
Škoda bola vždy majstrom „medzisegmentov“. Jej Octavia útočila s platformou Golfu do strednej triedy a Superb na základoch Passatu zas do tej vyššej strednej. Podobne to bolo z Rapidom, ktorý v niektorých aspektoch stíhal kompaktom, lenže s akcentom na nižšiu cenu, čo si nebolo možné nevšimnúť. Rapid je však už minulosťou a hoci nová Skala vypĺňa presne jeho priestor, za nástupcu ju celkom považovať nemôžme. Scala chce získať náročnejších klientov. Napokon, Škoda netají, že nový hatchback považuje za plnohodnotného konkurenta pre VW Golf, Opel Astra, Kiu Ceed, Ford Focus alebo Hyundai i30. Deklaruje to cenou. Lenže, má to malý háčik.
Scala nedostala platformu MQB, tak ako Golf, Leon či Octavia. Stojí na jej „lacnejšej“ verzii MQB A0, podobne ako VW Polo, Seat Ibiza alebo Audi A1. To samo o sebe vylučuje napríklad nezávislé zavesenie zadných kolies, pohon oboch náprav či dokonca elektrickú parkovaciu brzdu. Nebola by to ale Škoda, aby z koncernového „lega“ nevyťažila maximum. Scala je preto oproti koncernovým modelom nižšej triedy výrazne väčšia. A to až tak, že „natiahnutím“ všetkých parametrov platformy až na samotné limity, prerástla referenčný Golf!. A to dĺžkou 4 362, šírkou 1 793 mm a dokonca aj rázvorom náprav 2 649 mm. Len na výške 1 471 mm trochu stráca.
Vydarená kamufláž
Navonok by vás vôbec nenapadlo, že sa pozeráte na „veľké Polo“. Proporcie sú navyše vyvážené, takže v porovnaní s Rapidom Spaceback už nejde o „jazvečíka“. Dojem dospelosti budí Scala aj dizajnom. Ten prináša o čosi odvážnejšie tvary, za ktorými stojí ešte bývalý šéfdizajnér Jozef Kabaň. Napokon, Scala mala predskokana v podobe konceptu Vision RS, ktorý sa rodil ešte za jeho éry. Predná maska je výraznejšia, mohutnejšia a umiestnená nižšie. Lemujú ju trojuholníkové reflektory, mimochodom vybavené už v základe diódovými dennými a stretávacími svetlami. Len škoda jednoduchej grafiky denných diód.

Tak ako pri všetkých nových Škodách, zasahuje predná kapota Scaly hlboko do blatníkov. Medzera medzi týmito dielmi karosérie potom nadväzuje na typickú „tornado line“. Z profilu upúta veľká presklená plocha s nezvyklo veľkým tretím bočným oknom, zvýrazneným chrómovou linkou. Konkurencii triedy Golf stíha ja diskami kolies s priemerom od 15 do 18-palcov, o „číslo“ väčšími než pri Rapide. Za zmienku stoja aerodynamicky optimalizované strieborno-čierne disky, akoby „ukradnuté“ z elektromobilu. Vzadu je Scala tiež osobitá. Ako prvá Škoda prináša v drahších verziách dynamické smerové svetlá, teda „blinkre“ s postupným rozsvecovaním.

Z Rapidu Spaceback ostalo Scale efektné predĺžené zadné okno piatych dverí. Samozrejme len s príplatkovým balíkom Sport. O to viac na jeho čiernom podklade vyniká nápis Škoda, nahrádzajúci logo. Tento prvok sa neskôr rozšíri na všetky nové Škody. Scala vyzerá na živo naozaj sviežo a vďaka novými štylistickým nápadom si ju rozhodne nepomýlite s ostatnými škodovkami. Pritom nie je zbytočne extravagantná, čo je zas zárukou nadčasovosti. Uvidíme, ako na tom budú nižšie verzie. Tie na medzinárodnej prezentácii boli „vyčačkané“ na maximum. Všetky testovacie vozidlá dostali predĺžené zadné okno, obúvali minimálne „sedemnástky“ a väčšine nechýbalo ani panoramatické statické strešné okno. Mimochodom, to má jednu zvláštnosť. Jeho tieniaca roletka sa vysúva spredu dozadu!
Priestorom zahanbí aj Golf
Nový vietor zavanul aj v interiéri, kde sa Scala úplne odpútala od tradície. Začnime ale priestorom, ktorým hádže konkurencii rukavicu. A nielen jej, ale dokonca aj Octavii. Škoda to dokazuje priestorom pre nohy zadných cestujúcich, ktorý je identických 73 mm a na priestore pre hlavu 982 mm, čo je dokonca o dva viac. Limitom je len šírka. Vo výške lakťov je to 1 425 mm, o 24 menej – jedna z mála poistiek, aby Scala príliš nepodkúrila svojim vznešenejším koncernovým súrodencom. Navyše Scala prekvapí veľkoryso dimenzovanými a mimoriadne pohodlnými sedadlami, akoby z áut o triedu vyššej kategórie. Nebýva zvykom aby ste našli dostatočne dlhé sedáky aj vzadu, ale v Scale áno. Z tohto pohľadu je boleslavská novinka naozaj plnohodnotným predstaviteľom kompaktnej triedy.

A tento dojem sa snaží umocniť aj materiálmi. Vrchná časť palubnej dosky aj dverových výplní je z mäkkých plastov, čo je veľký posun voči Rapidu ale tiež napríklad novému Polu. Zaujímavé sú tiež dekorácie imitujúce karbón. Lenže tam, kde váš zrak už zavíta menej často, nájdete tvrdšie plochy. Jednoducho, na Golf sa Scala v tomto smere celkom nechytá. Je vidieť, že Škoda si necháva zámerne rezervu pre novú Octaviu, ktorá bude musieť akcentovať kvalitu viac ako doteraz a mať od tohto hatchbacku jasný odstup. No najväčšou novinkou Scaly je jednoznačne jej palubná doska. Ako prvý model Škody prichádza s konceptom voľne stojacej obrazovky infotainmentu. Tá je zasadená za obrysom prednej hrany, čo má vytvárať akúsi opierku na zápästie, pre pohodlnejšie ovládanie dotykových funkcii, ale pravdupovediac, príliš to nefunguje. Niekedy marketing automobilky vymyslí snáď aj to, čo netušili ani sami dizajnéri.

Obrazovka môže mať uhlopriečku 6,5 (Swing), 8 (Bolero) alebo až 9,2-palca (Amundsen). S ovládaním problémy mať nebudete. Tak ako v ostatných koncernových modeloch sa rozhrania vyznačujú skvelým rozlíšením, logickým menu a reagujú už na priblíženie ruky. V Splite boli k dispozícii len vyššie úrovne Bolero a Swing. Paradoxne, páčilo sa nám lacnejšie Bolero bez navigácie vďaka použitiu klasických tlačidiel na okraji, ktoré sú užívateľsky prívetivejšie, než dotykové ovládanie „parádneho“ Amundsenu s jednou z najväčších obrazoviek v triede. Trafiť sa do plôch na zlých cestách chce cvik. Chválime však, že Škoda nešla do prílišnej integrácie funkcií do rozhrania.
Stále v strehu a on-line
Stredová konzola obsahuje samostatný panel klimatizácie. V niečom je ale predsa len zvláštny. Kým teplotu ním nastavíte, úprava intenzity a smerovania vzduchu sa nezaobíde bez vstupu do menu obrazovky. A netradičné je ovládanie vyhrievania sedadiel. To sa aktivuje klasickým tlačidlom, ale bez „lediek“, takže intenzita sa zobrazuje na malom monochromatickom displeji. Škoda nešetrila ani na prístrojovom paneli. Scala môže mať 10,25-palcový virtuálny kokpit s troma druhmi zobrazenia, tak ako nami testované verzie. Nastaviť si môžete niekoľko druhov zobrazenia, napríklad s klasickým rozmiestnením rýchlomeru a otáčkomeru alebo centrálnym otáčkomerom v móde Sport.

Amundsen zvláda dokonca aj paralelné zobrazenie navigácie na prístrojovom paneli a súčasne na multimediálnom rozhraní. Takže ani v tomto smere Scala rozhodne nezaostáva za renomovanými modelmi nižšej strednej triedy, skôr by sa dalo povedať, že ich v mnohom tromfne. Možno až príliš. Škoda totiž osadila Scalu výlučne portami USB-C, pre pripojenie externých zariadení, najmä smartfónov. Tento typ konektoru nie je však ešte dostatočne rozšírený. Česi tak trochu predbehli dobu s vysvetlením, že v čase vývoja predpokladali rýchlejší nástup týchto portov. Problém to samozrejme nie je, len si to vyžiada dodatočnú investíciu – kúpu kábliku s kompatibilnou koncovkou, alebo redukcie.

Scala je tiež prvou Škodou pripojenou nonstop na internet. Ďalšia SIM karta nie preto potrebná. V základe však LTE podporuje len funkcie tiesňového volania. Ak si priplatíte, môžte využívať služby Škoda Connect , čo znamená napríklad diaľkové zamykanie alebo odomykanie vozidla či aktualizáciu softvéru a navigačných dáta. Nechýbajú ani asistenčné systémy. Už v sérii sú autonómne brzdy a udržiavanie v jazdnom prúde Lane Assist. K dispozícii je adaptívny tempomat, automatické prepínanie svetiel, monitorovanie mŕtveho uhla zrkadiel, asistent pre zmenu jazdného prúdu, detekujúci bočné priestory až do vzdialenosti 70 metrov, či automatické zabrzdenie pri cúvaní, ak hrozí kolízia.

Kufor je samostatnou kapitolou. V porovnaní s Rapidom Spaceback narástol o 54 litrov na konečných 467, čo znamená, že Scala ním poráža absolútnu väčšinu konkurentov, s výnimkou väčšej Hondy Civic. Má súmerný tvar a dvojitú podlahu. Tá sa dá teraz jednoducho zaistiť pri čiastočnom zdvihnutí, takže keď pod ňu dávate menšie predmety, nemusíte ju držať rukou. Sklopením operadiel delených v pomere 2 : 3 získate úložný priestor s celkovou kapacitou až 1 410 litrov a takmer vodorovnou ložnou plochou. A Škoda nemohla vynechať ani praktické prvky Simply Clever vrátane vyberateľného koša, výklopných zadných stolčekov, držiakov na karty a mince či povestnú škrabku vo veku nádrže, s ktorou zmeriate hĺbku dezénu. Novinkou je výklopné ťažné zariadenie, dáždnik vo dverách, príjemné vyhrievanie volantu a čelného skla a najmä integrovaný lievik v nádržke ostrekovača, ktorý vám pomôže pri dopĺňaní čistiacej zmesi.
Stačí jej aj trojvalec
Pod kapotou sa na úvod predstavujú tri benzínové a jeden naftový motor. Ponuka štartuje 3-valcami 1,0 TSI (70, 85 kW). Slabší spojený s 5-stupňovým manuálom, silnejší so 6-stupňovou manuálnou alebo 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou 7-DSG. Vrcholom benzínovej ponuky je 4-valec 1,5 TSI (110 kW) s oboma druhmi prevodoviek. Kombinovať ich možno aj s naftovým 4-valcom 1,6 TDI (85 kW). Všetky motory spĺňajú emisnú normu Euro 6d. Vďaka rekuperácii brzdnej energie, časticovým filtrom a pri naftovom aj použitím systému SCR. Najsilnejší benzínový motor pridáva vypínanie dvoch valcov ACT. Nám sa síce do rúk nedostal, ale zato sme si vyskúšali dva motory, ktoré budú v centre pozornosti zákazníkov.

Prvá Scala mala výkonnejší 3-valec 1,0 TSI (85 kW), napokon ten slabší, zatiaľ v ponuke nefiguruje. Výkon 85 kW pochopiteľne Scale stačil na veľmi slušnú dynamiku. Veď stovku s ním zvláda pod desať sekúnd. Motor na voľnobeh prakticky nepočuť. Jeho typická, ale dobre tlmená 3-valcová pulzia, sa dostaví až pri vysokých otáčkach a vyššom zaťažení. Je pomerne pružný, i keď oneskorenie „turba“ celkom zahladiť nevie. Šesťstupňový manuál má presné dráhy a pomerne dlhé prevody, ktoré svedčia spotrebe paliva. My sme pri daždivom počasí dosiahli na trase dlhej asi 70 km, ktorá obsahovala mesto, diaľnicu aj serpentíny, priemer 6,3 litra benzínu. Pri citlivejšom zaobchádzaní ale iste nebude problém skresať apetít pod šesť litrov.

Diesel 1,6 TDI (85 kW) bol na palivo oveľa menej náročný. Na testovacom okruhu dlhom 170 km s veľkým podielom kľukatých horských cestičiek si vypýtal opäť v kombinácii 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, len 4,7 litra nafty na 100 km. A že vraj diesely sú „špinavé“. Dynamika naftovej verzie je veľmi podobná. V akcelerácii na stovku zaostáva len o dve desatinky, čo je takmer nepostrehnuteľné, ale subjektívne je pružnejšie predsa len benzínové turbo. A navyše sa rado vytáča. Daňou za „abstinenciu“ je vyššia úroveň hluku a vibrácií v kabíne. Ale i tu dokázala urobiť Škoda maximum preto, aby vás motor príliš nerušil. Pri vyšších rýchlostiach je dominantnejší skôr aerodynamický hluk zrkadiel, než ten z pod prednej kapoty.
Na ceste sebaistá, ale nie zábavná
Zvedaví sme boli najmä na jazdné vlastnosti, práve pre snahu zamaskovať jednoduchšiu platformu s vlečnou zadnou nápravou. A nesklamala. Zvlášť s ľahším benzínovým 3-valcom predvádzala Scala slušnú odolnosť proti nedotáčavosti. Pravda, na mokrých cestách ju celkom utajiť nešlo. Ťažší diesel nad prednou nápravou, mal tendenciu vychádzať zo zákruty citeľne skôr. Opäť však na mokrom asfalte. Na počasie sme jednoducho mali smolu. V každom prípade, Scala jazdí veľmi dobre, aj keď za volantom od nej nemožno očakávať zážitky vyslovene „šoférskych“ áut. Neurazí, ale ani nenadchne, možno aj z dôvodu riadenia, ktoré je síce komfortné, ale rozhodne nie ostré ani extra komunikatívne.

Jednoducho, Scala má dobre vyladený podvozok Pola, ktorý ťaží z väčšieho rázvoru náprav aj väčšieho rozchodu kolies, takže v zákrutách sa cíti istejšie. A v našom prípade aj vďaka športovému podvozku, zníženému o 15 mm. Kto vie prečo, ale všetky testovacie Scaly v Splite mali práve túto konfiguráciu spolu s tlmičmi, ktoré sa dajú okrem módu Normal, „preladiť“ aj do režimu Sport s citeľne tvrdším odpružením. Dobrou správou je, že ani so športovým podvozkom z vás Scala nevytrasie dušu. Ani náhodou. Nerovnosti filtruje veľmi na úrovni, takže s normálnym odpružením a na menších ako 17-palcových kolesách, bude posádku doslova rozmaznávať. To ocenia majitelia rodinného kompaktu rodinnej značky iste viac.
Scala na nás urobila dobrý dojem. Škoda vyťažila maximum z toho čo mala k dispozícii. Prináša sviežejší dizajn, tú najaktuálnejšiu konektivitu a bezpečnostné systémy, veľkorysý priestor aj kufor a slušné jazdné vlastnosti. Tento mix je však naladený tak, aby mala Scala stále jasný odstup od Golfu. Takže prekvapí sebavedomou cenou, ktorou sa stavia priamo proti velikánom nižšej strednej triedy – Golf, Focus či Astru nevynímajúc. Ale uznávame, že už v základnej výbave má stretávacie LED svetlá a tiež Lane Assist, teda prvky, za ktoré si inde musíte priplácať.
Rozmery, objemy
Model | Scala | Rapid Spaceback | VW Golf |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 362 | 4 304 | 4 285 |
Šírka (mm) | 1 793 | 1 706 | 1 790 |
Výška (mm) | 1 471 | 1 459 | 1 490 |
Rázvor náprav (mm) | 2 649 | 2 602 | 2 620 |
Veľkosť kufra (l) | 467 – 1 410 | 415 – 1 381 | 380 – 1 270 |
Technické údaje
Motor | 1,0 TSI | 1,0 TSI | 1,5 TSI | 1,6 TDI |
---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 3/12 | 3/12 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW) | 70/- | 85/5 000 | 110/5 000 | 85/5 000 |
Krútiaci moment (Nm) | – | 200/2 000 | 250/1 500 | 200/2 000 |
Prevodovka | 5M | 6M/7DSG | 6M/7DSG | 6M/7DSG |
0 – 100 km/h (s) | – | 9,8/- | -/8,2 | 10,1/10,3 |
Max. rýchlosť (km/h) | – | 201/- | -/219 | 201/200 |
Spotreba na 100 km (l) | – | 5,3 – 6,3/- | -/5,7 – 6,9 | 4,5 – 5,3/4,7 – 5,7 |
Cenník Škody Scala
Motor | Výkon | Prevodovka | Active | Ambition | Style |
---|---|---|---|---|---|
1,0 TSI | 70 kW | 5M | 13 490 € | 14 990 € | – |
1,0 TSI | 85 kW | 6M | – | 16 230 € | 18 030 € |
1,0 TSI | 85 kW | 7-DSG | – | 18 190 € | 19 990 € |
1,5 TSI | 110 kW | 6M | – | 17 990 € | 19 790 € |
1,5 TSI | 110 kW | 7-DSG | – | 19 990 € | 21 790 € |
1,6 TDI | 85 kW | 6M | 17 430 € | 18 930 € | 20 730 € |
1,6 TDI | 85 kW | 7-DSG | – | 20 930 € | 22 730 € |