Test: Mercedes E 300de - zatracovaná nafta sa spojila s elektrinou

11.08.2019 07:00

Hybridné pohony sa javia ako blízka budúcnosť automobilov. S naftou ich však spája len málokto. Väčšina automobiliek páruje elektrický pohon s benzínovým spaľovacím motorom. Keď sa však batérie vybijú, benzínový motor je odsúdený na vysokú spotrebu. S naftou je to inak.

Pozrite si redakčný test hybridného Mercedesu triedy E.

Mercedes spojil svoju triedu E s dvojlitrovým naftovým štvorvalcom a elektromotorom. Výsledkom je hybrid s dobrou spotrebou vo väčšine jazdných situácií a s presvedčivým prejavom.

Trieda E patrí k tradičným manažérskym limuzínam, ktoré dokážu hltať veľké porcie kilometrov na jedno posedenie. Piata generácia tohto modelu je na trhu od roku 2016. Generáciu s interným označením W213 automobilka predstavila na autosalóne v americkom Detroite.

Testované auto o svojom pohone na prvý pohľad...
Testované auto o svojom pohone na prvý pohľad nehovorí takmer nič. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Výrobca svoj model vyrába vo fabrikách v Číne, Nemecku, Indonézii, Malajzii a v Thajsku. Automobil je na trhu v podobe sedanu, kupé, kabrioletu a kombi. V Číne a v Indii sa predáva aj verzia sedanu s predĺženým rázvorom.

Klasický výzor a netradičný pohon

Mercedes triedy E sa nikdy nepúšťal do dizajnových experimentov. Klientela tejto limuzíny patrí ku konzervatívnejšej časti obyvateľstva. “Éčko” nemá pútať pohľady. Má svoju posádku reprezentovať a poskytnúť jej dostatok pohodlia.

Hltač kilometrov sa v hybridnej verzii môže...
Hltač kilometrov sa v hybridnej verzii môže zmeniť na špecialistu pre prímestské dochádzanie. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Automobilka zo Štuttgartu rovnako pristúpila aj k hybridnej verzii s označením E 300de. O plug-in hybridnom ústrojenstve v útrobách auta napovedá len niekoľko decentných nápisov a veko v zadnom nárazníku, ktorým sa pristupuje k nabíjaciemu konektoru.

Takmer päťmetrová limuzína však ukrýva zmeny vo svojom vnútri. Hybridný pohon poznačil najmä batožinový priestor. Vo vnútri sa nachádza schod, ktorý z jeho objemu výrazne uberá. Schod výrobca vytvoril kvôli umiestneniu 13,5 kWh akumulátora.

Batérie našli svoje miesto v kufri. Batožiny sa...
Batérie našli svoje miesto v kufri. Batožiny sa do neho zmestí o 140 litrov menej. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Do batožinového priestoru sa zmestí 400 litrov. Zvyšok interiéru sa taktiež tvári ako v bežnom “éčku”. Vodič nájde rozdiel napríklad v informačno-zábavnom systéme vozidla, v ktorom môže sledovať tok energie. Rovnako má na výber niekoľko jazdných režimov, ktoré pracujú v batériou. Môže si zvoliť jazdu na elektrický režim, prípadne dobíjanie batérie spaľovacím motorom alebo udržiavanie stavu nabitia.

Dobre zladený pohon

Základom pohonu testovaného auta je dvojlitrový naftový štvorvalec s výkonom 194 koní a krútiacim momentom 400 Nm. K nemu sa pridáva elektromotor integrovaný do 9-stupňovej automatickej prevodovky. Jeho výkon je 122 koní a krútiaci moment 440 Nm. Celkovo tak automobil produkuje 306 konských síl.

Vodič môže sledovať tok energie medzi...
Vodič môže sledovať tok energie medzi spaľovacím motorom, elektromotorom, batériami a kolesami. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Celá porcia výkonu prechádza len na zadné kolesá. V elektrickom režime sa nám podarilo prejsť maximálne 35 kilometrov. Jazdili sme však so zapnutou klimatizáciou. Výrobca sľubuje kombinovanú spotrebu 1,5 litra nafty na 100 km. K takému číslu sme sa nedostali. Ak sme využívali hybridný potenciál auta naplno a nabíjali sme batériu, jazdili sme s odberom 3 litre nafty na 100 km.

S autom je možné dosiahnuť aj nulovú spotrebu nafty. V takom prípade však treba často nabíjať. Pri mestských jazdách to nie je úplne neriešiteľná požiadavka. Pri jazdách dlhších to možné nie je.

Konektor pre rýchlonabíjanie chýba.
Konektor pre rýchlonabíjanie chýba. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Automobilu chýba rýchlonabíjanie. V zadnej časti auta je len AC konektor, prostredníctvom ktorého sa z domácej zásuvky auto nabíja približne 5 hodín. Verejná nabíjačka zvládne kapacitu batérie obnoviť za hodinu a 20 minút.

Ak vodič auto nebude nabíjať vôbec, jeho spotreba sa v kombinovanom režime vyšplhá na približne 7 litrov nafty. Elektrický a spaľovací motor spolupracujú. Každý z nich dokáže poháňať zadné kolesá samostatne. Batérie dokáže vo vybranom režime dobiť aj spaľovací motor. V takom prípade, samozrejme, stúpa jeho spotreba.

