Nová generácia Mercedesu GLE je na trhu od tohto roku. Jej predchodkyne však fanúšikovia značky zo Štuttgartu poznali pod označením ML. Výrobca pristúpil k zmene nomenklatúry v roku 2015, kedy prišiel na trh facelift predošlej generácie tohto modelu. V rámci faceliftu dostal model nové označenie.
Nemecká značka vyrába toto stredne veľké luxusné SUV v americkom štáte Alabama. Aktuálne posledná štvrtá generácia bola predstavená na autosalóne v Paríži v roku 2018. GLE v roku 2019 absolvovalo aj nárazové testy EuroNCAP so ziskom plného počtu piatich hviezdičiek. Okrem tradičného tvaru karosérie v tomto roku bola predstavená aj verzia GLE Coupé, ktorá spája tradičné SUV spolu s kupé vzhľadom.
Nenápadný dizajn
Mercedes GLE má veľmi elegantný, no pomerne nenápadný dizajn. Automobil v čiernej farbe pôsobí konzervatívne a zároveň robustne. Na druhej strane nejde o vozidlo, za ktorým by sa na ulici otáčal aj automobilový laik.
V porovnaní s predošlou generáciou má nové “géeléčko” menšie predné aj zadné svetlá a ostrejšie rezané línie. Prednej časti dominuje okrem svetiel mriežka chladiča. Z bočnej strany auto nepôsobí dramaticky, skôr elegantne.
Do GLE sa nastupuje smerom nahor. Dostupný je aj režim, ktorý uľahčuje posádke nástup a výstup. Po jeho aktivácii sa vzduchový podvozok auta zníži, ak rýchlosť klesne pod 30 km/h. Koeficient aerodynamického odporu medzigeneračne klesol z 0,33 na 0,29.
Rozšírená realita
Podobne ako exteriér, tak aj interiér pôsobí robustne. Vo vnútri sme si ako prvé všimli mohutné madlá na stredovom tuneli, ktorý je taktiež nezvyklo široký. Na ňom sa z technologickej výbavy nachádza ovládač informačno-zábavného systému. Ovládač automatickej prevodovky je tradične na pravej strane za volantom.
Vodič má pred sebou dvojicu displejov, ktoré môže ovládať priamo prostredníctvom volantu. Navigácia ponúka systém MBUX, ktorý spája navigáciu spolu s kamerovými zábermi. Ak sa vodič blíži do križovatky, pravý displej mu zobrazí aktuálny kamerový záber na danú križovatku, v ktorom je graficky zvýraznený požadovaný smer jazdy. Smartfón je, samozrejme, možné plne prepojiť so systémom auta. Dostupné sú ako Apple CarPlay, tak aj Android Auto.
Interiér dokáže ponúknuť miesto až pre 7 cestujúcich. Testovaný automobil mal na sedenie 5 miest. Ani jeden z cestujúcich netrpí na nedostatok miesta. Aj cestujúci na zadných sedadlách majú okolo seba dostatok centimetrov vo všetkých potrebných smeroch. Batožinový priestor má objem od 650 do 2 055 litrov. Sklápanie druhého radu sedadiel prebieha elektricky, pričom po jeho sklopení ostáva rovná podlaha. Zadnú časť auta je pri nakladaní možné prostredníctvom vzduchového podvozku znížiť.
Vynikajúci benzínový šesťvalec
Pohon testovaného auta zabezpečoval trojlitrový šesťvalcový motor s dvojitým preplňovaním spaľujúci benzín so systémom EQ Boost, ktoré ponúkajú výkon 367 koní a maximálny krútiaci moment 500 Nm. Systém EQ Boost umožňuje krátkodobé zvýšenie výkonu o 22 koní. Automobil je taktiež vybavený 48 voltovým elektrickým okruhom. Pozor, nejde o klasický plug-in hybrid. Vozidlo nie je možné nabíjať. Vodič o prítomnosti a činnosti systému EQ Boost ani nemusí vedieť.
Testovaný motor nemôžeme zhodnotiť inak ako slovom “vynikajúci”. Šesť valcov zoradených v rade do interiéru posiela nulové vibrácie. Aj studený štart je sprevádzaný len minimálnym zachvením. Odhlučnenie a kultúra chodu tejto pohonnej jednotky je na mimoriadne vysokej úrovni.
V spolupráci s 9-stupňovým automatom, ktorý posiela výkon na obe nápravy sa automobil dostane na 100 km/h za 5,7 sekundy, pričom maximálna rýchlosť je 250 km/h.
V meste pri dodržiavaní rýchlostných limitov automobil spotrebúva približne 11 litrov benzínu. Mimo mesta je pri ekonomickej jazde možné spotrebu zraziť na 7 litrov. V priemere 2 220 kg vážiace auto spotrebuje 9,2 litrov benzínu.
Jazda ako na obláčiku
Vzduchový podvozok vynikajúco filtruje všetky nerovnosti vozovky. Veľmi nás potešilo, že auto nemá nízkoprofilové pneumatiky. Testované GLE je postavené na 20-palcových kolesách, ktoré taktiež prispievali ku komfortu jazdy. Hlavne sme sa o ne na nekvalitných cestách nemuseli báť. Za príplatok je možné GLE postaviť až na 22-palcové disky.
Testovaný automobil nebol vybavený systémom E-Active Body Control, ktorý má rýchlou zmenou svetlej výšky nahor a nadol meniť tlak na kolesá, čo pomáha napríklad pri zapadnutí v piesku.
Vzduchový podvozok je naladený rozhodne komfortne. V dynamickom režime síce spevnie, no športový jazdný štýl mu nesedí. Automobil nás svojim prejavom aj napriek výkonu nenabádal k rýchlej jazde a agresívnem štýlu. Z GLE vyžaruje pokoj a pohoda. Nemali sme potrebu sa nikam ponáhľať. Užívali sme si komfort a spod kapoty mrmlajúci šesťvalec.
Účinok posilňovača riadenia je najmä na parkovisku vysoký a priemer otáčania auta pomerne nízky (12 metrov). Spolu s kamerovým systémom je manévrovanie s autom na parkovisku jednoduchšie, ako by sme čakali.
Automobil sa rozhodne najlepšie cíti na diaľnici. Pri diaľničných rýchlostiach otáčkomer ukazuje približne 1 500 otáčok. Od kolies ani karosérie do interiéru nepreniká takmer žiaden hluk. Na palube je však prítomný aj offroadový režim, ktorý okrem iného zvýši svetlú výšku vozidla. Vďaka tomu sa GLE dostane aj na miesta, kam by ste s autom, ktorého cenovka presahuje 60-tisíc, často ísť nechceli.
Záver
Mercedes GLE 450 je kultivované SUV s vynikajúcim motorom a s veľmi pohodlným podvozkom. Chyby sa hľadajú ťažko. V porovnaní napríklad s konkurenčným BMW X5 je pohodlnejšie, no menej športové.
GLE nie je ani príliš veľké, ako napríklad GLS, ani brutálne, ako napríklad trieda G. Ide o jedno z najpohodlnejších áut, ktoré sme v posledných týždňoch vyskúšali. Základná cena testovaného auta je 67 050 eur. S príplatkovou výbavou cena dosiahla 102 168 eur.
V ponuke je okrem benzínového šesťvalca aj dvojica naftových motorov. Menší má štyri valce s objemom 2 litre. Väčší dosahuje objem 3 litre so šiestimi valcami. Výkon sa pohybuje od 245 do 330 koní.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 924 |
Šírka (mm) | 1 947 |
Výška (mm) | 1 797 |
Rázvor (mm) | 2 995 |
Objem batožinového priestoru (l) | 690/2 055 |
Objem palivovej nádrže (l) | 85 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2 220 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 2 999 |
Počet valcov | 6 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 270/367 pri 5 500 – 6 100 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 500 pri 1 600 – 4 500 |
Prevodovka | 9-stupňový automat |
Poháňaná náprava | obe |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,7 |
Spotreba – WLTP (kombinovaná) (l/100km) | 10,8 – 8,7 |
Spotreba (test) (l/100km) | 9,2 |
Ceny a záruka | |
---|---|
Základná cena modelu Mercedes GLE | 67 050 eur |
Cena testovaného auta | 102 168 eur |
Záruka a servis | 6 rokov/160 000 km |