Renault Mégane bol vlani v rebríčku najpredávanejších áut až na 33. mieste. V jeho triede ho predbehol VW Golf, Peugeot 308, Opel Astra, Ford Focus aj kórejské dvojčatá Kia Ceed a Hyundai i30. A je to tak trochu škoda. Zvlášť pri verzii GT Line v kombinácii s novým motorom 1,3 TCe, ktorá vie naozaj prekvapiť. Presvedčili sme sa o tom počas redakčného testu. Nehovoríme pritom len o dizajnových úpravách, v ktorých sa Mégane snaží navodiť dojem hothatchu Má napríklad lesklú čiernu masku s plástovým výpletom a štvoricou chrómovaných lamiel, športový nárazník či tmavé pozadie diódových svetiel s typickými „hokejkami“.
Takmer ako GT
Zboku upozorňuje na svoje ambície 18-palcovými diskami Grand Tour v tmavom odtieni Dark Metal, ktoré ladia s krytmi spätných zrkadiel. Vzadu sa zas tuning dotkol difúzora, opäť s plástovou vložkou. Nechýba ani chrómová koncovka výfuku, väčší strešný spojler a plakety GT Line. Vyzerá to fajn, takmer ako na pôvodnej verzii GT, ktorá sa z cenníkov vlani vytratila. Podstatnejšie sú však zmeny v kabíne. Privítajú vás tu vynikajúce anatomické sedadlá s mimoriadne výraznou bočnou oporou. V kombinácii s kožou čalúneným masívnym vencom volantu máte hneď chuť zájsť s GT-Line na okruh. Je ale pravda, že vyvýšené bočnice operadiel a sedákov nemusia vyhovovať každému.
Komplikujú nastupovanie a robustnejším postavám môžu byť priúzke. Ak ste ale „konfekcia“, rýchlo si ich zamilujete. V zákrutách držia ako v ostrom hothatchi, pritom nezabudli ani na aspekt komfortu. Je len škoda, že sa pri nich musíte vzdať vyhrievania. K základnej ergonómii ani priestoru vpredu výhrady mať nebudete. Snáď až na lakťovú opierku, ktorú nemožno nastavovať výškovo. Materiály sú vskutku ukážkové. Renault nešetril na mäkkých plastoch, ktorými je pokrytá celá palubná doska aj horné časti výplní dverí. Atmosféru v našom prípade ešte zušľachťovali špecifické modré dekorácie, čalúnenie prešívané modrou niťou, ambientné podsvietenie či opäť logá GT Line.
Kde však Mégane zbytočne stráca body, je jeho infotainment. To, čo ešte pred pár rokmi vyzeralo inovatívne, dnes už akosi nestačí. Grafika prístrojového panelu, ktorý spolieha výlučne na centrálne umiestnený displej, je naozaj biedna. A je jedno, či si cez systém Multi-Sense nastavíte komfortný, športový či klasický mód. Aspoň, že výber obsahuje okrem digitálneho zobrazenia rýchlosti aj analógový rýchlomer, ktorý často chýba. Aj head-up displej s údajmi na výklopnej transparentnej plôške pôsobí trochu retro. Ale najviac vás asi naštve rozhranie R-Link II.
Nepriateľský infotainment
Horizontálne umiestnený „tablet“ s uhlopriečkou 8,7 palca nahrádza väčšinu mechanických tlačidiel. Chýba samostatný panel klimatizácie aj analógový ovládač nastavenia hlasitosti rádia. Čudesná logika menu si vyžaduje poriadny cvik. Ani nastavenie „klímy“ nie je práve intuitívne. A to si od vás Renault za túto vrcholovú verziu s navigáciou vypýta 650 eur. Štandardom je totiž menší 7-palcový displej. Ovládanie neuľahčujú ani kapacitné ovládače splývajúce s čiernou plochou displeja. Kým výhľad vpred je bezproblémový, orientáciu za autom sťažuje malý priezor zadného okna a opierky hláv.
Priestorom vzadu Mégane neohúri. Sedáky sú krátke a na nohy neostáva veľká rezerva. Zato nad hlavou je dostatočná. Do kufra športovo orientovaného hatchbacku sa zmestí 402 litrov, čo nie je zlé, ale ani žiaden rekord. Škoda, že chýba dvojitá podlaha. Po sklopení operadiel delených v pomere 2 : 3 tak vzniká veľký schod. Príliš nepotešia ani odkladacie priestory, najmä nie tie vo dverách. Výbava verzie GT Line je slušná. V sérii je dvojzónová klimatizácia či elektrochromatické spätné zrkadlo. Bohužiaľ, za modré dekorácie a kožený volant Nappa si musíte aj v tejto verzii priplatiť. Rovnako ako za adaptívny tempomat, varovanie pred kolíziou či autonómne brzdy. Tu už Mégane trochu stráca na mladších konkurentov. Navyše varovanie pred opustením jazdného prúdu je len zvukové. Lane assist chýba.
Motor, ktorý nadchne
Dlho očakávaný nástupca motora 1,2 TCe, ktorý sa rodil v spolupráci s Mercedesom-Benz, sa nepochybne vydaril. Novinka označená ako 1,3 TCe 160 už spĺňa emisné normy Euro 6d-Temp. Pre majiteľov je však podstatné, že technici vyžmýkali z tohto relatívne malého a v dnešných časoch dosť nezvyklého objemu až 117 kW a 260 Nm. Motor si rýchlo obľúbite. Má príjemne sýty zvuk, ktorým sa tvári na väčší objem, ale nie je hlučný. Prekvapí aj pružnosťou, rýchlym nástupom krútiaceho momentu a ochotou zavítať do vyššieho otáčkového pásma. V tom sa však často zdržiavať nebudete, pretože 7-stupňová dvojspojka EDC má otáčky na uzde. Pri diaľničnej stotridsiatke odčítate z otáčkomera údaj 2 500 za minútu.
Akustiku možno upravovať aj aktívne cez R-Link, veľký vplyv na výsledný efekt však módy Comfort, Sport a Neutral nemajú. A to je vlastne dobré, pretože prejav motora je už v základe takmer nákazlivý. Hodí sa to, pretože dynamikou si GT Line nepochybne polepšil. Hoci na pôvodný Mégane GT, ktorý dával z motora 1,6 TCe „tučných 151 kW“, nemá. Stovku však zvládne za 8,2 sekundy. Nie je to dych berúci údaj, ale verte, že jazdu si užijete. Zvlášť, ak má prevodovka rýchle reakcie a pritom je citlivá, napríklad pri parkovacích manévroch. Dojem kazia len chýbajúce krídelká na volante. Manuálny mód sa dá ovládať iba voličom, čo nie je ideálne. To je však len detail, pretože Mégane vás dostane svojím jazdným prejavom aj v plne automatickom režime. Najmä ak disponuje vynikajúcim podvozkom.
Na ceste prekvapí
Ktovie, ako to Renault urobil, ale aj bez nezávislého zavesenia zadných kolies a bez systému ich riadenia 4Control, ktorý bol vychytávkou Mégane GT, prekvapí presvedčivou agilitou v zákrutách. Na 18-palcových diskoch sa urputne drží zvolenej stopy, pritom tuhosť naladenia nejde na úkor komfortu. Hothatch, ktorý z vás vytrasie dušu, to určite nie je. Práve naopak. Tlmiče sú schopné odfiltrovať väčšinu rázov a k ranám nedochádza ani pri prejazde prudkých priečnych nerovností. So sériovými sedemnástkami by sa správal ešte o čosi kultivovanejšie. Jednoducho, Mégane GT Line je v tomto smere minimálne o level vyššie, ako bežný Mégane. V suverenite aj v komforte.
Výčitka smeruje len k riadeniu. Je síce pohodlné, ale mohlo by byť o čosi ostrejšie. Tri otáčky volantu, nutných na vychýlenie kolies, je dnes už trochu „retro“. I tak však máte z Mégane GT Line pocit dospelého auta, čo umocňuje vysoký akustický komfort. Hluk pneumatík nepozná. Napokon, stačí sa pozrieť pod podlahu kufra, kde nájdete hrubú izolačnú penu. Renault v tomto smere odviedol dobrú prácu. Škoda, že tieto vlastnosti nie sú zhodné aj s bežnými verziami. Rozdiel je dramatický. A čo spotreba? Dlhodobý priemer za viac ako 2 500 km bol 6,9 litra benzínu na 100 km. Naši predchodcovia však dali Mégane GT Line asi trochu zabrať. Systém Driving eco2 vyhodnotil ekonomiku jazdy na 57 %. Nám sa podarilo jazdiť za priemerne 6,4 litra. Presne toľko udáva aj výrobca.
Renault Mégane má akoby rozdvojenú osobnosť. Ak sa preň rozhodnúť, tak jednoznačne pre GT Line. A to aj vtedy, ak nemáte horúcu krv. Táto verzia je jednoducho lepšia po všetkých stránkach. V jazdnom prejave aj v kultivovanosti. Problémom je však potom cena, ktorá štartuje so slabšou verziou motora 1,3 TCe na 18 640 eurách. Naša modifikácia 1,3 TCe 160 s dvojspojkovou prevodovkou sa vyšplhala na 21 340 eur. A to nehovoríme o príplatkoch. Výčitka mieri aj k infotainmentu, ktorý nie je užívateľsky príliš priateľský.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) 4 359 | |
---|---|
Šírka (mm) | 1 814 |
Výška (mm) | 1 447 |
Rázvor náprav (mm) | 2 669 |
Objem kufra (l) | 402 – 1 258 |
Objem nádrže (l) | 49,7 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 279 |
Technické údaje
Model | Renault Mégane 1,3 TCe 160 DCT GT Line |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 333 |
Max. výkon (kw/ot.) | 117/5 500 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 260/1 750 |
Prevodovka | 7 – dvojspojková |
0 – 100 km/h (s) | 8,2 |
Max. rýchlosť (km/h) | 205 |
Spotreba na 100 km (l) | 6,4 – 6,6 |
Spotreba počas testu (l) | 6,4 |
Dlhodobá spotreba (l) | 6,9 |
Cena | 21 340 € |