Test: Mercedes B 180d - záchranár segmentu MPV?

15.09.2019 07:00

Trieda B je praktická, priestranná a s 1,5 litrovým naftovým motorom aj úsporná. Chýba jej však “x-faktor”, vďaka ktorému by sa za ňou každý otočil. Predaje v segmente MPV sa navyše neúprosne zmenšujú. Mercedes však použil svoju najmodernejšiu techniku. Stačí to náročným zákazníkom Mercedesu?

Mercedes triedy B je dlhý 4 419 mm.
Mercedes triedy B je dlhý 4 419 mm. Autor: Pravda, Ivan Majerský

Mercedes triedy B patrí do segmentu MPV, ktorý v posledných rokoch stráca dych. Vyznačuje sa veľkorysým vnútorným priestorom, no už menej lákavým zovňajškom. Segment MPV prehráva súboj s SUV-čkami, o ktoré zákazníci prejavujú výrazne väčší záujem.

V minulosti by trieda B súperila aj s neprémiovými konkurentmi, ako napríklad VW Golf Plus alebo Ford C-Max. Dnes už nie. C-Max je už po smrti a Golf dostal verziu s názvom Sportsvan. Hlavným konkurentom MPV zo Štuttgartu je BMW 2 Active Tourer.

Denné LED svietenie je štandardnou výbavou.
Denné LED svietenie je štandardnou výbavou. Autor: Pravda, Ivan Majerský

Mercedes po prvýkrát do tohto segmentu vstúpil triedou B v roku 2005. Aktuálnu tretiu generáciu automobilka predstavila v roku 2018 na autosalóne v Paríži. Prvé kusy boli majiteľom dodané začiatkom roka 2019. Nárazovými testami EuroNCAP trieda B prešla taktiež v roku 2019, kedy získala plný počet piatich hviezdičiek. Technologicky automobil vychádza z najnovšej triedy A.

Ako väčší hatchback

“Béčko” má dizajn, ktorý korešponduje s rodinným dizajnovým jazykom. Na prvý pohľad však automobil vyzerá ako väčší hatchback. Na dĺžku meria 4 419 mm, široký je 1 796 mm a na výšku meria 1 562 mm.

Podobnosť s triedou A nie je náhodná....
Podobnosť s triedou A nie je náhodná. "Béčko" stojí na jej základoch. Autor: Pravda, Ivan Majerský

V porovnaní so svojimi predchodcami pôsobí najdynamickejšie. Môže za to štíhlejšia línia a výška vozidla udržaná na uzde. V rámci portfólia značky pôsobí trieda B však najmenej dynamicky. Z diaľky sme pritom mali pocit, že vyzerá ako väčší hatchback. Vo vnútri je to však o inom.

Po nasadnutí ani chvíľu nepochybujeme o tom, že sedíme v MPV. Trieda B má pomerne vysoko uložené sedadlá. Posádka tak nemusí nastupovať ani smerom nahor, ani nadol. Na predných sedadlách cestujúci sedia 606 mm nad zemou. V porovnaní s triedou A je nastupovanie rozhodne jednoduchšie.

Béžovo-sivý interiér sa triede B hodí.
Béžovo-sivý interiér sa triede B hodí. Autor: Pravda, Ivan Majerský

Interiér vodiča neobklopuje tak, ako sme na to zvyknutí z iných modelov. Po nastúpení posádku privíta vnútorný priestor, ktorý je väčší ako v sa zdá pri pohľade na auto zvonku. Ide však najmä o priestor smerom nahor. Nad sedákom vodiča smerom k stropu je 1 052 mm voľného miesta.

Cestujúci na zadných sedadlách sedia takmer o 2 cm vyššie ako vodič a spolujazdec. Nad sedákmi zadných sedadiel je necelý meter priestoru. Vzadu majú teda cestujúci dostatok miesta najmä nad hlavou. V oblasti priestoru pre nohy ide skôr o priemerné údaje. Bočné vedenie všetkých sedadiel výrazné nie je. Trieda B nie je určená na produkciu veľkých odstredivých síl v zákrutách.

Sklopenie zadných sedadiel prebehne takmer do...
Sklopenie zadných sedadiel prebehne takmer do úplnej roviny. Autor: Pravda, Ivan Majerský

Do batožinového priestoru sa zmestí 445 litrov. Po sklopení zadných sedadiel má priestor objem 1 530 litrov. Zadné sedadlá sa sklápajú samostatne, pričom po ich sklopení sa do vnútra zmestia predmety dlhé približne 1,5 metra. Sú to takmer totožné hodnoty s BMW 2 Active Tourer, ktoré do seba pojme 468, resp. 1 510 litrov.

Podsvietený interiér aj rozšírená realita

Napriek tomu, že trieda B je zameraná skôr na praktických vodičov, Mercedes jej poskytol plnú technologickú výbavu. Pred vodičom sa rozprestiera dvojica displejov (oba s uhlopriečkou 10,25 palca), ktoré je možné ovládať prostredníctvom dotykových plôch na volante. Stredový displej má navyše samostatný ovládač v stredovom tuneli medzi vodičom a spolujazdcom.

Nastupovanie dovnútra je vďaka vyššie...
Nastupovanie dovnútra je vďaka vyššie položených sedadlám mimoriadne komfortné. Autor: Pravda, Ivan Majerský

Málokedy máme výhradu k ergonómii v Mercedesoch, no teraz sa jedna našla. Volant zakrýva ľavý spodný okraj pravého displeja. Teda presne v mieste, kde zobrazuje vonkajšiu teplotu. Ešte šťastie, že vonkajšia teplota je zobrazená aj na displeji priamo pred vodičom.

Navigácia využíva rozšírenú realitu (MBUX), ktorá spája aktuálne kamerové zábery s mapovými podkladmi a požadovanou trasou. Ak sa vodič blíži do križovatky a má nastavenú navigáciu, systém mu na displeji zobrazí kamerový záber s vykresleným požadovaným smerom jazdy.

Dotvoriť atmosféru na palube nie je problém.
Dotvoriť atmosféru na palube nie je problém. Autor: Pravda, Ivan Majerský

Na palube je taktiež hlasové ovládanie vozidla, takže so svojím automobilom sa môžete porozprávať. Bohužiaľ, slovenský jazyk dostupný nie je. Na cestu trieda B svieti LED svetlami. V interiéri je dostupné ambientné podsvietenie. Posádka má na výber takmer celé farebné spektrum, pričom jednotlivé farby je možné kombinovať. Vodič má pred sebou zobrazený head-up displej, ktorý je však za príplatok takmer tisíc eur.

Odborník na spotrebu

Testovaný automobil je vybavený najmenším a najslabším naftovým motorom v ponuke. Štvorvalec s objemom 1,5 litra dosahuje výkon 116 koní. Ide o pohonnú jednotku, ktorú spoločne vyvinuli automobilky Mercedes, Renault a Nissan. Agregát na znižovanie emisií využíva systém AdBlue. Jeho najsilnejšou stránkou je spotreba.

Pod kapotou testovaného auta je 1,5 litrový...
Pod kapotou testovaného auta je 1,5 litrový naftový motor s výkonom 116 koní. Autor: Pravda, Ivan Majerský

Jazdnými výkonmi patrí k priemeru. Z 0 na 100 km/h so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou “béčko” zrýchľuje za 10,7 sekundy. Maximálna rýchlosť je 200 km/h. Motor má krútiaci moment 260 Nm. Silu na rozdávanie rozhodne nemá. Predbiehanie nie je nekompromisné, treba ho plánovať.

Testovaná trieda B však exceluje v spotrebe. Po meste sa nám darilo jazdiť so spotrebou 5,3 l/100 km. Mimo mesta spotreba klesá k štyrom litrom. V priemere sme tak jazdili s odberom 4,8 l/100 km. Automobil má však len 43 litrovú nádrž na naftu, takže ani nízka spotreba nezaručí extra dlhé prestávky medzi tankovaniami.

Touchpad slúži na ovládanie pravého 10,25...
Touchpad slúži na ovládanie pravého 10,25 palcového displeja. Autor: Ivan Majerský, Pravda

Automobil je vybavený 7-stupňovou automatickou prevodovkou s dvoma spojkami. Rýchlosť jej radenia je bezproblémová. Mimoriadne dlho jej však trvá zmena režimu, teda ak chceme z režimu jazdy zaradiť spiatočku a naopak. Pri potrebe viacnásobného preradenia napríklad pri otáčaní v úzkych priestoroch je jej pomalá reakcia nepríjemná a zdržuje.

Pokojná jazda

K ďalšej devíze naftového motora patrí kultivovanosť a nízka hlučnosť. Netreba sa obávať naftového prejavu. Motor do interiéru takmer ani nepočuť. Zvukovo sa pripomenie jedine vo vyšších otáčkach.

Mercedesu triedy B nesedí športová jazda. Jeho najobľúbenejším typom jazdy sú pokojné presuny. Polomer otáčania je nízky, pričom účinok posilňovača vysoký, takže manévrovanie na parkovisku je jednoduché a rýchle. Teda až do chvíle, kým nemusíte radiť z polohy “D” do spiatočky (“R”) a naopak.

V porovnaní s väčšími súrodencami má trieda B slabšie odhlučenenie od kolies. Taktiež vo vyšších rýchlostiach do interiéru preniká viac aerodynamického hluku. V rámci kategórie MPV ide o akceptovateľnú nor­mu.

Záver

Trieda B je iný Mercedes, aký si väčšina z nás predstavuje. Testované MPV chce zákazníkom ponúknuť najmä pocit veľkého priestoru spolu s luxusnými prvkami a nízkou spotrebou. Výkon a športové jazdné vlastnosti idú vo verzii 180d do ústrania. Máme pocit akoby nová trieda B bola kdesi na pomedzí sveta hatchbackov a MPV s občasnou prímesou prvkov crossoverov.

Podsvietené sú aj výduchy klimatizácie.
Podsvietené sú aj výduchy klimatizácie. Autor: Pravda, Ivan Majerský

Základná cena testovaného auta je 26 700 eur s daňou. S príplatkovou výbavou sa konečná suma zastavila na hodnote 47 112 eur s DPH. V ponuke je aj dvojlitrový naftový motor, ktorý má výkon 150 koní.

Najslabším v ponuke je 109 koňová verzia 1,3 litrového preplňovaného štvorvalca. Najvýkonnejšia je verzia s označením 220, ktorá má pod kapotou preplňovaný benzínový dvojliter s výkonom 190 koní. Táto verzia má taktiež ako jediná v ponuke pohon oboch náprav.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 4 419
Šírka (mm) 1 796
Výška (mm) 1 562
Rázvor (mm) 2 840
Objem batožinového priestoru (l) 445/1 530
Objem palivovej nádrže (l) 43
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 485
Technické údaje  
Typ motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 461
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 85/116 pri 4 000
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 260 pri 1 750 – 2 750
Prevodovka 7-stupňový automat
Poháňaná náprava predná
Max. rýchlosť (km/h) 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10,7
Spotreba – WLTP (kombinovaná) (l/100km) 4,1 – 4,4
Spotreba (test) (l/100km) 4,8
Ceny a záruka  
Základná cena triedy B 26 700 eur
Cena testovaného auta 47 112 eur
Záruka a servis 6 rokov/160 000 km
Mercedes B
		180d
Mercedes B
		180d
+23Mercedes B
		180d

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#test #naftový motor #MPV #Mercedes triedy B #Mercedes
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
21. 10. 20191.242 €zdraženie1.316 €
14. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
23. 9. 2019zdraženie1.241 €zdraženie1.334 €
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR