Test: Dacia Lodgy Techroad 1,5 dCi – výsmech všetkým hybridom

Veľký priestor a malá spotreba za nízku cenu. Presne o tom je Dacia Lodgy. S úsporným naftovým motorom obyčajná a lacná Dacia nastavuje moderným, komplikovaným a drahým hybridom nepríjemné zrkadlo. Úsporné a ekologické auto nemusí stáť desiatky tisíc eur.

26.05.2019 07:00
debata (42)
Dacia Lodgy je poriadky kus auta. Na dĺžku... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Dacia Lodgy Techroad Dacia Lodgy je poriadky kus auta. Na dĺžku meria takmer 4,5 metra.

Rumunská značka je známa svojimi cenovo dostupnými modelmi. Model s názvom Lodgy je veľkopriestorové MPV, ktoré za príplatok pojme až sedem cestujúcich. Výrobca tento model po prvýkrát ukázal v roku 2012 na autosalóne v Ženeve. Automobil vzniká na výrobných linkách v Maroku a v Indii.

Dacia týmto modelom chcela ponúknuť čo najviac priestoru, za čo najnižšiu cenu. Špeciálna výbava Techroad vylepšuje vzhľad tohto modelu. Základná cena vozidla je tesne pod hranicou 9-tisíc eur. Plne vybavené Lodgy Techroad v sedemmiestnej verzii s naftovým motorom stojí menej ako 16-tisíc eur.

Dacia ponúka model Lodgy s 5 alebo 7 miestami... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Dacia Lodgy Techroad Dacia ponúka model Lodgy s 5 alebo 7 miestami na sedenie.

Veľa krásy nepobrala

Nebudeme sa tváriť, že Dacia Lodgy patrí k najkrajším autám, pretože nepatrí. Dizajn auta bol podriadený jeho funkčnosti a cene. Pre model je typická vysoká karoséria, pomerne krátka kapota a veľké okná.

Výbava Techroad vylepšuje vzhľad. Jej súčasťou sú 16-palcové zliatinové disky, vonkajšie spätné zrkadlá s čiernym lakovaním a červeným pruhom a ďalšie čierne a strieborné doplnky spolu s plastovou ochranou karosérie.

Dynamická silueta to síce nie je, no tvary auta... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Dacia Lodgy Techroad Dynamická silueta to síce nie je, no tvary auta predpovedajú veľkorysé vnútorné priestory.

Z vnútornej výbavy najviac zaujme dotykový displej, ktorý zobrazuje napríklad navigáciu. Posádka si môže s informačno-zábavným systémom spojiť mobilný telefón, z ktorého je následne možné streamovať hudbu.

Interiér sa vyznačuje veľkým vnútorným priestorom. Posádka ho má dostatok vo všetkých smeroch. Dacia ponúka model Lodgy aj v sedemmiestnej verzii. Ide o jeden z mála automobilov, ktorý má plnohodnotne využiteľný tretí rad sedadiel. Nejde len o núdzové miesta, ktoré si užijú jedine deti. V Lodgy sa v poslednom rade sedadiel odvezie aj dospelý človek. Nevýhodou je, že sedadlá nie je možné sklopiť do podlahy. Po sklopení viditeľne uberajú miesto z batožinového priestoru. Vyhnúť sa tomu dá jedine ich odstránením z vnútra auta.

Interiér vo výbave Techroad nevyzerá stroho.... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Dacia Lodgy Techroad Interiér vo výbave Techroad nevyzerá stroho. Ovládanie tempomatu je priamo na volante.

Batožinový priestor je nadpriemerný. V 7-miestnej konfigurácii v ňom ostáva 207 litrov. Po sklopení tretieho radu priestor narastá na 634 litrov. Po ich vybratí a umiestnení mimo auta dosahuje 827 litrov. Ak sklopíte aj druhý rad sedadiel, dosiahnete 2 617 litrový priestor.

Tretí rad sedadiel obsahuje plnohodnotné... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Dacia Lodgy Techroad Tretí rad sedadiel obsahuje plnohodnotné sedadlá s priestorom pre nohy.

Spotreba, ktorú závidia aj hybridy

Dacia Lodgy s 1,5 litrovým naftovým motorom s výkonom 115 koní dokáže mimo mesta pri dodržiavaní rýchlostných limitov jazdiť s priemernou spotrebou 4 litre nafty na 100 kilometrov. Ak by mal automobil obuté disky s menším priemerom, možno by priemer podliezol túto hodnotu.

Pohonná jednotka sa štartuje jednoduchým, „nevystreľovacím“ kľúčom s dvoma tlačidlami. Zvukový prejav motora je pomerne drsný. Po zohriatí sa pohonná jednotka mierne utíši, no stále je počuť, že ide o naftový motor.

1,5 litrový turbodiesel je úsporný a spĺňa... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Dacia Lodgy Techroad 1,5 litrový turbodiesel je úsporný a spĺňa najprísnejšie emisné limity.

Testovaná verzia s výkonom 115 koní a krútiacim momentom 260 Nm je výkonnejšou verziou v ponuke tohto modelu. Plný ťah motora prichádza od 2-tisíc otáčok. Agregát sa vyznačuje pomerne veľkou turbodierou. Nemá zmysel vytáčať motor nad 4-tisíc otáčok, keďže za touto métou jeho ťah výrazne slabne.

Zrýchlenie na 100 km/h trvá 10,9 sekundy a maximálna rýchlosť je 185 km/h. Motor výrobca páruje so 6-stupňovým manuálom. Najväčšou devízou pohonnej jednotky je teda spotreba a dostatočne veľký krútiaci moment. Odber nafty sa v priemere dá držať pod hranicou 5 litrov. Dacia pritom plní najprísnejšie emisné normy. Majiteľ sa teda nemusí báť aktuálne platných obmedzení v niektorých európskych mestách.

Dvaja cestujúci v druhom rade sedadiel majú k... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Dacia Lodgy Techroad Dvaja cestujúci v druhom rade sedadiel majú k dispozícii takéto stolčeky.

Priemerné jazdné vlastnosti

Dacia Lodgy je vhodná na pokojné rodinné presuny. Tomu je prispôsobené aj riadenie spolu s podvozkom auta. Zaradiť ich možno k priemeru. Automobil rozhodne nepatrí k športovým autám.

Podvozok zvláda aj väčšie nerovnosti. Odhlučnenie je napríklad v porovnaní s hatchbackmi v danej cenovej kategórii horšie. Tie sú však menšie. Pri pomalej jazde po nerovnej ceste nás obťažovalo vŕzganie gumených tesnení dverí.

Na diaľnici je auto vďaka dlhému rázvoru 2 810 mm stabilné. Posádka však počuje výrazný aerodynamický hluk, ktorý vytvára prúdiaci vzduch okolo pomerne veľkej karosérie. Parkovanie s autom uľahčuje posilňovač riadenia s vysokým účinkom. Zadné parkovacie senzory sú súčasťou výbav Stepway a Techroad. Za zadnú parkovaciu kameru sa pripláca 150 eur.

Súčasťou štandardnej výbavy Techroad je napríklad manuálna klimatizácia a elektrické otváranie predných okien. Automobil má taktiež volant potiahnutý kožou. V tomto prípade vodič nepripláca ani za dotykový displej. Rozhodne nemôžeme povedať, že ide o zle vybavený model.

Voliteľná výbava nie je príliš široká. Prikúpiť sa dá metalíza, elektrické ovládanie zadných okien, vyhrievanie predných sedadiel, zadná parkovacia kamera, rezervné koleso a mapové pokrytie celej Európy.

Záver

Dacia ponúka za málo peňazí veľký priestor a nízku spotrebu. Auto určite ocenia veľké rodiny, ktoré často cestujú. Vďaka nízkej spotrebe Lodgy stláča cenu presunov na čo najnižšiu mieru. Do auta sa plnohodnotne zmestí 7 cestujúcich.

V tejto konfigurácii ostáva k dispozícii... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Dacia Lodgy Techroad V tejto konfigurácii ostáva k dispozícii batožinový priestor s objemom 207 litrov.

Posádka si však bude musieť zvyknúť na hlučný motor, podvozok a na diaľnici aj na výrazný aerodynamický hluk. Základná cena modelu je 8 990 eur. Najvyššia výbava Techroad načína na sume 12 490 eur. 7-miestna verzia je drahšia o 700 eur. V takom prípade je na palube 1,6 litrový benzínový štvorvalec s výkonom 102 koní.

Testovaný automobil má základnú cenu 15 990 eur. Vďaka príplatkovej zadnej kamere, ktorá stojí 150 eur, jeho cena presahuje hranicu 16-tisíc eur. Naftový motor aj napriek nedostatkom rozhodne odporúčame. Má nižšiu spotrebu a vyšší krútiaci moment ako benzínový motor v ponuke.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 4 498
Šírka (mm) 1 751
Výška (mm) 1 697
Rázvor (mm) 2 810
Objem batožinového priestoru (l) 207–827/2 617
Objem palivovej nádrže (l) 50
Prevádzková hmotnosť (kg) 1 379 – 1 388
Technické údaje  
Typ Motora vznetový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 461
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 85/115 pri 3 750
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 260 pri 2 000
Prevodovka 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Max rýchlosť (km/h) 185
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10,9
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) 5,3 – 5,4
Spotreba (test) (l/100km) 5,3
Ceny a záruka  
Základná cena modelu Lodgy 8 990 Eur
Cena testovanej verzie Techroad 15 990 Eur
Záruka 3 roky alebo 100 000 km
Dacia Lodgy Techroad
Dacia Lodgy Techroad
+27Dacia Lodgy Techroad

© Autorské práva vyhradené

42 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Dacia #MPV #1.5 dCi #Dacia Lodgy
Články podľa značiek