Druhá generácia Dacie Duster bola verejnosti predstavená na autosalóne vo Frankfurte v roku 2017. Do predaja sa na vybraných trhoch dostala ešte v tom istom roku. Automobil pokračuje vo filozofii svojho predchodcu. Za málo peňazí chce ponúknuť veľa.
Automobil sa vyrába v Rumunsku. V roku 2017 absolvoval nárazový test EuroNCAP, kedy získal len tri hviezdičky z piatich. SUV s dĺžkou 4,3 metra je na trhu len s jednou karosárskou verziou. Na niektorých trhoch sa Duster predáva pod znakom Renaultu, s ktorým je Dacia v koncerne.
Aj do divadla
Druhá generácia Dacie Duster dostala zaujímavejší dizajn ako jej predchodkyňa. Napriek tomu sa základné tvary auta nezmenili. Duster ponúka integrované LED denné svietenie. Dizajnéri inšpiráciu pre tvorbu zadných svetiel hľadali pravdepodobne pri značke Jeep.
Najvyššia výbava Techroad dizajn viac zvýrazňuje. Dáva mu štýlové prvky. Čierne vonkajšie spätné zrkadlá majú červený pás. Automobil stojí na 17-palcových zliatinových diskoch.
Vo vnútri to už taktiež nie je žiaden sparťanský tábor. Testovaný Duster má výbavu, ktorú by mnoho ľudí v Dacii nehľadalo. Dotykový displej okrem navigácie obsahuje aj kamerový systém. Ale nielen s pohľadom dozadu. Vodič si prostredníctvom kamier môže skontrolovať situáciu aj pred autom a po jeho stranách.
Na palube testovaného auta je bezkľúčové odomykanie a štartovanie, tempomat, automatická klimatizácia, elektrické ovládanie všetkých okien a Bluetooth. Duster ani so všetkými príplatkami nepresahuje cenu 20-tisíc eur. Interiérom sa navyše vo výbave Techroad tiahnu kontrastné červené línie.
Vodič má priamo na volante ovládanie tempomatu a palubného počítača. Rádio má svoje ovládacie prvky pod volantom. Najdôležitejšie ovládacie prvky majú štandardné tlačidlá umiestnené pod displejom. Sedadlá ponúkajú priemerný komfort. Páka manuálnej prevodovky je vyššia. Napriek tomu nemá extrémne dlhé dráhy. Medzi sedadlom vodiča a spolujazdca sa nachádza kruhový ovládač pre de/aktiváciu pohonu oboch náprav.
Lakťová opierka je len jedna na vodičovom sedadle. Spolujazdec si musí vystačiť bez nej. Do batožinového priestoru sa zmestí 376 litrov nákladu. Po sklopení zadných sedadiel môže narásť až na 1 409 litrov.
Naftový motor sa do dôchodku nechystá
Testovaný automobil poháňa 1,5 litrový naftový motor dCi, ktorý Renault používa naprieč svojou ponukou. Okrem toho motor používa Nissan a Mercedes. Ľahko sa vám teda môže stať, že vedľa parkujúci Mercedes bude mať pod kapotou v základe ten istý motor.
V najvýkonnejšej verzii pohonná jednotka poskytuje výkon 115 koní. Maximálny krútiaci moment má hodnotu 260 Nm. Agregát sa vyznačuje kultivovaným chodom. Posádka na voľnobežných otáčkach len ťažko uhádne, aký motor pracuje pod kapotou. Z motorového priestoru taktiež do interiéru dolieha len minimum vibrácií.
Keďže maximálny krútiaci moment je uložený pri 2-tisíc otáčkach, v nižších si vodič po stlačení plynu na ťah musí počkať. Pohonná jednotka sa okrem kultivovanosti a váhavosti v nižších otáčkach vyznačuje aj nízkou spotrebou. V priemere s ňou dokáže 1 473 kg vážiaci Duster s pohonom oboch náprav jazdiť so spotrebou 6,0 litra nafty na 100 km.
Motor je spojený s kolesami prostredníctvom 6-stupňovej manuálnej prevodovky, ktorá má už dlhšie prevodové stupne ako kedysi. Napriek tomu sú natoľko krátke, že pohnúť sa na druhom prevodovom stupni nie je vôbec žiadny problém. Duster nemá redukčnú prevodovku a to je spôsob, ako ju čiastočne nahradiť. V praxi to znamená, že na bežných cestách bude vodič radiť viac ako v iných autách.
Ide o komfort
Podvozok Dacie Duster je nastavený komfortne. Zdá sa, akoby bol vyrobený pre nekvalitné cesty, ktoré sú v našich zemepisných končinách bežným javom. Dacia nerovnosti prekoná s noblesou. Jednoducho ich odfiltruje. Na druhej strane pri ostrejšom prejazde zákrut sa karoséria viac nakláňa.
Verzie s pohonom oboch náprav majú vzadu viacprvkové zavesenie kolies. To dáva vozidlu väčšiu stabilitu v zákrutách práve na asfalte, ktorý javí známky väčšieho opotrebovania. Volant pri otáčaní dáva malý odpor, čo je výhodné pri parkovaní alebo pri jazde v teréne.
V teréne má automobil akurátne nastavenie podvozku. Veľké nerovnosti posádke nespôsobia zranenia chrbtice a ani morskú chorobu. Pri pohľade na brzdy tohto auta však môžete o tomto aute začať pochybovať. Za prednými kolesami sú kotúče s priemerom 280 mm a vzadu len bubnové brzdy. Nie je to práve povzbudivá výbava pre auto, ktoré s posádkou váži viac ako 1,5 tony. V praxi sme však nedostatok brzdného účinku nepocítili.
Záver
Dacia Duster je kráľom lacných SUV. S cenovkou hlboko pod 20-tisíc eur ponúka veľa schopností a charizmy. Ani v najvyššej výbave s naftovým motorom sa cenovka testovaného auta nedostala nad hranicu 20-tisíc eur.
Na palube pritom sú prvky, ktoré by sme ešte pred niekoľkými rokmi zaradili do luxusnej výbavy omnoho drahších áut. Základná cena modelu je 9 990 eur. S pohonom oboch náprav štartuje na 13 490 eur. Duster aj naďalej ostáva lacným SUV, ktoré má schopnosti aj v teréne. Plnohodnotný offroad to nie je, no dostane sa na miesta, ktoré mestské crossovery nepoznajú.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 341 |
Šírka (mm) | 1 804 |
Výška (mm) | 1 682 |
Rázvor (mm) | 2 676 |
Svetlá výška (mm) | 210 |
Objem batožinového priestoru (l) | 376/1 409 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 473 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ Motora | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 461 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 85/110 pri 3 750 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 260 pri 2 000 |
Prevodovka | manuálna 6-stupňová |
Poháňaná náprava | obe |
Max. rýchlosť (km/h) | 179 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,5 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 5,8 |
Spotreba (test) (l/100km) | 6,0 |
Ceny a záruka | |
---|---|
Základná cena modelu Duster | 9 990 eur |
Základná cena testovanej verzie | 18 140 eur |
Záruka | 3 roky alebo 100 000 km |