Mercedes spojil svoju triedu E s dvojlitrovým naftovým štvorvalcom a elektromotorom. Výsledkom je hybrid s dobrou spotrebou vo väčšine jazdných situácií a s presvedčivým prejavom.
Trieda E patrí k tradičným manažérskym limuzínam, ktoré dokážu hltať veľké porcie kilometrov na jedno posedenie. Piata generácia tohto modelu je na trhu od roku 2016. Generáciu s interným označením W213 automobilka predstavila na autosalóne v americkom Detroite.
Výrobca svoj model vyrába vo fabrikách v Číne, Nemecku, Indonézii, Malajzii a v Thajsku. Automobil je na trhu v podobe sedanu, kupé, kabrioletu a kombi. V Číne a v Indii sa predáva aj verzia sedanu s predĺženým rázvorom.
Klasický výzor a netradičný pohon
Mercedes triedy E sa nikdy nepúšťal do dizajnových experimentov. Klientela tejto limuzíny patrí ku konzervatívnejšej časti obyvateľstva. “Éčko” nemá pútať pohľady. Má svoju posádku reprezentovať a poskytnúť jej dostatok pohodlia.
Automobilka zo Štuttgartu rovnako pristúpila aj k hybridnej verzii s označením E 300de. O plug-in hybridnom ústrojenstve v útrobách auta napovedá len niekoľko decentných nápisov a veko v zadnom nárazníku, ktorým sa pristupuje k nabíjaciemu konektoru.
Takmer päťmetrová limuzína však ukrýva zmeny vo svojom vnútri. Hybridný pohon poznačil najmä batožinový priestor. Vo vnútri sa nachádza schod, ktorý z jeho objemu výrazne uberá. Schod výrobca vytvoril kvôli umiestneniu 13,5 kWh akumulátora.
Do batožinového priestoru sa zmestí 400 litrov. Zvyšok interiéru sa taktiež tvári ako v bežnom “éčku”. Vodič nájde rozdiel napríklad v informačno-zábavnom systéme vozidla, v ktorom môže sledovať tok energie. Rovnako má na výber niekoľko jazdných režimov, ktoré pracujú v batériou. Môže si zvoliť jazdu na elektrický režim, prípadne dobíjanie batérie spaľovacím motorom alebo udržiavanie stavu nabitia.
Dobre zladený pohon
Základom pohonu testovaného auta je dvojlitrový naftový štvorvalec s výkonom 194 koní a krútiacim momentom 400 Nm. K nemu sa pridáva elektromotor integrovaný do 9-stupňovej automatickej prevodovky. Jeho výkon je 122 koní a krútiaci moment 440 Nm. Celkovo tak automobil produkuje 306 konských síl.
Celá porcia výkonu prechádza len na zadné kolesá. V elektrickom režime sa nám podarilo prejsť maximálne 35 kilometrov. Jazdili sme však so zapnutou klimatizáciou. Výrobca sľubuje kombinovanú spotrebu 1,5 litra nafty na 100 km. K takému číslu sme sa nedostali. Ak sme využívali hybridný potenciál auta naplno a nabíjali sme batériu, jazdili sme s odberom 3 litre nafty na 100 km.
S autom je možné dosiahnuť aj nulovú spotrebu nafty. V takom prípade však treba často nabíjať. Pri mestských jazdách to nie je úplne neriešiteľná požiadavka. Pri jazdách dlhších to možné nie je.
Automobilu chýba rýchlonabíjanie. V zadnej časti auta je len AC konektor, prostredníctvom ktorého sa z domácej zásuvky auto nabíja približne 5 hodín. Verejná nabíjačka zvládne kapacitu batérie obnoviť za hodinu a 20 minút.
Ak vodič auto nebude nabíjať vôbec, jeho spotreba sa v kombinovanom režime vyšplhá na približne 7 litrov nafty. Elektrický a spaľovací motor spolupracujú. Každý z nich dokáže poháňať zadné kolesá samostatne. Batérie dokáže vo vybranom režime dobiť aj spaľovací motor. V takom prípade, samozrejme, stúpa jeho spotreba.
Z 0 na 100 km/h sa automobil vďaka spolupráci naftového a spaľovacieho motora dostane za 5,9 sekundy. Maximálna rýchlosť je 250 km/h. Vodič spoza volantu cíti, že počas prudkých zrýchlení je naftový motor dopovaný elektrickou silou.
Automobil má dostatok sily aj v elektrickom režime. V tomto móde zvládne aj diaľničnú rýchlosť. V prípade, že vodič zatlačí plyn až na podlahu, do akcie sa zapojí aj spaľovací motor. Jeho štarty sú rýchle a hlavne tiché. Vodič o jeho činnosti vie až vo vyšších otáčkach.
Typický Mercedes
Mercedes triedy E má mimoriadne pohodlný podvozok a v prípade hybridnej verzie to nie je inak. Jedným z problémov tohto auta je jeho vysoká pohotovostná hmotnosť, ktorá presahuje 2 tony. Automobil konkrétne v EÚ váži 2 060 kg. S posádkou teda bez problémov prekročí danú hranicu. Dôvod nadváhy je jasný. Batérie.
Podvozok a riadenia sa mimoriadne snažia kilá navyše zamaskovať a vo väčšine prípadov sa im to aj darí. Skutočná hmotnosť však vypláva na povrch pri svižnejšej jazde. Úplne ju nezamaskuje ani športový režim.
Výkon však prechádza výlučne na zadnú nápravu. Pohon oboch náprav dostupný nie je. S vypnutým stabilizačným systémom si vodič s týmto hybridom užije aj zábavu. Utrpieť výraznejšie straty môžu len zadné pneumatiky, nad ktorými je niekoľko desiatok kilogramov navyše.
V bežných podmienkach podvozok príkladne filtruje nerovnosti pri zachovaní vysokej dávky komfortu a stability. Hybridizáciou hluk v interiéri stúpol len minimálne. Prednosti prémiového sedanu sú zrejmé. Pridané batérie pohodlie výrazne nenarušili. Automobil však v záujme čo najnižšej spotreby nemal obuté nízkoprofilové pneumatiky. Kolesá s priemerom 18 palcov sú na túto triedu nezvyklo malé.
Jazdnému komfortu nechýba ani technologická výbava. Automobil má dostupný poloautonómny systém jazdy, ktorý dokáže bez zásahu vodiča absolvovať dlhé diaľničné presuny. Systém vyžaduje len prítomnosť vodičových rúk na volante. Rovnako kladne hodnotíme aj adaptívne LED diaľkové svetlá, ktoré dokážu prispôsobovať svetelný kužeľ pred autom. Hybridná technológia navyše posádke umožňuje chladiť interiér aj pri státí na parkovisku.
Záver
Spojenie naftového a elektrického motora spolu s bežnou automatickou prevodovkou dáva zmysel. Kým iní výrobcovia často siahajú po benzínových motoroch a bezstupňových CVT prevodovkách, tento systém sa nám páči viac.
Ani v prípade vybitia batérií a straty plnej podpory elektromotora spotreba neletí do neba. Pri dlhých cestách, pre ktoré trieda E vznikla, však hybridné výhody pohonu čiastočne zanikajú. Základná cena modelu Mercedes E 300de je 58 872 eur. S príplatkovou výbavou môžu na výsledný účet pribudnúť ďalšie tisíce. Cena testovaného auta je 82 380 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 923 |
Šírka (mm) | 1 852 |
Výška (mm) | 1 468 |
Rázvor (mm) | 2 939 |
Rozmery pneumatík vpredu | 245/45 R18 |
Rozmery pneumatík vzadu | 275/40 R18 |
Objem batožinového priestoru (l) | 400 |
Objem palivovej nádrže (l) | 66 |
Prevádzková hmotnosť EÚ (kg) | 2 060 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ spaľovacieho motora | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 950 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 143/194 pri 3 800 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 400 pri 1 600 – 2 800 |
Prevodovka | 9-stupňová automatická |
Výkon elektromotora (kW/k pri ot./min) | 90/122 pri 2 500 |
Max. krútiaci moment elektromotora (Nm pri ot./min) | 400 pri 0 – 2 000 |
Systémový výkon (kW/k) | 225/306 |
Poháňaná náprava | zadná |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,9 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 1,5 |
Spotreba (test) (l/100km) | od 0 do 7 |
Kapacita batérii (kWh) | 13,5 |
Doba nabíjania (bežná zásuvka) | približne 5 hodín na 100 % |
Doba nabíjania (AC) | 1 hodina a 20 minút na 100 % |
Ceny | |
---|---|
Základná cena Mercedesu triedy E | 45 326 eur |
Základná cena verzie E 300de | 58 872 eur |
Cena testovaného auta | 82 380 eur |