Mazda 3 je aktuálne na trhu vo svojej štvrtej generácii. Hatchback spolu so sedanom boli odhalené na autosalóne v Los Angeles v roku 2018. Vozidlo sa do predaja dostalo v aktuálnom roku.
Benzínové motory tejto generácie aj naďalej nemajú preplňovanie a vystačia si bez turba. Pred niekoľkými týždňami sme vyskúšali Mazdu 3 Skyactiv-G122. Naftový motor je v ponuke len jeden. Na trh sa dostala aj verzia s revolučným motorom Skyactiv-X, ktorý by mal spájať tie najlepšie vlastnosti benzínového a naftového agregátu.
Japonský výrobca tvrdí, že v minulej generácii modelu 3 predal len 1,4 percenta kusov v najnižšej výbave. Viac ako 49 percent predaných kusov malo najvyššiu výbavu Revolution a Revolution Top. Preto automobilka upravila svoju ponuku výbav.
Legendárna farba ostáva
Testovaná Mazda 3 je vybavená červeným metalickým lakom s názvom Soul Red. Práve túto farbu stretávame na všetkých “trojkách” najčastejšie. V minulosti až 41,1 percenta všetkých predaných kusov bolo práve v tejto farbe.
Dizajnér, ktorý ju namiešal musel mať mimoriadne vycibrený vkus. Táto metalíza sa hodila ako predošlej, tak aj tejto generácii. Štvrtá generácia sa vyznačuje širokým C-stĺpikom, ktorý k štíhlej prednej časti pôsobí mierne neproporčne.
Napriek tomu Mazda pripravila veľmi lákavo vyzerajúce auto. Automobil je široký takmer 1,8 metra, no výška dosahuje len 1 440 mm. V čase zvýšených podvozkov, crossoverov a SUV je takto nízko k asfaltu prilepená Mazda veľmi príjemnou zmenou.
Podstatnými dizajnovými prvkami sú svetlá. Kým pred niekoľkými týždňami testovaná “trojka” mala vo výbave adaptívne LED svetlá spolu s denným LED svietením, teraz je to inak. V noci si síce testovaný automobil svieti LED svetlami, denné svietenie ostáva na pleciach halogénových svetiel. Tie sa však k futuristickému zjavu Mazdy 3 len ťažko hodia. Vyzerajú lacno a v kontraste s veľmi dobre vyzerajúcimi dennými “ledkami” nevhodne.
Mazda v interiéri pripravila veľmi príjemné miesto pre pobyt. Vnútro tejto generácie sa nevyznačuje dojmom veľkého priestoru. Práve naopak, vodič a aj ostatní členovia posádky majú pocit, že ich interiér pohltil a obklopil. To však neznamená, že musia pristúpiť na cestu kompromisov. Nespokojní budú len tí, ktorí neradi nastupujú do nízkych áut. Do tejto Mazdy sa nasadá smerom nadol.
Nový je aj informačno-zábavný systém, ktorý dostal jednoduchú a elegantnú grafiku. Pred vodičom sa nachádza prístrojový štít, ktorý spája digitálne a tradičné ukazovatele.
Naftový motor je najmä o spotrebe
Nový 1,8 litrový naftový motor sa vyznačuje kultivovaným chodom. Zabudnite na výrazné naftové klepotanie. To sa zo vznetových pohonných jednotiek postupne vytráca. Pohonná jednotka dosahuje výkon 116 koní a krútiaci moment 270 Nm.
Z 0 na 100 km/h Mazda 3 so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou zrýchli za 10,3 sekundy. Maximálna rýchlosť je 194 km/h. Minulá generácia mala k dispozícii 1,5 a 2,2 litrové naftové motory.
Novinka sa vyznačuje nízkou spotrebou, no pomerne veľkou turbodierou v nízkych otáčkach. Krútiaci moment je dostupný od 1 600 otáčok. Pod touto hranicou sa takmer nič nedeje. Nástup sily prichádza až po prekonaní danej hranice. Prijali by sme postupnejší a pozvoľnejší príchod výkonu.
Táto pohonná jednotka bude vyhovovať najmä pokojne jazdiacim vodičom, ktorým ide o spotrebu. Tá sa drží pekne nízko. Mimo mesta nie je problém s týmto autom jazdiť s odberom 3,6 l/100 km. V priemere nie je problém dosahovať spotrebu podliezajúcu hranicu piatich litrov. Dokonca aj v meste sme sa len ťažko dostávali nad hranicu 5,5 litra.
Vyvážené jazdné vlastnosti
Jazdné vlastnosti Mazdy 3 patria v rámci jej triedy k najlepším. Nič na tom nemení ani naftový motor. Automobil je vyvážený a pokojný ako vo vysokých rýchlostiach, tak aj v zákrutách. Ani dlhý pobyt za volantom nie je nadmerne unavujúci.
Podvozok nie je tak tvrdý, akým sa vyznačuje nemecká konkurencia. Napriek tomu je aj na 18-palcových kolesách pohodlný a bez problémov filtrujúci nerovnosti. Manuálna prevodovka patrí k priemeru. Nie je to prevodovka, akú poznáme z MX-5, ale to vôbec nevadí. Radiace dráhy sú primerane dlhé a zapadanie jednotlivých stupňov je bezproblémové.
Záver
S benzínovým motorom či s naftou? To je otázka. Dvojlitrový benzínový motor sa taktiež nevyznačuje zlou spotrebou. No v porovnaní s naftovou verziou jednoducho “žerie” viac. Nástup jeho výkonu je však plynulejší a predvídateľnejší.
Základná cena Mazdy 3 s naftovým motorom je 22 090 eur. Je teda o 2 100 eur drahšia ako verzia s benzínovým motorom. Testovaný automobil je vybavený paketom Plus, ktorý zahŕňa 18-palcové kolesá, vyhrievanie sedadiel a volantu, dvojzónovú klimatizáciu, bezkľúčové odomykanie, zadnú kameru a iné.
Za prémiový metalický lak Soul Red Crystal sa pripláca 775 eur. Ďalšia príplatková výbava prebieha prostredníctvom paketov. Na výber sú pakety s názvami GT, Sound, Style a Luxury.
Mazda pripravila zaujímavý naftový motor, ktorý spĺňa najprísnejšie emisné normy a vyniká dobrou spotrebou. Nemyslíme si, že táto pohonná jednotka zaujme benzínových nadšencov, no svoju klientelu si rozhodne nájde. Vďaka plneniu všetkých emisných limitov sa majitelia nemusia obávať nízkoemisných noriem v niektorých mestách, prípadne zákazu vjazdu starších naftových automobilov.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 460 |
Šírka (mm) | 1 795 |
Výška (mm) | 1 435 |
Rázvor (mm) | 2 725 |
Objem batožinového priestoru (l) | 330/1 019 |
Objem palivovej nádrže (l) | 51 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 385 |
Rozmery kolies | 215/45 R18 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 759 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 85/116 pri 4 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 270 pri 1 600 – 2 600 |
Prevodovka | manuálna 6-stupňová |
Poháňaná náprava | predná |
Max. rýchlosť (km/h) | 194 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,3 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 4,2 |
Spotreba (test) (l/100km) | 4,9 |
Ceny a záruka | |
---|---|
Základná cena modelu 3 | 19 990 eur |
Základná cena testovaného auta | 22 090 eur |
Cena testovaného auta | 24 065 eur |
Záruka | 3 roky/100 000 km |