Test: Citroën C5 Aircross - toto SUV vás rozmazná aj bez 'vankúšov'

15.06.2019 07:00

Nie je to tak dávno, čo bol synonymom pre komfortnú jazdu sedan alebo kombi strednej triedy. Lenže časy sa menia. Pochopil to aj Citroën. A spravil dobre. Pri novom crossoveri C5 Aircross zabudnete aj na limuzínu, ktorú vystriedal. Nám sa dostala do rúk naftová verzia 1,5 BlueHDi s osemstupňovým automatom.

C5 Aircross si s konkurenciou nepomýlite. Má...
C5 Aircross si s konkurenciou nepomýlite. Má výrazný dizajn s dvojitými prednými LED svetlami, plávajúcu strechu či kontrastné prvky Airbump. Autor: Ľuboš Pilc

Doba, keď Citroen predával viac ako 100 000 kusov svojho sedanu a kombi C5, je dávno preč. Kariéru končil tento komfortný model s hydropenumatickým pružením v roku 2017 s necelými piatimi tisícami registrácií. Neprekvapí, že francúzska automobilka mu vystavila stopku a medzeru po ňom vyplnila módnym crossoverom. Dostal názov C5 Aircross a po vstupe na čínsky trh dorazil tento rok aj do Európy. O budúcnosť sa báť nemusí. Jeho predskokani v podobe Peugeotu 3008, ale aj Opela Grandland X už ukázali, že tento recept je priam magnetom na zákazníkov. Čo je však dobré, C5 Aircross si napriek spoločnej technike zachoval vlastnú DNA.

S vlastnou DNA

Ide nepochybne o najkrajší Citroën súčasnosti. Nový hravý štýl totiž v Paríži od príchodu Cactusu, ktorý odštartoval dizajnovú revolúciu, vybrúsili priam do dokonalosti. Veľký Aircross pôsobí robustne, ale nie zbytočne agresívne. Je sympatický a bezkonfliktný. S konkurenciou si ho rozhodne nepomýlite. K značke sa hlási úzkou prednou maskou, delenými svetlami aj kontrastnými prvkami airbump v mohutných plastových lemoch spodných partií karosérie. Tie nie sú len na ozdobu, účinne chránia karosériu. Ale tiež vaše oblečenie, keďže plastové časti dverí prekrývajú aj prahy.

Z profilu zajme tvar okien aj zatmavený stĺpik....
Z profilu zajme tvar okien aj zatmavený stĺpik. Nadštandardná svetlá výška až 230 mm je aj výsledkom veľkých kolies a vysokého profilu pneumatík. S nástrahami mesta a prírody si toto auto poradí ľahko. Autor: Ľuboš Pilc

Z profilu zaujme originálny chrómový lem bočných okien presahujúci ich profil, zatmavené stĺpiky aj plávajúca strecha. Tá môže byť kontrastná, ale v našom prípade si Aircros vystačil s jednofarebným lakom, čo mu vonkoncom neublížilo. Proporcie sú perfektné, čo vidieť aj na zadnej svalnatej časti odľahčenej elegantnými svetlami. Robustným krivkám svedčia veľké 18-palcové kolesá obuté odolným profilom pneumatík 235/55 R18 aj nadštandardná svetlá výška 230 mm, ktorou C5 Aircross naznačuje, že nástrahy miest, ale aj prašné cesty zvládne s prehľadom. A nie je to žiaden drobček. Na dĺžku má 4 500, na šírku 1 840 a na výšku 1 670 mm. Rázvorom náprav 2 730 mm stojí medzi svojimi súrodencami.

Relaxačný interiér

Interiér vyžaruje priam relaxačnú atmosféru. Napokon Citroën sa tu inšpiroval nábytkovým dizajnom a cestovnou batožinou, podobne ako pri Cactuse. Samozrejme, v C5 Aircross ako vlajkovej lodi značky, je všetko posunuté kvalitatívne vyššie. Vidieť to už na materiáloch. A hoci použité plasty i tak nepatria na špičku, mnohé Aircross doháňa originálnym vzhľadom. Nastupovanie uľahčujú vysoko situované sedadlá a veľké dvere. A keď už hovoríme o sedadlách, viac by im slušal názov kreslá. Citroën si dal totiž na komforte, ktorý bol preň vždy príznačný, naozaj záležať. Takže čalúnenie je na dnešné časy naozaj mäkučké. Síce to nie je výhodou v zákrutách, ale na šoférske auto sa C5 Aircross ani nehrá.

Palubnej doske vládnu displeje. Prístrojový...
Palubnej doske vládnu displeje. Prístrojový panel tvorí 12,3-palcová obrazovka s možnosťou viacerých grafických zobrazení. Ideálna ale nie je. Dopĺňa ju 8-palcový displej multimediálneho rozhrania. Štýl čerpá kabína Aircrossu z nábytkového dizajnu a cestovnej batožiny. Autor: Ľuboš Pilc

Kabína vás rozmaznáva aj priestorom. Toho je vpredu dosť, azda s výnimkou oblasti pre pravú nohu vodiča, ktorá trochu dopláca na robustnú stavbu stredového tunela. Ten tvorí aj lakťovú opierku s mäkkým čalúnením. Nastavovať sa nedá, ale je v priam ideálnej polohe. S autom sa tak rýchlo zžijete. Nové časy veští Aircross moderným infotainmentom. Dotyková obrazovka má osem palcov. Na ovládanie si zvyknete, no škoda, že hardvérové ovládače pre vstup do hlavných vetiev menu nahradili kapacitné tlačidlá. Konkurenčný Peugeot 3008 je na tom so svojimi „klávesmi“ lepšie. A platí to aj o prístrojovom paneli, ktorý nadobro skoncoval s analógovými „budíkmi“.

V zadnej časti je menej miesta akoby ste asi...
V zadnej časti je menej miesta akoby ste asi čakali. No mnohé doháňa Aircross svojou variabilitou. Sú tu až tri sklopné a posuvné sedadlá. Autor: Ľuboš Pilc

To by neprekážalo, pretože obrazovka má veľkorysých 12,3 palca, lenže jej grafika neumožňuje nastavenie klasických „ciferníkov“. Rýchlosť sa zobrazuje vždy len digitálne – číslom alebo potom vodorovnou stupnicou. A otáčkomer? Tak ten má minimálny rozsah a tvorí ho malinký ukazovateľ, ktorý by tu vlastne ani byť nemusel. A ani nemusí, pretože displej umožňuje viacero grafických konfigurácií od minimálnej cez športovú až po klasickú. C5 Aircross jednoducho dáva prednosť skôr prevádzkovým informáciám, navigácii a bezpečnosti. Napokon s jeho komfortnou a cestovateľskou náturou to celkom ladí.

Variabilita na úrovni

Vzadu sa C5 Aircross mení na rodinný model, priam na MPV. A to je jeho ďalšia zbraň, i keď o treťom rade sedadiel môžete len snívať. No aj s troma zadnými samostatnými vie C5 Aircross doslova čarovať. Sú posuvné a tiež sklopné. Zvlášť oceňujeme, že pri sklápaní operadiel sa k podlahe priblížia aj „sedáky“, čo zväčšuje využiteľný objem. Daňou za variabilitu sú však krátke sedacie časti a tiež fakt, že keď sedadlá posuniete úplne vpred, neostane vám na nohy takmer žiaden priestor. Vzadu totiž Aircross miestom práve neexceluje. Podľa jeho masívneho vzhľadu by ste čakali viac. Vhod však príde nastavenie sklonu operadiel, čo nie je práve bežné.

Kufor má 580 litrov, dvojitú podlahu a...
Kufor má 580 litrov, dvojitú podlahu a elektrické výklopné veko. A to sa pod jeho dno ešte zmestí rezervné koleso. Autor: Ľuboš Pilc

V kufri je veľmi slušných 580 litrov pre batožinu. A táto hodnota môže narásť spomínaným posuvom sedadiel na 720. Po sklopení operadiel dokáže Aircross vytvoriť vďaka dvojitej podlahe takmer vodorovnú ložnú plochu. Prístup ku kufru uľahčuje elektrické výklopné veko, za príplatok s nožným senzorom. Ako to však pri SUV býva zvykom, nakladacia hrana je predsa len vyššie. Pod podlahou ešte ostalo miesto na dojazdovú rezervu, čo v časoch lepiacich súprav zvlášť oceňujeme. Sťažovať sa nebudete ani na odkladacie priestory, sú vo dverách, pred spolujazdcom, v stredovom tuneli nájdete držiak na nápoje, priestor na smartfón a tiež obrovský box medzi sedadlami. Škoda, že otvory na nápoje nemajú roletku, trochu to kazí dojem, pritom lacnejšie Berlingo ich má.

Výkon pre pokojnú jazdu

Náš exemplár bol poháňaný novučičkým dieslom 1,5 BlueHDi, ktorý spĺňa emisnú normu Euro 6d-Temp. Technický pokrok však najlepšie dokumentuje až 8-stupňový automat. Jeho „joystick" pôsobí priam futuristicky. A príde vhod, pretože výkon 96 kW a ani krútiaci moment 300 Nm neznejú na odolný crossover s pohotovostnou hmotnosťou 1 582 kg práve lákavo. Za volantom teda veľké emócie nečakajte, ale práve prevodovka dokáže z motora dostať maximum. Zrýchlenie na stovku trvá 10,6 sekundy, takže je jasné, že v náročnejších situáciách musíte trochu predvídať. Napríklad pri predbiehaní. Alebo použiť manuálny režim radenia s krídelkami na volante, nech ste na manéver pripravený čo najskôr.

Motor 1,5 BlueHDi 130 stačí na pokojnú jazdu....
Motor 1,5 BlueHDi 130 stačí na pokojnú jazdu. Namiesto dynamiky však ponúkne excelentnú úspornosť, najmä v kombinácii s 8-stupňovým automatom. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Na pohodovú jazdu aj na diaľničné tempo však tento motor stačí. A navyše vie byť vzorovo úsporný, čo sa nepochybne cení. My sme dosiahli s ľahkou nohou na plyne priemer 5,6 litra nafty na 100 km. Celkový priemer za 603 km predstavoval 6,1 litra, čo je stále vynikajúca hodnota i keď výrobca udáva rozprávkových 4,1 litra na 100 km. Pravdepodobne ešte podľa starej benevolentnej normy NEDC. Možno by vedel Aircross šetriť ešte viac, ale jeho prevodovka neposkytuje ani v režime Eco, ktorý sa zapína tlačidlom na stredovej konzole, „plachtenie“, teda voľnobežku na využitie zotrvačnosti.

Vzorová spotreba

Pri státí šetrí motor palivo vďaka štart-stop systému a ten funguje vďaka malému reverzibilnému alternátoru naozaj perfektne. Ale na to sme si už pri produktoch PSA zvykli dávnejšie. Čo vám však môže prekážať, bude zvuk. Niežeby bol motor hlučný, ale jeho akustický prejav nie je práve vábivý. Ešteže ho do vysokých otáčok často posielať netreba. Inak je jazda nadmieru komfortná. Citroën si dal opäť záležať. A mal na to dobrý dôvod. So sedanom C5 poslal totiž od „večných lovísk“ svoje legendárne hydrodynamické pruženie a chcel presvedčiť, že aj bez neho dosiahne efekt lietajúceho koberca.

Dlhodobý priemer dosiahol 6,1 litra nafty na...
Dlhodobý priemer dosiahol 6,1 litra nafty na 100 km. S ľahkou nohou na plyne však môžete jazdiť aj hlboko pod šesť. Autor: Ľuboš Pilc

Podarilo sa to? Zložitý systém nahradil tlmičmi Progressive Hydraulic Cushions s dvoma hydraulickými dorazovými „vankúšmi“, ktoré eliminujú rázy pri odskoku alebo pri veľkom prepružení kolesa. Pri vynovenom Cactuse to však príliš nefungovalo. Pri Aircrosse je výsledný dojem neporovnateľne lepší. Crossover je naladený na „mäkkú“ nôtu, aká sa dnes len tak ľahko nevidí. Podvozok navyše dobre izoluje hluk od náprav. Keďže však tlmiče nie sú adaptívne, nedokáže byť C4 Aircross s jedným nastavením charakteristiky pruženia komfortným aj športovým zároveň. Je to kompromis bližší práve pohodliu. Tomu zodpovedá aj veľmi ľahké riadenie bez spätnej väzby.

Zákruty mu nesvedčia, prašné cesty áno Veľkú zábavu za volantom v zákrutách nečakajte. Sú tu náklony aj nedotáčavosť, ktorú Aircross utajiť celkom nevie. Veľké a ťažké kolesá tiež spôsobujú miernu nervozitu pri prechode cez priečne nerovnosti. Vysoký profil pneumatík vie však pohltiť množstvo rázov už pri ich zdroji. Nepomôže ani jednoduchšia zadná náprava s torznou priečkou. V kombinácii s motorom 1,5 BlueHDi si však z toho ťažkú hlavu robiť nemusíte. Na jeho výkon je podvozok absolútne postačujúci. Mimo asfaltu zas oceníte systém Grip Control, čo je softvérová náhrada za absentujúci pohon oboch náprav.

S trakciou pomáha systém Grip Control, ktorý...
S trakciou pomáha systém Grip Control, ktorý Systém reguluje krútiaci moment medzi hnanými kolesami prednej nápravy ich pribrzďovaním. Štvorkolku samozrejme nenahradí.

Systém reguluje krútiaci moment medzi hnanými kolesami prednej nápravy ich pribrzďovaním. Voliť môžete režimy pre asfalt, šmykľavé povrchy, piesok, ale aj „šotolinu“, prípadne tým istým kruhovým ovládačom deaktivovať ESP. Do tretice pridáva C5 Aircross kontrolu zjazdu z prudkého svahu a univerzálne plášte ako súčasť balíka Grip Control. Na prašných a hrboľatých cestách sa teda aj bez štvorkolky nestratí. Celkom ju však nezastúpi. A oceníte aj jeho obratnosť. Asi by ste to netypovali, ale Aircross má ohromný „rajd“, takže aj s veľkými diskami vie poľahky parkovať v podzemných garážach či iných stiesnených priestoroch.

S Citroënom C5 Aircross urobila automobilka krok tým správnym smerom. Navyše sa jej podarilo odlíšiť svoj produkt nielen od záplavy konkurentov, ale aj od vlastných súperov z dielní Peugeotu a Opela. Aircross je pekným a výrazným autom, ktoré vie ponúknuť mimoriadny jazdný komfort, variabilitu blízku vanom, veľmi nízku spotrebu paliva a univerzálnosť na asfalte aj mimo neho. Na druhej strane neprináša nič revolučné. Nami testovaná verzia Shine v kombinácii so slabším dieslom a ultramoderným 8-stupňovým automatom stojí bez príplatkov 29 990 eur. Ale pozor. Výbava je naozaj štedrá. Obsahuje adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom prúde inteligentné LED svetlá, navigáciu, indukčné dobíjanie telefónov aj 8-palcové rozhranie. Investovať viac je teda zbytočné.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 500
Šírka (mm) 1 969
Výška (mm) 1 689
Rázvor náprav (mm) 2 730
Objem batožinového priestoru (l) 580–720/1630
Objem palivovej nádrže (l) 53
Prevádzková hmotnosť (kg) 1 582

Technické údaje

Motor 1,5 BlueHDi 130
Zdvihový objem motora (ccm) 1 499
Počet valcov/ventilov 4/16
Výkon (kW/k pri ot./min) 96/131 pri 3 750
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 300 pri 1 750
Prevodovka 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Max rýchlosť (km/h) 188
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10,6
Spotreba na 100 km (l) 4,9 – 5,8
Spotreba počas testu (l/100km) 5,6 – 6,1

Ceny a záruka

Základná cena modelu 19 990 Eur
Cena testovanej verzie 29 990 Eur
Záruka 2 roky
Citroën
		C5 Aircross 1,5 BlueHDi - test
		2019
Citroën C5
		Aircross 1,5 BlueHDi - test
		2019
+23Citroën C5 Aircross 1,5
		BlueHDi - test
		2019

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#test #Citroën C5 Aircross #Citroen
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
1. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.351 €
24. 6. 2019zdraženie1.214 €zdraženie1.329 €
17. 6. 2019zlacnenie1.194 €zlacnenie1.324 €
10. 6. 2019zlacnenie1.200 €zlacnenie1.344 €
3. 6. 2019zlacnenie1.217 €zlacnenie1.368 €
27. 5. 2019zlacnenie1.259 €zlacnenie1.415 €
20. 5. 2019zdraženie1.277 €zdraženie1.428 €
13. 5. 2019zdraženie1.274 €zdraženie1.405 €
6. 5. 20191.272 €zlacnenie1.404 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk