Hyundai i30 Fastback N Performance - Pezinskú Babu sme prešli “za 6,5”...

30.06.2019 07:00

Čo sa pred niekoľkými rokmi zdalo ako nemysliteľné, je dnes realitou. Kórejská značka Hyundai chŕli jedno nové auto za druhým. Nezabúda ani na zaujímavé modely. Medzi posledné patrí model i30 Fastback N.

Pozrite si, ako sme prešli horský priechod Pezinská Baba. Vo videu sa okrem iného dozviete, ako sme pohladkali plyn, čo všetko sme pred jazdou vypli a čo i30 Fastback N dokáže.

Hyundai i30 bol v minulých generáciách typickým predstaviteľom hatchbacku alebo kombi nižšej strednej triedy. Tretia generácia zaužívané stereotypy mení. Okrem klasického hatchbacku a kombi výrobca predstavil aj verziu fastback.

Aby toho nebolo málo, kórejská automobilka po prvýkrát v histórii ponúkla aj ostrú verziu modelu i30. Označenie “N” dostal okrem hatchbacku v tomto roku aj i30 Fastback. Automobil s netradičným tvarom a elegantne klesajúcou líniou strechy má 275 koní. Konkurencia takýto model neponúka. VW Golf GTi, Ford Focus ST, Peugeot 308 GTi a ďalší takýto tvar karosérie fastback nemajú. Snáď len Škoda Octavia RS sa vzdialene ponáša na i30 Fastback N. Octavia však tvarom karosérie patrí k liftbacku a je väčšia.

Netypická silueta modelu i30 Fastback N patrí k...
Netypická silueta modelu i30 Fastback N patrí k unikátom na trhu. Autor: Pravda, Ivan Majerský

Tvar a priestor navyše

V portfóliu značky Hyundai pôsobia modely i30 N a i30 Fastback N vedľa seba. Fastback s dĺžkou 4 455 mm poskytuje v porovnaní so svojim kratším súrodencom zaujímavejší tvar. Názory naň sa však rozchádzajú. Kým jedným sa klesajúca línia strechy zakončená predĺženou zadnou časťou nepáči, iní ju nevedia prestať chváliť.

Jasné je len to, že ide o odvážny počin automobilky Hyundai, ktorý sa vo svete koncernových čísel často nevidí. Fastback prináša aj svoje nevýhody. Priestor nad zadnými sedadlami je z dôvodu klesajúcej línie strechy obmedzený. Rovnako vodič nemá úplne ideálny výhľad smerom vzad.

Pred zadnými sedadlami je miesta dostatok. Nad...
Pred zadnými sedadlami je miesta dostatok. Nad nimi je to už horšie. Autor: Pravda, Ivan Majerský

Výhodou okrem netradičného tvaru je aj prístup do batožinového priestoru. Piate dvere sa otvárajú spolu so zadným oknom. Nie len malá časť ako v prípade sedanov. Vďaka tomu je prístup do batožinového priestoru veľkorysý. Fastback odvezie 450 litrov batožiny, čo je o 45 litrov viac ako v prípade ostrého hatchbacku i30 N. Vo verzii Performance je aj v tomto prípade v batožinovom priestore prítomná vzpera, ktorá zvyšuje tuhosť karosérie.

Čo je lepšie? Hatchback alebo Fastback?

Neexistuje na to jednotná odpoveď. V bežných podmienkach, hoci aj pri ostrejšej jazde, je rozdiel v správaní týchto dvoch modelov takmer nepostrehnuteľný. Veď majú dokonca aj rovnaký rázvor 2 650 mm. Pri rozhodovaní vyhrajú osobné preferencie k dizajnu každého zo záujemcov.

Interiér mohol dostať aj emocionálnejší dizajn.
Interiér mohol dostať aj emocionálnejší dizajn. Autor: Pravda, Ivan Majerský

Interiér poskytuje rovnakú dávku emócie ako i30 N. Veľa jej nie je. O ostrom naladení auta napovedá len prešívanie interiéru, farebné dekory a tlačidlá na voľbu jazdných režimov. V šperkovaní interiéru sa kórejci ešte majú čo učiť.

275 nekompromisných koní

Pod kapotou ostrého fastbacku pracuje dvojlitrový benzínový motor s preplňovaním. Vo verzii Performance produkuje výkon 275 konských síl, ktoré prechádzajú na prednú nápravu prostredníctvom 6-stupňovej manuálnej prevodovky.

Automobil vážiaci približne 1,5 tony akceleruje na 100 km/h za 6,1 sekundy. Maximálna rýchlosť je 250 km/h. Maximálny krútiaci moment 353 Nm nastupuje už od 1 400 otáčok. Vodiča a posádku po každom stlačení plynu čaká akcelerácia takmer v akýchkoľvek otáčkach.

Pod kapotou je dvojlitrový preplňovaný...
Pod kapotou je dvojlitrový preplňovaný benzínový štvorvalec a 275 koní. Autor: Pravda, Ivan Majerský

Komu nestačí podmanivé zrýchlenie, môže si vychutnávať aj lákavý zvukový soundtrack. Verzia Performance navyše ponúka špeciálne výfukové potrubie s klapkami. Tie sa po aktivovaní športového alebo “race” režimu uzavrú a dramaticky zmenia zvukový prejav.

Z výfukov začne vychádzať omnoho hlbší zvuk. Pri plnom využívaní potenciálu pohonnej jednotky sa i30 Fastback N nehanbí ani “strieľať cez výfuk” pri preraďovaní jednotlivých rýchlostných stupňov.

Spotreba v tomto prípade nie je najostrejšie sledovanou veličinou. Nie je to predsa naftová verzia. Mimochodom, tú ani verzia i30 Fastback nemá. Záujemcovia si môžu vyberať len z benzínových motorov. Kto chce naftový agregát, musí mu stačiť hatchback alebo kombi.

Hyundai i30 Fastback N priemerne spotrebúva približne 10 litrov 95 oktánového benzínu na 100 km. Ak s ním chcete jazdiť po okruhu, čo bez problémov zvláda, odber pokojne aj strojnásobíte. Pri pomalej jazde mimo mesta sa odber ustáli na jednocifernom čís­le.

Fastback sme vyskúšali aj na Pezinskej Babe. Chcete vedieť, ako to dopadlo? Pozrite si video v TV Pravda.

Testovaný automobil je sériovo vybavený adaptívnymi tlmičmi, ktoré na základe zvoleného jazdného režimu menia svoj účinok. Kým v komfortnom režime Fastback filtruje nerovnosti na prijateľnej úrovni, v športovom nekompromisne kopíruje povrch vozovky. Práve vďaka tomu je možné s autom existovať každý deň a aj na pretekárskom okruhu. Elektronický samosvorný diferenciál je súčasťou len výkonnejšej verzie Performance. Jeho účinky však pocítite najmä vo vysokej rýchlosti v zákrutách.

Batožinový priestor pojme až 1 351 litrov.
Batožinový priestor pojme až 1 351 litrov. Autor: Pravda, Ivan Majerský

Záver

Hyundai i30 N Fastback je výkonné auto použiteľné na každý deň. Adaptívny podvozok sa dokáže prispôsobiť nástrahám každodenného jazdenia a rovnako bez problémov zvládnuť jazdu po okruhu. Etalón pohodlia však prirodzene nečakajte.

Jazdné vlastnosti sú takmer na nerozoznanie od hatchbacku i30 N. Po Fastbacku siahnu tí, ktorých osloví jeho dizajn, prípadne väčší batožinový priestor s väčším prístupom doň.

Základná cena Hyundaiu i30 N Fastback je 28 490...
Základná cena Hyundaiu i30 N Fastback je 28 490 eur. Autor: Pravda, Ivan Majerský

Základnú cenu Hyundai stanovil na 28 490 eur. V takom prípade z dvojlitrového motora vychádza 250 koní. Kto chce 275 koní, samosvorný diferenciál, výfukový systém s aktívnymi klapkami, ten musí zaplatiť 30 990 eur.

Možnosti príplatkov sú nízke. Displej s uhlopriečkou 8 palcov a navigáciou je v základnej cene. Rovnako tak aj parkovacia kamera alebo adaptívny podvozok. Priplatiť si je možné za LED svetlá a špeciálny lak.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 4 455
Šírka (mm) 1 795
Výška (mm) 1 419
Rázvor (mm) 2 650
Objem batožinového priestoru (l) 450/1 351
Objem palivovej nádrže (l) 50
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 441 – 1 520
Technické údaje  
Typ Motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 998
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 202/275 pri 6 000
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 353 (378 overboost) pri 1 450 – 4 700
Prevodovka 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Max. rýchlosť (km/h) 250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 6,1
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) 8,1 – 8,3
Spotreba (test) (l/100km) 10,0
Ceny a záruka  
Základná cena modelu i30 Fastback N 28 490 Eur
Základná cena modelu i30 Fastback N Performance 30 990 Eur
Záruka 5 rokov bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov
Hyundai
		i30 N
		Fastback
Hyundai i30
		N
		Fastback
+18Hyundai i30 N
		Fastback

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Hyundai #test #Pezinská baba #Hyundai i30 Fastback N
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
29. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.367 €
22. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.365 €
15. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.366 €
8. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.350 €
1. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.351 €
24. 6. 2019zdraženie1.214 €zdraženie1.329 €
17. 6. 2019zlacnenie1.194 €zlacnenie1.324 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR