Francúzska automobilka vyrába svoje najväčšie SUV od roku 2017. Na európskom trhu je dostupné od roku 2018. Automobil schádza z výrobných liniek v Číne a vo Francúzsku. Stojí na koncernovej platforme PSA EMP2, ktorú zdieľa s modelmi Opel Grandland X a Peugeot 5008.
C5 Aircross dostala do vienka všetko, čo majú jej menší súrodenci. Dizajn je extravagantný, na karosérii sú plastové doplnky, tzv. airbumps a nekonvenčný prístup výrobca použil aj v interiéri.
Bez hrán
Citroën tvrdí, že svojim zákazníkom ponúka 30 kombinácií vzhľadu exteriéru a 5 štýlov interiéru. Karoséria nemá ostré hrany. Citroën si pre svoj najväčší model pripravil pre neho typický vzhľad. Plastové plochy, tzv. airbumps netvoria významnú plochu karosérie. Namiesto toho sú umiestnené veľmi decentne.
V prednej časti auta je pre francúzsku značku typické rozmiestnenie svetiel. Z bočnej siluety je C5 Aircross rozpoznateľná vďaka lište, ktorá prepája hornú a spodnú líniu okien. Vzadu sú najvýraznejším prvkom svetlá s 3D grafikou.
Auto aj napriek oblým tvarom vyzerá svalnato. Nič na tomto fakte neuberá ani netypická farba, ktorú malo testované vozidlo. Kombinácia červenej a oranžovej sa často v automobilovom priemysle nevidí. V cenníku figuruje s názvom „Volcano“.
Vo vnútri vládne pohodlie. Citroën nezabudol na veľké a pohodlné sedadlá, ktorými sú jeho modely povestné. Posádka tak môže vo vnútri tráviť dlhé hodiny. Pred vodičom sa nachádza volant so skosenou spodnou a hornou časťou. Za ním je digitálny prístrojový štít, ktorý plne nahrádza hardvérové ukazovatele.
Medzi pasažiermi na predných sedadlách je masívny stredový tunel. Všetky podstatné ovládacie prvky vozidla sa ukryli do dotykového displeja, pod ktorým sú dotykové plochy pre jednotlivé segmenty. Niektoré ovládače ventilácie majú samostatné hardvérové tlačidlá. Tie vodič ocení, najmä ak ich potrebuje náhle.
Cestujúci na zadných sedadlách majú dostatok miesta vo všetkých smeroch. Mrzí nás, že v zadnej časti chýba lakťová opierka. Dôvodom je fakt, že v druhom rade sa nachádzajú tri samostatné a posuvné sedadlá. Prínos ich posúvania je otázny. Pri plnom posunutí dopredu sa takmer dotýkajú predných sedadiel. Drvivú väčšinu času sa budú nachádzať v najvzdialenejšej polohe. Objem batožinového priestoru sa pohybuje od 580 do 1 630 litrov.
Nový naftový motor pre nízku spotrebu
Testovaný automobil je vybavený 1,5 litrovým naftovým motorom BlueHDi, ktorý nahradil väčšiu „jednašestku“. Štvorvalec dosahuje výkon 96 kW (131 koní) spolu s maximálnym krútiacim momentom 300 Nm.
Výkon stačí na bežnú jazdu. Zrýchlenie na 100 km/h trvá 10,6 sekundy. Maximálna rýchlosť je 188 km/h. Motor sa nevyznačuje výrazným ťahom. Ak hľadáte agregát, ktorý vás zatlačí do sedadla, mali by ste siahnuť po dvojlitrovom naftovom motore.
Výrobca sľubuje, že podľa WLTP sa spotreba 1,5 litrového naftového motora bude pohybovať od 4,9 do 5,8 litra nafty na 100 km. Nám sa odber ustálil na hodnote 6,6 l/100 km. Kým mimo mesta je pohonná jednotka schopná stlačiť spotrebu pod úroveň 5,5 litra, na diaľnici si vypýta aj o dva litre viac. V meste odber atakuje hranicu 7 litrov.
Testovaný motor je spojený s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Nejde o dvojspojkový automat, no aj napriek tomu sa na jeho činnosť nemôžeme sťažovať. Výborne sa hodí k charakteru motoru. Radenie prebieha bezproblémovo a vodič o ňom takmer ani nevie.
Ako na obláčiku
Citroën C5 Aircross je vo svojej triede modelom s definitívne najmäkším a najpohodlnejším podvozkom. Výrobca jednoducho odmietol účasť na pomyselných pretekoch v tvrdosti a športovosti iných značiek. Automobil filtruje nerovnosti ako žehlička, čo je dobré najmä v meste. Až prejazd veľkých nerovností pošle do interiéru výraznú ranu. Niekedy až prekvapivo výraznú. Daňou za mäkší podvozok sú aj väčšie náklony v zákrutách.
S tým súvisí aj rýchlejší nástup limitov podvozku. Všetko je však v súlade v filozofiou auta. Ak chcete jazdiť rýchlo po kľukatých cestách, na výber máte z desiatky iných modelov. Ak sa chcete odviezť čo najpohodlnejšie, je tu C5 Aircross.
Toto auto je pre pokojných vodičov. Hrubé zaobchádzanie sa mu vôbec nepáči. Prudké brzdenie do zákruty doslova rozbliká výstražné svetlá aj v prípade, že žiadne nebezpečenstvo nehrozí a vodič nebrzdí núdzovo.
Riadenie ide pekne zľahka. Parkovanie s týmto autom nie je problémom aj kvôli vysokému uhlu natočenia predných kolies. Zadná parkovacia kamera je súčasťou najvyššej výbavy Shine. Pohon všetkých kolies dostupný nie je. Namiesto neho PSA do svojich modelov ponúka systém GripControl, ktorý má pomôcť v rôznych jazdných podmienkach. Pohon všetkých kolies však plnohodnotne nahradiť nedokáže.
Záver
Citroën si opäť ide vlastnou cestou. Avantgardný dizajn a mäkký podvozok ho výrazne odlišujú od konkurencie. Základná cena modelu C5 Aircross je 19 990 €. Štartovacím motorom je benzínový trojvalec s výkonom 131 koní.
Z trojice Citroën C5 Aircross, Opel Grandland X a Peugeot 5008 je Citroën cenovo v strede. Lacnejší je Opel. Jeho základná cena je v porovnaní s C5 Aircross o 450 € nižšia. V jeho neprospech však hrá nudný dizajn. Peugeot 5008 je v základe drahší.
Testovaný automobil v najvyššej výbave Shine s 1,5 litrovým naftovým motorom a automatickou prevodovkou stojí 29 990 €. Súčasťou tejto výbavy je napríklad adaptívny tempomat a systém na udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu. Na palube je aj navigácia a indukčné nabíjanie telefónu.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 500 |
Šírka (mm) | 1 969 |
Výška (mm) | 1 689 |
Rázvor (mm) | 2 730 |
Objem batožinového priestoru (l) | 580–720/1630 |
Objem palivovej nádrže (l) | 53 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 582 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ Motora | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 499 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 96/131 pri 3 750 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 300 pri 1 750 |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 188 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,6 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 4,9 – 5,8 |
Spotreba (test) (l/100km) | 6,6 |
Ceny a záruka | |
---|---|
Základná cena modelu C5 Aircross | 19 990 Eur |
Základná cena testovanej verzie | 29 990 Eur |
Záruka | 2 roky |