Test: BMW 530xd

02.12.2005 00:01

Ideálne jazdné vlastnosti možno dosiahnuť iba pohonom všetkých štyroch kolies. Ideálnu spotrebu a dynamiku poskytuje trojlitrový turbodiesel. Ideálnu symbiózu potvrdil aj test BMW 530xd.

Takmer ortodoxným vierovyznaním BMW je zadný pohon, vďaka ktorému túto značku mnohí obľubujú. Posledné roky však tlačia do popredia autombily typu SUV, obyčajne s pohonom všetkých štyroch kolies. Uvedenej móde povinne podľahlo aj BMW modelmi X5 a X3. Inteligentný pohon x-drive si adoptovala aj aktuálna generácia BMW radu 5.

Sexepíl testoveného automobilu ešte zvyšoval aj atraktívny M-paket, ktorý znamenal športový predný aj zadný nárazník, širšie bočné prahy dvier a dvojitú koncovku výfukua atraktívne 18“ disky kolies s pobutím 245/45 R18 vpredu a 275/35 R18 vzadu.

Hodnoty bezchybnej ergonómie a prehľadnosti prísne dodržuej aj interiér. M paket znamenal v tomto prípade športový trojramenný volant s logom „M“ a obkladu palubnej dosky a stredovej konzoly hliníkový profilom. Popchváliť možno sedadlá poskytujú dobré bočné vedenie a nie sú úzke ani pre objemnejšie postavy. J

Priestor pre štyri dospelé osoby je samozrejmosťou batožinový priestor s hodnou 52
 litrov je schopny zhltnúť aj dovolenkovú batožinu. V rámci sedanov však boduje BMW radu 5 najm štýlom, pohodlím a jazdnými výkonmi.

Tie zabezpečoval trojlitrový radový šesťvalcový turbodiesel, ktorý v súčasnosti patrí medzi špičku vzneyovej ligy. S maximálnym výkonom 218 koní a gigantickým krútiaci momentom 500 Nm (iba o 20 Nm menej ako M5!) dokáže aj s päťkovým radom doslova divy.

Zrýchlenie z 0–100 km/h za 7,1 sekundy je rýdzo športová hodnota, maximálna rýchlosť 245 km/h líže často už limitovanú rýchlosť 250 km/h pri superšportových sedanoch. To všetko pri priemernej spotrebe 8,9 litra na 100 km počas testu a to sme si dynamiky dopriali plným priehrštím.

Dynamike sekundovali tentoraz aj bezchybné jazdné vlastnosti. Dedičstvo zadného pohonu dodržiava aj základné rozdelenie pohonu všetkých štyroch kolies x-Drive v základnom pomere 60:40 v prospech zadných kolies. Ridiaca elektronika však môže prostredníctvom elektronicky riadenej lamelovej spojky zmeniť tento pomer aj v prospech predných kolies, naopak nad 180 km/h sa predný pohon odpája.

V praxi sú neutrálne jazdné vlastnosti citeľné, prípadné chyby vodiča stráži ESP po jeho vypnutí sa môžu skúsení vodiči vyžívať v jemných kontrolovaných šmykoch s pekne vytočenou zadnicou.

Štýlové jazdenie si vyžaduje aj maximálne vybavenie v testovanej verzi nechýbal ani navigačný systém, či vyhrevanie všetkých štyroch sedadiel, dvozónová automatická klimatizáci a je pomaly štandardom. Široké pole individualizácie znamená aj vysokú cenu, tú však čoraz viacerí chápu ako vstupenku do svet exkluzitvity. 530 XD pridáva aj jazdnú istotu.

Cena základného modelu: BMW 530×d: 1.786.700 Sk
Cena testovaného vozidla: 2.390.026 Sk
Sériové vybavenie:
Airbag vodiča aj spolujazdca, bočné airbagy, hlavové airabgy, protiblokovací systém ABS, rozdeľovač brzdnej sily EBD, protipreklzový systém ASR, stabilizačný systém DSC, posilňovač riadenia s aktívnym účinkom, elektrické ovládanie všetkých okien a zrkadiel, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, bezkľúčové štartovanie, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, výškovo a osovo nastaviteľný volant, tempomat, automatická klimatizácia.
Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:
automatická prevodovka: 85.123 Sk, športový podvozok: 14.587 Sk, hliníkové disky 18“ Radialpeiche: 56.762 Sk, alarm: 17.459 Sk, M-športový paket: 163.728 Sk, roletka zadného okna s elektrickým ovládaním: 12.158 Sk, hliníkové lišty v interiéri: 13.375 Sk, El. ovládané sedadlá s nastavovaním­spaät. zrkadla pri cúvaní 44.576 Sk, lakťová opierka: 7.708 Sk, vyhrievanie sedadiel vpredu aj vzadu28.386 Sk, PDC (Park Distance Control) 31.640 Sk, Bi-xenóny 30.435 Sk, NAVI Professional 97.407 Sk

Technické údaje
Motor: Radový šesťvalcový vznetový motor, vodou chladený s priamym vstrekovaním paliva typu common rail, dvojventilová technika, ventilový rozvod DOHC, zdvihový objem valcov 2993 cm3, maximálny výkon 160 kW (218 k) pri 4000 ot/min, maximálny krútiaci moment 500 Nm pri 2000 ot/min

Priemerná spotreba: 8,9 litra/100 km
Prevodovka: šesťstupňová  automatická prevodovka, suchá jednokotúčová spojka, aktívny pohon všetkých kolies x-Drive, prostredníctvom elektronicky riadenej lamelovej spojky.
Podvozok: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies na priečnych ramenách a tlimčových vzperách typu.  vzadu viacprvková zadná náprava, vinuté pružiny vpredu aj vzadu, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu.
Brzdy:  vpredu a vzadu kotúčové brzdy, vpredu s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS, protipreklzový systém ASR, stabilizačný systém DSC, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá.
Karoséria:
Päťdverová kompaktná limuzína, DxŠxV 4845×1845×1470 mm, rázvor osí kolies 2890 mm, pohotovostná hmotnosť 1695 kg, celková hmotnosť 2225 kg, Objem batožinového priestoru 520 litrov,
Zrýchlenie: z 0 – 100 km/h : 7,1 s
Maximálna rýchlosť: 245 km/h

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
2. 9. 2019zdraženie1.216 €zdraženie1.334 €
26. 8. 20191.203 €1.321 €
19. 8. 2019zlacnenie1.203 €zlacnenie1.321 €
12. 8. 2019zlacnenie1.204 €zlacnenie1.326 €
5. 8. 2019zlacnenie1.206 €zlacnenie1.341 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR