Recept na úspech bol priamočiari. Hyundai vytvoril dobre vyzerajúcu generáciu modelu i30. Vo verzii N pod kapotu namontoval preplňovaný benzínový štvorvalec, auto dostalo nový podvozok, veľké kolesá, výkonné brzdy, športové sedadlá a okorenený dizajn. Výrobca to navyše neprestrelil ani s cenou. Úspech sa dostavil.
Hyundai predstavil tretiu generáciu modelu i30 v roku 2016 na autosalóne v Paríži. Najnovšia i30 má niekoľko karosárskych verzií. Hatchback, kombi a fastback dopĺňa aj ostrá verzia s označením „N“.
Hyundai s „maximálkou“ 250 km/h
Hyundai i30 N má pod kapotou 2,0 litrový preplňovaný benzínový štvorvalec T-GDi. Slabšia verzia má výkon 250 koní. i30 N s prívlastkom Performance na predné kolesá posiela až 275 koní. Pohon všetkých kolies dostupný nie je.
Z 0 na 100 km/h sa hatchback dostane za 6,1 sekundy. Maximálna rýchlosť je 250 km/h. Výkon na predné kolesá prenáša 6-stupňová manuálna prevodovka. Priemerná spotreba pohonnej jednotky sa pohybuje na úrovni 10 litrov benzínu.
Maximálny krútiaci moment 375 Nm je dostupný od 1 750 otáčok. To znamená, že Hyundai i30 N Performance zvláda disciplíny bežného dňa úplne bezproblémovo. Väčšina predbiehaní sa zaobíde bez toho, aby vodič musel zaradiť nižší prevodový stupeň.
Plyn na podlahe a vyššie otáčky premenia Hyundai na katapult, ktorý posiela vpred svoju hmotnosť aj s posádkou prekvapivo jednoducho. Súčasťou predstavenia je podmanivý soundtrack vychádzajúci najmä z výfukov. Napriek tomu, že ide o preplňovaný motor, maximálny výkon leží pri 6 000 otáčkach.
V ekologickom režime je motor umiernený, s reakciami, ktoré zvládne aj priemerný vodič. Všetko sa zmení po aktivovaní športového alebo „race“ režimu, kedy každé stlačenie plynu okamžite zvyšuje otáčky a rýchlosť.
V režime „race“ systém automaticky aktivuje medziplyn pri podraďovaní, čo má za následok zvýšenie zážitku pre posádku a zníženie opotrebovania spojky a prevodovky pri spomaľovaní.
Aj na každodenné použitie
Keď som pred takmer dvoma rokmi sedel po prvýkrát v tomto modeli, bolela ma ľavá noha. Pocitový diskomfort mi spôsobila tvrdá spojka, ktorá sa nehodila do premávky bežného dňa. Po novom to už neplatí. Hyundai ju zmäkčil. To však neznamená, že spojka je z obyčajnej verzie i30.
Záber spojky je veľmi jasný a presný. Presne taký, aký by vodič pre čo najefektívnejšie odlepenie z miesta potreboval. Riadenie je tuhé. Na otočenie volantu potrebujete vynaložiť viac sily ako v iných autách. Rovnako polomer otáčania vozidla je veľký. Manévrovanie na parkovisku je teda ťažké. Je to daň za vysoký výkon nasmerovaný na prednú nápravu.
Adaptívny podvozok robí divy. V komfortnom a ekologickom režime je život s autom postaveným na 19-palcové disky akceptovateľný. Problémy robia len väčšie nerovnosti. Naopak v športovom alebo „race“ režime sa auto prilepí na asfalt a posádka s ním kopíruje aj tú najmenšiu nerovnosť. Vďaka tomu Hyundai v zákrutách drží ako prilepený.
Pred dvoma rokmi bol priestor pred zadnými sedadlami obmedzený. Spôsobovali to športové predné sedadlá, ktoré mali výrazne vypuklú zadnú časť. Výrobca tento neduh obmedzil, takže na zadné sedadlá sa zmestia aj dospelí ľudia bez toho, aby trpeli.
Verzia Performance má v batožinovom priestore vzperu, ktorá zvyšuje pevnosť karosérie. Z batožinového priestoru odoberá len minimum objemu. Interiér je stále pomerne strohý. Okrem športových sedadiel a volantu takmer nič nenapovedá tomu, že posádka sedí vo verzii N. Chcelo by to do „kokpitu“ priniesť viac emócie.
Čo ponúka Performance?
Verzia Performance nemá len vyšší výkon a väčšie kolesá. Výrobca najsilnejšej i30 namontoval špeciálne výfukové potrubie s aktívnou klapkou. Tá sa v ostrých režimoch uzavrie, pričom sa citeľne zmení zvukový prejav auta. i30 sa vďaka systému nehanbí strieľať z výfukov a robiť hluk, ktorý je počuť v širšom okolí.
Nemôžem povedať, že s otvorenou výfukovou klapkou by i30 N bola tichá a nenápadná. Automobil s naštartovaným motorom dáva vždy o sebe vedieť, že pod kapotou má niečo viac ako motor s bežným výkonom.
Performance má v ponuke bez príplatku aj samosvorný diferenciál E-LSD. Ten ocení vodič pri využívaní motorového a podvozkového potenciálu auta. Rýchlosť prejazdu zákrut je tak vďaka tomuto systému ešte vyššia.
Súčasťou najvýkonnejšej verzie sú aj športové sedadlá. Tie sa však za príplatok dajú objednať aj do „obyčajného“ Hyundaiu i30 N s výkonom 250 koní.
Záver
Hyundai i30 N (250 koní) stojí 27 690 eur. Hyundai i30 N Performance (275 koní) má cenovku 30 190 eur. VW Golf GTI „Performance“ s výkon 245 koní stojí 33 770 eur. Výkonnostný rozdiel medzi oboma modelmi prakticky neexistuje. Hyundai uspokojí aj náročných vodičov, ktorí nehľadajú len bežné „presúvadlo“. Rovnako sa nestratí ani na okruhu. Na druhej strane, úlohu auta na každý deň zvláda taktiež bezproblémovo.
Príplatková výbava kórejskej automobilky je skromná. Záujemcovia si môžu priplatiť za panoramatické strešné okno a metalický lak.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 335 |
Šírka (mm) | 1 795 |
Výška (mm) | 1 447 |
Rázvor (mm) | 2 650 |
Objem batožinového priestoru (l) | 381/1 287 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 429 – 1 509 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ Motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 998 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 202/275 pri 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 378 pri 1 750 – 4 200 |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,1 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 8,1 – 8,3 |
Spotreba (test) (l/100km) | 10,0 |
Ceny a záruka | |
---|---|
Základná cena modelu i30 N | 27 690 Eur |
Základná cena modelu i30 N Performance | 30 190 Eur |
Záruka | 5 rokov bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov |