Test: Mazda 3 Skyactiv-D116 - odborník na spotrebu

Naftové autá nepatria do histórie. Dokazuje to nová Mazda 3 s 1,8 litrovým naftovým štvorvalcom. Jej nízka spotreba zaujme najmä šetrných vodičov, ktorí si strážia náklady za pohonné látky.

04.08.2019 07:00
debata (3)
Mazda 3 sa vyznačuje emotívnym dizajnom. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mazda 3 Skyactive-D116 Mazda 3 sa vyznačuje emotívnym dizajnom.

Mazda 3 je aktuálne na trhu vo svojej štvrtej generácii. Hatchback spolu so sedanom boli odhalené na autosalóne v Los Angeles v roku 2018. Vozidlo sa do predaja dostalo v aktuálnom roku.

Benzínové motory tejto generácie aj naďalej nemajú preplňovanie a vystačia si bez turba. Pred niekoľkými týždňami sme vyskúšali Mazdu 3 Skyactiv-G122. Naftový motor je v ponuke len jeden. Na trh sa dostala aj verzia s revolučným motorom Skyactiv-X, ktorý by mal spájať tie najlepšie vlastnosti benzínového a naftového agregátu.

Hatchback je v ponuke doplnený sedanom. Hlavné... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mazda 3 Skyactive-D116 Hatchback je v ponuke doplnený sedanom. Hlavné slovo v predajoch bude mať pravdepodobne práve hatchback.

Japonský výrobca tvrdí, že v minulej generácii modelu 3 predal len 1,4 percenta kusov v najnižšej výbave. Viac ako 49 percent predaných kusov malo najvyššiu výbavu Revolution a Revolution Top. Preto automobilka upravila svoju ponuku výbav.

Legendárna farba ostáva

Testovaná Mazda 3 je vybavená červeným metalickým lakom s názvom Soul Red. Práve túto farbu stretávame na všetkých “trojkách” najčastejšie. V minulosti až 41,1 percenta všetkých predaných kusov bolo práve v tejto farbe.

Typická červená farba sa Mazde 3 rozhodne hodí. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mazda 3 Skyactive-D116 Typická červená farba sa Mazde 3 rozhodne hodí.

Dizajnér, ktorý ju namiešal musel mať mimoriadne vycibrený vkus. Táto metalíza sa hodila ako predošlej, tak aj tejto generácii. Štvrtá generácia sa vyznačuje širokým C-stĺpikom, ktorý k štíhlej prednej časti pôsobí mierne neproporčne.

Napriek tomu Mazda pripravila veľmi lákavo vyzerajúce auto. Automobil je široký takmer 1,8 metra, no výška dosahuje len 1 440 mm. V čase zvýšených podvozkov, crossoverov a SUV je takto nízko k asfaltu prilepená Mazda veľmi príjemnou zmenou.

Interiér ponúka jednoduchý a vzdušný dizajn,... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mazda 3 Skyactive-D116 Interiér ponúka jednoduchý a vzdušný dizajn, pričom posádku sa snaží obklopiť.

Podstatnými dizajnovými prvkami sú svetlá. Kým pred niekoľkými týždňami testovaná “trojka” mala vo výbave adaptívne LED svetlá spolu s denným LED svietením, teraz je to inak. V noci si síce testovaný automobil svieti LED svetlami, denné svietenie ostáva na pleciach halogénových svetiel. Tie sa však k futuristickému zjavu Mazdy 3 len ťažko hodia. Vyzerajú lacno a v kontraste s veľmi dobre vyzerajúcimi dennými “ledkami” nevhodne.

Mazda v interiéri pripravila veľmi príjemné miesto pre pobyt. Vnútro tejto generácie sa nevyznačuje dojmom veľkého priestoru. Práve naopak, vodič a aj ostatní členovia posádky majú pocit, že ich interiér pohltil a obklopil. To však neznamená, že musia pristúpiť na cestu kompromisov. Nespokojní budú len tí, ktorí neradi nastupujú do nízkych áut. Do tejto Mazdy sa nasadá smerom nadol.

Nový je aj informačno-zábavný systém, ktorý dostal jednoduchú a elegantnú grafiku. Pred vodičom sa nachádza prístrojový štít, ktorý spája digitálne a tradičné ukazovatele.

Pred zadnými sedadlami je priemerná porcia... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mazda 3 Skyactive-D116 Pred zadnými sedadlami je priemerná porcia priestoru.

Naftový motor je najmä o spotrebe

Nový 1,8 litrový naftový motor sa vyznačuje kultivovaným chodom. Zabudnite na výrazné naftové klepotanie. To sa zo vznetových pohonných jednotiek postupne vytráca. Pohonná jednotka dosahuje výkon 116 koní a krútiaci moment 270 Nm.

Z 0 na 100 km/h Mazda 3 so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou zrýchli za 10,3 sekundy. Maximálna rýchlosť je 194 km/h. Minulá generácia mala k dispozícii 1,5 a 2,2 litrové naftové motory.

Naftový štvorvalec má objem 1,8 litra. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mazda 3 Skyactive-D116 Naftový štvorvalec má objem 1,8 litra.

Novinka sa vyznačuje nízkou spotrebou, no pomerne veľkou turbodierou v nízkych otáčkach. Krútiaci moment je dostupný od 1 600 otáčok. Pod touto hranicou sa takmer nič nedeje. Nástup sily prichádza až po prekonaní danej hranice. Prijali by sme postupnejší a pozvoľnejší príchod výkonu.

Táto pohonná jednotka bude vyhovovať najmä pokojne jazdiacim vodičom, ktorým ide o spotrebu. Tá sa drží pekne nízko. Mimo mesta nie je problém s týmto autom jazdiť s odberom 3,6 l/100 km. V priemere nie je problém dosahovať spotrebu podliezajúcu hranicu piatich litrov. Dokonca aj v meste sme sa len ťažko dostávali nad hranicu 5,5 litra.

Prístrojový štít kombinuje digitálne a klasické... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mazda 3 Skyactive-D116 Prístrojový štít kombinuje digitálne a klasické ukazovatele.

Vyvážené jazdné vlastnosti

Jazdné vlastnosti Mazdy 3 patria v rámci jej triedy k najlepším. Nič na tom nemení ani naftový motor. Automobil je vyvážený a pokojný ako vo vysokých rýchlostiach, tak aj v zákrutách. Ani dlhý pobyt za volantom nie je nadmerne unavujúci.

Podvozok nie je tak tvrdý, akým sa vyznačuje nemecká konkurencia. Napriek tomu je aj na 18-palcových kolesách pohodlný a bez problémov filtrujúci nerovnosti. Manuálna prevodovka patrí k priemeru. Nie je to prevodovka, akú poznáme z MX-5, ale to vôbec nevadí. Radiace dráhy sú primerane dlhé a zapadanie jednotlivých stupňov je bezproblémové.

Záver

S benzínovým motorom či s naftou? To je otázka. Dvojlitrový benzínový motor sa taktiež nevyznačuje zlou spotrebou. No v porovnaní s naftovou verziou jednoducho “žerie” viac. Nástup jeho výkonu je však plynulejší a predvídateľnejší.

Základná cena Mazdy 3 s naftovým motorom je 22 090 eur. Je teda o 2 100 eur drahšia ako verzia s benzínovým motorom. Testovaný automobil je vybavený paketom Plus, ktorý zahŕňa 18-palcové kolesá, vyhrievanie sedadiel a volantu, dvojzónovú klimatizáciu, bezkľúčové odomykanie, zadnú kameru a iné.

Halogénové denné svetlá nevyzerajú dobre.... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mazda 3 Skyactive-D116 Halogénové denné svetlá nevyzerajú dobre. Omnoho lepšie pôsobia denné LED svetlá.

Za prémiový metalický lak Soul Red Crystal sa pripláca 775 eur. Ďalšia príplatková výbava prebieha prostredníctvom paketov. Na výber sú pakety s názvami GT, Sound, Style a Luxury.

Mazda pripravila zaujímavý naftový motor, ktorý spĺňa najprísnejšie emisné normy a vyniká dobrou spotrebou. Nemyslíme si, že táto pohonná jednotka zaujme benzínových nadšencov, no svoju klientelu si rozhodne nájde. Vďaka plneniu všetkých emisných limitov sa majitelia nemusia obávať nízkoemisných noriem v niektorých mestách, prípadne zákazu vjazdu starších naftových automobilov.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 4 460
Šírka (mm) 1 795
Výška (mm) 1 435
Rázvor (mm) 2 725
Objem batožinového priestoru (l) 330/1 019
Objem palivovej nádrže (l) 51
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 385
Rozmery kolies 215/45 R18
Technické údaje  
Typ motora vznetový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 759
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 85/116 pri 4 000
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 270 pri 1 600 – 2 600
Prevodovka manuálna 6-stupňová
Poháňaná náprava predná
Max. rýchlosť (km/h) 194
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10,3
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) 4,2
Spotreba (test) (l/100km) 4,9
Ceny a záruka  
Základná cena modelu 3 19 990 eur
Základná cena testovaného auta 22 090 eur
Cena testovaného auta 24 065 eur
Záruka 3 roky/100 000 km
Mazda 3 Skyactive-D116
Mazda 3 Skyactive-D116
+22Mazda 3 Skyactive-D116

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Mazda #Mazda 3 #Skyactiv-D #1.8 SkyActiv-D
Články podľa značiek