Kórejská automobilka pritom nie je špecialistom na elektromobily. V portfóliu má dva modely. Testovaná Kona dokonca ani nemá extra aerodynamický a futuristický dizajn, na aký sme pri elektrických autách zvyknutí. Mohli by sme povedať, že ide o obyčajné SUV.
V prvej fáze Kona na trh prišla v benzínovej verzii. Po nej sa na trhu objavil elektrický model. Naftová verzia sa v rámci príchodov do predajní dostala až na posledné miesto. Elektromobil má dve verzie. Jednu s väčšími (64 kWh) a druhú s menšími (39 kWh) batériami.
Ako v laboratóriu
Na prvý pohľad je elektrická Kona takmer identická s verziami so spaľovacími motormi. Chýba jej akurát mriežka chladiča. Namiesto nej má elektromobil vpredu plastový kryt, ktorý má zlepšiť aerodynamiku.
Z iných uhlov ide o takmer klasické SUV. Karosériu v oblasti kolies zdobia plastové kryty. Vpredu sú svetlá. Rovnako aj vzadu. Posádka môže dovnútra nastúpiť cez štvoricu dverí. V zadnej časti však chýba koncovka výfuku a na boku karosérie hrdlo nádrže. Konektor pre nabíjačku sa nachádza v plastovom kryte, ktorý nahrádza prednú mriežku chladiča.
Interiér elektrickej Kony mi prišiel chladný a neosobný. Akoby išlo o laboratórium a ja som do neho mal nastupovať len v bielom plášti a v gumených rukaviciach. Vnútru testovaného auta dominujú svetlé farby. Hyundai zabudol na emóciu. Medzi použitými materiálmi kraľuje plast. Je to daň za vysokú cenu batérií, takže výrobca musí šetriť kde sa dá, aby udržal cenu na uzde. Kožou je potiahnutý jedine volant. V najvyššej výbave sú polokožené aj sedačky. Za kožené sedadlá sa pripláca.
Funkčnosťou interiéru sa elektrická Kona vyrovnáva svojim štandardným súrodencom. Batérie z interiéru neubrali takmer žiadne miesto. Výnimkou je batožinový priestor. Batérie sú uložené v podlahe. Stredový tunel medzi posádkou na predných sedadlách je široký, no pod ním sa nachádza celkom veľké odkladacie miesto, kde bez problémov odložíte napríklad peňaženku.
Batožinový priestor je v porovnaní s konvenčnými verziami o čosi menší. Zmestí sa do neho 332 litrov. Do benzínovej Kony naložíte až 544 litrov.
Najväčšie batérie a 204 koní
Na palube testovanej Kony bola batéria s kapacitou 64 kWh, ktorá sľubuje slušný dojazd. Podľa WLTP by v kombinovanom režime mala Kona s výkonom 204 koní prejsť 449 km. A to je už porovnateľná hodnota s autami so spaľovacími motormi.
Navyše jazdné výkony sú taktiež zaujímavé. Z 0 na 100 km/h testovaná Kona zrýchľuje za 7,6 sekundy. Maximálna rýchlosť je síce len 167 km/h. Krútiaci moment 395 Nm je dostupný vždy.
V meste je dojazd absolútne postačujúci. Ak jazdíte do práce, na nákupy, prípadne dochádzate do mesta zo satelitných oblastí, Konu budete dobíjať raz za týždeň, prípadne ešte menej často. Automobil pri mestských rýchlostiach veľmi dobre pracuje s dojazdom. Čím viac kolón, tým lepšie, pretože sa znižuje tempo cestovania a z batérii uniká energia pomalšie.
Zo Spiša do Bratislavy na jedno nabitie
Je však tento elektromobil konečne vhodný aj na dlhšie cestovanie? Alebo je jeho majiteľ odsúdený na nekonečné nabíjanie a pomalú cestu po diaľnici? Zisťoval som. Vyrazil som na 350 kilometrov dlhú cestu z Bratislavy do Spišskej Novej Vsi.
Smerom na východ som na batériu nebral ohľad. Doplna nabité auto, traja ľudia na palube, v tempomate aktivovaná rýchlosť 140 km/h. V Banskej Bystrici v batériách ostáva dojazd 80 km. Musím nabíjať. Použijem na to 50 kW rýchlonabíjačku spoločnosti Greenway. Nabíjací stojan ma informuje, že do 80 percentného nabitia mi ostáva približne jedna hodina. Čím väčšie batérie, tým dlhšie nabíjanie.
Po 40 minútach nabíjania pokračujem. Predo mnou leží 150 km, v batériách mám dojazd na 300 km. Elektrická Kona je prvý elektromobil, s ktorým som sa nebál ísť cez Čertovicu. Mohol som tak obísť nabíjačku Greenway v Ružomberku. Do Spišskej Novej Vsi prichádzam so 40-kilometrovým dojazdom. Auto pripájam v garáži cez bežnú zásuvku a štandardnú nabíjačku, ktorá je súčasťou auta. Kona ma na displeji informuje, že plne nabitá bude o 30 hodín.
Cestou späť do Bratislavy volím kompromisný režim jazdy. Idem sám. Cestovnú rýchlosť som znížil na 130 km/h. V diaľničných stúpaniach pri Spišskom Štvrtku, Štrbe a Východnej rýchlosť znižujem na 110 km/h. V Banskej Bystrici mi v ostáva 63 % kapacity batérií. Verím, že sa mi podarí dostať na odpočívadlo Zeleneč, kde auto nachvíľu dobijem.
Pri Nitre dostávam nádej, že batérie zvládnu cestu bez zastavenia až do Bratislavy. Tempo jazdy klesá na 110 km/h. Míňam odpočívadlo Zeleneč aj odbočku na Voderady, kde je posledná rýchlonabíjačka pred Bratislavou. Pri Senci sa Kona začína dožadovať elektrickej zásuvky. Rýchlosť klesá na 100 km/h. Vonku prší. Kvôli zahmlievaniu okien nie je možné vypnúť kúrenie a predĺžiť tak dojazd. Pri vjazde do Bratislavy Kona ukazuje stav batérii na úrovni 4 percent.
Z posledných zvyškov energie sa s elektromobilom dostávam k prvej nabíjačke Greenway pri nákupnom centre blízko diaľnice D1. Kona to zvládla. Prvý redakčný testovací elektromobil, ktorý prešiel dve tretiny Slovenska bez potreby nabíjania. Čas cesty je na úrovni 4 hodín. S autom so spaľovacím motorom je možné túto cestu absolvovať za 3 až 3,5 hodiny.
Svoju hmotnosť maskuje dobre
Prvý elektromobil, ktorý som v živote šoféroval, bola prvá generácia Nissanu Leaf. Spomínam si, že spoza volantu sa mi auto zdalo obdivuhodne ťažké. A aj bolo. Prázdna Kona neváži dve tony, no taktiež nie je žiadnym atlétom. Pohotovostná hmotnosť sa pohybuje od 1 685 do 1 743 kg. Dôvod vysokej hmotnosti tkvie opäť v batériách.
Hyundai však vyššiu hmotnosť dobre zamaskoval. Vodičovi sa auto nezdá byť tak ťažké. Jeho kilogramy sa prejavia v zákrutách, no v meste sa elektrická Kona zdá byť omnoho ľahšia. Efektu pomáha aj riadenie. Účinok posilňovača riadenia je vysoký. Točenie volantu na parkovisku nevyžaduje takmer žiadnu námahu.
Odhlučnenie interiéru je zlé. Filtrovanie nerovností posiela do interiéru pomerne veľké zvukové vlny. Ešte horšie je to na diaľnici. Aerodynamický hluk a hluk z odvaľovania pneumatík je tak vysoký, že posádka sa nemôže rozprávať tlmeným hlasom.
Opäť ide o kompromisné riešenie. Výrobca chcel udržať na prijateľnej úrovni ako hmotnosť, tak aj cenu. Tlmiacich materiálov preto použil menej.
Záver
Elektrický Hyundai Kona so 64 kWh batériami je jedným z prvých elektromobilov, ktoré je možné používať ako rodinné auto na každý deň. Bez kompromisov sa to však stále nezaobíde. Tento elektromobil už nie je odkázaný na krátke mestské jazdy a neustálu prítomnosť elektrickej zásuvky. Ak však chcete auto nabíjať doma, mali by ste uvažovať o kúpe a inštalácii wall-boxu. Z pribalenej nabíjačky a štandardnej zásuvky sa auto nabíja doslova desiatky hodín.
Dôležitá je aj cena. Kým benzínová Kona sa predáva od sumy 14 990 eur, elektrická Kona má cenovku minimálne 34 990 eur. V takom prípade je na palube batéria s kapacitou 39 kWh. Hyundai Kona Electric so 64 kWh batériou stojí od 38 490 eur. Automobilka poskytuje na batériu záruku 8 rokov, resp. 200-tisíc km.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 180 |
Šírka (mm) | 1 800 |
Výška (mm) | 1 570 |
Rázvor (mm) | 2 600 |
Objem batožinového priestoru (l) | 332/1 114 |
Kapacita batérii (kWh) | 64 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 685 – 1 743 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ Motora | elektrický synchrónny s permanentným magnetom |
Výkon (kW/k) | 105/204 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 395 od 0 ot. |
Prevodovka | jednostupňová redukčná |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 167 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,6 |
Dojazd (WLTP) (km) | 449 |
Dojazd (test) (km) | 360 |
Ceny a záruka | |
---|---|
Základná cena | 34 990 Eur |
Cena testovaného auta | 43 490 Eur |
Záruka | 5 rokov bez obmedzenia počtu najazdených km |
Záruka na batériu | 8 rokov/200 000 km |