Okrem netradičnej pohonnej jednotky chce Mazda osloviť svojich zákazníkov aj vďaka kvalitnému vypracovaniu interiéru. Aktuálne je na trhu štvrtá generácia tohto modelu. Automobilka ju do predaja uviedla v roku 2014. Automobil sa vyrába v Thajsku, v Mexiku a v Japonsku.
Mazda 2 má dĺžku o šesť centimetrov väčšiu ako štyri metre. Široká je takmer 1,7 metra a výška dosahuje necelých 1,5 metra. Prevádzková hmotnosť, v rámci ktorej je započítaná aj hmotnosť 75 kg vážiaceho vodiča, je 1 050 kg.
Dizajn vhodný do mesta
Pocit po nastúpení do malej Mazdy vzdialene pripomína pobyt v interiéri Fiatu 500. Len vnútro je menej retro. Vodič po otočení sa má pocit, že dosiahne na zadné okno. V rámci šírky miesto na rozdávanie chýba.
Priamo pred vodičom sa rozprestiera veľký tachometer. Otáčkomer dostal miesto po jeho ľavej strane. Prístrojový štít kombinuje digitálne displeje s tradičnými ukazovateľmi. Zvyšok palubnej dosky pôsobí jednoduchým a prehľadným dojmom.
Centrom interiéru je displej umiestnený na vrchu palubnej dosky. Jeho ovládanie prebieha prostredníctvom kruhového ovládača, ktorý je uložený medzi sedadlom vodiča a spolujazdca. Ovládanie ventilácie a klimatizácie je na samostatnom paneli, ktorý nie je digitálny. Napriek tomu klimatizácia má aj automatický režim.
Pred zadnými sedadlami je miesta dostatok pre dospelé osoby len na kratšie jazdy. Dlhší pobyt na druhom rade sedadiel sa nezaobíde bez kompromisov. Sedadlá najmä v prednom rade ponúkajú na danú triedu auta dobrý komfort a nadštandardné bočné vedenie. Pri dlhších jazdách môže posádke na predných sedadlách chýbať priestor v oblasti ramien. Najmä ak na predných sedadlách sedia väčšie postavy.
Do batožinového priestoru sa v štandardnom režime zmestí 280 litrov. To je o viac ako 20 litrov menej, ako napríklad v prípade konkurenčného Fordu Fiesta. Po sklopení zadných sedadiel priestor narastá na 887 litrov.
Veľký objem s dobrou spotrebou
Kým väčšina ostatných automobiliek sa vydala cestou znižovania objemu, odoberania valcov a pridávania preplňovania, Mazda nie. Pod kapotou najmenšej Mazdy pracuje 1,5 litrový benzínový štvorvalec, ktorý nemá turbo.
Testovaná verzia má jeho výkonnejšiu verziu, ktorá dosahuje výkon 90 koní. Maximálny krútiaci moment má hodnotu 148 Nm. Zrýchlenie na 100 km/h s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou trvá 9,7 sekundy, pričom maximálna rýchlosť je 183 km/h.
V ponuke je aj slabšia verzia tohto motora s výkonom 75 koní, ale aj silnejší variant so 115 konskými silami. Naftový motor chýba.
Oficiálnym číslam jazdnej dynamiky teda preplňovanie nechýba. Za volantom vodič cíti, že výkon neprichádza náhle v plnej sile. Motor sa k nemu musí prepracovať otáčkami. Maximálny krútiaci moment sa nachádza v oblasti 4-tisíc otáčok.
Prevodové stupne manuálnej prevodovky sú dlhé. Aj v tomto je Mazda iná ako konkurencia a nezhustila stupne tak, že vodič môže zaradiť najvyšší stupeň v mestskej premávke. Spotrebu japonský výrobca udržal na uzde. Podľa oficiálnych údajov má odber v kombinovanej premávke dosiahnuť 4,5 litra benzínu na 100 km. Nám sa v kombinovanom režime darilo jazdiť so spotrebou na úrovni piatich litrov.
Motor bez preplňovania navyše nie je tak citlivý na štýl jazdy. Keď sa vodič ho rozhodne “popreháňať”, nárast spotreby je akceptovateľný. Aj v mestských podmienkach sa spotreba drží na úrovni 6 litrov.
Dospelé jazdné vlastnosti
Domovom Mazdy 2 je mesto. V uliciach je obratná a rýchla. Parkovanie s ňou nie je problematické ani pre menej zdatných vodičov. Vo výbave Takumi parkovaniu pomáha aj zadná parkovacia kamera.
Vodič za volantom cíti ľahkosť samotného auta, takže kľukatá cesta nie je žiadnym utrpením. Mazda navyše udržala odhlučnenie kabíny na dobrej úrovni. Do interiéru preniká väčší hluk jedine počas jazdy po diaľnici.
Testovaná Mazda 2 mala k dispozícii len halogénové svetlomety. Hlavné LED svetlomety sú dostupné len od výbavy Revolution. Riadenie malej Mazdy je až prekvapivo komunikatívne a presné. Rovnako aj správanie manuálnej prevodovky hodnotíme pozitívne. Jednotlivé prevodové stupne zapadajú isto a presne. Dĺžka radiacich dráh patrí k priemeru.
Záver
Mazda 2 patrí k tým štýlovejším malým autám, ktoré sa v našich mestách objavujú. Krátke previsy a celkovo kompaktné rozmery ju predurčujú k jednoduchému parkovaniu a preplietaniu sa cez mestskú premávku.
Japonský malý automobil však rozhodne nezaujme najnižšou cenou. Jeho základná cenovka je 10 890 eur. Vo výbave Revolution Top s najvýkonnejšou verziou 1,5 litrového motora sa jeho cena šplhá na 18 090 eur.
Pri Mazde je už tradičné, že priplácať takmer nie je za čo. Za príplatok je dostupný len navigačný systém, metalický, resp. perleťový metalický lak a predĺžená záruka.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 060 |
Šírka (mm) | 1 695 |
Výška (mm) | 1 495 |
Rázvor (mm) | 2 570 |
Objem batožinového priestoru (l) | 280/950 |
Objem palivovej nádrže (l) | 44 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 050 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ Motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 496 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 66/90 pri 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 148 pri 4 000 ot. |
Prevodovka | 5-stupňová manuálna |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 183 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,7 |
Spotreba (kombi) (l/100km) | 4,5 |
Spotreba (test) (l/100km) | 5,1 |
Ceny a záruka | |
---|---|
Základná cena | 10 890 EUR |
Cena testovaného auta vo výbave Takumi | 13 190 EUR |
Záruka | 3 roky/100 000 km |