Test: Seat Ateca 1,5 TSI DSG Excellence – rodinný kamarát

SUV sa tešia obľube, lebo sú univerzálne. Univerzálne autá vyhovujú rodinám a Seat také v ponuke má. Okrem toho Ateca dobre poslúži aj pri dochádzaní do mesta a presuny po centre uľahčí nová elektrická kolobežka značky Seat.

17.08.2019 07:00
IMG 20190627 132608 Foto:
Toto stredne veľké SUV pohodlne odvezie celú rodinu aj s batožinou.
debata (2)

Športovo-úžitkové vozidlá pomaly strácajú úlohu vozidiel schopných prekonávať náročný terén. V lepšom prípade si poradia s tým ľahším, no často už ani nemajú pohon oboch náprav. Prečo sú teda také obľúbené a ich popularita neustále rastie? Odpoveďou je, že sú to výborné rodinné autá.

Presne to je aj prípad Seatu Ateca. Toto stredne veľké SUV pohodlne odvezie celú rodinu aj s batožinou. A keďže ide o model pochádzajúci z koncernu Volkswagen, treba si nájsť dôvod, prečo je Ateca lepšia alebo horšia ako Škoda Karoq alebo Volkswagen Tiguan.

Vonkajším vzhľadom Seat Ateca pripomína... Foto: Pravda, Matej Mikula
IMG 20190627 132726 Vonkajším vzhľadom Seat Ateca pripomína koncernových súrodencov.

Zvonku elegantná

Vonkajším vzhľadom Seat Ateca pripomína koncernových súrodencov. Grafika predných LED svetiel je síce poznávacím znakom Seatov, no celkové proporcie prezrádzajú rovnaký pôvod. Zadná časť je pomerne fádna a ozvláštňuje ju len dvojitá koncovka výfukového potrubia a nápis Ateca. Pri pohľade zboku badať snahu o zdynamizovanie vzhľadu chrómovaným okrajom okien a zatmavenými stĺpikmi. Okná tak vytvárajú jeden celok a ich línia v zadnej časti stúpa. Autu dodávajú robustný zjav osemnásťpalcové disky kolies a plastová ochrana podvozka.

Grafika predných LED svetiel je síce poznávacím... Foto: Pravda, Matej Mikula
IMG 20190627 132906 Grafika predných LED svetiel je síce poznávacím znakom Seatov.

Čierny praktický interiér

Kým pri niektorých značkách sa stretávame s cieľom zaujať nápaditosťou interiéru za každú cenu, Seat Ateca vo výbave Excellence je presným opakom. Vnútro je čierne so sivými lesklými doplnkami. Osloví hlavne zákazníkov, ktorí nepotrebujú krikľavosť na vylepšenie nálady. Cieľom takto navrhnutého vnútrajšku je praktickosť a to sa mu darí s prehľadom.

Ťažiskom interiéru je osempalcová dotyková obrazovka informačno-zábavného systému. Hlavné položky v menu systému možno prepínať aj klasickými tlačidlami po bokoch obrazovky. Rovnako analógové ostalo aj ovládanie hlasitosti rádia a nastavenie klimatizácie a kúrenia. Za radiacou pákou sa nachádza ešte elektronická parkovacia brzda a prepínač jazdných režimov. Prístrojový panel sa skladá z klasického otáčkomera a rýchlomera, medzi ktorými sa nachádza farebný displej zobrazujúci údaje z palubného počítača.

Cieľom takto navrhnutého vnútrajšku je... Foto: Pravda, Matej Mikula
IMG 20190627 133056 Cieľom takto navrhnutého vnútrajšku je praktickosť.

Vzadu je miesta dostatok aj pre vyššie postavy, a to nad hlavou aj pred kolenami. Pochvalu si zaslúžia dve USB prípojky pre zadných pasažierov, čo je dnes už nutnosť pri autách určených pre rodiny. Do kufra sa zmestí 510 litrov nákladu. Pod podlahou sa nachádza dojazdové rezervné koleso. Výborným prvkom zlepšujúcim manipuláciu so sedadlami je možnosť sklápať operadlá priamo z kufra. Maximálna prepravná kapacita potom vzrastie na 1 604 litrov.

