Hyundai Tucson prišiel na trh v roku 2015, kedy nahradil model ix35. Kórejci automobil vyrábajú okrem iného aj v českých Nošoviciach. Za jeho dizajn je zodpovedný Peter Schreyer, ktorý v minulosti pôsobil v koncerne VW a podpísal sa pod vzhľad prvej generácie Audi TT. Od roku 2006 dizajnér pôsobil v automobilke Kia.
Tucson bol po prvýkrát predstavený na autosalóne v Ženeve v roku 2015. Modelový rok 2019 má za sebou facelift, ktorý bol predstavený v roku 2018 na autosalóne v New Yorku. Automobil dostal nový dizajn prednej masky, LED svetiel, dvier batožinového priestoru a zliatinových diskov. Športová dizajnová výbava N-Line prišla na trh počas jari tohto roku. Nárazovými testami EuroNCAP prešiel Tucson v roku 2015, kedy získal plný počet piatich hviezdičiek.
Vyšportovaný dizajn
Tucson je najpredávanejším modelom značky Hyundai na starom kontinente. Nemôžeme sa teda čudovať, že automobilka chce aj tento model zviezť na úspechu divízie N. Na prvý pohľad vyzerá tento Tucson dynamicky. Rozhodne nás jeho vzhľad zaujal viac ako v prípade iných stupňov výbav.
N-Line znamená, že Tucson má čierne doplnky. Túto farbu nájdete na prednej maske chladiča, pozadí predných svetlometov a v nasávacích otvoroch v prednom nárazníku. Rovnako čierne sú disky kolies, spätné zrkadlá, rámy okien a zadný difúzor. Automobil má na výber deväť farieb. Testovaný kus je lakovaný sivou metalízou.
Práve sivá farba spôsobuje, že čierne akcenty zanikajú. Podľa nás je ideálnou farbou pre toto auto červený lak.
Interiér sa nesie už v menej dynamickom duchu ako exteriér. Pochváliť musíme rozhodne veľké a pohodlné sedadlá, v ktorých sa nám osobne sedí veľmi dobre. V prípade výbavy N-Line majú kontrastné prešívanie. Vo vnútri ďalej nájdeme hliníkové pedále a špeciálnu hlavicu radiacej páky.
Prístrojový štít ostáva pomerne nudný. Klasické biele ukazovatele nenahradil emotívnejší dizajn a ani displej na mieste hardvérových ručičiek. Vodič môže prostredníctvom tradičných tlačidiel ovládať základné funkcie auta. Napríklad asistenčný systém pre udržanie v jazdnom pruhu je možné vypnúť a zapnúť jednoduchým stlačením tlačidla.
V zadnej časti auta si miesto nájdu aj postavy vysoké dva metre. Problém nespôsobuje ani panoramatická strecha, ktorá z priestoru nad hlavou uberá niekoľko centimetrov. Rovnako aj zadné sedadlá sú pohodlné a vydržať v nich dlhšiu dobu pre nás nebol problém.
Do batožinového priestoru sa zmestí 513 litrov. Po sklopení zadných sedadiel priestor narastá na 1 503 litrov. Dvere batožinového priestoru sa v tomto prípade otvárajú elektricky. Rýchlosť otvárania je dostatočná a cestujúci na otvorenie batožinového priestoru dlho nečakajú. 5. dvere sa otvárajú elektricky len v najvyššej výbave N-Line+, pričom vo výbave N-Line tento spôsob otvárania nie je možné ani dokúpiť.
Dobrý dvojlitrový naftový motor
Testovaný automobil poháňa dvojlitrový naftový agregát s výkonom 185 konských síl. Krútiaci moment dosahuje 400 Nm. Výkon prechádza na obe nápravy prostredníctvom 8-stupňovej automatickej prevodovky. Práve ku nej smeruje naša najväčšia výčitka.
Hyundai si za ňu pýta 2-tisíc eur navyše. V aute tejto kategórie a cenovej hladiny to nie je bežné. Predpokladáme, že väčšina zákazníkov si zvolí práve automatickú prevodovku. Slabšie pohonné jednotky je možné spárovať so 7-stupňovým dvojspojkovým automatom.
Správanie pohonnej jednotky aj prevodovky sa k autu veľmi dobre hodia. Nejde však o športovú konfiguráciu. Takto vybavený Tucson veľmi dobre zvláda dynamické presuny. Činnosť automatickej prevodovky je bezproblémová aj napriek tomu, že nejde o dvojspojkový automat.
Z 0 na 100 km/h sa Tucson dostane za 9,5 sekundy. Maximálna rýchlosť o 1 km/h prekračuje hranicu 200 km/h. Prejav pohonnej jednotky je kultivovaný. Do interiéru preniká málo vibrácií a hluku. Na trhu sú však aj kultivovanejšie agregáty. Motor sa výrazne zvukovo prejaví najmä po prudšom stlačení plynu.
Priemerná spotreba počas testu dosiahla 7,4 litra nafty na 100 km. Mimo mesta odber klesá na 5,5 litra, v meste stúpa na 8,3 litra. Na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h motor dosahuje 2 000 otáčok, pričom spotreba je 7 litrov nafty.
Do pohody aj do nepohody
Na testovanom aute bol športový len dizajn. Motor aj podvozok bez problémov zvládajú dynamické presuny, no vo všeobecnosti by sme ich označili ako pohodlné. Pohonná jednotka má dostatočný prebytok výkonu a podvozok je pohodlný.
Na druhej strane s pohonom oboch náprav Tucson zvládne aj istú dávku nepohody. Výkon oficiálne prechádza na obe nápravy. V bežných podmienkach sú poháňané predné kolesá. Elektronika môže pripojiť aj zadnú nápravu. Špeciálnym tlačidlom však vodič môže uzavrieť pohon v pomere 50:50 medzi predkom a zadkom.
Automobil stojí na 19-palcových kolesách. Iné na výber nie sú. Škoda. Menší rozmer kolies by jazdu spravil ešte pohodlnejšou. V porovnaní s “bežným” Tucsonom sme však rozdiel v tlmení nespozorovali.
Testovaný Tucson váži približne 1,7 tony. Na riadení to v bežných podmienkach necítiť. Svoje kilá odhalí až v zákrutách, kedy ich odstredivá sila vytláča preč. Sklamaní sme z kamerového systému auta. Spomíname si na vynikajúce kamery, ktoré mala predošlá generácia modelu Santa Fe.
V kútiku duše sme čakali, že sa dostanú aspoň do tejto najvyššej výbavy Tucsonu. Nie je to tak. 260-stupňový kamerový systém je podpriemerný. Nemyslíme si, že nekvalitný obraz má na svedomí 8-palcový displej. Ide o problém samotných kamier.
Záver
Hyundai Tucson N-Line je rozhodne najkrajším Tucsonom v ponuke a dovolíme si tvrdiť, že aj najkrajším SUV v histórii značky Hyundai. Športový však nie je. Naftový motor s automatickou prevodovkou sa k nemu veľmi hodia. Na okruh v tejto konfigurácii ale Tucson rozhodne nepatrí.
Nie sme spokojní s tým, že automatická prevodovka je za príplatok. Aj vďaka tomu cenovka testovaného auta atakuje sumu 38-tisíc eur. V základe Tucson N-Line+ stojí 33 840 eur, s príplatkovou výbavou 37 340 eur. Najlacnejší Tucson N-Line s motorom 1,6 T-GDi stojí od 26 740 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 480 |
Šírka (mm) | 1 850 |
Výška (mm) | 1 655 |
Rázvor (mm) | 2 670 |
Objem palivovej nádrže (l) | 62 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 796 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 995 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 136/185 pri 4 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 400 pri 1 750 – 2 750 |
Prevodovka | 8-stupňový automat |
Poháňaná náprava | obe |
Max. rýchlosť (km/h) | 201 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,5 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 5,8 |
Spotreba (test) (l/100km) | 7,4 |
Ceny a záruka | |
---|---|
Základná cena Tucsonu N-Line | 26 740 eur |
Základná cena verzie N-Line+ s 2,0 CRDi | 33 840 eur |
Cena testovaného auta | 37 340 eur |
Záruka a servis | 5 rokov bez obmedzenia počtu najazdených km |