Aktuálny držiteľ titulu Slovenské auto roka 2019 vlani poriadne rozvíril hladinu ustálených vôd strednej triedy. Peugeot zareagoval na pokles záujmu o klasické sedany radikálnou premenou svojej vlajkovej lode. Ostal iba názov. Tradičný sedan sa zmenil na nepoznanie. Hovorme GT či skôr mu „kupé“. Nie je to vôbec prehnané, má totiž bezrámové okná a fascinujúco nízku siluetu kabíny. Dizajnérom Peugeotu sa podaril doslova husársky kúsok. Nová päťstoosmička je nepochybne jedným z najkrajších a najinvenčnejších modelov súčasnosti. Pôsobí extravagantne, no zároveň elegantne.
Dizajn čerpá z konceptov Instinct a Quartz. Z prvého preberá napríklad neprehliadnuteľné denné diódy v tvare akýchsi klov a masku s diamantovým efektom. Z druhého zas čierny pás prepájajúci zadné LED svetlá, ktoré svietia aj počas dňa, čím si zachovávajú typickú grafiku levích pazúrov. Na každej strane je ich až dvanásť. To všetko podtrhujú emotívne proporcie. Päťstoosmička má na dĺžku 4 750, na šírku 1 970 a na výšku len 1 403 mm. To znamená, že je o 80 mm kratšia, o 60 nižšia ale o 20 mm širšia ako v minulosti.
Rázvor náprav s scvrkol o 24 mm, na výsledných 2 790. Kratšie sú aj previsy, takže z Peugeot 508 vyžaruje atletický dojem. A je to pravda. Vďaka kompaktnejšiemu formátu a platforme EMP2 schudol medzigeneračne o 70 kg. Zadné splývavé stĺpiky v štýle viacdverových kupé či GT skrývajú veľké výklopné veko. V našom prípade umocnil športový imidž paket GT Line, čo znamená čierne pozadie full-LED svetiel, „diamantovú“ masku, čierne lesklé zrkadlá a difúzor s dvojicou matných chrómových koncoviek výfukov. Samozrejme, zabudnúť nemôžeme na špecifické 19-palcové disky obuté plášťami 235/40 R19. V základe sú však sedemnástky.
Vnútri ako v kupé
Prerod na kupé pokračuje aj v interiéri. Ten vyzerá, akoby ste sedeli v dizajnovej štúdii kdesi na autosalóne. Lenže toto je sériové auto. Za volantom by ste asi nehádali, že za sebou máte druhý rad sedadiel. Kokpit vás doslova objíme vysokým stredovým tunelom z pravej strany a plasticky tvarovanými výplňami dverí zľava. Fantastické sedadlá zabezpečujú nízky posed a tiež prekvapujúci komfort. Pred vami je miniatúrny volant skosený z hornej a zo spodnej časti. To preto, aby ste videli bez problémov na 12,3-palcový digitálny prístrojový panel.
Jeho grafika ponúka päť druhov zobrazení, ktoré sa nastavujú priamo z volantu, čo je veľmi praktické. Ručičky otáčkomera a rýchlomera idú opäť proti sebe. Digitálnu šou i-Cokpitu druhej generácie dopĺňa multimediálne rozhranie s 10-palcovým dotykovým displejom Ovládanie uľahčuje sedem „klávesov“ pre rýchlejší vstup do hlavných vetiev menu. Pod nimi sú ešte kapacitné tlačidlá, napríklad na aktiváciu vyhrievania sedadiel. Bohužiaľ chýba samostatný panel klimatizácie. Jej nastavenie sa preto nezaobíde bez kontaktu s displejom. Obrazovka je však umiestnená v ľahkom dosahu ruky, a navyše, funkciám „klímy“ sú vyhradené jej bočné časti, takže nemusíte blúdiť v menu.
Interiér je vypracovaný vyslovene prémiovo. Stačí si pozrieť výber materiálov a prešívanie čalúnenia sedadiel. Verzia GT Line zvýrazňuje športovú atmosféru čiernym stropom, hliníkovými pedálmi, bezrámovým vnútorným spätným zrkadlom, volantom z perforovanej kože či modrým ambientným podsvietením. Cítite sa tam naozaj ako v kupé. No krása a emócie prinášajú aj obete. V tomto prípade napríklad zlý výhľad do strán cez enormne široké predné stĺpiky aj vzad cez malý priezor zadného okna. Ani priestoru tu nie je nazvyš. Možno menej ako v menšom Peugeote 308. Interiér je skôr útulný, čo platí najmä o zadnej časti kabíny. Už samotné nastupovanie cez klesajúcu strechu si vyžaduje cvik. Sedadlá sú navyše nízke a krátke a nad hlavou zostáva len malá rezerva. Kto však poškuľuje po viacdverovom kupé, s kompromismi bude určite rátať.
Na druhej strane Peugeot 508 poteší svojím kufrom. Jeho nakladacia hrana je síce vysoká z dôvodu pevnosti skeletu, ale prístup je vskutku perfektný, cez obrovské elektricky výklopné veko. A objem? Udávaných 487 litrov je v strednej triede vyslovený podpriemer, ale zas nie „trapas“. Aj bez dvojitej podlahy dokáže po sklopení delených zadných operadiel vytvoriť päťstoosmička takmer vodorovnú ložnú plochu. Vtedy narastie využiteľný objem na optimistickejších 1 537 litrov. Pod ňou ešte nájdete dojazdovú rezervu. Zaujímavé je, že plató je uchytené pevne na veku. Zdvíha sa spolu s ním. Za sedadlami ostáva už len maličká „doska“, ktorá uzavrie priestor medzi kabínou a kufrom po zavretí dverí.
Odkladacie priestory v kabíne zodpovedajú športovému charakteru. Veľa ich veru nie je. Schránka pred spolujazdcom neočarí, a ani veľkosť schránok vo dverách. Mnohé zachraňuje box medzi sedadlami. Pod vznášajúcim sa stredovým tunelom nájdete ešte ďalší priestor, ale zle prístupný. O to viac zamrzí, že práve tam umiestnil Peugeot USB porty pre spojenie s telefónmia indukčné nabíjanie. Kávu či nápoj si môžete uložiť hneď za páku automatickej prevodovky. Škoda, že otvory nie sú kryté roletkou. Trochu to kazí dojem z precízneho spracovania kabíny.
Diesel, čo nemá rád naftu
Päťstoosmička ponúka na výber päť motorov. Dve verzie benzínového 4-valca 1,6 PureTech (130, 169 kW), základný diesel 1,5 BlueHDi (96 kW), jediný s manuálnou prevodovkou, a dve verzie diesla 2,0 BlueHDi. My sme mali výkonnejšiu, ktorá ponúka 130 kW, čo je len o 10 kW viac ako tá slabšia, čo je dosť malý rozdiel na to, že si za tento bonus účtuje Peugeot 1 000 eur. Najmä ak je krútiaci moment 400 Nm pri oboch zhodný. Motor bol spojený s 8-stupňovým automatom. Prekvapí pružnosťou aj kultivovanosťou chodu. S takým dobrým odhlučnením sme sa už naozaj dávno nestretli. Jednoducho, Peugeot to s naftou stále vie.
Na dynamiku sa sťažovať nebudete. Stosedemdesiatsedem koní sa jednoducho v tomto relatívne ľahkom aute s hmotnosťou 1 610 kg nestratí, hoci o vysloveného športovca nejde. Na stovku to najvýkonnejšia naftová päťstoosmička zvláda za 8,3 sekundy. Pomáha jej komfortný a pohotový japonský automat Aisin. Ten nielenže z motora „vyžmýka“ maximum potenciálu, ale stojí aj za skvelou spotrebou. Otáčky redukuje naozaj na minimum. Pri diaľničnom tempe ich odčítate z otáčkomera len 1 800 za minútu! V režime Eco pomáha voľnobežka a ďalšie kvapky paliva šetrí fantastický štart-stop systém s kondenzátorom, ktorý vypína motor už pri nízkych rýchlostiach a štartuje ho s bleskovou rýchlosťou bez vibrácií.
A potom je skvelá aerodynamika, na ktorú sa v časoch boomu SUV často zabúda. Pritom dokáže skresať apetít viac ako hybridné sústavy. My sme skončili s priemerom 6,1 litra na 100 km, a to sme krásny Peugeot nešetrili. Tak trochu vás totiž svojou športovou aurou provokuje. S ľahšou nohou na plyne sa dostanete pod šesťlitrovú hranicu. Päťdesiatpäťlitrová nádrž môže tak vystačiť aj na 1 000 km. Pritom ponúka tento fatsback posádke naozaj komfortné a sebaisté jazdné vlastnosti. Nemáme tu síce prémiovú koncepciu s pozdĺžne uloženým motorom a so zadným náhonom, ako v Kii Stinger, ale v porovnaní s inými Peugeotmi na platforme EMP2 nájdete vzadu nezávisle zavesené kolesá.
Jazdí fakt dobre
V kombinácii so širokými plášťami, ktoré obúval náš testovací exemplár, a adaptívnymi tlmičmi, to znamená veľmi slušnú dávku stability aj pri drsnejšom zaobchádzaní. Hoci riadenie nie je práve ostré ani komunikatívne. Najviac však prekvapí, že Peugeot 508 dokáže spojiť presvedčivú ovládateľnosť s nadštandardným komfortom. Ani na devätnástkach nebúcha a z cesty filtruje, čo sa dá. Platí to aj o hluku pneumatík a tiež btom aerodynamickom. Aj bezrámové okná tesnia perfektne. Jednoducho, na palube ponúka nová päťstoosmička akustický komfort na úrovni prémiových modelov. Pri rozhovore nemusíte zvyšovať hlas ani vtedy, keď si to šiniete po diaľnici nad povoleným limitom.
Uvidíme, či sa Peugeot premenou päťstoosmičky na 5-dverové kupé trafí do čierneho aj u zákazníkov. V každom prípade je krásnym a výnimočným autom. Priestorom neohúri, v tom mu naloží aj menší Peugeot 308, nehovoriac o nových SUV 3008 či 5008, ale kvalitatívny odstup tu jednoznačne je – dizajnom, spracovaním, ergonómiou, komfortom a najmä jazdnými vlastnosťami. Prémiový charakter však nedáva zadarmo. S najslabším dieslom 1,5 BlueHDi síce štartuje na 26 990 eurách, ale s tým najsilnejším a v kombinácii s výbavou GT Line sa vyšplhá na 37 990 eur. Na palube však už máte 10-palcový multifunkčný displej, navigáciu, dvojzónovú klimatizáciu, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, všetky športové doplnky GT Line, ale aj záplavu asistenčných systémov balíka Safety Pack Plus.
Napríklad automatické prepínanie diaľkových svetiel, udržiavanie v jazdnom prúde, čítačku dopravných značiek či monitorovanie slepých uhlov zrkadiel. Stále je však veľa toho, za čo si môžete priplatiť. My sme ocenili najmä účinné masážne sedadlá a systém nočného videnia, ktorý vás zároveň upozorňuje na chodcov na krajnici. A to aj počas dňa, keď červeným rámčekom zvýrazní ich siluetu na digitálnom prístrojovom paneli. Potom už ale cena letí nahor, kde sa Peugeot 508 nebezpečne stretá s Kiou Stinger, ktorá je skutočným GT s prémiovou platformou Genesisu, zadným náhonom, výkonnejším dieselom a minimálne rovnako príťažlivým dizajnom.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 750 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 859 |
Výška (mm) | 1 403 |
Rázvor náprav (mm) | 2 793 |
Objem kufra (l) | 487 |
Objem nádrže (l) | 55 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 610 |
Technické údaje
Model | Peugeot 508 2,0 BlueHDi GT Line |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 997 |
Max. výkon (kw/ot.) | 130/3 750 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 400/2 000 |
Prevodovka | 8A |
0 – 100 km/h (s) | 8,3 |
Max. rýchlosť (km/h) | 235 |
Spotreba na 100 km (l) | 4,7 |
Spotreba počas testu (l) | 6,1 |
Cena | od 37 790 € (akciový bonus 1 500€) |