Rumunská značka je známa svojimi cenovo dostupnými modelmi. Model s názvom Lodgy je veľkopriestorové MPV, ktoré za príplatok pojme až sedem cestujúcich. Výrobca tento model po prvýkrát ukázal v roku 2012 na autosalóne v Ženeve. Automobil vzniká na výrobných linkách v Maroku a v Indii.
Dacia týmto modelom chcela ponúknuť čo najviac priestoru, za čo najnižšiu cenu. Špeciálna výbava Techroad vylepšuje vzhľad tohto modelu. Základná cena vozidla je tesne pod hranicou 9-tisíc eur. Plne vybavené Lodgy Techroad v sedemmiestnej verzii s naftovým motorom stojí menej ako 16-tisíc eur.
Veľa krásy nepobrala
Nebudeme sa tváriť, že Dacia Lodgy patrí k najkrajším autám, pretože nepatrí. Dizajn auta bol podriadený jeho funkčnosti a cene. Pre model je typická vysoká karoséria, pomerne krátka kapota a veľké okná.
Výbava Techroad vylepšuje vzhľad. Jej súčasťou sú 16-palcové zliatinové disky, vonkajšie spätné zrkadlá s čiernym lakovaním a červeným pruhom a ďalšie čierne a strieborné doplnky spolu s plastovou ochranou karosérie.
Z vnútornej výbavy najviac zaujme dotykový displej, ktorý zobrazuje napríklad navigáciu. Posádka si môže s informačno-zábavným systémom spojiť mobilný telefón, z ktorého je následne možné streamovať hudbu.
Interiér sa vyznačuje veľkým vnútorným priestorom. Posádka ho má dostatok vo všetkých smeroch. Dacia ponúka model Lodgy aj v sedemmiestnej verzii. Ide o jeden z mála automobilov, ktorý má plnohodnotne využiteľný tretí rad sedadiel. Nejde len o núdzové miesta, ktoré si užijú jedine deti. V Lodgy sa v poslednom rade sedadiel odvezie aj dospelý človek. Nevýhodou je, že sedadlá nie je možné sklopiť do podlahy. Po sklopení viditeľne uberajú miesto z batožinového priestoru. Vyhnúť sa tomu dá jedine ich odstránením z vnútra auta.
Batožinový priestor je nadpriemerný. V 7-miestnej konfigurácii v ňom ostáva 207 litrov. Po sklopení tretieho radu priestor narastá na 634 litrov. Po ich vybratí a umiestnení mimo auta dosahuje 827 litrov. Ak sklopíte aj druhý rad sedadiel, dosiahnete 2 617 litrový priestor.
Spotreba, ktorú závidia aj hybridy
Dacia Lodgy s 1,5 litrovým naftovým motorom s výkonom 115 koní dokáže mimo mesta pri dodržiavaní rýchlostných limitov jazdiť s priemernou spotrebou 4 litre nafty na 100 kilometrov. Ak by mal automobil obuté disky s menším priemerom, možno by priemer podliezol túto hodnotu.
Pohonná jednotka sa štartuje jednoduchým, „nevystreľovacím“ kľúčom s dvoma tlačidlami. Zvukový prejav motora je pomerne drsný. Po zohriatí sa pohonná jednotka mierne utíši, no stále je počuť, že ide o naftový motor.
Testovaná verzia s výkonom 115 koní a krútiacim momentom 260 Nm je výkonnejšou verziou v ponuke tohto modelu. Plný ťah motora prichádza od 2-tisíc otáčok. Agregát sa vyznačuje pomerne veľkou turbodierou. Nemá zmysel vytáčať motor nad 4-tisíc otáčok, keďže za touto métou jeho ťah výrazne slabne.
Zrýchlenie na 100 km/h trvá 10,9 sekundy a maximálna rýchlosť je 185 km/h. Motor výrobca páruje so 6-stupňovým manuálom. Najväčšou devízou pohonnej jednotky je teda spotreba a dostatočne veľký krútiaci moment. Odber nafty sa v priemere dá držať pod hranicou 5 litrov. Dacia pritom plní najprísnejšie emisné normy. Majiteľ sa teda nemusí báť aktuálne platných obmedzení v niektorých európskych mestách.
Priemerné jazdné vlastnosti
Dacia Lodgy je vhodná na pokojné rodinné presuny. Tomu je prispôsobené aj riadenie spolu s podvozkom auta. Zaradiť ich možno k priemeru. Automobil rozhodne nepatrí k športovým autám.
Podvozok zvláda aj väčšie nerovnosti. Odhlučnenie je napríklad v porovnaní s hatchbackmi v danej cenovej kategórii horšie. Tie sú však menšie. Pri pomalej jazde po nerovnej ceste nás obťažovalo vŕzganie gumených tesnení dverí.
Na diaľnici je auto vďaka dlhému rázvoru 2 810 mm stabilné. Posádka však počuje výrazný aerodynamický hluk, ktorý vytvára prúdiaci vzduch okolo pomerne veľkej karosérie. Parkovanie s autom uľahčuje posilňovač riadenia s vysokým účinkom. Zadné parkovacie senzory sú súčasťou výbav Stepway a Techroad. Za zadnú parkovaciu kameru sa pripláca 150 eur.
Súčasťou štandardnej výbavy Techroad je napríklad manuálna klimatizácia a elektrické otváranie predných okien. Automobil má taktiež volant potiahnutý kožou. V tomto prípade vodič nepripláca ani za dotykový displej. Rozhodne nemôžeme povedať, že ide o zle vybavený model.
Voliteľná výbava nie je príliš široká. Prikúpiť sa dá metalíza, elektrické ovládanie zadných okien, vyhrievanie predných sedadiel, zadná parkovacia kamera, rezervné koleso a mapové pokrytie celej Európy.
Záver
Dacia ponúka za málo peňazí veľký priestor a nízku spotrebu. Auto určite ocenia veľké rodiny, ktoré často cestujú. Vďaka nízkej spotrebe Lodgy stláča cenu presunov na čo najnižšiu mieru. Do auta sa plnohodnotne zmestí 7 cestujúcich.
Posádka si však bude musieť zvyknúť na hlučný motor, podvozok a na diaľnici aj na výrazný aerodynamický hluk. Základná cena modelu je 8 990 eur. Najvyššia výbava Techroad načína na sume 12 490 eur. 7-miestna verzia je drahšia o 700 eur. V takom prípade je na palube 1,6 litrový benzínový štvorvalec s výkonom 102 koní.
Testovaný automobil má základnú cenu 15 990 eur. Vďaka príplatkovej zadnej kamere, ktorá stojí 150 eur, jeho cena presahuje hranicu 16-tisíc eur. Naftový motor aj napriek nedostatkom rozhodne odporúčame. Má nižšiu spotrebu a vyšší krútiaci moment ako benzínový motor v ponuke.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 498 |
Šírka (mm) | 1 751 |
Výška (mm) | 1 697 |
Rázvor (mm) | 2 810 |
Objem batožinového priestoru (l) | 207–827/2 617 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 379 – 1 388 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ Motora | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 461 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 85/115 pri 3 750 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 260 pri 2 000 |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 185 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,9 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 5,3 – 5,4 |
Spotreba (test) (l/100km) | 5,3 |
Ceny a záruka | |
---|---|
Základná cena modelu Lodgy | 8 990 Eur |
Cena testovanej verzie Techroad | 15 990 Eur |
Záruka | 3 roky alebo 100 000 km |