Prvá generácia modelu Espace prišla na trh už v roku 1984. Aktuálne posledná má poradové číslo 5 a predáva sa od roku 2015. Automobil sa vyrába vo Francúzsku neďaleko obce Douai.
Vozidlo bolo po prvýkrát predstavené na autosalóne v Paríži v roku 2014. Najnovší Espace stojí na modulárnej platforme, ktorú Renault vyvinul spolu s Nissanom. Automobil je dlhý 4 878 mm, široký 1 888 mm a vysoký 1 675 mm. Rázvor kolies dosahuje 2 884 mm. V nárazových testoch EuroNCAP automobil v roku 2015 získal plný počet piatich hviezdičiek.
Inšpirácia TGV nevyprchala
Kým predošlé generácie modelu Espace existovali výhradne v štýle MPV, nový Espace sa vydal cestou trendov a prevzal na seba niektoré prvky crossoverov. Automobil napríklad stojí opticky vyššie nad vozovkou ako jeho predchodcovia. Výrobca sa však nepustil do nezmyselného oplastovania každej časti karosérie, vďaka čomu si Espace zachoval svoj pôvodný nápad. Plasty sú prítomné v spodných častiach karosérie, no na blatníky sa už nedostali.
Dizajnéri, ktorí stvorili prvú generáciu tohto modelu sa údajne inšpirovali francúzskym vysokorýchlostným vlakom TGV. Podobnú inšpiráciu v modeli Espace môžeme vidieť aj dnes. Automobil vyzerá ako lokomotíva, resp. prvá časť vysokorýchlostného vlaku.
Môže za to postupne sa zvyšujúca línia prednej časti, kde rozdiel medzi kapotou a čelným sklom je len minimálny. Spodná línia okien je pomerne vysoká a smerom dozadu stúpa len veľmi pozvoľne. Automobil je zakončený takmer kolmo uloženými dverami batožinového priestoru. Zadnej časti navyše dominujú rozmerné svetlá.
Initiale Paris a luxus
Testovaný automobil je v najvyššej výbave Initiale Paris. Vďaka tomu je na palube niekoľko luxusných prvkov výbavy. Vo vnútri je automatická trojzónová klimatizácia, koža Nappa, ventilované predné sedadlá, špeciálne hlavové opierky a audiosystém Bose s 12 reproduktormi.
Interiéru dominuje 8,7-palcový dotykový displej s navigáciou, ktorý je v palubnej doske uložený na výšku. Stredový tunel je navyše mimoriadne široký, čím spoľahlivo oddeľuje vodiča a spolujazdca.
Pod dotykovým displejom sa nachádza ovládač 6-stupňovej automatickej prevodovky s dvoma spojkami. Espace s manuálnou prevodovkou v ponuke nie je. Ovládač je však vyjadrením francúzskej avantgardy a má mimoriadne netradičný dizajn. Jeho funkčnosť navyše pripomína jazdný volič elektromobilov. Zaradenie jazdného režimu “D” neprebieha potiahnutím smerom dozadu. Najprv treba ovládač posunúť doľava a potom pritiahnuť dozadu. Ovládač sa následne vráti do stredovej polohy.
Vďaka svojim rozmerom automobil poskytuje kráľovskú porciu priestoru pre posádku na prvých dvoch radoch sedadiel. V každom rade nájdete samostatné sedadlá s pomerne dlhými sedákmi a veľmi príjemnými hlavovými opierkami. Bočné vedenie najmä v druhom a treťom rade sedadiel je slabšie.
Do druhého radu sedadiel sa pristupuje cez veľké dvere s klasickým štýlom otvárania. Tretí rad sedadiel je prístupný taktiež prostredníctvom týchto dverí, ku ktorým sa navyše sklopí krajné sedadlo druhého radu. Dospelý človek sa do tretieho radu zmestí len s problémami. Problémom je najmä miesto pre nohy. Deti si však tieto miesta zamilujú. Všetky sedadlá sa dajú sklopiť prostredníctvom tlačidiel do úplne vodorovnej polohy.
Vďaka tomu sa v batožinovom priestore odvezie 2 035 litrov nákladu. Ak je sklopený tretí rad sedadiel, tak do vnútra sa zmestí 719 litrov. Pri plnom obsadení ostáva v batožinovom priestore ešte 247 litrov.
Do Chorvátska bez problémov
Testovaný automobil má prevádzkovú hmotnosť 1 879 kg. Pri plnom obsadení môže hmotnosť Espacu legálne stúpnuť až na viac ako 2,5 tony. V rámci naftových motorov Renault preto tento model ponúka len s 2-litrovým naftovým štvorvalcom. My sme mali možnosť vyskúšať silnejšiu verziu s výkonom 200 koní a maximálnym krútiacim momentom 400 Nm.
V spojení s automatickou prevodovkou EDC so 6 stupňami takto vybavený Espace zrýchľuje na 100 km/h za 9,1 sekundy. Maximálna rýchlosť je 215 km/h. Maximálny krútiaci moment je dostupný od 1 750 otáčok. Vodič tak musí občas pre potreby zrýchlenia chvíľu počkať. Najmä ak sa snaží akcelerovať z nižších otáčok. Vo všeobecnosti sa testovaný motor k autu hodí.
V ponuke je ešte jeho slabšia verzia s výkonom 160 koní, ktorej prejav bude slabší. Z benzínových motorov je v ponuke 1,8 litrový preplňovaný štvorvalec s výkonom 225 koní. V jeho prípade sa treba pripraviť na vyššiu spotrebu najmä pri zaťaženom aute.
S autom sme cestou do Dalmácie v Chorvátsku a späť prešli 1 837 km s priemernou rýchlosťou 99,3 km/h. Priemerná spotreba počas celej cesta dosiahla 7,8 litra nafty na 100 km. Espace sa na ceste na juh stal domovom pre päťčlennú rodinu spolu s batožinou, pričom deti s radosťou využívali aj jedno sedadlo z tretieho radu.
Espace sa ukázal ako vynikajúci spoločník na dlhé diaľničné presuny. Automobil je vďaka svojmu dlhému rázvoru stabilný aj vo vysokých rýchlostiach. Legálne diaľničné limity mu nerobia problémy ani keď je plne naložený. Väčšie rozmery auta do interiéru neposielajú ani zvýšenú hladinu hluku.
Vodič má pritom k dispozícii mnohé asistenčné systémy. Automobil automaticky prepína diaľkové svetlá, sleduje mŕtvy uhol, upozorní vodiča na neželané opustenie jazdného pruhu a vďaka príplatkovému “Pack Technology” má adaptívny tempomat spolu s head-up displejom.
Mimo diaľnice je užitočný systém 4Control, ktorý aktívne riadi zadné kolesá v závislosti od natočenia predných kolies. Kým pri mestských rýchlostiach sa kolesá natáčajú proti smeru natočenia predných kolies, v rýchlostiach vyšších majú natočenie v zhodnom smere s prednými. Natáčanie zadných kolies sa deje len v rámci niekoľkých stupňov. V meste a pri parkovaní je vďaka tomuto systému automobil obratnejší. Na kľukatých cestách stabilnejší. Za systém 4Control sa v najvyššej výbave Initiale Paris nepripláca.
Automatická dvojspojková prevodovka EDC exceluje najmä v radení rýchlostných stupňov smerom nahor. Ako to už býva u dvojspojkových prevodoviek zvykom, podraďovanie jej chvíľu trvá. Automat má len 6 rýchlostných stupňov, pričom dnes je už štandardnom minimálne 7 stupňov. Sedemstupňový automat Renault do modelu Espace montuje len v prípade 1,8 litrového preplňovaného benzínového motora.
Palivová nádrž má objem 58 litrov. Na diaľnici sa tak teoretický dojazd pohybuje na hranici 700 kilometrov. V minulosti by takto založený diaľničný dostavník mal minimálne o 20 litrov väčšiu nádrž. Papierové znižovanie hmotností a emisií si však v tejto oblasti vyžiadalo daň.
Záver
Renault Espace je mimoriadne praktickým rodinným autom, ktoré má v rámci aktuálnej nadvlády modelov SUV mimoriadne ťažkú úlohu presadiť sa. Dizajn odbieha do oblastí francúzskej avantgardy a vyhýba sa masivnym a robustným prvkom. V najbližších rokoch sa tento francúzsky model navyše pravdepodobne dočká faceliftu.
Aktuálne je Espace v ponuke len s dvojicou motorov. V cenníkoch figuruje jeden benzínový a jeden naftový motor. Vznetový agregát má dve výkonnostné varianty. Stupne výbav sú taktiež len dve – Zen a Initiale Paris.
Espace s najvýkonnejším naftovým motorom navyše dostanete len v najvyššej výbave Initiale Paris, kde jeho cena dosahuje 44 690 eur. V takom prípade si však už takmer nie je za čo priplácať. Navyše si na palubu môžete objednať adaptívny tempomat, head-up displej a na karosériu špeciálny lak.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 857 |
Šírka (mm) | 1 888 |
Výška (mm) | 1 677 |
Rázvor (mm) | 2 884 |
Objem batožinového priestoru (l) | 2 035/719/247 |
Objem palivovej nádrže (l) | 58 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 879 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 997 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 147/200 4 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 400 pri 1 750 |
Prevodovka | 6-stupňová automatická |
Poháňaná náprava | predná |
Max. rýchlosť (km/h) | 215 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,1 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 6,4 – 6,6 |
Spotreba (test) (l/100km) | 7,1 |
Ceny a záruka | |
---|---|
Základná cena modelu Renault Espace | 36 290 eur |
Cena testovanej verzie vozidla | od 44 690 eur |
Záruka | 5 rokov/150 000 km |