Test: Mazda 3 Skyactiv-D116 - odborník na spotrebu

04.08.2019 07:00

Naftové autá nepatria do histórie. Dokazuje to nová Mazda 3 s 1,8 litrovým naftovým štvorvalcom. Jej nízka spotreba zaujme najmä šetrných vodičov, ktorí si strážia náklady za pohonné látky.

Mazda 3 sa vyznačuje emotívnym dizajnom.
Mazda 3 sa vyznačuje emotívnym dizajnom. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Mazda 3 je aktuálne na trhu vo svojej štvrtej generácii. Hatchback spolu so sedanom boli odhalené na autosalóne v Los Angeles v roku 2018. Vozidlo sa do predaja dostalo v aktuálnom roku.

Benzínové motory tejto generácie aj naďalej nemajú preplňovanie a vystačia si bez turba. Pred niekoľkými týždňami sme vyskúšali Mazdu 3 Skyactiv-G122. Naftový motor je v ponuke len jeden. Na trh sa dostala aj verzia s revolučným motorom Skyactiv-X, ktorý by mal spájať tie najlepšie vlastnosti benzínového a naftového agregátu.

Hatchback je v ponuke doplnený sedanom. Hlavné...
Hatchback je v ponuke doplnený sedanom. Hlavné slovo v predajoch bude mať pravdepodobne práve hatchback. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Japonský výrobca tvrdí, že v minulej generácii modelu 3 predal len 1,4 percenta kusov v najnižšej výbave. Viac ako 49 percent predaných kusov malo najvyššiu výbavu Revolution a Revolution Top. Preto automobilka upravila svoju ponuku výbav.

Legendárna farba ostáva

Testovaná Mazda 3 je vybavená červeným metalickým lakom s názvom Soul Red. Práve túto farbu stretávame na všetkých “trojkách” najčastejšie. V minulosti až 41,1 percenta všetkých predaných kusov bolo práve v tejto farbe.

Typická červená farba sa Mazde 3 rozhodne hodí.
Typická červená farba sa Mazde 3 rozhodne hodí. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Dizajnér, ktorý ju namiešal musel mať mimoriadne vycibrený vkus. Táto metalíza sa hodila ako predošlej, tak aj tejto generácii. Štvrtá generácia sa vyznačuje širokým C-stĺpikom, ktorý k štíhlej prednej časti pôsobí mierne neproporčne.

Napriek tomu Mazda pripravila veľmi lákavo vyzerajúce auto. Automobil je široký takmer 1,8 metra, no výška dosahuje len 1 440 mm. V čase zvýšených podvozkov, crossoverov a SUV je takto nízko k asfaltu prilepená Mazda veľmi príjemnou zmenou.

Interiér ponúka jednoduchý a vzdušný dizajn,...
Interiér ponúka jednoduchý a vzdušný dizajn, pričom posádku sa snaží obklopiť. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Podstatnými dizajnovými prvkami sú svetlá. Kým pred niekoľkými týždňami testovaná “trojka” mala vo výbave adaptívne LED svetlá spolu s denným LED svietením, teraz je to inak. V noci si síce testovaný automobil svieti LED svetlami, denné svietenie ostáva na pleciach halogénových svetiel. Tie sa však k futuristickému zjavu Mazdy 3 len ťažko hodia. Vyzerajú lacno a v kontraste s veľmi dobre vyzerajúcimi dennými “ledkami” nevhodne.

Mazda v interiéri pripravila veľmi príjemné miesto pre pobyt. Vnútro tejto generácie sa nevyznačuje dojmom veľkého priestoru. Práve naopak, vodič a aj ostatní členovia posádky majú pocit, že ich interiér pohltil a obklopil. To však neznamená, že musia pristúpiť na cestu kompromisov. Nespokojní budú len tí, ktorí neradi nastupujú do nízkych áut. Do tejto Mazdy sa nasadá smerom nadol.

Nový je aj informačno-zábavný systém, ktorý dostal jednoduchú a elegantnú grafiku. Pred vodičom sa nachádza prístrojový štít, ktorý spája digitálne a tradičné ukazovatele.

Pred zadnými sedadlami je priemerná porcia...
Pred zadnými sedadlami je priemerná porcia priestoru. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Naftový motor je najmä o spotrebe

Nový 1,8 litrový naftový motor sa vyznačuje kultivovaným chodom. Zabudnite na výrazné naftové klepotanie. To sa zo vznetových pohonných jednotiek postupne vytráca. Pohonná jednotka dosahuje výkon 116 koní a krútiaci moment 270 Nm.

Z 0 na 100 km/h Mazda 3 so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou zrýchli za 10,3 sekundy. Maximálna rýchlosť je 194 km/h. Minulá generácia mala k dispozícii 1,5 a 2,2 litrové naftové motory.

Naftový štvorvalec má objem 1,8 litra.
Naftový štvorvalec má objem 1,8 litra. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Novinka sa vyznačuje nízkou spotrebou, no pomerne veľkou turbodierou v nízkych otáčkach. Krútiaci moment je dostupný od 1 600 otáčok. Pod touto hranicou sa takmer nič nedeje. Nástup sily prichádza až po prekonaní danej hranice. Prijali by sme postupnejší a pozvoľnejší príchod výkonu.

Táto pohonná jednotka bude vyhovovať najmä pokojne jazdiacim vodičom, ktorým ide o spotrebu. Tá sa drží pekne nízko. Mimo mesta nie je problém s týmto autom jazdiť s odberom 3,6 l/100 km. V priemere nie je problém dosahovať spotrebu podliezajúcu hranicu piatich litrov. Dokonca aj v meste sme sa len ťažko dostávali nad hranicu 5,5 litra.

Prístrojový štít kombinuje digitálne a klasické...
Prístrojový štít kombinuje digitálne a klasické ukazovatele. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Vyvážené jazdné vlastnosti

Jazdné vlastnosti Mazdy 3 patria v rámci jej triedy k najlepším. Nič na tom nemení ani naftový motor. Automobil je vyvážený a pokojný ako vo vysokých rýchlostiach, tak aj v zákrutách. Ani dlhý pobyt za volantom nie je nadmerne unavujúci.

Podvozok nie je tak tvrdý, akým sa vyznačuje nemecká konkurencia. Napriek tomu je aj na 18-palcových kolesách pohodlný a bez problémov filtrujúci nerovnosti. Manuálna prevodovka patrí k priemeru. Nie je to prevodovka, akú poznáme z MX-5, ale to vôbec nevadí. Radiace dráhy sú primerane dlhé a zapadanie jednotlivých stupňov je bezproblémové.

Záver

S benzínovým motorom či s naftou? To je otázka. Dvojlitrový benzínový motor sa taktiež nevyznačuje zlou spotrebou. No v porovnaní s naftovou verziou jednoducho “žerie” viac. Nástup jeho výkonu je však plynulejší a predvídateľnejší.

Základná cena Mazdy 3 s naftovým motorom je 22 090 eur. Je teda o 2 100 eur drahšia ako verzia s benzínovým motorom. Testovaný automobil je vybavený paketom Plus, ktorý zahŕňa 18-palcové kolesá, vyhrievanie sedadiel a volantu, dvojzónovú klimatizáciu, bezkľúčové odomykanie, zadnú kameru a iné.

Halogénové denné svetlá nevyzerajú dobre....
Halogénové denné svetlá nevyzerajú dobre. Omnoho lepšie pôsobia denné LED svetlá. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Za prémiový metalický lak Soul Red Crystal sa pripláca 775 eur. Ďalšia príplatková výbava prebieha prostredníctvom paketov. Na výber sú pakety s názvami GT, Sound, Style a Luxury.

Mazda pripravila zaujímavý naftový motor, ktorý spĺňa najprísnejšie emisné normy a vyniká dobrou spotrebou. Nemyslíme si, že táto pohonná jednotka zaujme benzínových nadšencov, no svoju klientelu si rozhodne nájde. Vďaka plneniu všetkých emisných limitov sa majitelia nemusia obávať nízkoemisných noriem v niektorých mestách, prípadne zákazu vjazdu starších naftových automobilov.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 4 460
Šírka (mm) 1 795
Výška (mm) 1 435
Rázvor (mm) 2 725
Objem batožinového priestoru (l) 330/1 019
Objem palivovej nádrže (l) 51
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 385
Rozmery kolies 215/45 R18
Technické údaje  
Typ motora vznetový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 759
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 85/116 pri 4 000
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 270 pri 1 600 – 2 600
Prevodovka manuálna 6-stupňová
Poháňaná náprava predná
Max. rýchlosť (km/h) 194
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10,3
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) 4,2
Spotreba (test) (l/100km) 4,9
Ceny a záruka  
Základná cena modelu 3 19 990 eur
Základná cena testovaného auta 22 090 eur
Cena testovaného auta 24 065 eur
Záruka 3 roky/100 000 km
Mazda 3
		Skyactive-D116
Mazda 3
		Skyactive-D116
+22Mazda 3
		Skyactive-D116

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#test #Skyactiv-D #Mazda 3 #Mazda #1.8 SkyActiv-D
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
21. 10. 20191.242 €zdraženie1.316 €
14. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
23. 9. 2019zdraženie1.241 €zdraženie1.334 €
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR