Len málo áut dokáže to, čo testovaný Mercedes. Dokážete s ním odviezť deti do školy, odviezť nákup, akcelerovať tak, že vás to bolí a aj vyhrať víkendové preteky na okruhu. Až sa natíska otázka. Je to potrebné?
Odpoveď je jasná. Rozhodne áno. Mercedes si štvormiestnou verziou modelu GT vyslúžil toľko pozornosti médií a motoristickej verejnosti, ako s máloktorým modelom. Rovnako ma prekvapilo aj to, ako na tento motoristický zjav reagujú ľudia v uliciach. A aj to, ako som na neho reagoval ja.
K štvormiestnemu GT prichádzam počas sychravého poobedia. Na parkovisku pôsobí ako auto záporného hrdinu z najnovšej “bondovky”. Nastúpením opúšťam bežný svet a dostávam sa do prostredia AMG.
Spomínam na jazdy s dvojmiestnym kupé taktiež vyladeným samotným AMG. Tak podmanivé auto som odvtedy nestretol. Až doteraz? Nekonečne dlhá kapota v tomto prípade chýba. Akosi mi to nevadí.
Po nastúpení sa vodič stane súčasťou vozidla. Sedadlá sú tvrdé a aj na parkovisku cítiť, že telo držia v pevnom zovretí. Prekvapivo tuhé je aj samotné operadlo. Štartovacie tlačidlo prebudí vidlicový osemvalec s objemom štyri litre a výkonom 639 koní. Toto auto nepotrebuje žiadne umelé zvukové vlny. Aj v bežnom režime výfukového potrubia vydáva zvuky, o ktorých ostatné auta ani nesnívajú. Vypínateľný športový režim výfuku všetko len znásobí.
Inštinktívne siaham pravou rukou za volant, kde hľadám tradične uložený ovládač automatickej prevodovky. Nie je tam. Mercedes ho uložil na stredový tunel, kde sa tvári ako opierka na ruku. Nenápadný ovládač na deväťstupňovú prevodovku, ktorá krotí tak veľké stádo.
Riadenie je tuhé. Je mi jasné, že jazda po meste s týmto autom nebude žiadnym oddychom. Aj jemné stlačenie plynu aktivuje podmanivý soundtrack a auto prekvapivo akceleruje. Na mestské podmienky až prirýchlo. Keď sa dostanete mimo mesta, na voľnú cestu a stlačíte plyn až k podlahe, máte pocit, že vyrazíte dieru v čase.
Monštrum pod kapotou
Na dnešné pomery má motor pod prednou kapotou tohto auta monštruózne rozmery. Vidlicový osemvalec má objem 4 litre a dvojicu turbodúchadiel. Najvyšší výkon, ktorý produkuje tento agregát je 639 koní spolu s maximálnym krútiacim momentom 900 Nm.
Z 0 na 100 km/h sa toto auto dostane za 3,2 sekundy. Posádka doslova cíti ako jej sila akcelerácie mierne ťahá kožu na tvári. Výkon prichádza v jednej veľkej vlne a trvá až k obmedzovaču, kde sa ručička tachometra dostane skutočne rýchlo.
Spotreba sa v meste pohybuje okolo hranice 20 litrov minimálne 98 oktánového benzínu. Mimo mesta sa mi podarilo ísť s odberom 13 litrov. Ak vodič využíva motor naplno, spotreba letí do nekonečna. Napriek tomu pohonná jednotka spĺňa všetky emisné limity. Počas nízkeho zaťaženia vypína štyri valce. Vodiča o tom informuje priamo na prístrojovom štíte.
Maximálna rýchlosť tejto rakety je 315 km/h. Výkon prenáša na obe nápravy 9-stupňová automatická prevodovka SpeedShift. Ibaže by výkon prechádzal len na zadné kolesá.
Prilepený k asfaltu
Vodič má k dispozícii široké spektrum možných nastavení. Nie, ekologický jazdný režim dostupný nie je. K dispozícii je komfortný, športový, ešte športovejší a “race” režim. V prípade záujmu vie vodič poslať celý výkon len za zadnú nápravu. Štvormiestne auto s pohotovostnou hmotnosťou 2 tony driftuje s neočakávanou ľahkosťou.
Testovaný automobil mal na zadných kolesách obuté pneumatiky s rozmermi 315/30 R21. Predné kolesá dostali užšie pneumatiky s údajmi 275/35 R21. Obe nápravy mali zimný dezén. To však Mercedesu na bežných cestách vôbec neubralo z jazdných vlastností.
Automobil drží na asfalte ako prilepený a zákruty zvláda bez problémov v rýchlostiach, ktoré mnohé autá ani nedosiahnu. V rámci legálnych rýchlostných limitov je takmer nemožné ho dostať na limit. Vodič nemá pocit, že šoféruje auto vážiace dve tony. Spoza volantu som mu odhadoval o približne 300 kíl menej. Niet sa čomu čudovať, že auto dosahuje takú hmotnosť. Veď rázvor má dlhý takmer 3 metre.
Riadenie je však tuhé. Najmä pomalé mestské presuny sú po istom čase únavné. Vodič taktiež musí neustále myslieť na to, že s plynovým pedálom musí narábať obozretne. Výkonu motora, rozmerom pneumatík a schopnostiam podvozku sekundujú aj keramické brzdy. Pri plnom brzdení chce decelerácia posádke vytiahnuť oči z hlavy. Úplne chápem, ako je možné, že tento stroj prešiel Nordschleife na okruhu Nürburgring za 7 minút 25 sekúnd a 41 stotín sekundy.
Zvládanie tohto auta si vyžaduje veľkú dávku sústredenia. Ak chcete z neho dostať aspoň dve tretiny jeho schopností, taktiež si doma nezabudnite veľký objem skúseností a vodičských zručností. Neodporúčam kupovať Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ ako prvé auto začínajúcim vodičom.
Vo vnútri luxus
Svojimi jazdnými výkonmi nie je Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ úplne ojedinelým autom. Športových modelov je na trhu mnoho. Jeho čaro tkvie v tom, že vo vnútri ponúka štyri miesta na sedenie, batožinový priestor a luxus hodný značky Mercedes. Ak čakáte sparťanský pretekársky interiér, tak sa ho nedočkáte.
V posledných rokoch sme si v Mercedesoch zvykli na dva veľké displeje spojené do jedného celku. V tomto prípade to nebolo inak. Lenže tlačidlá pre nastavenie a ovládanie systémov auta sa taktiež zmenili na malé displeje. Okrem stredového tunela sa nachádzajú aj na volante.
Športové sedadlá majú integrovanú hlavovú opierku a mimoriadne výrazné bočné vedenie. Pod sedadlom vodiča sa ako dôkaz športovej nátury tohto auta nachádza hasiaci prístroj. V interiéri nechýba koža, hliník ani ambientné osvetlenie. Ovládanie informačno-zábavného systému auta prebieha prostredníctvom dotykového touchpadu.
Na zadných sedadlách je prekvapivo veľa miesta. Rovnú lavicu nečakajte. Mercedes dozadu namontoval plnohodnotné športové sedadlá s rovnakým bočným vedením ako majú predné. Nikto v interiéri tak nebude vystavený na pospas odstredivým silám.
Záver
Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ je najrýchlejšie sériovo vyrábané štvormiestne auto na svete. Svoj titul si právom zaslúži. Vzbudilo vo mne veľký rešpekt. Tento automobil bude parkovať v garážach najbohatších automobilových fanúšikov sveta. Lebo len oni dokážu a budú ochotní za neho zaplatiť požadovanú cenu.
Základná cena tohto modelu je podľa cenníka 142 300 eur. Príplatková výbava konečnú cenu dokáže zdvihnúť o niekoľko desiatok tisíc eur. Grafitovo sivá farba “Designo magno” stojí 1 810 eur.
Keramické brzdy majú cenovku takmer 7-tisíc eur. Balík Edition 1 stojí viac ako 15-tisíc eur a okrem iného obsahuje statické zadné krídlo, špeciálne disky, žlté bezpečnostné pásy a aerodynamický balík.
Po pripočítaní DPH a príplatkovej výbavy je konečná cena testovaného auta 212 550 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 5 054 |
Šírka (mm) | 2 069 |
Výška (mm) | 1 442 |
Rázvor (mm) | 2 951 |
Objem batožinového priestoru (l) | 461 |
Objem palivovej nádrže (l) | 80 |
Pohotovostná hmotnosť s vodičom (kg) | 2 045 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ Motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 3 982 |
Počet valcov | 8 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 470/639 pri 5 500 – 6 500 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 900 pri 2 500 – 4 500 ot. |
Prevodovka | 9-stupňová automatická |
Poháňaná náprava | obe |
Max rýchlosť (km/h) | 315 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 3,2 |
Spotreba (test) (l/100km) | 16,5 |
Ceny a záruka | |
---|---|
Základná cena | 170 760 EUR s DPH |
Cena testovaného auta | 212 550 EUR s DPH |
Záruka | 6 rokov/160 000 km |