Test: BMW 318d

Alebo inými slovami bestseller a najdôležitejší model značky. Testovali sme vstupnú dieselovú motorizáciu BMW 318d obohatenú športovými úprvkami.

17.03.2006 11:16
BMW 318d Foto:
BMW 318d
debata

Trojkový rad BMW je výsostne dôležitým radom. 29 rokov totiž predstavoval vstup do rodiny BMW, príchod BMW 1 ho však posunul na dôležitejšie postavenie. Jeho celkové rozmery narástli, čo sa odrazilo (konečne) aj na priestorovej ponuke.

Dizajn paradoxne priniesol menej prekvapenia než mnohí očakávali, s výnimkou zadnej časti je však mimoriadne atraktívny. Testovaný exemplár mal navyše 17“ disky kolies z ľahkej zliatiny, bi-xenónové reflektory a atraktívnu čiernu metalízu. Všetky vymenované črty stačili na to, aby sa hrdo prihlásil do prémiového segmentu.

Interiér základnej verzie je elegantný, šedo-čiernu kombináciu alternovali hliníkové lišty s úlohou zvýraznenia športového imidžu. Palubná doska priniesla všetky prvky presne podľa ergonomického diktátu mníchovskej značky, čo značí takmer neomylné (a aj mnohoročné) rozmiestnenie všetkých prvkov v poradí prístrojový panel, autorádio, klimatizácia, prevodová páka, zopár spínačov, a – nič viac. Samozrejme nesmieme zabudnúť na elektrifikáciu všetkých funkcií, či ovládanie audiosústavy na akurátne strihnutom volante.

Práve danú charakteristiku mnohí favorizujú, priaznivcom high-tech je pripravený systém i-Drive (za príplatok), na druhej strane motor sa štartuje podľa najnovších imidžovo moderných pravidiel stlačením tlačidla Start/Stop umiestneným nad spínacou skrinkou.

Spomenúť možno sedadlá. Tradičné výborné s nastaviteľnou šírkou bedrovej opierky, a rovnako nastaviteľnou stehennou opierkou. Ideálnu pozíciu za volantom si tak nájde skutočne každý. Viac miesta si (opäť konečne) nájdu aj cestujúci vzadu štvorica dospelých má postarané o komfort aj v prípade dovolenkovej cesty.

Pod kapotou nájdeme dvojlitrový turbodiesel s klamlivým označením 318d. Jedná sa o identický motor 2,0 d, ktorý nájdeme v jeho 163 koňovej verzii pod označením 320d. 318d je teda iba čipovo upravená na nižší výkon. Ten činí rovných 90 kW (122 k) spolu s maximálnym krútiacim momentom 280 Nm. Pri bezprostrednom porovnaní s 320d je 318d výrazne slabšia údaje zrýchlenia z 0–100 km/h za 10,6 sekundy a maximálna rýchlosť 206 km/h sú však viac ako dostatočné. Pochváliť musíme aj tradične mníchovsky presnú šesťstupňovú prevodovú páku.

Jazdiť sa s BMW 318d dá pokojne aj s priemernou spotrebou okolo šiestich litrov a ani športová forsáž príliš daný údaj nezvyšuje. Ak však obľubujete športové jazdu prikláňame s k mierne drahšej verzii 320d.

Kategória s jasným prvenstvom je podvozok. Presný, športový s dostatočnou dávkou komfortu, napriek klasickému usporiadaniu pohonu je stabilný bez náznakov pretáčavosti, tie koniec-koncov filtruje sériové ESP, ktoré vodič zaregistruje iba prebliknutím kontrolky.

BMW radu 3 tak ostáva na špici športových sedanov strednej triedy, no v rámci modelovej ponuky dostal aj ďalšiu úlohu. Je vlastne prestupnou stanicou z hatchbacku BMW 1 do triedy prémiových sedanov. A práve na to je BMW 318d určená.

Cena základného modelu: BMW 318d: 1.057.557 Sk
Cena testovaného vozidla:  1.253.791 Sk
Sériové vybavenie:
Airbag vodiča aj spolujazdca, bočné airbagy, hlavové airbagy, protiblokovací systém ABS, rozdeľovač brzdnej sily EBD, protipreklzový systém DTC, stabilizačný systém DSC, posilňovač riadenia s aktívnym účinkom, elektrické ovládanie všetkých okien a zrkadiel, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, výškovo a osovo nastaviteľný volant, automatická klimatizácia, autorádio s CD plus 6 repro.
Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:
športový volant: 11.337 Sk, Multifunkcia na volante: 6.083 Sk, Hliníkové disky 17“ Doppelspeiche: 74.971 Sk, Športové sedadlá: 24.332 Sk, lakťová opierka vzadu: 3.674 Sk, Interiérové lišty hliník: 12.166 Sk, Hmlovky: 8.098 Sk, Bi-xenón: 25.162 Sk, Dvojzónová klíma: 30.415 Sk.
Technické údaje
Motor: Radový štvorvalcový vznetový motor, vodou chladený s priamym vstrekovaním paliva typu Common Rail, štvorventilová technika, ventilový rozvod DOHC, zdvihový objem valcov 1995 cm3, maximálny výkon 90 kW (122 k) pri 4000 ot/min, maximálny krútiaci moment 280 Nm pri 1750 ot/min

Priemerná spotreba: 7,0 litra/100 km
Prevodovka: šesťstupňová  manuálna prevodovka, suchá jednokotúčová spojka, pohon zadných kolies.
Podvozok: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies na priečnych trojuholníkových ramenách a tlmičových vzperách, vzadu viacprvková zadná náprava (dvojité priečne ramená, vlečné ramená), vinuté pružiny vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu.
Brzdy:  vpredu a vzadu kotúčové brzdy, vpredu s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS, trakčný systém DTCR, stabilizačný systém DSC, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá
Karoséria:
štvordverová limuzína strednej triedy, DxŠxV 4520×1817×1421 mm, rázvor osí kolies 2760 mm, pohotovostná hmotnosť 1430 kg, celková hmotnosť 1950 kg, Objem batožinového priestoru 460 litrov
Zrýchlenie: z 0 – 100 km/h : 10,6 s
Maximálna rýchlosť: 206 km/h

debata chyba
Články podľa značiek