Na ceste flegmaticky príjemná

Pod kapotou testovaného vozidla pracoval 1,5-litrový štvorvalec TSI s funkciou vypínania dvoch valcov pri nízkej záťaži. Ide o veľmi využívaný agregát naprieč koncernom Volkswagen. Tak ako v iných modeloch, aj v tomto pracuje veľmi ticho. Zároveň sa takpovediac prispôsobuje vodičovi. Kto vyznáva pokojnú defenzívnu jazdu, bude mať miestami pocit, ako keby auto motor ani nemalo. Na druhej strane po prepnutí do športového režimu sa zostria reakcie na stlačenie akcelerátora a sedemstupňová dvojspojková automatická prevodovka nechá pohonnú jednotku zájsť do vyššieho spektra otáčok. Pri dynamickejšej jazde sa v dobrom zmysle slova ukáže, že motor má 110 kW (150 k).

Pri dynamickejšej jazde sa v dobrom zmysle... Foto: Pravda, Matej Mikula
IMG 20190627 133926 Pri dynamickejšej jazde sa v dobrom zmysle slova ukáže, že motor má 110 kW (150 k).

Limitom je len pohon prednej nápravy. Dynamický prejazd zákrut nie je napriek vyššiemu ťažisku a hmotnosti problém, keďže karoséria sa nakláňa len minimálne. Pomôžu aj výborné bočné opierky sedadiel, ktoré poskytujú telu dostatočnú oporu. Kto potrebuje pohon všetkých kolies, musí si zvoliť silnejšie dvojlitrové motory. Podvozok je naladený komfortne a osemnásťpalcové disky s pneumatikami s vyšším profilom výborne pohlcujú nerovnosti.

Z hľadiska spotreby Ateca s daným motorom neoslní. V meste si vypýta 7,8 litra benzínu na sto kilometrov. Na diaľnici sa priemer ustálil na hodnote 7,6 l/100 km. Pri rýchlosti 130 km/h motor pracuje pri 2 300 ot./min. Mimo mesta sme jazdili za 6,2 l/100 km. Za týždeň sme dosiahli priemernú spotrebu 7,4 l/100 km.

Do kufra sa zmestí 510 litrov nákladu. Foto: Pravda, Matej Mikula
IMG 20190627 133501 Do kufra sa zmestí 510 litrov nákladu.

Kolobežka pomôže v centre

Seat pred nedávnom odštartoval predaj elektrickej kolobežky KickScooter. Ide o výrobok renomovanej spoločnosti Segway, ktorá tento model upravila špeciálne podľa požiadaviek Seatu. Ide o riešenie mobility v mestách, kde je problém s parkovaním. Elektrická kolobežka predstavuje možnosť, ako sa zo záchytného parkoviska dostať do centra mesta, kde autom nemožno parkovať, alebo doň majú povolený vstup len elektrické dopravné prostriedky.

Elektrická kolobežka predstavuje možnosť, ako... Foto: Pravda, Matej Mikula
IMG 20190627 143109 Elektrická kolobežka predstavuje možnosť, ako sa zo záchytného parkoviska dostať do centra mesta.

Seat KickScooter má výkon 300 W a energiu získava z batérie s kapacitou 187 Wh. Maximálne dokáže ísť rýchlosťou 25 km/h a zvládne desaťstupňové stúpanie. Nevýhodou je, že je dimenzovaná len pre ľudí do 100 kilogramov. Udávaný dojazd je 25 kilometrov, no v skutočnosti môže byť nižší vplyvom teploty ovzdušia, profilom trasy, či hmotnosťou jazdca.

Ovládanie sa nachádza na rukoväti. Na jednej strane je ovládač zrýchľovania a na druhej spomaľovania. V prípade potreby možno použiť aj nožnú brzdu na zadnom kolese. Kolobežka je vhodná aj na menej kvalitné povrchy, keďže akumulátor je bezpečne uložený v tyči spájajúcej predné koleso a riadidlá a kolesá sú odpružené. Jazdec má na výber tri jazdné režimy, a to ekologický, normálny a športový.

Jazdec má na výber tri jazdné režimy, a to... Foto: Pravda, Matej Mikula
IMG 20190627 143137 Jazdec má na výber tri jazdné režimy, a to ekologický, normálny a športový.

Ekologický obmedzí rýchlosť na 20 km/h a využíva účinnejšiu rekuperáciu. Naopak športový umožňuje prudšiu akceleráciu a pomáha pri jazde do kopca. Údaje o jazde sa zobrazujú na displeji na riadidlách. Kolobežku je možné prepojiť cez Bluetooth s aplikáciou. Udávaná doba nabíjania je 3,5 hodiny. Cena kolobežky u predajcov Seat je 599 eur.

Záver

Seat Ateca má všetky predpoklady byť skvelým rodinným autom. Je pohodlné, priestranné a bezpečné. K dispozícii sú jazdné asistenty ako adaptívny tempomat, udržovanie v jazdnom pruhu, parkovacie senzory, automatický parkovací asistent, či kontrola okolia pri cúvaní. Komfort jazdy v noci zvyšujú LED predné svetlomety. Na palube bolo prítomné aj automatické prepínanie diaľkových svetiel, no zdalo sa nám, že senzor je necitlivý a stretávacie svetlá prepína neskoro.

Benzínový štvorvalec 1,5 TSI s automatickou... Foto: Pravda, Matej Mikula
IMG 20190627 143024 Benzínový štvorvalec 1,5 TSI s automatickou prevodovkou vo výbave Excellence stojí 26 910 eur.

Základná cena Seatu Ateca je 19 120 eur. V tom prípade je pod kapotou zážihový jednolitrový trojvalec a šesťstupňová manuálna prevodovka. Benzínový štvorvalec 1,5 TSI s automatickou prevodovkou vo výbave Excellence stojí 26 910 eur. Súčasťou výbavy sú chrómové lišty okolo okien, osemnásťpalcové disky kolies, svetelný a dažďový senzor, predné, zadné aj hmlové LED svetlá s prisvecovaním do zákrut, navigácia a bezkľúčové odomykanie a štartovanie.

V rámci príplatkovej výbavy možno vybrať balík za aktuálne zvýhodnenú cenu 1 674 eur. V rámci neho zákazník získa vyhrievanie predných sedadiel, ostrekovače predných svetlometov, vyhrievanie dýzy ostrekovačov čelného skla, bezpečnostné asistenty vrátane automatického parkovania a otváranie a zatváranie dverí batožinového priestoru pohybom nohy. Výrobca poskytuje záruku na šesť rokov alebo do prejdenia 150 000 kilometrov.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 363
Šírka (mm) 1 841
Výška (mm) 1 601
Rázvor (mm) 2 638
Objem batožinového priestoru (l) 510/1 604
Objem palivovej nádrže (l) 50
Pohotovostná hmotnosť (s vodičom) (kg) 1 370
Celková hmotnosť (kg) 1 920

Technické údaje

Typ motora radový zážihový s preplňovaním
Zdvihový objem motora (cm3) 1 498
Počet valcov/ventilov 4/16
Výkon (kW/k pri ot./min) 110/150 pri 5 000–6 000
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 250 pri 1 500–3 500
Prevodovka 7-stupňová automatická dvojspojková
Poháňaná náprava predná
Max rýchlosť (km/h) 198
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 8,6
Spotreba podľa NEDC (mesto/mimo/kombi) (l/100km) 6,8–6,9/5–5,1/5,7
Emisie CO2 podľa NEDC (g/km) 129
Kombinovaná spotreba podľa WLTP (l/100km) 6,9–7,7
Emisie CO2 podľa WLTP (g/km) 155–174

Cena a záruka

Základná cena modelu 19 120 EUR
Základná cena testovanej verzie 26 910 EUR
Cena testovaného vozidla 28 584 EUR
Záruka 6 rokov alebo 150 000 km

Seat KickScooter

Rozmery, hmotnosti

Dĺžka/šírka/výška (mm) vyklopená 1020/430/1130
Dĺžka/šírka/výška (mm) sklopená 1130/430/40
Veľkosťpneumatík vpredu/vzadu (cm) 20/19,2
Čistá hmotnosť (kg) 12,5
Maximálna hmotnosť jazdca (kg) 100

Technické údaje

Maximálny výkon (W) 300
Kapacita akumulátora (Wh) 187
Maximálna doba nabíjania (h) 3,5
Maximálny dojazd (km) 25
Maximálna rýchlosť (km/h) 25
Maximálna stúpavosť 10°
Odolnosť voči vode IP 54
Bluetooth Áno
Cena 599 EUR
Seat KickScooter
Seat KickScooter
+30Seat KickScooter

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #SUV #Seat #TSI #DSG #Seat Ateca #Seat KickScooter
Články podľa značiek