Dvojlitrový naftový motor buď poháňa kolesá...
Dvojlitrový naftový motor buď poháňa kolesá sám, alebo v spolupráci s elektormotorom, prípadne dobíja batérie, či je vypnutý. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Z 0 na 100 km/h sa automobil vďaka spolupráci naftového a spaľovacieho motora dostane za 5,9 sekundy. Maximálna rýchlosť je 250 km/h. Vodič spoza volantu cíti, že počas prudkých zrýchlení je naftový motor dopovaný elektrickou silou.

Automobil má dostatok sily aj v elektrickom režime. V tomto móde zvládne aj diaľničnú rýchlosť. V prípade, že vodič zatlačí plyn až na podlahu, do akcie sa zapojí aj spaľovací motor. Jeho štarty sú rýchle a hlavne tiché. Vodič o jeho činnosti vie až vo vyšších otáčkach.

V interiéri je to takmer tradičná trieda E.
V interiéri je to takmer tradičná trieda E. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Typický Mercedes

Mercedes triedy E má mimoriadne pohodlný podvozok a v prípade hybridnej verzie to nie je inak. Jedným z problémov tohto auta je jeho vysoká pohotovostná hmotnosť, ktorá presahuje 2 tony. Automobil konkrétne v EÚ váži 2 060 kg. S posádkou teda bez problémov prekročí danú hranicu. Dôvod nadváhy je jasný. Batérie.

Podvozok a riadenia sa mimoriadne snažia kilá navyše zamaskovať a vo väčšine prípadov sa im to aj darí. Skutočná hmotnosť však vypláva na povrch pri svižnejšej jazde. Úplne ju nezamaskuje ani športový režim.

Výkon však prechádza výlučne na zadnú nápravu. Pohon oboch náprav dostupný nie je. S vypnutým stabilizačným systémom si vodič s týmto hybridom užije aj zábavu. Utrpieť výraznejšie straty môžu len zadné pneumatiky, nad ktorými je niekoľko desiatok kilogramov navyše.

V bežných podmienkach podvozok príkladne filtruje nerovnosti pri zachovaní vysokej dávky komfortu a stability. Hybridizáciou hluk v interiéri stúpol len minimálne. Prednosti prémiového sedanu sú zrejmé. Pridané batérie pohodlie výrazne nenarušili. Automobil však v záujme čo najnižšej spotreby nemal obuté nízkoprofilové pneumatiky. Kolesá s priemerom 18 palcov sú na túto triedu nezvyklo malé.

Adaptívne LED svetlá sú prínosom najmä v noci....
Adaptívne LED svetlá sú prínosom najmä v noci. Tie v Mercedese patria k najlepším. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Jazdnému komfortu nechýba ani technologická výbava. Automobil má dostupný poloautonómny systém jazdy, ktorý dokáže bez zásahu vodiča absolvovať dlhé diaľničné presuny. Systém vyžaduje len prítomnosť vodičových rúk na volante. Rovnako kladne hodnotíme aj adaptívne LED diaľkové svetlá, ktoré dokážu prispôsobovať svetelný kužeľ pred autom. Hybridná technológia navyše posádke umožňuje chladiť interiér aj pri státí na parkovisku.

Záver

Spojenie naftového a elektrického motora spolu s bežnou automatickou prevodovkou dáva zmysel. Kým iní výrobcovia často siahajú po benzínových motoroch a bezstupňových CVT prevodovkách, tento systém sa nám páči viac.

Kolesá s priemerom 18 palcov sú pre tento model...
Kolesá s priemerom 18 palcov sú pre tento model netradične malé. Prispievajú však k nižšej spotrebe. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Ani v prípade vybitia batérií a straty plnej podpory elektromotora spotreba neletí do neba. Pri dlhých cestách, pre ktoré trieda E vznikla, však hybridné výhody pohonu čiastočne zanikajú. Základná cena modelu Mercedes E 300de je 58 872 eur. S príplatkovou výbavou môžu na výsledný účet pribudnúť ďalšie tisíce. Cena testovaného auta je 82 380 eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 4 923
Šírka (mm) 1 852
Výška (mm) 1 468
Rázvor (mm) 2 939
Rozmery pneumatík vpredu 245/45 R18
Rozmery pneumatík vzadu 275/40 R18
Objem batožinového priestoru (l) 400
Objem palivovej nádrže (l) 66
Prevádzková hmotnosť EÚ (kg) 2 060
Technické údaje  
Typ spaľovacieho motora vznetový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 950
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 143/194 pri 3 800
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 400 pri 1 600 – 2 800
Prevodovka 9-stupňová automatická
Výkon elektromotora (kW/k pri ot./min) 90/122 pri 2 500
Max. krútiaci moment elektromotora (Nm pri ot./min) 400 pri 0 – 2 000
Systémový výkon (kW/k) 225/306
Poháňaná náprava zadná
Max. rýchlosť (km/h) 250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 5,9
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) 1,5
Spotreba (test) (l/100km) od 0 do 7
Kapacita batérii (kWh) 13,5
Doba nabíjania (bežná zásuvka) približne 5 hodín na 100 %
Doba nabíjania (AC) 1 hodina a 20 minút na 100 %
Ceny  
Základná cena Mercedesu triedy E 45 326 eur
Základná cena verzie E 300de 58 872 eur
Cena testovaného auta 82 380 eur
Mercedes
		E 300
		de
Mercedes E
		300
		de
+37Mercedes E 300
		de

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#test #sedan #plug-in hybrid #Mercedes E 300de #Mercedes #hybrid
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
29. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.367 €
22. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.365 €
15. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.366 €
8. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.350 €
1. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.351 €
24. 6. 2019zdraženie1.214 €zdraženie1.329 €
17. 6. 2019zlacnenie1.194 €zlacnenie1.324 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR