Nástupca pôvodného Yeti je tu s nami už takmer dva roky. V priebehu času sa nám do rúk dostali verzie 2,0 TDI, 1,6 TDI aj 1,5 TSI. Teda tie, ktoré sú najčastejšou voľbou zákazníkov. Lenže vlani v Paríži pribudla v portfóliu aj verzia, ktorá dokáže viac, než len odviezť rodinu na vytúženú dovolenku. Hovoríme o Karoqu Sportline. Dostanete ho síce aj so štandardnými motormi s výnimkou slabučkého 3-valca 1,0 TSI, no zároveň prináša ako jediný najvýkonnejší benzínový 4-valec 2,0 TSI. Ak sa rozhodujete pre kúpu Karoqu, táto voľba vám asi napadne ako posledná. Lenže od veci celkom nie je. Presvedčili sme sa o tom počas nášho testu.
Sportline si vás získa už pri prvom pohľade. Kým „civilným“ Karoqom tak trochu chýbajú emócie, tento si trúfa osloviť aj klientelu, ktorá chce byť videná. Síce nedokáže vyčarovať auru v štýle ostrej Cupry Ateca, ale na ceste Sportline jednoducho neprehliadnete. Má prepracovaný lakovaný nárazník, lesklú čiernu masku, matné pozadie reflektorov a v našom prípade aj parádne 19-palcové disky Vega. Základom sú však menšie osemnástky. Klavírnu čerň nájdeme tiež na podbehoch, zrkadlách, strešných nosičoch či zadnom difúzore s chrómovou vložkou a falošnými výfukmi. Celok dopĺňajú tmavšie tónované okná. Zadné svetlá dostali čierny podklad. Celé je to zabalené do výrazného červeného laku Velvet.
Emotívny aj praktický
Podobné je to v kabíne, ktorá prináša povinný „tuning“. Takže nechýbajú dekorácie na dverách evokujúce karbón, nerezové pedále a množstvo klavírneho laku. Podstatnejšie sú však sedadlá s integrovanými opierkami hláv potiahnuté tkaninou Thermoflux. Športový akcent dopĺňa kosoštvorcové prešívanie. Nielenže dobre vyzerajú, ale sú aj dostatočne pohodlné a v zákrutách vám poskytnú väčšiu oporu ako tie bežné. Ďalším špecifikom je sploštený volant potiahnutý perforovanou kožou. Veniec mohol byť možno o čosi hrubší, ale toto predsa nie je RS. Sympatické je, že napriek športovej atmosfére nerobí Sportline žiadne kompromisy v ergonómii či priestore.
Silné stránky mu ostali. Nastavenie sedadiel a volantu je príkladné, podobne ako veľký rozsah nastavenia lakťovej opierky. Je to Škoda so všetkým, čo k tejto praktickej značke patrí. Vrátane prvkov Simply clever ako množstva odkladacích priestorov, vyberateľného odpadkového koša a tiež miesta pre indukčné nabíjanie telefónov. Sťažovať sa nebudete ani na priestor. Je ho dosť vpredu aj vzadu. Nechýba rezerva nad hlavou, na nohy ani v šírke ramien, keďže Karoq má pomerne ploché boky karosérie. Za pocitom stiesnenosti v zadnej časti kabíny stoja len vysoké operadlá predných sedadiel, ktoré obmedzujú výhľad vpred.
Karoq Sportline nerobí kompromisy ani v batožinovom priestore. Naložíte tu identických 521 litrov a po sklopení operadiel priamo s tiahlami v kufri, delených v pomere 40 : 60, až 1 630. Prístup uľahčuje elektrické ovládané veka kufra. A potom sú tu neuveriteľne praktické posuvné háčiky, sieťový program či vyberateľná baterka . V cenníku Sportline sme však nenašli praktické variabilné zadné sedadlá VarioFlex, ktoré možno posúvať a dokonca nimi vytvoriť aj komfortné 4-miestne usporiadanie kabíny. Pre Sportline teda nie sú k dispozícii. Prekážať vám to však určite nebude. Aj štandardné riešenie obsahuje totiž otvor na dlhé predmety či širokú sklopnú opierku s až troma držiakmi na nápoje – ďalší dôkaz „posadnutosti“ Škody, uľahčiť vám život detailmi.
Štedrý a digitálny
S verziou Sportline navyše získavate podstatne bohatšie vybavenie. A nejde zďaleka len o ozdobné prvky. V sérii sú full-LED svetlá s automatickým prepínaním, adaptívny tempomat, dvojzónová klimatizácia, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, vyhrievané sedadlá, elektrochromatické spätné zrkadlá, parkovacia kamera a tiež vyššia úroveň infotainmentu Amundsen s 8-palcovým displejom. To znamená aj navigáciu s mapami Európy. Jednoducho, niet veľa dôvodov priplácať. Náš testovací exemplár sa však príplatkom nevyhýbal. A tak sme mali na palube vrcholový infotainment Colombus s 9,2-palcovou obrazovkou.
K ovládaniu rozhrania nemáme výhrady. Menu je prehľadné a logické. Zvyknete si naozaj veľmi rýchlo. Displej reaguje už na priblíženie ruky, keď sa na ňom zobrazí doplnková ponuka funkcií. Navyše sú tu kapacitné tlačidlá, ktoré uľahčujú prístup do hlavných vetiev menu a dokonca klasický „hardvér“ s otočným ovládačom hlasitosti, čo kvitujeme. Sportline prináša dokonca zobrazenia špecifických funkcií. Na obrazovke môžete vyvolať údaje o pozdĺžnom a priečnom preťažení, údaje o okamžitom výkone a krútiacom momente, či si jednoducho zmerať presný čas, ak s vašim „miláčikom“ vyrazíte na okruh. Klimatizácia má samostatný panel, čo je ďalším ergonomickým plusom.
A potom dostal testovaný Sportline do vienka virtuálny kokpit. Športovým autám síce slušia najviac klasické ručičky otáčkomera a rýchlomeru, ale digitálny prístrojový panel vám dopraje aj takéto zobrazenie. A okrem neho ďalšie, napríklad s centrálnym digitálnym zobrazením otáčkomera a digitálnou rýchlosťou. Alebo sa rozhodnete pre zobrazenie mapy navigácie. V takom prípade sa však mapa stratí z centrálneho displeja. Ani úroveň Colombus nedokáže totiž mapu zobrazovať súčasne na oboch displejoch. V noci vám zas príde vhod „relaxačný“ mód, keď na tmavej ploche ostane len údaj okamžitej rýchlosti a dojazdu. Možností je však oveľa viac. Aj klasický mód umožňuje totiž individualizáciu údajov v centre analógových stupníc. Jedinou chybičkou krásy je pomerne hrubá stupnica ukazovateľa stavu paliva.
Silný aj úsporný
Najviac nás však zaujímal nový benzínový 4-valec 2,0 TSI. Bežné verzie a dokonca ani Karoq Scout ho nedostali. Práve on robí zo Sportline výnimočnú ponuku. Jeho 140 kW a 320 Nm nerobí síce z malého boleslavského SUV trhača asfaltu, ale sila, ktorú posiela k obom nápravám výlučne cez 7-stupňovú dvojspojku DSG, je jednoducho príjemná. Napokon, stovku má vo vrecku za 7,3 sekundy. Sportline bez zaváhania vyráža z miesta a dosť rezervy má aj v rýchlostiach vysoko nad povolený diaľničný limit. Spoľahnúť naň sa môžete pri predbiehacích manévroch, ktoré zvláda s prehľadom a bez dýchavičnosti. Agregát sa chytá už pri 1 300 otáčkach za minútu a nepoľavuje prakticky až po červené pásmo.
Karoqu Sportline svedčí aj jeho drsnejšia zvuková kulisa. Nehovoríme však o hluku. Na voľnobeh motor takmer nepočuť a pri vyšších rýchlostiach celkom splynie s aerodynamickým ruchom. Ak vám je to málo, v režime Sport sa o úpravu zvuku postará audiosústava. Tá zvýrazní basové tóny, ale, pravdupovediac, toto divadlo pôsobí dosť umelo, takže ho rýchlo deaktivujete cez mód Individual. Čo nás však prekvapilo najviac, bola skromná dávka paliva, ktorú si výkonný dvojliter pýtal za svoje služby. Áno, keď sa za volantom odrhnete z reťaze, letí spotreba poľahky nad desať litrov, lenže pri troche snahy nemusíte prekročiť sedemlitrovú hranicu.
Veľmi pomáha voľnobežka v režime Eco, ktorá umožňuje využívať naplno kinetickú energiu auta. Pritom vám neodoprie ani brzdenie motorom. Stačí sa dotknúť brzdového pedála a DSG okamžite zaradí prevodový stupeň. Po „pošteklení“ plynu sa voľnobežka opäť bleskurýchlo aktivuje. My sme dosiahli priemer po približne 1 500 km jazdy, najmä mimo mesta, len 6,6 litra benzínu na 100 km. A to sme mali podľa palubného počítača ešte rezervu. Elektronika vyhodnotila totiž ekonomiku našej jazdy zväčša na 90 %. Celkový priemer takmer za 5 000 km postupne klesal na 7,7 litra. Zvyšok však najazdil Karoq Sportline pravdepodobne v oveľa vyššom „testovacom“ tempe.
Suverénny na asfalte aj na prašných cestách
Motor síce nedisponuje vypínaním valcov, tak ako menší agregát 1,5 TSI, ale pri nízkom zaťažení využíva takzvaný Budackov cyklus, čo je obdoba Milerovho cyklu. Pomáhajú tiež dlhšie prevody 7-stupňovej prevodovky DSG. Na diaľnici motor točí len asi 2 300 otáčok za minútu. Jednoducho, ak chcete, nemusí priemer presiahnuť sedem litrov, čo je len o necelý liter viac, ako sme dosiahli s naftovým Karoqom 2,0 TDI vo vlaňajšom teste. To sme naozaj nečakali. Pri športovej jazde si môžete, naopak, užiť manuálny režim prevodovky. Pokyny zadávate krídelkami na volante. Škoda len, že pri dosiahnutí maximálnych otáčok automat preradí aj bez povelu, čo vás môže zaskočiť napríklad pri výjazde zo zákruty.
Svoj výkonový potenciál vie Karoq Sportline využiť na plno. Štvorkolka s elektrohydraulickou spojkou nemá s jeho prenosom na asfalt najmenšie problémy. Napokon, 19-palcové disky obúvajú pneumatiky s profilom 225/45. Tie stoja spolu s nezávislým zavesením kolies za slušnou stabilitou. V zákrutách vie Karoq dlho bojovať so svojou nedotáčavosťou. Ešte istejší si je po aktivácii režimu Sport. V spojení s príplatkovými adaptívnymi tlmičmi DCC, ktorými bol vybavený aj náš Karoq, jeho podvozok poriadne stuhne. A to isté platí o riadení. Výhody Dynamic Chassis Control si však vychutnáte aj na bežných cestách.
V móde Comfort sa zo Sportline stáva pohodlné rodinné auto, ktoré vie aj napriek veľkým diskom odfiltrovať z cesty väčšinu nerovností. Síce nie v plavnom štýle väčšieho Kodiaqu, ale rozhodne tak, aby ste netrpeli športovým charakterom tejto verzie. Sportline pritom nezabudol ani na svoje „prašné“ korene. Športový tuning ho neobral a schopnosť jazdy v teréne. Devätnásťpalcové disky sú síce na SUV nižšej strednej triedy trochu priveľké, ale profil pneumatík zas nie je extrémne nízky. Karoq tak zvláda prašné cesty či nástrahy miest – výtlky a obrubníky. Dokonca je vybavený módom Off-Road, ktorý upravuje činnosť trakčných systémov, „otupí“ plyn, preladí softvérovú mapu prevodovky a postará sa aj o stabilitu pri prudkom klesaní. To mnohé športové SUV nezvládnu.
Karoq Sportline s benzínovým dvojlitrom je veľmi dobre namiešaný „kokteil“. Je štýlovejší ako jeho súrodenci, jazdí podstatne suverénnejšie, no žiadna z týchto vlastností ho neobrala o praktickosť a schopnosť opustiť asfalt. A spotrebou nezruinuje ani váš účet. Samozrejme, tomu zodpovedá cena. Verzia 2,0 TSI štandardne dodávaná s pohonom 4×4 a prevodovkou DSG štartuje na 32 260 eurách. Obsahuje však pomerne bohatú výbavu. V našom prípade sa cena vyšplhala ešte vyššie. Na palube sme mali prakticky všetko, čo si možno dopriať. Od adaptívnych tlmičov cez virtuálny kokpit až po rozšírený balík asistenčných systémov s udržiavaním v jazdnom prúde, asistentom pre jazdu v kolónach či kontrolou slepých uhlov zrkadiel.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 382 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 841 |
Výška (mm) | 1 607 |
Rázvor náprav (mm) | 2 630 |
Objem batožinového priestoru (l) | 521 – 1 630 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 550 |
Technické údaje
Model | Škoda Karoq 2,0 TSI DSG 4×4 Sportline |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 DOHC |
Zdvihový objem (ccm) | 1 984 |
Max. výkon (kW/ot.) | 140/4 200 – 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) | 320/1 500 – 4 100 |
Prevodovka | 7-DSG |
Max rýchlosť (km/h) | 213 |
0 – 100 km/h (s) | 7,3 |
Spotreba podľa výrobcu (l/100 km) | 7,6 |
Spotreba počas testu (l/100 km) | 6,7 |
Spotreba dlhodobá | 7,7 |
Ceny
Základná cena | 27 060 € |
---|---|
Cena verzie | 32 860 € |