie. Potlačené špičky uhladia jeho nehomogénny prejav. Nižšie tempo ladí Stepwayu aj z dôvodu jednoduchšej konštrukcie podvozka. Ten je síce dimenzovaný robustne, takže vie bez reptania absorbovať aj výtlky, na ktorých by ste so sofistikovanejšou konkurenciou prišli o disky, ale v zákrutách neutají náklony ani vyššie ťažisko. Nie že by sa dialo niečo dramatické, ide len o to, že MCV Stepway nie je žiaden športovec. Je to praktické rodinné auto bez ambícií excelovať v serpentínach. Tomu zodpovedá aj staromódne riadenie s troma otáčkami volantu, navyše s nižším účinkom posilňovača, či zadné bubnové brzdy.

Zmieriť sa musíte aj s aerodynamickým hlukom, ktorý je výraznejší, než býva zvykom. Odpoveď nájdete pri pohľade na tesnenia dverí. Dacii sa i tak podarilo nájsť výborný kompromis medzi nutným šetrením a vytvorením pocitu z normálneho auta. Toto je jej priestor, ktorý zvláda lepšie ako ktokoľvek iný. Posúďte sami. Logan MCV Stepway stojí aj so všetkými špecifickými exteriérovými a interiérovými doplnkami a manuálnou klimatizáciou 10 990 eur. Dáva vám zároveň veľký vnútorný priestor a kufor, na ktorý sa konkurenti zďaleka nechytajú. Aj s príplatkami, napríklad navigáciou, automatickou klimatizáciou, lakťovou opierkou a cúvacou kamerou sa zmestíte pod 12 000 eur. A máte nové praktické rodinné auto s trojročnou zárukou.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 492
Šírka (mm) 1 733
Výška (mm) 1 600
Rázvor náprav (mm) 2 634
Objem kufra (l) 573 – 1 518
Objem nádrže (l) 50
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 150

Technické údaje

Verzia Dacia Logan MCV Stepway 0,9 TCe 90
Počet valcov/ventilov 3/12
Zdvihový objem (ccm) 898
Max. výkon (kw/ot.) 66/5 000
Max. krút. moment (Nm/ot.) 140/2 250
Prevodovka 5M
0 – 100 km/h (s) 12,4
Max. rýchlosť (km/h) 168
Spotreba na 100 km (l) 5,5
Spotreba počas testu (l) 6,2
Cena verzie 10 990 €
Dacia Logan MCV Stepway TCe - test 2010
Dacia Logan MCV Stepway TCe - test 2010
+25Dacia Logan MCV Stepway TCe - test 2010

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #Dacia #Dacia Logan MCV #Dacia Logan MCV Stepway
Články podľa značiek