Test: Mercedes-Benz X 350d – zabudnite na Navaru

04.05.2019 07:00

Kým slabšie verzie stuttgartského pikapu nezaprú príbuznosť s japonským základom Nissanom Navara, tá 6-valcová hrá celkom inú ligu. Jazdí takmer ako luxusné SUV. Ponúka mohutný výkon aj komfortnú jazdu.

Mercedes-Benz urobil maximum pre to, aby nová...
Mercedes-Benz urobil maximum pre to, aby nová trieda X, zakryla svoj japonský pôvod. Karoséria je prakticky úplne nová. Vrátane panelov korby. Dokonca je v porovnaní s Navarou o 40 mm dlhšia a 70 mm širšia. Autor: Ľuboš Pilc

Mercedes-Benz je v segmente úžitkových vozidiel ako doma, no doteraz mu chýbal pikap. Pritom táto trieda naberá v posledných rokoch na popularite. V Stuttgarte to vyriešili spoluprácou s Nissanom, ku ktorému má nemecká značka blízko vďaka aliancii Renault-Nissan. Jednoducho, základ si novinka požičala z dnes už legendárnej Navary. Od začiatku však Mercedes-Benz upozorňoval, že triede X vštepí maximum stuttgartských génov. Rozhodne sa mu to podarilo, najmä v najvýkonnejšej verzii X 350d, ktorá využíva výlučne nemeckú techniku – plnokrvný vidlicový 6-valec, 7-stupňovú automatickú prevodovku aj permanentný pohon oboch náprav 4Matic, ktorú poznáme napríklad z predchádzajúcej generácie GLE alebo z éčka. Z triedy X robia prakticky luxusné SUV.

Totálny prerod

Rozsiahlu transformáciu vidieť na prvý pohľad. Vonkajšie diely karosérie sú prakticky úplne nové. Z Navary ostal iksku len skelet a okná. Blatníky, nárazníky, maska, LED svetlá, kapota, dokonca aj prelisy na dverách a vonkajšie panely korby pochádzajú zo stuttgartskej dielne. Verzia 350d Power navyše pridáva parádne 19-palcové disky obuté pneumatikami s profilom 255/55. A dopriať si môžete aj masívny ochranný oblúk za kabínou. Podobne rozsiahle zmeny sa odohrali v kabíne. Tí, ktorí sú majiteľmi Mercedesov, sa tu budú cítiť ako doma. Iksko dostalo úplne novú palubnú dosku s turbínovými prieduchmi ventilácie, nový prístrojový panel aj volant, takmer identický s predchádzajúcim Mercedesom-Benz GLE.

Na dĺžku má nemecko-japonský pikap 5 430 mm....
Na dĺžku má nemecko-japonský pikap 5 430 mm. Luxusná verzia Power má lakované plasty, chrómové dekorácie a 19-palcové disky kolies. Autor: Ľuboš Pilc

To isté platí o infotainmente, ktorý používa voľne stojacu obrazovku a „controlleru“ s touch-padom na stredovom tuneli. Ovláda sa rovnako ako v triede E či GLE. Mercedes išiel až tak ďaleko, že použil zopár typických ergonomických prvkov, ako ovládanie stieračov na ľavej páčke stĺpika riadenia, či na tom istom mieste umiestnenú páčku tempomatu. Chýba azda len ovládač automatickej prevodovky na volante a nožná parkovacia brzda. Tieto prvky si požičal z Navary, takže sú tam, kde vo väčšine áut – na stredovej konzole. Parkovacia brzda sa ovláda ručne. Všetko je spracované veľmi precízne, s dokonalým lícovaním jednotlivých dielcov. Oceňujeme dizajn kožou čalúnenej palubnej dosky s krásnou konvexnou dekoráciou evokujúcou brúsený hliník.

Nákladný priestor má plochu 2,4 metra...
Nákladný priestor má plochu 2,4 metra štvorcového. V našom prípade bol zakrytý príplatkovým vekom s plynovými vzperami. Prídu vhod, pretože kapota je naozaj masívna a ťažká. Autor: Ľuboš Pilc

Potešia vás aj veľmi komfortné predné sedadlá s elektrickým nastavovaním a veľkorysými rozmermi. Samozrejme, nájdu sa aj chybičky alebo skôr chyby. Asi vás prekvapí, že v luxusnom pikape sa dá volant nastavovať len výškovo, ako na Dusteri. Pritiahnuť bližšie k sebe alebo ho vzdialiť stĺpik neumožňuje. To je škoda, pretože inak má perfektný tvar a dokonca perforovaný kožený povrch pri ramenách. Rovnako nevysvetliteľná je absencia poriadnej lakťovej opierky. Tvorí ju len kratučké veko odkladacieho boxu medzi sedadlami. Nedá sa dokonca ani len posunúť vpred, ako je to bežné. Pravdepodobne by si aj tak zavadzalo s otočným ovládačom infotainmentu. Zamrzí aj umiestnenie štartovacieho tlačidla a ovládača malého posuvného zadného okienka, ktorý našiel miesto pod volantom.

Komfort iba vpredu

Iksko ponúka dobrý výhľad. Stĺpiky nie sú príliš široké. A ani výhľad vzad cez zadné okno nie je najhorší. Čo nezvládne, zvládnu veľké spätné zrkadlá, parkovacia kamera a dokonca 360-stupňový systém zobrazenia okolia vozidla z vtáčej perspektívy. V noci prekvapia výkonné LED svetlá, i keď nie tie najnovšie s automatickým prepínaním diaľkového režimu. A keď sme pri asistentoch, spomeňme, že trieda X je v tomto smere medzi pikapmi síce lídrom, ale na nové SUV nemá. Nečakajte adaptívny tempomat ani aktívne udržiavanie v jazdnom prúde. Vystačiť si musíte s výstrahou pri nedobrovoľnom opustení vibráciou volantu a monitorovaním slepých uhlov zrkadiel.

Interiér je vyslovene prémiový. Platí to o...
Interiér je vyslovene prémiový. Platí to o spracovaní aj materiáloch. Kožou potiahnutú palubnú dosku zdobí hliníková dekorácia. Nechýbajú ani turbínové prieduchy ventilácie. Infotainment Command s voľne stojacou obrazovkou a otočným „controllerom“ pochádza z osobných Mercedesov-Benz. Aj keď nejde o najnovšiu verziu MBUX, majitelia doterajších áut s hviezdou, sa tu budú cítiť ako doma. Autor: Ľuboš Pilc

Kým predná časť kabíny ohúri priestorom, vzadu sa dostávate z „business class“ do ekonomickej triedy. Sedadlá sú podstatne kratšie a umiestnené oveľa vyššie ako tie predné, takže už nastupovanie vám dá zabrať. Ich sklon neumožňuje poriadne podopretie stehien. Nad hlavou ostáva skromná priestorová rezerva a s miestom na nohy to tiež nie je tiež žiadna sláva. Lenže toto nie je SUV, ale pikap, takže nič iné sa očakávať ani nedalo. Kratšia zadná časť interiéru je daňou za maximalizáciu nákladného priestoru. Ložná plocha má 2,4 štvorcového metra a naložiť na ňu môžete tonu nákladu. To plne korešponduje s konkurenčnými pikapmi s karosériou Double Cab. Pre USA však Mercedes-Benz pripravuje predĺženú verziu s dlhšou korbou. Tamojším nárokom by totiž súčasné iksko nestačilo.

Vzadu sú priestorové pomery kabíny podstatne...
Vzadu sú priestorové pomery kabíny podstatne skromnejšie. Vyčítať to pikapu ale nemá zmysel. Autor: Ľuboš Pilc

K nákladnej ploche sa dostanete po sklopení vskutku masívneho a ťažkého zadného veka. V našom prípade bola korba zakrytá aj praktickou „kapotážou“ s mimoriadne pevnou výstužou a plynovými vzperami, ktoré uľahčovali jej vyklápanie. Tá však nie je spriahnutá s centrálnym zamykaním, takže použiť musíte klasický kľúč. Tým všetkým dáva trieda X jasne najavo, že na rozdiel od svojich noblesnejších súrodencov je pripravená aj na ťažkú prácu, ktorú by nemali šancu zvládnuť. Napokon, za Mercedes-Benz X môžete zapriahnuť brzdený príves s hmotnosťou 3,5 tony. Celková hmotnosť súpravy tak môže dosiahnuť až 6 180 kg.

Silné srdce mení charakter

Až s dieselovým trojlitrovým 6-valcom 350d získala trieda X noblesný rozmer. Štvorvalec z Nissanu síce na bežné použitie stačí, ale s novým srdcom hrá „stuttgartská Navara“ celkom inú ligu. Pod kapotou máte totiž 190 kW a mohutných 550 Nm krútiaceho momentu. Čo na tom, že pochádzajú zo staršieho agregátu s vidlicovou konštrukciou. Nie je to tak dávno, čo ho mala trieda E či GLE. A za volantom to jednoducho cítiť. Iksko sa mení na výkonné SUV. Stačí poštekliť plynový pedál a 2,3 tony vážiaci pracant okamžite vystrelí vpred. Na stovku to zvláda za 7,9 sekundy. Výkonová rezerva príde vhod aj pri vyššom diaľničnom tempe a najmä pri predbiehacích manévroch, ktoré zvláda bez náznaku únavy.

Úplne zapuzdrený 6-valec očarí nielen výkonom...
Úplne zapuzdrený 6-valec očarí nielen výkonom 190 kW ale aj kultivovaným chodom. Zvuková kulisa preniká do kabíny na úrovni prémiových SUV. Ako vidieť, v teréne už má čo-to za sebou. Autor: Ľuboš Pilc

Nový rozmer prináša motor aj svojím kultivovaným chodom a dobre tlmenou zvukovou kulisou. Tej sekunduje vynikajúca zvuková izolácia celej kabíny. Pri vyšších rýchlostiach počuť len svišťanie vetra, ale aj v oblasti aerodynamického hluku sa podaril automobilke priam husársky kúsok. Na predných sedadlách ani netušíte, že sedíte v pikape. Agregát si skvelo rozumie so 7-stupňovým automatom. Ten počíta s vyššou záťažou na kratších nižších prevodových stupňoch, no pri vysokých rýchlostiach vie skresať otáčky v prospech ekonomickej jazdy. Pri diaľničnej stotridsiatke ich točí na sedmičke približne len 2 350 za minútu. Ešte viac dynamiky z neho „vyžmýkate“ v režime Sport a Sport+, keď prevodovka radí podstatne skôr a sedmičky využíva len sporadicky.

Luxusný pikap si pýtal podľa dlhodobého...
Luxusný pikap si pýtal podľa dlhodobého priemeru 11,6 litra nafty na 100 km. my sme však jazdili aj pod desať litrov. Pomáha režim Eco aj účinný štart-stop systém. Autor: Ľuboš Pilc

Jazdný prejav je o to sebavedomejší, že X 350d dostalo do vienka permanentný pohon oboch náprav 4Matic. Čosi ako preklz tak iksko nepozná. A nejde len o špičkovú trakciu, ale o celkové správanie, neporovnateľne kultivovanejšie, než ak sú poháňané len zadné kolesá. Štvorkolka tlmí sklony k pretáčavosti v zákrutách. Jednoducho, v tomto smere nemá trieda X ďaleko od stuttgartských SUV. Priam zázrak sa podaril Mercedesu-Benz aj z pohľadu naladenia podvozku. Je mimoriadne komfortný, a to aj s prázdnou korbou. Síce cítiť rámovú konštrukciu, s typickým trasením pri prejazde nerovností, ale filtrácia je i tak na vysokej úrovni. A to má trieda X tuhú zadnú nápravu a listové perá, ďalší dôkaz, že iksko sa nebojí terénu ani ťažkej práce. Napokon, v zálohe má redukčný prevoda za príplatok až dve uzávierky.

Skvelý nielen v teréne

Nový pikap má nájazdové uhly 30,1 a vzadu 25,9 stupňa a svetlú výšku 202 mm, ktorú je možné na požiadanie zvýšiť o ďalších 20 mm. Zvláda tiež brody hlboké 600 mm. Zvyknúť si musíte len na určitú nemotornosť. Vychýlenie kolies je podstatne menšie ako pri iných Mercedesoch, takže rátať treba s veľkým polomerom zatáčania. A k tomu aj s pomerne tuhým riadením, s nižším účinkom posilňovača. Pritom potrebuje trieda X na vychýlenie kolies až tri a štvrť otáčky volantom. Takže parkovacie manévre nie sú práve tým, čo by vám v iksku robilo radosť. A čo spotreba? Dlhodobý priemer za viac ako 1 300 kilometrov vyhodnotil síce palubný počítač na 11,6 litra, ale počas nášho testu tento priemer klesal. Vedeli sme jazdiť aj tesne pod desať litrov, čo považujeme vzhľadom za dynamiku za dobrý výsledok.

V teréne je trieda X skutočným predátorom....
V teréne je trieda X skutočným predátorom. POmáha si redukčným prevodom aj dvoma uzávierkami. Odolnosť zabezpečuje rebrinový rám a tuhá náprava. Autor: Ľuboš Pilc

Nemecký pikap s hviezdou však rozhodne nie je lacnou záležitosťou. Cena verzie X 350d štartuje na 47 040 eurách. Línia Pure zvýši cenu na 49 800 eur. V našom prípade bola však výsledná cena až 60 784 eur. Stáli za tým príplatky. Napríklad zadný kryt nákladného priestoru (1 980 €), infotainment Command Online (2 696 €) alebo balík Style (1 634 €), ktorý obsahoval parádne 19-palcové disky, nástupné prahy či zatmavené zadné okná. Paket Zima (414 €) pridal vyhrievané dýzy ostrekovačov či vyhrievané sedadlá. V extra výbave pribudol aj parkovací balík (1 112 €) s 360-stupňovou kamerou a uzávierka zadného (620 €) a centrálneho (601 €) diferenciálu.

Mercedes-Benz X 350d zanechal veľmi dobrý dojem. Je až neuveriteľné, ako dokázali v Stuttgarte spojiť pracovné gény tohto drsného pikapu s rámovým podvozkom a tuhou zadnou nápravou s komfortom, aký očakávate od značky s hviezdou v znaku. Napokon, automobilke ani nič iné nezostávalo. Na trhu je totiž tvrdý konkurent v podobe Volkswagenu Amarok, ktorý nasadil latku naozaj vysoko, najmä po vlaňajšej transplantácii motora, keď zamenil pôvodný 4-valec výlučne za výkonný 6-valec 3,0 TDI.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 5 340
Šírka (mm) 1 920
Výška (mm) 1 819
Rázvor náprav (mm) 3 115
Svetlá výška (mm) 202
Užitočná hmotnosť (kg) 1001
Objem nádrže (l) 73
Pohotovostná hmotnosť (kg) 2 389

Technické údaje

Model Mercedes-Benz X 350d Power
Počet valcov/ventilov V6/24
Zdvihový objem (ccm) 2 987
Max. výkon (kw/ot.) 190/3 400
Max. krút. moment (Nm/ot.) 550/1 400 – 3 200
Prevodovka 7A
Pohon 4×4 – permanentný
0 – 100 km/h (s) 7,9
Max. rýchlosť (km/h) 176
Spotreba na 100 km (l) 9,0
Spotreba počas testu (l) 10,0
Dlhodobá spotreba (l) 11,6
Cena 49 800 €
Cena testovaného modelu 60 784 €
Mercedes-Benz X 350d
		- test
		2019
Mercedes-Benz X 350d -
		test
		2019
+38Mercedes-Benz X 350d -
		test
		2019

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Mercedes-Benz #mercedes-Benz X
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
2. 9. 2019zdraženie1.216 €zdraženie1.334 €
26. 8. 20191.203 €1.321 €
19. 8. 2019zlacnenie1.203 €zlacnenie1.321 €
12. 8. 2019zlacnenie1.204 €zlacnenie1.326 €
5. 8. 2019zlacnenie1.206 €zlacnenie1.341 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR