V súčasnosti sa automobilky riadia dvoma základnými pravidlami. Treba mať v ponuke dostatok modelov kategórie SUV a crossoverov a zároveň je potrebné znižovať výrobné náklady. Koncern PSA to dodržuje na jednotku. Značky Peugeot, Citroën aj Opel majú v ponuke minimálne dva modely z tejto triedy a ďalšie pribudnú v budúcnosti. Všetky sa pritom delia o techniku.
Aby si značky v rámci koncernu nekonkurovali, každá niečím vyčnieva. Opel je predstaviteľom konzervatívneho prúdu, Peugeot dáva do popredia modernú techniku a futurizmus a Citroën je tým, ktorý umožni majiteľom vytŕčať z davu. Dôkazom toho je aj nové SUV C5 Aircross, ktoré v duchu dizajnového jazyka značky púta pohľady okolia.
Vyzretý vzhľad
Extravaganciu Citroënov odštartoval model C4 Cactus. Nasledovali ho hatchback C3, crossover C3 Aircross. C5 Aircross je ďalším vývojovým stupňom. Vidno na ňom, že dizajnéri už neexperimentovali, len vylepšili to, čo sa v ostatných modeloch osvedčilo. Platí to o prednej oblej časti s úzkymi delenými svetlami. Dizajn nárazníka ozvláštňujú dva štvoruholníky zvýraznené červeným lemom.
Vzadu sú jednoznačným poznávacím znakom zadné svetlá tvorené štyrmi obdĺžnikmi. Mohutný zadný nárazník dopĺňajú dve falošné koncovky výfukového potrubia. Pri pohľade zboku zaujme najnovšia interpretácia plastovej ochrany dverí Airbump, ktorá je v tomto prípade naspodku karosérie. Dojem plávajúcej strechy vytvárajú zatmavené stĺpiky „A“ a „C“. Do oka padnú aj výrazné strešné lyžiny a hrubé chrómové lemovanie okien.
Vo vnútri obývačka
Citroën tvrdí, že interiéry jeho vozidiel sú inšpirované dizajnom nábytku. V menších modeloch C3 a C3 Aircross to nie je až také jednoznačné, ale v priestrannejšom C5 Aircrosse to už vidno na prvý pohľad. Sedadlá vpredu sú široké a pripomínajú kreslá. Palubná doska je síce potiahnutá mäkčeným plastom, no ten výborne imituje kožu. Okolie výduchov ventilácie zdobí čierny lesklý plast.
Stredová konzola medzi vodičom a spolujazdcom je široká. Nachádza sa na nej volič automatickej prevodovky, elektrická parkovacia brzda, ovládač jazdných režimov, dva úložné priestory, držiaky na nápoje a lakťová opierka s naozaj objemným úložným priestorom. Dotykový displej infotainmentu s uhlopriečkou osem palcov združuje ovládanie autorádia, navigácie a klimatizácie. Pod displejom sa nachádza aj niekoľko analógových tlačidiel vrátane vypínača systému štart-stop, odhmlievania zadného okna alebo ovládania hlasitosti audio systému.
Technickým krokom vpred je aj virtuálny prístrojový panel. Ten ponúka tri motívy zobrazenia a päť možností usporiadania údajov palubného počítača. Adaptívny tempomat sa ovláda páčkou na ľavej strane pod volantom, ako je pre Citroën typické. Za nedostatok považujeme len jednu USB prípojku pre vodiča a spolujazdca. Druhá sa nachádza vzadu, no tam by sa tiež hodili dve.
Komfort nadovšetko
Pohodlie za volantom je pre Citroën posvätné. Aj preto je C5 Aircross v štandarde vybavený hydraulickými dorazmi tlmičov. V praxi to znamená, že aj prejazd veľkých nerovností si posádka uvedomí len vďaka sluchu. Komfort z jazdy neznižujú ani osemnásťpalcové kolesá, ktoré v prípade väčšiny konkurentov znamenajú horší pocit z jazdy po nerovnostiach.
Vzadu je priestoru dostatok, no panoramatická strecha uberá dosť veľa miesta pre hlavu. Vyššie postavy by určite uprednostnili klasickú strechu. Samostatne posuvné zadné sedadlá sú delené v pomere 40:20:40 a batožinový priestor s dvojitým dnom odvezie od 580 do 720 litrov. Po sklopení operadiel možno v aute odviesť až 1 630 litrov nákladu.
Dôraz na komfort má aj nevýhodu a tou je schopnosť prechádzať zákruty. Karoséria sa výrazne nakláňa a pohodlné sedadlá držia telo v zákrutách len priemerne. S tým súvisí aj zameranie auta. C5 Aircross nemá pohon oboch náprav. Je teda viac crossoverom ako SUV. Terénne nástrahy mu pomáha zdolávať asistent zjazdu z kopca a systém Grip Control. Ten ponúka jazdné režimy do piesku, blata a snehu, teda na nespevné a klzké povrchy.
My sme testovali najsilnejšiu benzínovú verziu s výkonom 133 kW (181 k) a krútiacim momentom 250 Nm. Hoci parametre štvorvalca by to mohli naznačovať, dynamická jazda autu nesvedčí pre spomínané náklony karosérie. Najviac sa C5 Aircross hodí do mesta. Spolu s osemstupňovou automatickou prevodovkou s hydrodynamickým meničom je jazda plynulá a k dispozícií sú aj jazdné režimy Eco a Sport. Oba upravujú správanie motora a prevodovky v prospech šetrnej, respektíve športovej jazdy.
Spotreba paliva je pomerne vysoká, čo zodpovedá parametrom vozidla. C5 Aircross váži v tejto konfigurácii 1 574 kilogramov. K tomu treba pripočítať nie príliš aerodynamický tvar karosérie a vyššie ťažisko. Najvyššia spotreba paliva je v meste a na diaľnici. V oboch prípadoch sa pohybuje okolo hranice osem litrov na sto kilometrov. Pri diaľničnom tempe agregát pracuje pri 2 300 ot./min. Mimo obce sa dá jazdiť za šesť litrov na sto kilometrov. Kombinovaná spotreba sa ustálila na hodnote 7,6 l/100 km.
Záver
Základná cena Citroënu C5 Aircross je 19 990 eur. V tom prípade je pod kapotou benzínový trojvalec a šesťstupňová manuálna prevodovka. Verzia so zážihovým štvorvalcom je vždy spárovaná s osemstupňovým automatom a v najnižšej výbave Live stojí 23 990 eur. My sme testovali najvyššiu výbavu Shine, ktorá začína na sume 29 990 eur.
Jej súčasťou sú bezpečnostné asistenty ako adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom pruhu, rozpoznávanie dopravných značiek, automatické prepínanie diaľkových svetiel, ďalej predné full LED svetlá, parkovacia kamera vrátane pohľadu z vtáčej perspektívy, navigácia, indukčné nabíjanie mobilného telefónu, koženo-látkové čalúnenie a exteriérové dizajnové doplnky.
Tam sa však ponuka nekončí. Príplatková výbava zahŕňa napríklad automatický parkovací asistent za 400 eur, systém kontroly trakcie Grip Control takisto za 400 eur, elektricky vyhrievané predné sklo za 200 eur, panoramatické strešné okno za 1 200 eur, vyhrievanie predných sedadiel za 450 eur, sedadlá s masážnou funkciou čalúnené kožou Nappa za 2 500 eur alebo náhradné dojazdové koleso za 150 eur. Výrobca poskytuje zmluvnú záruku na dva roky.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 500 |
Šírka (mm) | 1 630 |
Výška (mm) | 1 689 |
Rázvor (mm) | 2 730 |
Objem batožinového priestoru (l) | 580–720/1 630 |
Objem palivovej nádrže (l) | 53 |
Prevádzková hmotnosť (s vodičom) (kg) | 1 574 |
Celková hmotnosť (kg) | 1 990 |
Technické údaje
Typ motora | zážihový štvorvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 598 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 133/181 pri 5 500 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 250 pri 1 650 |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 216 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,2 |
Spotreba podľa NEDC (mesto/mimo/kombi) (l/100km) | 7,2/5/5,8 |
Emisie CO2 podľa NEDC (g/km) | 132 |
Kombinovaná spotreba podľa WLTP (l/100km) | 7,1–8 |
Emisie CO2 podľa WLTP (g/km) | 161,2–180,9 |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 19 990 EUR |
Základná cena testovanej verzie | 29 990 EUR |
Cena testovaného vozidla | 33 140 EUR |
Záruka | 2 roky |