Test: BMW 530xd

Ideálne jazdné vlastnosti možno dosiahnuť iba pohonom všetkých štyroch kolies. Ideálnu spotrebu a dynamiku poskytuje trojlitrový turbodiesel. Ideálnu symbiózu potvrdil aj test BMW 530xd.

02.12.2005 00:01
debata

Takmer ortodoxným vierovyznaním BMW je zadný pohon, vďaka ktorému túto značku mnohí obľubujú. Posledné roky však tlačia do popredia autombily typu SUV, obyčajne s pohonom všetkých štyroch kolies. Uvedenej móde povinne podľahlo aj BMW modelmi X5 a X3. Inteligentný pohon x-drive si adoptovala aj aktuálna generácia BMW radu 5.

Sexepíl testoveného automobilu ešte zvyšoval aj atraktívny M-paket, ktorý znamenal športový predný aj zadný nárazník, širšie bočné prahy dvier a dvojitú koncovku výfukua atraktívne 18“ disky kolies s pobutím 245/45 R18 vpredu a 275/35 R18 vzadu.

Hodnoty bezchybnej ergonómie a prehľadnosti prísne dodržuej aj interiér. M paket znamenal v tomto prípade športový trojramenný volant s logom „M“ a obkladu palubnej dosky a stredovej konzoly hliníkový profilom. Popchváliť možno sedadlá poskytujú dobré bočné vedenie a nie sú úzke ani pre objemnejšie postavy. J

Priestor pre štyri dospelé osoby je samozrejmosťou batožinový priestor s hodnou 52
 litrov je schopny zhltnúť aj dovolenkovú batožinu. V rámci sedanov však boduje BMW radu 5 najm štýlom, pohodlím a jazdnými výkonmi.

Tie zabezpečoval trojlitrový radový šesťvalcový turbodiesel, ktorý v súčasnosti patrí medzi špičku vzneyovej ligy. S maximálnym výkonom 218 koní a gigantickým krútiaci momentom 500 Nm (iba o 20 Nm menej ako M5!) dokáže aj s päťkovým radom doslova divy.

Zrýchlenie z 0–100 km/h za 7,1 sekundy je rýdzo športová hodnota, maximálna rýchlosť 245 km/h líže často už limitovanú rýchlosť 250 km/h pri superšportových sedanoch. To všetko pri priemernej spotrebe 8,9 litra na 100 km počas testu a to sme si dynamiky dopriali plným priehrštím.

Dynamike sekundovali tentoraz aj bezchybné jazdné vlastnosti. Dedičstvo zadného pohonu dodržiava aj základné rozdelenie pohonu všetkých štyroch kolies x-Drive v základnom pomere 60:40 v prospech zadných kolies. Ridiaca elektronika však môže prostredníctvom elektronicky riadenej lamelovej spojky zmeniť tento pomer aj v prospech predných kolies, naopak nad 180 km/h sa predný pohon odpája.

V praxi sú neutrálne jazdné vlastnosti citeľné, prípadné chyby vodiča stráži ESP po jeho vypnutí sa môžu skúsení vodiči vyžívať v jemných kontrolovaných šmykoch s pekne vytočenou zadnicou.

Štýlové jazdenie si vyžaduje aj maximálne vybavenie v testovanej verzi nechýbal ani navigačný systém, či vyhrevanie všetkých štyroch sedadiel, dvozónová automatická klimatizáci a je pomaly štandardom. Široké pole individualizácie znamená aj vysokú cenu, tú však čoraz viacerí chápu ako vstupenku do svet exkluzitvity. 530 XD pridáva aj jazdnú istotu.

Cena základného modelu: BMW 530×d: 1.786.700 Sk
Cena testovaného vozidla: 2.390.026 Sk
Sériové vybavenie:
Airbag vodiča aj spolujazdca, bočné airbagy, hlavové airabgy, protiblokovací systém ABS, rozdeľovač brzdnej sily EBD, protipreklzový systém ASR, stabilizačný systém DSC, posilňovač riadenia s aktívnym účinkom, elektrické ovládanie všetkých okien a zrkadiel, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, bezkľúčové štartovanie, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, výškovo a osovo nastaviteľný volant, tempomat, automatická klimatizácia.
Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:
automatická prevodovka: 85.123 Sk, športový podvozok: 14.587 Sk, hliníkové disky 18“ Radialpeiche: 56.762 Sk, alarm: 17.459 Sk, M-športový paket: 163.728 Sk, roletka zadného okna s elektrickým ovládaním: 12.158 Sk, hliníkové lišty v interiéri: 13.375 Sk, El. ovládané sedadlá s nastavovaním­spaät. zrkadla pri cúvaní 44.576 Sk, lakťová opierka: 7.708 Sk, vyhrievanie sedadiel vpredu aj vzadu28.386 Sk, PDC (Park Distance Control) 31.640 Sk, Bi-xenóny 30.435 Sk, NAVI Professional 97.407 Sk

Technické údaje
Motor: Radový šesťvalcový vznetový motor, vodou chladený s priamym vstrekovaním paliva typu common rail, dvojventilová technika, ventilový rozvod DOHC, zdvihový objem valcov 2993 cm3, maximálny výkon 160 kW (218 k) pri 4000 ot/min, maximálny krútiaci moment 500 Nm pri 2000 ot/min

Priemerná spotreba: 8,9 litra/100 km
Prevodovka: šesťstupňová  automatická prevodovka, suchá jednokotúčová spojka, aktívny pohon všetkých kolies x-Drive, prostredníctvom elektronicky riadenej lamelovej spojky.
Podvozok: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies na priečnych ramenách a tlimčových vzperách typu.  vzadu viacprvková zadná náprava, vinuté pružiny vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu.
Brzdy:  vpredu a vzadu kotúčové brzdy, vpredu s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS, protipreklzový systém ASR, stabilizačný systém DSC, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá.
Karoséria:
Päťdverová kompaktná limuzína, DxŠxV 4845×1845×1470 mm, rázvor osí kolies 2890 mm, pohotovostná hmotnosť 1695 kg, celková hmotnosť 2225 kg, Objem batožinového priestoru 520 litrov,
Zrýchlenie: z 0 – 100 km/h : 7,1 s
Maximálna rýchlosť: 245 km/h

debata chyba
Články podľa značiek