Test: Volvo V60 Cross Country - medzi SUV a kombi

28.07.2019 07:00

Nechcete SUV, ale…? Páči sa vám kombi, ale predsa tomu niečo chýba? Volvo V60 Cross Country spĺňa oba prípady “ale”. Testovaný automobil sa radí do kategórie áut, ktoré stoja na základe kombi, no majú zvýšený podvozok a na karosérii plasty.

Pozrite si redakčný test Volva V60 Cross Country.

Volvo V60 Cross Country teda stojí niekde medzi modelmi V60 a XC60. Je to kombi s prvkami SUV. Pre prípad, že vás premôže volanie divočiny, no nechcete sa vzdať výhod, ktoré so sebou prináša karoséria kombi.

Druhá generácia Volva V60 je na trhu od roku 2018. Švédska automobilka toto pomenovanie používa od roku 2010, kedy na trh dodala prvú generáciu. Druhá generácia stojí na platforme, ktorú zdieľa aj so svojimi väčšími súrodencami ako V90, S90 a XC90.

Volvo V60 Cross Country je dlhé 4 874 mm.
Volvo V60 Cross Country je dlhé 4 874 mm. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Automobil schádza z výrobných liniek vo švédskom meste Torslanda a v belgickom Ghente. Najbližším súrodencom testovaného auta je model S60, ktorý však nemá naftový motor. Verzia Cross Country nie je v portfóliu modelu novinkou. Túto verziu mala k dispozícii aj prvá generácia.

Elegantný zovňajšok s príchuťou prírody

Aktuálny dizajnový jazyk Volva patrí k najlepším na trhu. Vozidlá tejto značky majú elegantné a čisté línie. V tomto prípade to nie je inak. Cross Country však dizajnovú čistotu kazí. Na karosériu pridáva plasty.

Denné LED svetlá majú pripomínať Thorovo kladivo.
Denné LED svetlá majú pripomínať Thorovo kladivo. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Tie nájdete na blatníkoch, prahoch a aj na nárazníkoch. Okrem toho má automobil o 75 mm vyššiu svetlú výšku. Volvu sa opäť podarilo zladiť plasty s eleganciou veľmi jemne, no aj napriek tomu narúšajú vizuálnu čistotu.

Vo vnútri sa verzia Cross Country príliš neprejavuje. Testovaný automobil posádke ponúkal kožu a drevo. Ide o mimoriadne príjemné miesto pre pobyt. Centrom interiéru je veľký na výšku orientovaný 9-palcový dotykový displej, prostredníctvom ktorého sa ovládajú základné systémy auta.

Na palube je príjemná a pokojná atmosféra. Môžu...
Na palube je príjemná a pokojná atmosféra. Môžu za ňu aj kvalitné materiály ako koža a drevo. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Volvo nechalo štandardným tlačidlám len tie funkcie, ktoré vodič môže potrebovať náhle, pričom ich nemá čas hľadať cez dotykovú obrazovku. Deaktivácia štart-stop systému to však nie je.

Pred vodičom sa rozprestiera digitálny prístrojový štít, ktorý okrem iného zobrazuje aj navigáciu. Head-up displej je len za príplatok. Dizajnéri sa vyhrali aj so štartovacím ovládačom, ktorý treba pootočiť. Nejde o štandardné tlačidlo.

So štvorzónovou klimatizáciou si každý nastaví...
So štvorzónovou klimatizáciou si každý nastaví svoju ideálnu teplotu. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Dostupná je aj štvorzónová klimatizácia. Posádka na zadných sedadlách má dostatok priestoru vo všetkých smeroch. Do batožinového priestoru sa pristupuje prostredníctvom elektricky otvárateľných dverí, ktoré sa otvoria príjemne rýchlo.

D4 má dve turbá a 190 koní

Testovaný automobil je vybavený dvojlitrovým naftovým motorom s výkonom 190 koní, o ktorého prísun sa stará dvojica turbodúchadiel. Prenos výkonu na obe nápravy zabezpečuje 8-stupňový automat. Cross Country bez automatickej prevodovky nekúpite.

Z 0 na 100 km/h sa V60 dostane za 8,2 sekundy, pričom maximálna rýchlosť je 210 km/h. Naftový motor nepatrí k najtichším na trhu. Do interiéru preniká naftový zvuk, no jeho decibely sú v norme. Automatická prevodovka radí rýchlo a vodič o jej činnosti takmer ani nevie.

Problém nastáva, keď sa chystáte V60 Cross Country “popreháňať”. V takom prípade budete bojovať s automatom, ktorý sa bude pokúšať za každú cenu držať vysoké prevodové stupne a nízke otáčky motora. Problém sa dá vyriešiť aktivovaním dynamického jazdného režimu. Vodič však rýchlo zistí, že automat v podraďovaní nie je tak rýchly ako v prípade radenia smerom nahor.

Krútiaci moment 400 Nm je dostupný od 1 750 otáčok. Keď sa motor dostane do správnych otáčok, posádku zatlačí akcelerácia do sedadiel. Automat väčšinou volí cestu podradenia a motor nenecháva trápiť sa v nízkych otáčkach. Vďaka pohonu všetkých kolies a V60 váži takmer 1,8 tony. Pri obsadení posádkou bez problémov presiahne dvojtonovú hranicu.

Volvo V60 Cross Country D4 má pod kapotou dve...
Volvo V60 Cross Country D4 má pod kapotou dve turbodúchadlá a 190 koní. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Dobrou správou je, že výrobca do auta namontoval 60 litrovú nádrž. Pri priemernej spotrebe 7,3 litra nafty na 100 km, tak kombi nebude musieť na pumpe zastavovať príliš často. Aktuálne u mnohých výrobcov badáme snahy o zmenšovanie nádrží, čo súvisí s papierovým znižovaním hmotností a s plnením emisných noriem.

Jazdné vlastnosti sú do nepohody

Podvozok testovaného Volva je nastavený komfortne. Automobil bez problémov zvláda nekvalitné cesty a hravo filtruje všetky nerovnosti. Podvozok je príkladne odhlučnený. Komfort nekazia ani 19-palcové kolesá.

Volvo má okrem komfortného a dynamického jazdného režimu dostupné aj ekologický a offroadový režim. Adaptívny podvozok dostupný nie je. Ani nie je potrebný. V60 Cross Country nie je stavaná na dynamické jazdy na horských prechodoch. Skôr si užije nekvalitnú asfaltku.

Nastavenie podvozku vodičovi jasne napovie, kedy sa blíži k jeho limitom. Vyššia svetlá výška nezničila jazdné vlastnosti auta. Volvo je aj naďalej príkladne pokojné. Nerozhodia ho ani vysoké rýchlosti. Vodič za bežných okolností má pocit, že šoféruje omnoho ľahšie auto.

Jedine vo vyšších rýchlostiach a v ostrých zákrutách sa auto ponorí do tlmičov, pričom sa nehanbí použiť stabilizačný systém. Na diaľnici je veľmi nápomocný poloautonómny systém jazdy. Ten však funguje len do rýchlosti 140 km/h. Rovnako odporúčame priplatiť si za adaptívne LED svetlá. Ich diaľkový režim je vybavený aktívnym tienením. Počas jazdy v noci tak môžete mať osvetlenú väčšiu plochu cesty aj v prípade, že pred autom je premávka.

Záver

Prémiové kombi s výbavou do terénu nie je novou myšlienkou. Volvo jej však dalo punc noblesy švédskeho dizajnu. Ak však nepotrebujete vyšší podvozok, prínos verzie Cross Country je otázny.

Do batožinového priestoru sa zmestí od 529 do 1...
Do batožinového priestoru sa zmestí od 529 do 1 441 litrov. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Verzia s naftovým motorom D4 štartuje na sume 49 900 eur. Najvyššia výbava Cross Country Pro má cenovku 52 700 eur. Príplatková výbava je široká. Už v základnej výbave je dostupný 9-palcový dotykový displej, navigačný systém, digitálny prístrojový štít s uhlopriečkou 12,3 palca, 10 reproduktorov, Bluetooth, tempomat, bezkľúčové štartovanie, LED svetlá, elektrické otváranie batožinového priestoru a iné.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 4 784
Šírka (mm) 1 850
Výška (mm) 1 499
Rázvor (mm) 2 874
Rozmery pneumatík 235/45 R19
Objem batožinového priestoru (l) 529/1 441
Objem palivovej nádrže (l) 60
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 784
Technické údaje  
Typ motora vznetový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 969
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 140/190 pri 4 250
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 400 pri 1750 – 2500
Prevodovka automatická 8-stupňová
Poháňaná náprava obe
Max. rýchlosť (km/h) 210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 8,2
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) 5,9 – 6,6
Spotreba (test) (l/100km) 7,3
Cena a záruka  
Základná cena V60 Cross Country 49 990 eur
Záruka 3 roky/150 000 km
Volvo
		V60 Cross
		Country
Volvo V60
		Cross
		Country
+20Volvo V60 Cross
		Country

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#test #Volvo #Volvo V60 Cross Country
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
2. 9. 2019zdraženie1.216 €zdraženie1.334 €
26. 8. 20191.203 €1.321 €
19. 8. 2019zlacnenie1.203 €zlacnenie1.321 €
12. 8. 2019zlacnenie1.204 €zlacnenie1.326 €
5. 8. 2019zlacnenie1.206 €zlacnenie1.341 €
29. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.367 €
22. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.365 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR