Hyundai i30 Fastback je odvážnym počinom kórejskej automobilky, ktorá do stojatých vôd nižšej strednej triedy priniesla netypický tvar karosérie. Ide o automobil vychádzajúci z hatchbacku i30, ktorý v sebe mieša výzor sedanu, liftbacku a štvordverového kupé.
Konkurencia takýto tvar karosérie nemá. Asi najbližšie je k nemu česká Škoda so svojou Octaviou, ktorá je liftbackom. Ale nie je tak elegantná. V ponuke VW, Seatu, Kie, Peugeotu alebo Citroënu takýto typ karosérie chýba.
Dôvod je pomerne jednoduchý. Nepatrí k najpraktickejším. Nižšej strednej triede vládnu praktické tvary, ako napríklad hatchback alebo kombi. V nich má posádka na zadných sedadlách dostatok miesta na hlavu a po sklopení zadných sedadiel je možné v aute previezť aj väčšie predmety.
Vo všeobecnosti môžeme povedať, že Hyundai i30 poznáme ako konzervatívny model. V prvých dvoch generáciách sa výrobca nepustil do žiadneho dizajnového úletu. Podobne to vyzeralo aj s treťou generáciou, ktorá na trh prišla v roku 2017. Až do chvíle, kým automobilka ohlásila verziu Fastback.
Skoro ako ostré „N“
Za dizajn tretej generácie modelu i30 je zodpovedný Peter Schreyer, ktorý pracoval napríklad na Audi TT a v minulosti pôsobil aj v značke Kia. Verzia Fastback prišla na trh v rovnakom roku ako hatchback, akurát na jeho konci.
Hyundai i30 Fastback sa vyznačuje pozvoľna klesajúcou líniou strechy. To vytvára elegantný tvar s predĺženou zadnou časťou. Verzia N Line ho ešte vylepšuje. Kórejská automobilka si požičala dizajnové prvky zo svojho ostrého modelu s označením „N“.
Iný je predný nárazník spolu s prednou maskou chladiča. V zadnej časti sa nachádza pozdĺž celej šírky vozidla odrazná plocha, podľa ktorej spoľahlivo určíte, že nejde o „obyčajný“ Fastback.
Automobil navyše stojí na špeciálnych 18-palcových zliatinových diskoch. Exteriér taktiež zdobia nápisy upozorňujúce na túto výbavu. Športový duch sa dostal aj do interiéru. Azda najvýraznejším prvkom sú sedadlá. Tie majú veľké bočné vedenie a telá držia až prekvapivo poctivo.
Pred vodičom je volant potiahnutý perforovanou kožou. Rovnakú kožu dostala aj hlavica radiacej páky, ktorá má navyše aj hliníkové dekoračné plochy. Hliníkový povrch majú aj pedále. Čo nám však vadí, je prístrojový štít, na ktorý sa vodič pozerá. Vo všeobecnosti ho v modeli i30 považujeme za nudný. Chýba mu emócia a ani v tomto prípade to nie je inak. Tachometer a otáčkomer majú jednoduché čísla, priame tvary a biele podsvietenie.
Vypracovanie interiéru je však na vysokej úrovni. Kórejská automobilka v posledných rokoch urobila veľký krok smerom dopredu. Chválime aj ergonómiu. Systémy, ktoré chce vodič ovládať počas jazdy majú vlastné hardvérové tlačidlá. Netreba ich hľadať v menu. Ide napríklad o vypínanie štart-stop systému, systému pre udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu alebo nastavenia klimatizácie.
Praktický aj nepraktický
Klesajúca línia strechy uberá z miesta nad hlavou zadných cestujúcich. Pasažieri, ktorí prekonávajú výšku 185 cm, budú musieť pristupovať ku kompromisom v oblasti hlavy. Prekážať to bude najmä počas dlhých ciest.
Na druhej strane Fastback prináša praktický prístup do batožinového priestoru. Otváranie piatych dverí je podobné, aké poznáme v Škoda Octavia. Teda dvere sa otvoria spolu so zadným oknom, vďaka čomu vznikne veľký otvor.
Do batožinového priestoru sa zmestí 350 litrov nákladu. Po sklopení sedadiel priestor narastá na 1 351 litrov. Objemom batožinového priestoru sa teda i30 Fastback so Škodou Octavia porovnávať nemôže, resp. s ňou v tejto disciplíne prehráva. Do Octavie naložíte 590 a 1 580 litrov.
Pod kapotou len dva benzínové motory bez extra porcie výkonu
N Line je len o dizajne. Vyšší výkon tak Fastback nedostal. Výrobca ho ponúka s jedným motorom, ktorým je 1,4 litrový preplňovaný štvorvalec T-GDI s výkonom 140 koní. Zákazníci si môžu vybrať iba druh prevodovky. Testovaný model bol vybavený 7-stupňovým dvojspojkovým automatom.
Z 0 na 100 km/h sa takto vybavený Fastback dostane za 9,4 sekundy. Maximálna rýchlosť je 203 km/h. Automatická prevodovka na diaľnici motor vytáča na približne 2 700 otáčok, čo je len o 150 otáčok menej ako manuálna prevodovka.
Radenie prebieha bezproblémovo a smerom hore najmä rýchlo. Pri výraznejšom stlačení plynu automat neváha podradiť, čím trochu uberá motoru možnosť využiť svoj krútiaci moment 242 Nm uložený už pri 1 500 otáčkach. Jazdný prejav preplňovaného štvorvalca väčšine vodičov bude stačiť. S približne 1 350 kg vážiacim autom nemá výraznejšie problémy.
Priemerná spotreba motora sa pohybuje na úrovni 6,8 l/100 km. V meste sa spotreba dostáva nad úroveň 7,5 litra. Pohonná jednotka nie je však tak pokročilá ako 1,5 litrové TSI, ktoré používa VW. Kórejský štvorvalec má o 10 koní nižší výkon a nedokáže pri nízkom zaťažení vypnúť dva valce.
Neutrálna jazda
Nastavenie podvozku i30 Fastback je priemerné. Nemyslíme to v negatívnom slova zmysle. Táto verzia nie je určená na okruh, takže jej hlavnou úlohou je pohodlie. Podvozok pôsobí tuhým dojmom, no bezproblémovo dokáže filtrovať nerovnosti.
Najväčším limitujúcim faktorom sú veľké 18 palcové kolesá, ktoré síce vyzerajú dobre, no na nekvalitných cestách sú nástrahou. Automobil je navyše vybavený len dojazdovým rezervným kolesom.
Jazdné režimy na palube síce sú, no upravujú len odozvu plynového pedálu, účinok posilňovača riadenia a správanie automatu. Príplatkové LED svetlá svietia dobre, no medzičasom sme mali možnosť vyskúšať verziu s obyčajnými halogénovými svetlometmi. Musíme povedať, že Hyundai i30 má jedny z najlepších halogénových svetiel na trhu. Priplácať za LED v tomto prípade nemá zmysel.
Systém automatického udržiavania vozidla v jazdnom pruhu pripomína poloautonómnu jazdu. Na rozdiel od iných výrobcov je nastavený tak, že pomerne dlho dokáže fungovať bez toho, aby si pýtal pozornosť vodiča. Kým iné autá neustále pípajú, že máte vrátiť ruku na volant, aj keď ju tam máte, Hyundai vás upozorní, až keď volant skutočne nedržíte.
Záver
Hyundai i30 Fastback je voľba očí a cesta kompromisov. Záujemcovia sa budú musieť zmieriť s tým, že v zadnej časti je o čosi menej miesta. Do batožinového priestoru je síce veľký prístup, no aj piate dvere hatchbacku sú dostatočne veľké. 18 palcové kolesá síce vyzerajú dobre, ale po zime je s nimi na niektorých slovenských cestách ťažký život.
Najväčšou slabinou je, podľa nás, malá ponuka motorov. Jeden agregát v ponuke je proste málo. Vôbec to nevadí, keď si človek vyberá auto očami. Hyundai sa dal na cestu odvážneho dizajnu, ktorý so sebou prináša spomínané riziká.
Hyundai i30 Fastback nie je na slovenských cestách vôbec ojedinelým zjavom, čo dokazuje, že mnohým vodičom kompromisy nevadia. Radšej chcú iný typ karosérie, aký nižšia stredná trieda bežne ponúka. A verzia N Line dizajn vyšperkovala.
Základná cena Hyundaiu i30 Fastback N Line je 19 390 eur. S automatickou prevodovkou stojí 21 240 eur. Na priplácanie je len 5 položiek. Navyše je možné kúpiť napríklad panoramatickú strechu alebo metalický lak.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 455 |
Šírka (mm) | 1 795 |
Výška (mm) | 1 425 |
Rázvor (mm) | 2 650 |
Objem batožinového priestoru (l) | 450/1 351 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 287 – 1 439 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ Motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 353 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 103/140 pri 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 242 pri 1 500 ot. |
Prevodovka | 7-stupňová automatická |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 203 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,4 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 5,7 |
Spotreba (test) (l/100km) | 6,8 |
Ceny a záruka | |
---|---|
Základná cena | 19 390 Eur |
Cena testovaného auta | 21 240 Eur |
Záruka | 5 rokov bez obmedzenia počtu najazdených km |