Test: Citroën C5 Aircross BlueHDi 130 – stávka na pohodlie

Nie každé SUV musí byť športové. Citroën pripravil jeden z najpohodlnejších modelov. Hydropneumatický podvozok, ktorý používal model C5, duchovný predchodca C5 Aircross, však chýba. Znamená to, že novinka má mäkký podvozok, z ktorého posádka dostane „morskú chorobu“?

19.05.2019 07:00
debata (7)
Pozrite si redakčný test SUV Citroën C5 Aircross.
Video

Francúzska automobilka vyrába svoje najväčšie SUV od roku 2017. Na európskom trhu je dostupné od roku 2018. Automobil schádza z výrobných liniek v Číne a vo Francúzsku. Stojí na koncernovej platforme PSA EMP2, ktorú zdieľa s modelmi Opel Grandland X a Peugeot 5008.

C5 Aircross dostala do vienka všetko, čo majú jej menší súrodenci. Dizajn je extravagantný, na karosérii sú plastové doplnky, tzv. airbumps a nekonvenčný prístup výrobca použil aj v interiéri.

Citroën C5 Aircross je najväčším SUV v ponuke... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Citroën C5 Aircross Citroën C5 Aircross je najväčším SUV v ponuke značky.

Bez hrán

Citroën tvrdí, že svojim zákazníkom ponúka 30 kombinácií vzhľadu exteriéru a 5 štýlov interiéru. Karoséria nemá ostré hrany. Citroën si pre svoj najväčší model pripravil pre neho typický vzhľad. Plastové plochy, tzv. airbumps netvoria významnú plochu karosérie. Namiesto toho sú umiestnené veľmi decentne.

V prednej časti auta je pre francúzsku značku typické rozmiestnenie svetiel. Z bočnej siluety je C5 Aircross rozpoznateľná vďaka lište, ktorá prepája hornú a spodnú líniu okien. Vzadu sú najvýraznejším prvkom svetlá s 3D grafikou.

Denné svetlá sú najvyššie. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Citroën C5 Aircross Denné svetlá sú najvyššie.

Auto aj napriek oblým tvarom vyzerá svalnato. Nič na tomto fakte neuberá ani netypická farba, ktorú malo testované vozidlo. Kombinácia červenej a oranžovej sa často v automobilovom priemysle nevidí. V cenníku figuruje s názvom „Volcano“.

Vo vnútri vládne pohodlie. Citroën nezabudol na veľké a pohodlné sedadlá, ktorými sú jeho modely povestné. Posádka tak môže vo vnútri tráviť dlhé hodiny. Pred vodičom sa nachádza volant so skosenou spodnou a hornou časťou. Za ním je digitálny prístrojový štít, ktorý plne nahrádza hardvérové ukazovatele.

Netradičné tvary má aj interiér. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Citroën C5 Aircross Netradičné tvary má aj interiér.

Medzi pasažiermi na predných sedadlách je masívny stredový tunel. Všetky podstatné ovládacie prvky vozidla sa ukryli do dotykového displeja, pod ktorým sú dotykové plochy pre jednotlivé segmenty. Niektoré ovládače ventilácie majú samostatné hardvérové tlačidlá. Tie vodič ocení, najmä ak ich potrebuje náhle.

Cestujúci na zadných sedadlách majú dostatok miesta vo všetkých smeroch. Mrzí nás, že v zadnej časti chýba lakťová opierka. Dôvodom je fakt, že v druhom rade sa nachádzajú tri samostatné a posuvné sedadlá. Prínos ich posúvania je otázny. Pri plnom posunutí dopredu sa takmer dotýkajú predných sedadiel. Drvivú väčšinu času sa budú nachádzať v najvzdialenejšej polohe. Objem batožinového priestoru sa pohybuje od 580 do 1 630 litrov.

Posunutím zadných sedadiel smerom dopredu... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Citroën C5 Aircross Posunutím zadných sedadiel smerom dopredu narastá batožinový priestor.

Nový naftový motor pre nízku spotrebu

Testovaný automobil je vybavený 1,5 litrovým naftovým motorom BlueHDi, ktorý nahradil väčšiu „jednašestku“. Štvorvalec dosahuje výkon 96 kW (131 koní) spolu s maximálnym krútiacim momentom 300 Nm.

Výkon stačí na bežnú jazdu. Zrýchlenie na 100 km/h trvá 10,6 sekundy. Maximálna rýchlosť je 188 km/h. Motor sa nevyznačuje výrazným ťahom. Ak hľadáte agregát, ktorý vás zatlačí do sedadla, mali by ste siahnuť po dvojlitrovom naftovom motore.

Naftový motor s objemom 1,5 litra má 131 koní. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Citroën C5 Aircross Naftový motor s objemom 1,5 litra má 131 koní.

Výrobca sľubuje, že podľa WLTP sa spotreba 1,5 litrového naftového motora bude pohybovať od 4,9 do 5,8 litra nafty na 100 km. Nám sa odber ustálil na hodnote 6,6 l/100 km. Kým mimo mesta je pohonná jednotka schopná stlačiť spotrebu pod úroveň 5,5 litra, na diaľnici si vypýta aj o dva litre viac. V meste odber atakuje hranicu 7 litrov.

Testovaný motor je spojený s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Nejde o dvojspojkový automat, no aj napriek tomu sa na jeho činnosť nemôžeme sťažovať. Výborne sa hodí k charakteru motoru. Radenie prebieha bezproblémovo a vodič o ňom takmer ani nevie.

Digitálny prístrojový štít vytláča tradičné... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Citroën C5 Aircross Digitálny prístrojový štít vytláča tradičné ukazovatele.

Ako na obláčiku

Citroën C5 Aircross je vo svojej triede modelom s definitívne najmäkším a najpohodlnejším podvozkom. Výrobca jednoducho odmietol účasť na pomyselných pretekoch v tvrdosti a športovosti iných značiek. Automobil filtruje nerovnosti ako žehlička, čo je dobré najmä v meste. Až prejazd veľkých nerovností pošle do interiéru výraznú ranu. Niekedy až prekvapivo výraznú. Daňou za mäkší podvozok sú aj väčšie náklony v zákrutách.

S tým súvisí aj rýchlejší nástup limitov podvozku. Všetko je však v súlade v filozofiou auta. Ak chcete jazdiť rýchlo po kľukatých cestách, na výber máte z desiatky iných modelov. Ak sa chcete odviezť čo najpohodlnejšie, je tu C5 Aircross.

Toto auto je pre pokojných vodičov. Hrubé zaobchádzanie sa mu vôbec nepáči. Prudké brzdenie do zákruty doslova rozbliká výstražné svetlá aj v prípade, že žiadne nebezpečenstvo nehrozí a vodič nebrzdí núdzovo.

Riadenie ide pekne zľahka. Parkovanie s týmto autom nie je problémom aj kvôli vysokému uhlu natočenia predných kolies. Zadná parkovacia kamera je súčasťou najvyššej výbavy Shine. Pohon všetkých kolies dostupný nie je. Namiesto neho PSA do svojich modelov ponúka systém GripControl, ktorý má pomôcť v rôznych jazdných podmienkach. Pohon všetkých kolies však plnohodnotne nahradiť nedokáže.

Záver

Citroën si opäť ide vlastnou cestou. Avantgardný dizajn a mäkký podvozok ho výrazne odlišujú od konkurencie. Základná cena modelu C5 Aircross je 19 990 €. Štartovacím motorom je benzínový trojvalec s výkonom 131 koní.

Základná cena modelu Citroën C5 Aircross je 19... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Citroën C5 Aircross Základná cena modelu Citroën C5 Aircross je 19 990 €.

Z trojice Citroën C5 Aircross, Opel Grandland X a Peugeot 5008 je Citroën cenovo v strede. Lacnejší je Opel. Jeho základná cena je v porovnaní s C5 Aircross o 450 € nižšia. V jeho neprospech však hrá nudný dizajn. Peugeot 5008 je v základe drahší.

Testovaný automobil v najvyššej výbave Shine s 1,5 litrovým naftovým motorom a automatickou prevodovkou stojí 29 990 €. Súčasťou tejto výbavy je napríklad adaptívny tempomat a systém na udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu. Na palube je aj navigácia a indukčné nabíjanie telefónu.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 4 500
Šírka (mm) 1 969
Výška (mm) 1 689
Rázvor (mm) 2 730
Objem batožinového priestoru (l) 580–720/1630
Objem palivovej nádrže (l) 53
Prevádzková hmotnosť (kg) 1 582
Technické údaje  
Typ Motora vznetový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 499
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 96/131 pri 3 750
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 300 pri 1 750
Prevodovka 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Max rýchlosť (km/h) 188
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10,6
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) 4,9 – 5,8
Spotreba (test) (l/100km) 6,6
Ceny a záruka  
Základná cena modelu C5 Aircross 19 990 Eur
Základná cena testovanej verzie 29 990 Eur
Záruka 2 roky
Citroën C5 Aircross
Citroën C5 Aircross
+23Citroën C5 Aircross

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Citroen #BlueHDi #Citroën C5 Aircross #1.5 BlueHDI
Články podľa značiek