Test: Toyota Aygo

S výsledkom spolupráce medzi koncernom PSA a Toyotou sme sa v redakcii prvýkrát zoznámili prostredníctvom Citroënu C1. Na rade je test japonskej interpretácie tohto projektu.

14.01.2006 13:21
debata

Trio Aygo-C1–107 prinieslo do sféry „nákupných“ autíčok vytúžené osvieženie. Táto kategória automobilov začala svojím rozvojom pripomínať stojaté močiarne vody a kolínske trojčatá pre ňu predstavujú čerstvý prúd živej vody.

Malí prckovia zdieľajú rovnakú techniku a takisto ich interiéry sú na nerozoznanie. Špecifické gény jednotlivých automobiliek sa prejavili na dizajne exteriéru, vďaka čomu si ich na ceste navzájom určite nepomýlite. Toyota vdýchla Aygu nezameniteľný japonský feeling a jej východoázijské krivky sú tak výrazné, že tu o strate identity nemôže byť ani reč. Spomedzi svojich súrodencov disponuje najostrejším kukučom. Málokto si na prvý pohľad všimol, že išlo o päťdverovú verziu. Šikovné maskovanie zadného páru dverí, s akým prišli všetky tri autá je u Ayga riešené odlišne ako u oboch Francúzov. Japonské mini má na rozdiel od nich minimalistický C-stĺpik, ktorý prechádza do „pravých“ blatníkov. Zadné kľučky dverí pomáha skryť vypuklina, ktorá je pokračovaním zadných svetlometov.

Originálnemu exteriéru sekunduje vtipne riešený interiér. Na bokoch prehľadnej stredovej konzoly nájdete dva „lopúchy“, veľké otočné ovládače kúrenia a distribúcie vzduchu. Medzi nimi je umiestnený regulátor ventilácie a recirkulácie. Všetko je pokope a hlavne veľké, takže štelovanie ideálnej klímy v kabíne je intuitívna záležitosť a neodpútava pozornosť od jazdy. Apropo, objemovo neveľká kabína sa vykúrila v priebehu pár minút, čím si nás Aygo v týchto dňoch skutočne získal. Po dlhšom pobyte na palube malej Toyoty si už začnete všímať, na ktorých miestach sa šetrilo (tvrdšie plasty, odhalený plech na dverách namiesto čalúnenia). Kvalitu sa však podarilo prekryť výsledným vizuálnym efektom.

Nákupným parametrom batožinového priestoru (za najväčší uložiteľný kus možno považovať balík minerálok) nemôžme v tejto kategórii vozidiel nič vytknúť. Jeden nákup sa tam zmestí akurát a v tesnom zovretí karosérie a zadných sedadiel sa aspoň nič nerozsype.

Pod malinkou kapotou ukrývalo naše Aygo trojvalcový motor s objemom rovný jeden liter. Výsledok výkonnostnej rovnice po dosadení 68 koní, 93 Nm a pohotovostnej hmotnosti necelých 1000 kg bol prekvapujúco pozitívny. Maximálny výkon prichádza v piatich tisícoch, kam sa Aygo veľmi rado hrnulo. V spodných otáčkach bol prístup auta k zrýchľovaniu trochu laxný, ale za hranicou 3000 ot./min to začalo žiť. Vibrácie spôsobené „absenciou“ jedného valca začnú vyrušovať posádku iba pri dlhšom státí v kolóne. Sklamaním je flegmatický prístup prevodovej páky k radeniu, ktorá sa nevedela poriadne rozhodnúť, kam ísť.

Na záver už len dva neodškriepiteľné plusy Toyoty Aygo: parkovanie v meste bolo jednou veľkou oslavnou básňou na jeho dĺžku 3,4 m a pri zdravej jazde mestom vás poteší údajom „6 l/100 km“.

Cena základného modelu: Toyota Aygo: 352.900 Sk

Cena testovaného vozidla: Aygo Cool+: 438.900 Sk

Sériové vybavenie:

Airbag vodiča aj spolujazdca, bočné airbagy, protiblokovací systém ABS, rozdeľovač brzdnej sily CSC, posilňovač riadenia, elektrické ovládanie predných okien(od verzie cool), centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, výškovo nastaviteľný volant. (rádio s CD od verzie Cool, Klimatizácia, Otáčkomer – od verzie Cool+)

Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:
Sport Pack – 23.000 Sk 

Technické údaje:
Motor: Radový trojvalcový zážihový motor, vodou chladený s nepriamym vstrekovaním paliva, štvorventilová technika, ventilový rozvod DOHC, zdvihový objem valcov 998 cm3, maximálny výkon 50 kW (68 k) pri 6000 ot/min, maximálny krútiaci moment 93 Nm pri 3600 ot/min

Priemerná spotreba: 6,0 litra/100 km

Prevodovka: päťstupňová  manuálna prevodovka, suchá jednokotúčová spojka, pohon predných kolies.
Podvozok: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies na priečnych ramenách a vzperách typu MacPherson, vzadu vlečené ramená spojené s torzne pružnou priečkou, vinuté pružiny vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu.
Brzdy:  vpredu kotúčové brzdy s vnútorným chladením, vzadu bubnové brzdy, protiblokovací systém ABS, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá
Karoséria:
Päťdverová kompaktná limuzína, DxŠxV 3430×1635×1470 mm, rázvor osí kolies 2340 mm, pohotovostná hmotnosť 990 kg, celková hmotnosť 1340 kg, Objem batožinového priestoru 165/880 litrov,
Zrýchlenie: z 0 – 100 km/h : 14,5 s
Maximálna rýchlosť: 157 km/h

 
debata chyba
Články podľa značiek