Prvá jazda: Škoda Scala – český Golf? Nie, skôr lepšie a väčšie Polo

19.04.2019 06:00

Scala je asi najočakávanejšou novinkou tejto jari. Škoda ňou vypĺňa medzeru medzi Fabiou a väčšou Octaviou. Na pôvodný Rapid zabudnite. Scala si trúfa na viac – mieri do nižšej strednej triedy. Má ale na to s podvozkom Pola? Zisťovali sme v okolí chorvátskeho Splitu.

Scala prináša do dizajnu Škody nový vietor. S...
Scala prináša do dizajnu Škody nový vietor. S inými modelmi si ju rozhodne nepomýlite. Má výraznú masku umiestnenú nižšie než bývalo zvykom a trojuholníkové svetlá vybavené už v základe dennými a stretávacími diódami. Autor: Škoda-Auto

Škoda bola vždy majstrom „medzisegmentov“. Jej Octavia útočila s platformou Golfu do strednej triedy a Superb na základoch Passatu zas do tej vyššej strednej. Podobne to bolo z Rapidom, ktorý v niektorých aspektoch stíhal kompaktom, lenže s akcentom na nižšiu cenu, čo si nebolo možné nevšimnúť. Rapid je však už minulosťou a hoci nová Skala vypĺňa presne jeho priestor, za nástupcu ju celkom považovať nemôžme. Scala chce získať náročnejších klientov. Napokon, Škoda netají, že nový hatchback považuje za plnohodnotného konkurenta pre VW Golf, Opel Astra, Kiu Ceed, Ford Focus alebo Hyundai i30. Deklaruje to cenou. Lenže, má to malý háčik.

Scala nedostala platformu MQB, tak ako Golf, Leon či Octavia. Stojí na jej „lacnejšej“ verzii MQB A0, podobne ako VW Polo, Seat Ibiza alebo Audi A1. To samo o sebe vylučuje napríklad nezávislé zavesenie zadných kolies, pohon oboch náprav či dokonca elektrickú parkovaciu brzdu. Nebola by to ale Škoda, aby z koncernového „lega“ nevyťažila maximum. Scala je preto oproti koncernovým modelom nižšej triedy výrazne väčšia. A to až tak, že „natiahnutím“ všetkých parametrov platformy až na samotné limity, prerástla referenčný Golf!. A to dĺžkou 4 362, šírkou 1 793 mm a dokonca aj rázvorom náprav 2 649 mm. Len na výške 1 471 mm trochu stráca.

Vydarená kamufláž

Navonok by vás vôbec nenapadlo, že sa pozeráte na „veľké Polo“. Proporcie sú navyše vyvážené, takže v porovnaní s Rapidom Spaceback už nejde o „jazvečíka“. Dojem dospelosti budí Scala aj dizajnom. Ten prináša o čosi odvážnejšie tvary, za ktorými stojí ešte bývalý šéfdizajnér Jozef Kabaň. Napokon, Scala mala predskokana v podobe konceptu Vision RS, ktorý sa rodil ešte za jeho éry. Predná maska je výraznejšia, mohutnejšia a umiestnená nižšie. Lemujú ju trojuholníkové reflektory, mimochodom vybavené už v základe diódovými dennými a stretávacími svetlami. Len škoda jednoduchej grafiky denných diód.

Aj profil je odlišný od súčasných modelov...
Aj profil je odlišný od súčasných modelov Škody. Veľká presklená plocha ponúka perfektný výhľad. A to nielen vpred ale aj vzad. Navyše rozmermi Scala atakuje VW Golf. Dokonca ho mierne prerastá. Autor: Škoda-Auto

Tak ako pri všetkých nových Škodách, zasahuje predná kapota Scaly hlboko do blatníkov. Medzera medzi týmito dielmi karosérie potom nadväzuje na typickú „tornado line“. Z profilu upúta veľká presklená plocha s nezvyklo veľkým tretím bočným oknom, zvýrazneným chrómovou linkou. Konkurencii triedy Golf stíha ja diskami kolies s priemerom od 15 do 18-palcov, o „číslo“ väčšími než pri Rapide. Za zmienku stoja aerodynamicky optimalizované strieborno-čierne disky, akoby „ukradnuté“ z elektromobilu. Vzadu je Scala tiež osobitá. Ako prvá Škoda prináša v drahších verziách dynamické smerové svetlá, teda „blinkre“ s postupným rozsvecovaním.

Vzadu prináša Scala ako prvá Škoda dynamické...
Vzadu prináša Scala ako prvá Škoda dynamické smerové svetlá. Z Rapidu prevzala predĺžené zadné okno, ale len za príplatok. To teraz zdobí nápis Škoda namiesto tradičného loga. Autor: Škoda-Auto

Z Rapidu Spaceback ostalo Scale efektné predĺžené zadné okno piatych dverí. Samozrejme len s príplatkovým balíkom Sport. O to viac na jeho čiernom podklade vyniká nápis Škoda, nahrádzajúci logo. Tento prvok sa neskôr rozšíri na všetky nové Škody. Scala vyzerá na živo naozaj sviežo a vďaka novými štylistickým nápadom si ju rozhodne nepomýlite s ostatnými škodovkami. Pritom nie je zbytočne extravagantná, čo je zas zárukou nadčasovosti. Uvidíme, ako na tom budú nižšie verzie. Tie na medzinárodnej prezentácii boli „vyčačkané“ na maximum. Všetky testovacie vozidlá dostali predĺžené zadné okno, obúvali minimálne „sedemnástky“ a väčšine nechýbalo ani panoramatické statické strešné okno. Mimochodom, to má jednu zvláštnosť. Jeho tieniaca roletka sa vysúva spredu dozadu!

Priestorom zahanbí aj Golf

Nový vietor zavanul aj v interiéri, kde sa Scala úplne odpútala od tradície. Začnime ale priestorom, ktorým hádže konkurencii rukavicu. A nielen jej, ale dokonca aj Octavii. Škoda to dokazuje priestorom pre nohy zadných cestujúcich, ktorý je identických 73 mm a na priestore pre hlavu 982 mm, čo je dokonca o dva viac. Limitom je len šírka. Vo výške lakťov je to 1 425 mm, o 24 menej – jedna z mála poistiek, aby Scala príliš nepodkúrila svojim vznešenejším koncernovým súrodencom. Navyše Scala prekvapí veľkoryso dimenzovanými a mimoriadne pohodlnými sedadlami, akoby z áut o triedu vyššej kategórie. Nebýva zvykom aby ste našli dostatočne dlhé sedáky aj vzadu, ale v Scale áno. Z tohto pohľadu je boleslavská novinka naozaj plnohodnotným predstaviteľom kompaktnej triedy.

Úplne nová palubná doska môže byť vybavená...
Úplne nová palubná doska môže byť vybavená 10,25-palcovým virtuálnym prístrojovým panelom a až 9,2-palcovou, voľne stojacou obrazovkou multimediálneho systému. Autor: Škoda-Auto

A tento dojem sa snaží umocniť aj materiálmi. Vrchná časť palubnej dosky aj dverových výplní je z mäkkých plastov, čo je veľký posun voči Rapidu ale tiež napríklad novému Polu. Zaujímavé sú tiež dekorácie imitujúce karbón. Lenže tam, kde váš zrak už zavíta menej často, nájdete tvrdšie plochy. Jednoducho, na Golf sa Scala v tomto smere celkom nechytá. Je vidieť, že Škoda si necháva zámerne rezervu pre novú Octaviu, ktorá bude musieť akcentovať kvalitu viac ako doteraz a mať od tohto hatchbacku jasný odstup. No najväčšou novinkou Scaly je jednoznačne jej palubná doska. Ako prvý model Škody prichádza s konceptom voľne stojacej obrazovky infotainmentu. Tá je zasadená za obrysom prednej hrany, čo má vytvárať akúsi opierku na zápästie, pre pohodlnejšie ovládanie dotykových funkcii, ale pravdupovediac, príliš to nefunguje. Niekedy marketing automobilky vymyslí snáď aj to, čo netušili ani sami dizajnéri.

Ergonómia je veľmi dobrá aj vďaka veľkému...
Ergonómia je veľmi dobrá aj vďaka veľkému rozsahu nastavenia sedadiel a volantu. Len Škoda, že lakťovú opierku možno nastavovať iba pozdĺžne. Autor: Škoda-Auto

Obrazovka môže mať uhlopriečku 6,5 (Swing), 8 (Bolero) alebo až 9,2-palca (Amundsen). S ovládaním problémy mať nebudete. Tak ako v ostatných koncernových modeloch sa rozhrania vyznačujú skvelým rozlíšením, logickým menu a reagujú už na priblíženie ruky. V Splite boli k dispozícii len vyššie úrovne Bolero a Swing. Paradoxne, páčilo sa nám lacnejšie Bolero bez navigácie vďaka použitiu klasických tlačidiel na okraji, ktoré sú užívateľsky prívetivejšie, než dotykové ovládanie „parádneho“ Amundsenu s jednou z najväčších obrazoviek v triede. Trafiť sa do plôch na zlých cestách chce cvik. Chválime však, že Škoda nešla do prílišnej integrácie funkcií do rozhrania.

Stále v strehu a on-line

Stredová konzola obsahuje samostatný panel klimatizácie. V niečom je ale predsa len zvláštny. Kým teplotu ním nastavíte, úprava intenzity a smerovania vzduchu sa nezaobíde bez vstupu do menu obrazovky. A netradičné je ovládanie vyhrievania sedadiel. To sa aktivuje klasickým tlačidlom, ale bez „lediek“, takže intenzita sa zobrazuje na malom monochromatickom displeji. Škoda nešetrila ani na prístrojovom paneli. Scala môže mať 10,25-palcový virtuálny kokpit s troma druhmi zobrazenia, tak ako nami testované verzie. Nastaviť si môžete niekoľko druhov zobrazenia, napríklad s klasickým rozmiestnením rýchlomeru a otáčkomeru alebo centrálnym otáčkomerom v móde Sport.

Vzadu ponúka Scala rovnako priestranný interiér...
Vzadu ponúka Scala rovnako priestranný interiér ako väčšia Octavia. Autor: Škoda-Auto

Amundsen zvláda dokonca aj paralelné zobrazenie navigácie na prístrojovom paneli a súčasne na multimediálnom rozhraní. Takže ani v tomto smere Scala rozhodne nezaostáva za renomovanými modelmi nižšej strednej triedy, skôr by sa dalo povedať, že ich v mnohom tromfne. Možno až príliš. Škoda totiž osadila Scalu výlučne portami USB-C, pre pripojenie externých zariadení, najmä smartfónov. Tento typ konektoru nie je však ešte dostatočne rozšírený. Česi tak trochu predbehli dobu s vysvetlením, že v čase vývoja predpokladali rýchlejší nástup týchto portov. Problém to samozrejme nie je, len si to vyžiada dodatočnú investíciu – kúpu kábliku s kompatibilnou koncovkou, alebo redukcie.

Do kufra sa zmestí až 467 litrov batožín. To je...
Do kufra sa zmestí až 467 litrov batožín. To je takmer rekord v triede, nebyť väčšej Hondy Civic. Nechýba ani dvojitá podlaha. Autor: Škoda-Auto

Scala je tiež prvou Škodou pripojenou nonstop na internet. Ďalšia SIM karta nie preto potrebná. V základe však LTE podporuje len funkcie tiesňového volania. Ak si priplatíte, môžte využívať služby Škoda Connect , čo znamená napríklad diaľkové zamykanie alebo odomykanie vozidla či aktualizáciu softvéru a navigačných dáta. Nechýbajú ani asistenčné systémy. Už v sérii sú autonómne brzdy a udržiavanie v jazdnom prúde Lane Assist. K dispozícii je adaptívny tempomat, automatické prepínanie svetiel, monitorovanie mŕtveho uhla zrkadiel, asistent pre zmenu jazdného prúdu, detekujúci bočné priestory až do vzdialenosti 70 metrov, či automatické zabrzdenie pri cúvaní, ak hrozí kolízia.

Vychytávkou prvkov Simply Clever je dáždnik vo...
Vychytávkou prvkov Simply Clever je dáždnik vo dverách. Autor: Škoda-Auto

Kufor je samostatnou kapitolou. V porovnaní s Rapidom Spaceback narástol o 54 litrov na konečných 467, čo znamená, že Scala ním poráža absolútnu väčšinu konkurentov, s výnimkou väčšej Hondy Civic. Má súmerný tvar a dvojitú podlahu. Tá sa dá teraz jednoducho zaistiť pri čiastočnom zdvihnutí, takže keď pod ňu dávate menšie predmety, nemusíte ju držať rukou. Sklopením operadiel delených v pomere 2 : 3 získate úložný priestor s celkovou kapacitou až 1 410 litrov a takmer vodorovnou ložnou plochou. A Škoda nemohla vynechať ani praktické prvky Simply Clever vrátane vyberateľného koša, výklopných zadných stolčekov, držiakov na karty a mince či povestnú škrabku vo veku nádrže, s ktorou zmeriate hĺbku dezénu. Novinkou je výklopné ťažné zariadenie, dáždnik vo dverách, príjemné vyhrievanie volantu a čelného skla a najmä integrovaný lievik v nádržke ostrekovača, ktorý vám pomôže pri dopĺňaní čistiacej zmesi.

Stačí jej aj trojvalec

Pod kapotou sa na úvod predstavujú tri benzínové a jeden naftový motor. Ponuka štartuje 3-valcami 1,0 TSI (70, 85 kW). Slabší spojený s 5-stupňovým manuálom, silnejší so 6-stupňovou manuálnou alebo 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou 7-DSG. Vrcholom benzínovej ponuky je 4-valec 1,5 TSI (110 kW) s oboma druhmi prevodoviek. Kombinovať ich možno aj s naftovým 4-valcom 1,6 TDI (85 kW). Všetky motory spĺňajú emisnú normu Euro 6d. Vďaka rekuperácii brzdnej energie, časticovým filtrom a pri naftovom aj použitím systému SCR. Najsilnejší benzínový motor pridáva vypínanie dvoch valcov ACT. Nám sa síce do rúk nedostal, ale zato sme si vyskúšali dva motory, ktoré budú v centre pozornosti zákazníkov.

Benzínový 3-valec 1,0 TSI (85 kW) vo...
Benzínový 3-valec 1,0 TSI (85 kW) vo výkonnejšej verzii dáva Scale slušnú dynamiku. Stovku zvládne pod desať sekúnd. Navyše je tichý a pomerne úsporný. My sme mali počas jazdy priemernú spotrebu 6,3 litra paliva na 100 km. Autor: Škoda-Auto

Prvá Scala mala výkonnejší 3-valec 1,0 TSI (85 kW), napokon ten slabší, zatiaľ v ponuke nefiguruje. Výkon 85 kW pochopiteľne Scale stačil na veľmi slušnú dynamiku. Veď stovku s ním zvláda pod desať sekúnd. Motor na voľnobeh prakticky nepočuť. Jeho typická, ale dobre tlmená 3-valcová pulzia, sa dostaví až pri vysokých otáčkach a vyššom zaťažení. Je pomerne pružný, i keď oneskorenie „turba“ celkom zahladiť nevie. Šesťstupňový manuál má presné dráhy a pomerne dlhé prevody, ktoré svedčia spotrebe paliva. My sme pri daždivom počasí dosiahli na trase dlhej asi 70 km, ktorá obsahovala mesto, diaľnicu aj serpentíny, priemer 6,3 litra benzínu. Pri citlivejšom zaobchádzaní ale iste nebude problém skresať apetít pod šesť litrov.

Integrovaný lievik pomáha pri dopĺňaní...
Integrovaný lievik pomáha pri dopĺňaní čistiacej zmesi. Autor: Škoda-Auto

Diesel 1,6 TDI (85 kW) bol na palivo oveľa menej náročný. Na testovacom okruhu dlhom 170 km s veľkým podielom kľukatých horských cestičiek si vypýtal opäť v kombinácii 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, len 4,7 litra nafty na 100 km. A že vraj diesely sú „špinavé“. Dynamika naftovej verzie je veľmi podobná. V akcelerácii na stovku zaostáva len o dve desatinky, čo je takmer nepostrehnuteľné, ale subjektívne je pružnejšie predsa len benzínové turbo. A navyše sa rado vytáča. Daňou za „abstinenciu“ je vyššia úroveň hluku a vibrácií v kabíne. Ale i tu dokázala urobiť Škoda maximum preto, aby vás motor príliš nerušil. Pri vyšších rýchlostiach je dominantnejší skôr aerodynamický hluk zrkadiel, než ten z pod prednej kapoty.

Na ceste sebaistá, ale nie zábavná

Zvedaví sme boli najmä na jazdné vlastnosti, práve pre snahu zamaskovať jednoduchšiu platformu s vlečnou zadnou nápravou. A nesklamala. Zvlášť s ľahším benzínovým 3-valcom predvádzala Scala slušnú odolnosť proti nedotáčavosti. Pravda, na mokrých cestách ju celkom utajiť nešlo. Ťažší diesel nad prednou nápravou, mal tendenciu vychádzať zo zákruty citeľne skôr. Opäť však na mokrom asfalte. Na počasie sme jednoducho mali smolu. V každom prípade, Scala jazdí veľmi dobre, aj keď za volantom od nej nemožno očakávať zážitky vyslovene „šoférskych“ áut. Neurazí, ale ani nenadchne, možno aj z dôvodu riadenia, ktoré je síce komfortné, ale rozhodne nie ostré ani extra komunikatívne.

Podvozok Scaly vychádza z Pola. Ťaží však z...
Podvozok Scaly vychádza z Pola. Ťaží však z väčšieho rázvoru náprav a väčšieho rozchodu kolies. Dopriať si môžete aj adaptívne tlmiče. Autor: Škoda-Auto

Jednoducho, Scala má dobre vyladený podvozok Pola, ktorý ťaží z väčšieho rázvoru náprav aj väčšieho rozchodu kolies, takže v zákrutách sa cíti istejšie. A v našom prípade aj vďaka športovému podvozku, zníženému o 15 mm. Kto vie prečo, ale všetky testovacie Scaly v Splite mali práve túto konfiguráciu spolu s tlmičmi, ktoré sa dajú okrem módu Normal, „preladiť“ aj do režimu Sport s citeľne tvrdším odpružením. Dobrou správou je, že ani so športovým podvozkom z vás Scala nevytrasie dušu. Ani náhodou. Nerovnosti filtruje veľmi na úrovni, takže s normálnym odpružením a na menších ako 17-palcových kolesách, bude posádku doslova rozmaznávať. To ocenia majitelia rodinného kompaktu rodinnej značky iste viac.

Scala na nás urobila dobrý dojem. Škoda vyťažila maximum z toho čo mala k dispozícii. Prináša sviežejší dizajn, tú najaktuálnejšiu konektivitu a bezpečnostné systémy, veľkorysý priestor aj kufor a slušné jazdné vlastnosti. Tento mix je však naladený tak, aby mala Scala stále jasný odstup od Golfu. Takže prekvapí sebavedomou cenou, ktorou sa stavia priamo proti velikánom nižšej strednej triedy – Golf, Focus či Astru nevynímajúc. Ale uznávame, že už v základnej výbave má stretávacie LED svetlá a tiež Lane Assist, teda prvky, za ktoré si inde musíte priplácať.

Rozmery, objemy

Model Scala Rapid Spaceback VW Golf
Dĺžka (mm) 4 362 4 304 4 285
Šírka (mm) 1 793 1 706 1 790
Výška (mm) 1 471 1 459 1 490
Rázvor náprav (mm) 2 649 2 602 2 620
Veľkosť kufra (l) 467 – 1 410 415 – 1 381 380 – 1 270

Technické údaje

Motor 1,0 TSI 1,0 TSI 1,5 TSI 1,6 TDI
Počet valcov/ventilov 3/12 3/12 4/16 4/16
Max. výkon (kW) 70/- 85/5 000 110/5 000 85/5 000
Krútiaci moment (Nm) 200/2 000 250/1 500 200/2 000
Prevodovka 5M 6M/7DSG 6M/7DSG 6M/7DSG
0 – 100 km/h (s) 9,8/- -/8,2 10,1/10,3
Max. rýchlosť (km/h) 201/- -/219 201/200
Spotreba na 100 km (l) 5,3 – 6,3/- -/5,7 – 6,9 4,5 – 5,3/4,7 – 5,7

Cenník Škody Scala

Motor Výkon Prevodovka Active Ambition Style
1,0 TSI 70 kW 5M 13 490 € 14 990 €
1,0 TSI 85 kW 6M 16 230 € 18 030 €
1,0 TSI 85 kW 7-DSG 18 190 € 19 990 €
1,5 TSI 110 kW 6M 17 990 € 19 790 €
1,5 TSI 110 kW 7-DSG 19 990 € 21 790 €
1,6 TDI 85 kW 6M 17 430 € 18 930 € 20 730 €
1,6 TDI 85 kW 7-DSG 20 930 € 22 730 €
Škoda Scala -
		2019
Škoda Scala -
		2019
+56Škoda Scala -
		2019

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#test #Škoda-Auto #Škoda Scala #Škoda
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
29. 4. 2019zdraženie1.272 €zdraženie1.411 €
22. 4. 2019zlacnenie1.259 €1.389 €
15. 4. 2019zdraženie1.260 €zdraženie1.389 €
8. 4. 2019zdraženie1.250 €zdraženie1.369 €
1. 4. 20191.241 €zdraženie1.344 €
25. 3. 2019zdraženie1.241 €zdraženie1.322 €
18. 3. 2019zlacnenie1.240 €zdraženie1.301 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk