Test: BMW 420d xDrive Gran Coupé: 'Bavorák' ako víno. Len škoda tej nafty

10.08.2019 07:00

Svet ovládli SUV, ak však milujete sedieť za volantom, nič iné vám nevyčaruje úsmev na tvári tak ako nízke a svižné kupé. Dokáže to aj BMW radu 4. Verzia Gran Coupé navyše odvezie aj vašu rodinu. Je prekvapujúco praktická. Radšej by sme však do nej tankovali benzín ako naftu.

Náš exemplár BMW 4 Gran Coupé bol zušľachtený...
Náš exemplár BMW 4 Gran Coupé bol zušľachtený množstvom prvkov divízie M. Od agresívnejšieho nárazníka cez lesklé čierne ľadvinky či nádherné 19-palcové disky kolies. Autor: Ľuboš Pilc

BMW 4 Gran Cupé nie je až takou novinkou. Na svet prišlo roku 2014 po tom, čo v Mníchove rozdelili modelový rad 3 na dva. V novej nomenklatúre sa jednoducho kupé a kabriolet ocitli pod samostatným označením 4. A k tomu pribalilo BMW aj novinku s prívlastkom Gran Coupé. Tá reagovala na módu viacdverových kupé, s ktorou vyrukoval konkurenčný Mercedes-Benz a neskôr Audi. Mníchovský zástupca ňou však zamieril do strednej triedy. A urobil dobre. Konverzia sedanu radu 3 na kupé prebehla úspešne. Hoci súčasné BMW 4 Gran Coupé nevychádza z nedávno predstavenej novej trojky, na atraktivite rozhodne nestráca. Navyše tu máme vlaňajší facelift.

Druhý pár dverí sa podarilo dizajnérom...
Druhý pár dverí sa podarilo dizajnérom zapracovať s dokonalou ľahkosťou. Profil je homogénny aj vďaka tretím bočným okienkam. Autor: Ľuboš Pilc

Dizajnéri urobili skvelú prácu. Nižšia kabína, splývavá silueta strechy a bezrámové okná dverí padnú štvorke ako uliate. Bočný profil zvýrazňuje chrómový lem okien. V pološere by ste si možno Gran Coupé pomýlili s klasickým „kupátkom“. A to sa nestáva často. Proporcie sú jednoducho perfektné. Klasický „lejaut“ s pozdĺžne uloženým motorom nepripravil BMW 4 o dlhú prednú kapotu ani o krátky predný previs. A navyše Gran Coupé tak trochu klame telom. Asi by ste dali ruku do ohňa za to, že vzadu je len krátka kapota, lenže omyl. V skutočnosti je Gran Coupé liftbackom či skôr v tomto prípade fastbackom, s veľkým výklopným vekom.

Neprehliadnuteľné, ale praktické

V našom prípade priťahovala štvorka okolie ako magnet aj vďaka neprehliadnuteľnej tyrkysovej metalíze Rocks Blue či M paketu. Ten obsahuje agresívnejšie nárazníky, čierne lesklé ľadvinky, aerodynamické prvky, čierny difúzor a, samozrejme, parádne 19-palcové M disky so zmiešaným profilom pneumatík – vpredu 225/40 a vzadu až 255/35. To nebýva zvykom. V Mníchove jednoducho nezabudli na športové DNA. Po facelifte sa BMW 4 Gran Coupé môže pochváliť aj vynovenou grafikou svetiel. Navyše zamenilo xenónové výbojky za adaptívne diódy. Dostanete ich v sérii. A retušami prešla aj grafika zadných svetiel. Dvojitá koncovka výfuku sa tvári, akoby ste mali pod kapotou 6-valec.

Zozadu sa BMW 4 Gran Coupé tvári ako sedan s...
Zozadu sa BMW 4 Gran Coupé tvári ako sedan s krátkou kapotou. Ale omyl! Toto je fastback s veľkým výklopným vekom. Športový šmrnc dotvára dvojitý chrómový výfuk. Autor: Ľuboš Pilc

Kabína kupé vás privíta zvláštnym spôsobom. Bezrámové okná sa totiž hneď po tom, čo sa dotknete kľučky dverí, posunú o čosi nižšie. Takto je zabezpečená ich tesnosť a izolácia. Vnútri je to už typický „bavorák“. Kráľom je v ňom vodič. Skvelý volant s hrubým penovým vencom vás rýchlo vtiahne do deja. Športové, nízko situované sedadlá vám zas zabezpečia komfort aj stabilitu, ak si to šiniete po kľukatých cestičkách. Skvelou pomôckou je výsuvná stehenná podpora. Útulnosť dotvára vysoký stredový tunel. Jednoducho, toto auto vás svojou ergonómiou okamžite pohltí. Čerešničkou na torte je klasická ručná brzda. Oceňuje aj slušný výhľad. Ten dozadu zachraňuje cúvacia kamera a tretie bočné okná.

V kabíne je šéfom vodič. Bavorácka ergonómia...
V kabíne je šéfom vodič. Bavorácka ergonómia vás jednoducho pohltí. Zamilujete si volant aj športové sedadlá s nastaviteľnou dĺžkou „sedáka“. Autor: Ľuboš Pilc

Dizajn palubnej dosky prezrádza jasnú spriaznenosť s predchádzajúcou generáciou radu 3. A v niečom je to aj na prospech. Digitálny prístrojový panel má totiž analógové zobrazenia stupníc rýchlomera a otáčkomera. To v novej trojke, ktorá sa grafikou prístrojov odvoláva na predné ľadvinky, už nenájdete. Ovládanie infotainmentu iDrive prináša po modernizácii radu 4 výhody dotykovej obrazovky. Rýchlo však prídete na to, že oveľa jednoduchšie je využívať tradičný otočný „controller“ s touchpadom. Ak máte s BMW skúsenosti, nebudete mať s pohybom v menu žiadne problémy. Mníchov zdokonaľuje svoj systém evolučne a dotiahol ho na veľmi intuitívnu úroveň.

Limity len vzadu

Kým vpredu sa na priestor sťažovať nebudete, vzadu sa to bez kompromisov neobišlo. Limity zistíte už pri nastupovaní. Nižšia strecha a masívny prah chce trochu akrobacie. Sedadlá majú síce krátke „sedáky“, ale s priestorom na nohy pomáha možnosť zasunúť si chodidlá pod predné sedadlá. Operadlá sú oveľa štedrejšie. Nad hlavou ostáva relatívne malá rezerva. Vyčítať to však kupé by bolo nespravodlivé. Ak chcete viac miesta, BMW má pre vás pripravenú klasickú trojku alebo dokonca zvýšený liftback 3 GT. Skôr je zázrakom, ako sa BMW popasovalo s takouto náročnou úlohou. A to na rovnakom rázvore, ako má Coupé. Ďalšie milé prekvapenie na vás čaká v kufri.

Vzadu nie je miesta nazvyš. To sa však kupé...
Vzadu nie je miesta nazvyš. To sa však kupé vyčítať nedá. Skôr treba BMW pochváliť, koľko priestoru tu vyčarovalo na rovnakom rázvore, aký má klasické kupé radu 4. Autor: Ľuboš Pilc
Kufor vás prekvapí. Je k nemu fantastický...
Kufor vás prekvapí. Je k nemu fantastický prístup cez obrovské veko a v základe má 480 litrov, na chlp rovnako ako sedan radu 3 predchádzajúcej generácie, ktorý je základom štvorky. Autor: Ľuboš Pilc

Nielen vďaka fantastickému prístupu cez obrovské výklopné veko, v sérii vybavené elektrickým ovládaním. Asi by ste to neočakávali, ale v porovnaní s predchádzajúcou generáciou trojkového sedanu tu neubudol v základnom usporiadaní ani liter. Je ich tu spolu 480, dokonca o 35 viac ako v BMW 4 Coupé. A po sklopení operadiel delených v typicky „bavorskom“ pomere 40 : 20 : 40 vzrastie celkový objem na 1 300 litrov. Sú skvelo využiteľné, pretože sklopené operadlá takmer dokonale lícujú s podlahou. Pod ňou sa ešte nachádza veľký box na predmety, ktoré chcete skryť pred zrakom zvedavcov. Časť plató sa nachádza priamo na veku, takže nezavadzia. Jedinou nevýhodou je vyššia nakladacia hrana. Ale kto by čosi také vyčítal kupé, kde má prednosť tuhosť karosérie.

Výkon dieselu stačí, ušiam nie

Krásnym krivkám 4 Gran Coupé by nepochybne svedčal benzínový 6-valec verzie 440i s výkonom 240 kW, nám sa však dostal do rúk diesel 20d, ktorý mieri ku klientele, oceňujúcej nízku spotrebu paliva. Ale o výkon sa zas až tak báť nemusíte. Preplňovaný 4-valec 2,0 TwinPower Turbo ponúka po modernizácii 140 kW a rovných 400 Nm krútiaceho momentu. To nie je rozhodne málo. Zvlášť v spojení s 8-stupňovým „zamatovým“ automatom, ktorý z neho vyžmýka maximum potenciálu. To najlepšie ponúka už okolo 1 700 otáčok za minútu a neochabuje až do 4 500. Takže predbiehacie manévre ani dlhodobé vysoké tempo nie sú naozaj problém. Čím si vás však tento diesel rozhodne nezíska, je jeho akustika. Niežeby bol hlučný, to nie, ale dunivé tóny Gran Coupé jednoducho nesvedčia. BMW mohlo viac popracovať na jeho prejave, hoci aj pomocou audiosústavy.

Naftový 4-valcový dvojliter má dosť sily  v...
Naftový 4-valcový dvojliter má dosť sily v každej situácii a vie byť excelentne úsporný, ale jeho akustický prejav uši nepoteší. Autor: Ľuboš Pilc

Zato vie šokovať svojou úspornosťou. Zvlášť v režime EcoPro, ktorý prispieva k šetreniu „plachtením“, ale aj aktívnejším štart-stop systémom. Mimochodom, na osmičke točí agregát pri stovke len ukrutne nízkych 1 500 otáčok za minútu. Aj s permanentným pohonom štyroch kolies xDrive sa dá jazdiť pod šesť litrov paliva. Dokonca v meste. A mimo neho „padnete“ ešte hlbšie. No ani za dynamickejší jazdný štýl si toto auto veľa nepýta. Za sedem litrov vám dieselová štvorka poskytne celý svoj potenciál. A užívať si to sa oplatí. Provokovať k športovým výkonom vás toto auto síce nedokáže, 140 kW jednoducho nestačí, ale jeho jazdný prejav je fantastický. Podvozok s obrovskou rezervou prekonáva schopnosti motora.

Harmónia stability a komfortu

V našom prípade sme mali adaptívne tlmiče a tiež spomínané 19-palcové disky so širokými plášťami run-flat. Ak si však myslíte, že toto kupé z vás vytrasie dušu, ste na omyle, veľkom omyle. Ani v športovom móde sa nemení na nekompromisné športové náradie. Priam šokuje poddajnosťou svojich tlmičov a pružín, vďaka ktorým krásne kopíruje povrch bez negatívnych následkov na stabilitu. Takto má jazdiť pravé BMW. Nízke ťažisko, perfektné rozloženie hmotnosti v pomere 50 : 50 a navyše štvorkolka, ktorá prenáša výrazne väčšiu časť hnacieho momentu k zadným kolesám, stojí za schopnosťou „vymetať“ serpentíny s ľahkosťou a neutralitou. To je to, čo nedokážu nové SUV ani nové kompakty BMW s priečne uloženými motormi a prioritným predným náhonom.

Nízke ťažisko a perfektné rozloženie hmotnosti...
Nízke ťažisko a perfektné rozloženie hmotnosti stoja za vynikajúcimi jazdnými schopnosťami. Gran Coupé šokuje kombináciou stability a komfortu. Ani v jednom nerobí zásadné ústupky. Autor: Ľuboš Pilc

K pocitu nadvlády prispieva vynikajúce riadenie, v našom prípade variabilné, s dostatočnou spätnou väzbou a ostrým prevodom. Reaguje presne a okamžite. Ostatné za vás dokončí aktívna štvorkolka a trakčné systémy. A to tak, že o tom nemáte ani potuchy. Ak chcete viac, obmedzte alebo deaktivujte ESC a potom je brána k pretáčavým výjazdom zo zákrut otvorená. Problémom verzie xDrive je len slabý „rajd“. Väčší polomer zatáčania trošku komplikuje parkovacie manévre v stiesnených priestoroch, napríklad v podzemí nákupných centier. Ale to Gran Coupé radu 4 radi odpustíme. Toto auto je najmä o jazde a tú zvláda ukážkovo.

Disky kolies s priemerom 19 palcov autu nielen...
Disky kolies s priemerom 19 palcov autu nielen svedčia ale tiež podržia v zákrutách. Zvlášť so zmiešaným profilom pneumatík. Autor: Ľuboš Pilc

Jediné, čo nám prekážalo, je nastavenie systému na udržiavanie v jazdnom prúde Lane Assist. Je totiž naladený tak, aby vám príliš „nekafral“ do riadenia. Ak sa však predsa len priblížite ku kraju vozovky na vzdialenosť, ktorú systém vyhodnotí ako kritickú, je jeho reakcia priam panická. A to aj v prípade, že máte manéver plne pod kontrolou. Doslova vám vezme volant z rúk. Ospalých vodičov to nepochybne prebudí aj s bezprostredným adrenalínovým efektom, ale príjemné to nie je. Chcelo by to viac jemnosti. Inak pracovali asistenčné systémy vrátane adaptívneho tempomatu či adaptívnych svetiel perfektne.

Záver

BMW 4 Gran Coupé na nás urobilo výborný dojem. Je dôkazom, že napriek obrovskému rozšíreniu výrobného programu o SUV, kompaktné predokolky či dokonca MPV v Mníchove ešte nezabudli stavať poriadne „šoférske“ autá. V tomto prípade je obrovskou výhodou aj druhý pár dverí, ktorý robí z Gran Coupé auto bez zásadných kompromisov. Vodičovi pritom neuberá na emóciách. Chcelo by to však iný motor. Toto auto je príliš krásne, príliš zvodné a príliš sebavedomé v zákrutách, aby pod jeho kapotou pracoval naftový 4-valec. Ak diesel, tak potom 6-valec 430d alebo 435d, a ak štvorvalec, tak potom radšej ten benzínový vo verziách 420i alebo 430i.

Naftovej verzii 420d sa síce nedá vyčítať nedostatok výkonu ani agility, ale to pravé orechové to nie je. Vaše uši si na zvuk dieselu nezvyknú. O to ťažšie, že podvozok je vynikajúco odfiltrovaný a aerodynamický šum tohto plavného kupé takmer nepočuť. Cena prémiového 5-dverového fastbacku neprekvapí. Verzia 420d Gran Coupé štartuje na 48 950 eurách. Samozrejme, v našom prípade načreli konfigurátori hlboko do zoznamu príplatkov. Len za balík Business Class zaplatíte 1 747 eur, za paket Inovation 2 030 eur, za „emkové“ kolesá 982 eur a tak by sme mohli pokračovať ďalej, takže výsledná cena za náš tyrkysový exemplár sa vyšplhala na 69 536 eur. V prémiových vodách to však zas až taký extrém nie je.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 638
Šírka (mm) 1 825
Výška (mm) 1 389
Rázvor náprav (mm) 2 810
Objem batožinového priestoru (l) 480 – 1 300
Objem palivovej nádrže (l) 57
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 615

Technické údaje

Model BMW 420d xDrive Gran Coupé
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem (ccm) 1 995
Max. výkon (kW/ot.) 140/4 000
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) 400/1 750 –
Prevodovka 8A
Max rýchlosť (km/h) 231
0 – 100 km/h (s) 7,3
Spotreba podľa výrobcu (l/100 km) 4,3
Spotreba počas testu (l/100 km) 5,8

Ceny

Základná cena 40 800 €
Cena verzie 48 600 €
Cena testovaného modelu 69 176 €
BMW 420d
		xDrive Gran Coupé - test
		2019
BMW 420d
		xDrive Gran Coupé - test
		2019
+29BMW 420d xDrive Gran
		Coupé - test
		2019

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#BMW 4 Gran Coupé #BMW 4 #BMW
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
11. 11. 2019zlacnenie1.242 €zdraženie1.324 €
4. 11. 2019zdraženie1.243 €zdraženie1.317 €
28. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
21. 10. 20191.242 €zdraženie1.316 €
14. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR