Mercedes triedy B patrí do segmentu MPV, ktorý v posledných rokoch stráca dych. Vyznačuje sa veľkorysým vnútorným priestorom, no už menej lákavým zovňajškom. Segment MPV prehráva súboj s SUV-čkami, o ktoré zákazníci prejavujú výrazne väčší záujem.
V minulosti by trieda B súperila aj s neprémiovými konkurentmi, ako napríklad VW Golf Plus alebo Ford C-Max. Dnes už nie. C-Max je už po smrti a Golf dostal verziu s názvom Sportsvan. Hlavným konkurentom MPV zo Štuttgartu je BMW 2 Active Tourer.
Mercedes po prvýkrát do tohto segmentu vstúpil triedou B v roku 2005. Aktuálnu tretiu generáciu automobilka predstavila v roku 2018 na autosalóne v Paríži. Prvé kusy boli majiteľom dodané začiatkom roka 2019. Nárazovými testami EuroNCAP trieda B prešla taktiež v roku 2019, kedy získala plný počet piatich hviezdičiek. Technologicky automobil vychádza z najnovšej triedy A.
Ako väčší hatchback
“Béčko” má dizajn, ktorý korešponduje s rodinným dizajnovým jazykom. Na prvý pohľad však automobil vyzerá ako väčší hatchback. Na dĺžku meria 4 419 mm, široký je 1 796 mm a na výšku meria 1 562 mm.
V porovnaní so svojimi predchodcami pôsobí najdynamickejšie. Môže za to štíhlejšia línia a výška vozidla udržaná na uzde. V rámci portfólia značky pôsobí trieda B však najmenej dynamicky. Z diaľky sme pritom mali pocit, že vyzerá ako väčší hatchback. Vo vnútri je to však o inom.
Po nasadnutí ani chvíľu nepochybujeme o tom, že sedíme v MPV. Trieda B má pomerne vysoko uložené sedadlá. Posádka tak nemusí nastupovať ani smerom nahor, ani nadol. Na predných sedadlách cestujúci sedia 606 mm nad zemou. V porovnaní s triedou A je nastupovanie rozhodne jednoduchšie.
Interiér vodiča neobklopuje tak, ako sme na to zvyknutí z iných modelov. Po nastúpení posádku privíta vnútorný priestor, ktorý je väčší ako v sa zdá pri pohľade na auto zvonku. Ide však najmä o priestor smerom nahor. Nad sedákom vodiča smerom k stropu je 1 052 mm voľného miesta.
Cestujúci na zadných sedadlách sedia takmer o 2 cm vyššie ako vodič a spolujazdec. Nad sedákmi zadných sedadiel je necelý meter priestoru. Vzadu majú teda cestujúci dostatok miesta najmä nad hlavou. V oblasti priestoru pre nohy ide skôr o priemerné údaje. Bočné vedenie všetkých sedadiel výrazné nie je. Trieda B nie je určená na produkciu veľkých odstredivých síl v zákrutách.
Do batožinového priestoru sa zmestí 445 litrov. Po sklopení zadných sedadiel má priestor objem 1 530 litrov. Zadné sedadlá sa sklápajú samostatne, pričom po ich sklopení sa do vnútra zmestia predmety dlhé približne 1,5 metra. Sú to takmer totožné hodnoty s BMW 2 Active Tourer, ktoré do seba pojme 468, resp. 1 510 litrov.
Podsvietený interiér aj rozšírená realita
Napriek tomu, že trieda B je zameraná skôr na praktických vodičov, Mercedes jej poskytol plnú technologickú výbavu. Pred vodičom sa rozprestiera dvojica displejov (oba s uhlopriečkou 10,25 palca), ktoré je možné ovládať prostredníctvom dotykových plôch na volante. Stredový displej má navyše samostatný ovládač v stredovom tuneli medzi vodičom a spolujazdcom.
Málokedy máme výhradu k ergonómii v Mercedesoch, no teraz sa jedna našla. Volant zakrýva ľavý spodný okraj pravého displeja. Teda presne v mieste, kde zobrazuje vonkajšiu teplotu. Ešte šťastie, že vonkajšia teplota je zobrazená aj na displeji priamo pred vodičom.
Navigácia využíva rozšírenú realitu (MBUX), ktorá spája aktuálne kamerové zábery s mapovými podkladmi a požadovanou trasou. Ak sa vodič blíži do križovatky a má nastavenú navigáciu, systém mu na displeji zobrazí kamerový záber s vykresleným požadovaným smerom jazdy.
Na palube je taktiež hlasové ovládanie vozidla, takže so svojím automobilom sa môžete porozprávať. Bohužiaľ, slovenský jazyk dostupný nie je. Na cestu trieda B svieti LED svetlami. V interiéri je dostupné ambientné podsvietenie. Posádka má na výber takmer celé farebné spektrum, pričom jednotlivé farby je možné kombinovať. Vodič má pred sebou zobrazený head-up displej, ktorý je však za príplatok takmer tisíc eur.
Odborník na spotrebu
Testovaný automobil je vybavený najmenším a najslabším naftovým motorom v ponuke. Štvorvalec s objemom 1,5 litra dosahuje výkon 116 koní. Ide o pohonnú jednotku, ktorú spoločne vyvinuli automobilky Mercedes, Renault a Nissan. Agregát na znižovanie emisií využíva systém AdBlue. Jeho najsilnejšou stránkou je spotreba.
Jazdnými výkonmi patrí k priemeru. Z 0 na 100 km/h so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou “béčko” zrýchľuje za 10,7 sekundy. Maximálna rýchlosť je 200 km/h. Motor má krútiaci moment 260 Nm. Silu na rozdávanie rozhodne nemá. Predbiehanie nie je nekompromisné, treba ho plánovať.
Testovaná trieda B však exceluje v spotrebe. Po meste sa nám darilo jazdiť so spotrebou 5,3 l/100 km. Mimo mesta spotreba klesá k štyrom litrom. V priemere sme tak jazdili s odberom 4,8 l/100 km. Automobil má však len 43 litrovú nádrž na naftu, takže ani nízka spotreba nezaručí extra dlhé prestávky medzi tankovaniami.
Automobil je vybavený 7-stupňovou automatickou prevodovkou s dvoma spojkami. Rýchlosť jej radenia je bezproblémová. Mimoriadne dlho jej však trvá zmena režimu, teda ak chceme z režimu jazdy zaradiť spiatočku a naopak. Pri potrebe viacnásobného preradenia napríklad pri otáčaní v úzkych priestoroch je jej pomalá reakcia nepríjemná a zdržuje.
Pokojná jazda
K ďalšej devíze naftového motora patrí kultivovanosť a nízka hlučnosť. Netreba sa obávať naftového prejavu. Motor do interiéru takmer ani nepočuť. Zvukovo sa pripomenie jedine vo vyšších otáčkach.
Mercedesu triedy B nesedí športová jazda. Jeho najobľúbenejším typom jazdy sú pokojné presuny. Polomer otáčania je nízky, pričom účinok posilňovača vysoký, takže manévrovanie na parkovisku je jednoduché a rýchle. Teda až do chvíle, kým nemusíte radiť z polohy “D” do spiatočky (“R”) a naopak.
V porovnaní s väčšími súrodencami má trieda B slabšie odhlučenenie od kolies. Taktiež vo vyšších rýchlostiach do interiéru preniká viac aerodynamického hluku. V rámci kategórie MPV ide o akceptovateľnú normu.
Záver
Trieda B je iný Mercedes, aký si väčšina z nás predstavuje. Testované MPV chce zákazníkom ponúknuť najmä pocit veľkého priestoru spolu s luxusnými prvkami a nízkou spotrebou. Výkon a športové jazdné vlastnosti idú vo verzii 180d do ústrania. Máme pocit akoby nová trieda B bola kdesi na pomedzí sveta hatchbackov a MPV s občasnou prímesou prvkov crossoverov.
Základná cena testovaného auta je 26 700 eur s daňou. S príplatkovou výbavou sa konečná suma zastavila na hodnote 47 112 eur s DPH. V ponuke je aj dvojlitrový naftový motor, ktorý má výkon 150 koní.
Najslabším v ponuke je 109 koňová verzia 1,3 litrového preplňovaného štvorvalca. Najvýkonnejšia je verzia s označením 220, ktorá má pod kapotou preplňovaný benzínový dvojliter s výkonom 190 koní. Táto verzia má taktiež ako jediná v ponuke pohon oboch náprav.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 419 |
Šírka (mm) | 1 796 |
Výška (mm) | 1 562 |
Rázvor (mm) | 2 840 |
Objem batožinového priestoru (l) | 445/1 530 |
Objem palivovej nádrže (l) | 43 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 485 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 461 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 85/116 pri 4 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 260 pri 1 750 – 2 750 |
Prevodovka | 7-stupňový automat |
Poháňaná náprava | predná |
Max. rýchlosť (km/h) | 200 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,7 |
Spotreba – WLTP (kombinovaná) (l/100km) | 4,1 – 4,4 |
Spotreba (test) (l/100km) | 4,8 |
Ceny a záruka | |
---|---|
Základná cena triedy B | 26 700 eur |
Cena testovaného auta | 47 112 eur |
Záruka a servis | 6 rokov/160 000 km |